Okullarda Uygulanan Sosyal ve Kültürel Etkinliklerin Öğrencilerin Değer Edinimine Etkisi

Yıl: 2012 Cilt: 11 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1171 - 1197 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okullarda Uygulanan Sosyal ve Kültürel Etkinliklerin Öğrencilerin Değer Edinimine Etkisi

Öz:
Bu çalışmada, okullarda işe koşulan sosyal-kültürel etkinliklerin öğrencilerin değer edinimine etkisi incelenmiştir. Bu amaçla ilköğretim yedinci sınıflarda 276, eğitim fakültesi üçüncü sınıflarda ise 210 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Çalışmada ölçme aracı olarak, öğrenci bilgi formu ve sosyo-kültürel değerler ölçeği kullanılmıştır. Ölçek araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Sosyal-Kültürel Değerler Ölçeğinde 50 madde yer almaktadır. Açıklayıcı faktör analizinde ölçeğin sekiz alt ölçekten oluştuğu ve Kaiser-Meyer-Olkin Measure of Sampling Adequacy .885; df=1275 Bartlett's Test of Sphericity 13455,325 hesaplanmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı r.93; alt ölçeklerin güvenirlik katsayısının r.51 ile r.82 arasında değişmektedir. Ölçek, öğrencilerin sosyal-kültürel değerlere ilişkin kazanımları kullanma sıklıkları bu kazanımları edinmelerinde etkin olan sosyal etkileşim alanlarını içerecek şekilde yapılandırılmıştır. Ölçekten elde edilen verilerin değerlendirilmesinde, aile, okul, medya, arkadaş grubu ve sosyal kültürel etkinlikler ölçüt olarak kullanılmıştır. Öğrencilerin, cinsiyetlerine, sınıf seviyelerine ve sosyal kültürel etkinliklere katılım düzeylerine göre değer edinimleri analiz edilmiştir. Analizde, SPSS paket program kullanılmıştır. Analiz sonucu değer ediniminde ailenin diğer sosyal etkileşim alanlarından daha etkili olduğu, okullarda işe koşulan sosyo-kültürel etkinliklerin etkisinin çok cılız kaldığı görülmüştür. Araştırmada, ilköğretim ikinci kademede ve eğitim fakültesinde işe koşulan sosyal-kültürel etkinliklerin okullarda işlevsel hale getirilmesi ve rolünün artırılmasına yönelik bazı öneriler getirilmiştir.
Anahtar Kelime:

The Effects of Social-Cultural Activities Applied in Schoolson the Acquisition Values

Öz:
In this research, the effect of the students' acquisition of social-cultural values at school activities has been analyzed.With this aim the data has been obtained from 276 students at the 7th grade at primary school and 210 students at the faculty of education. Student information pack and scale of social-cultural values have been used in this study. The scale was developed by the researcher.There are 50-items at of social-cultural values scale. By explanatory factor analysis the scale has 8 subscale and Kaiser-Meyer-Olkin Measure of Sampling Adequacy .885; df=1275 Bartlett's Test of Sphericity 13455,325 was calculated like this. The Scale's Cronbach Alfa coefficient of consistence is r.93 and subscales's reliability co-efficient changes between r.51 and r.82. Assessment and evaluation instrument aimed at the determining the frequency of using achievements related to values and the institutions effective in the process. The criteria for the assessment has based on family, school, social-cultural activities, friends and the media. The acquisition of values has been analyzed according to students' gender, school level and level of participation in social activities, acquisitions of values. Students' opinions have been analyzed by SPSS package .As a result of the analysis family role by acquisition of values is more important than other social interaction fields and social activities at schools is very low. Some proposals making social-cultural facilities applied in the second stage of primary school and the faculty of education functional have been brought forward.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksöz, Z. (2001). Yeniden üretim kuramı arasından dershanelerdeki farklılaşmalar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Althusser, Louis. ,(1988). İdeoloji ve devletin ideoloji aygıtlar, İstanbul.
  • Apple, M. W. (1989). Cultural politics and education, New York: Teachers College Pres.
  • Apple, Michael W., (1979). Ideology and curriculum, New York: Routledge and Kegan Paul.
  • Bacanlı, H., (2006). Duygusal davranış eğitimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Battistich, Victor. (2005). Character education, prevention and positive youth development, Washington, DC: Character Education Partnership.
  • Başal, H.A., (2003). Gelişim ve psikoloji nasıl mutlu bir çocuk yetiştirebilirim? Morpa Kültür Yayıncılık, İstanbul.
  • Bowles, S., and Herbert, G. (1983). 'The power of capital: on the lnadequacy of the conception of the capitalist economy as "private"', The Philosophical Forum, (p.225-45) 14 İstanbul: (3-4), SpringSiinnier,
  • Berkowitz.,M., and Bier, M. (2005) What works in character education: a report for policy makers and opinion leaders, Character Education Partnership.
  • Blatt M., and L. Kohlberg. (1975).The effects of classroom moral discussion upon children's level of moral judgment, Journal of Moral Education, 4, 129-161.
  • Çağdaş, A., ve Seçer, Z. (2002). Çocuk ve ergende sosyal ve ahlak gelişimi, Ankara, Nobel Yayıncılık.
  • Çamdibi, H.M. (1994). Şahsiyet terbiyesi ve Gazali: İstanbul, MÜ FAV.
  • Çapan, A.S. (2005). 3 -11 yaş çocuklarının ahlak gelişimlerinin Piaget'nin ahlaki gelişim kuramı'na göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Marmara Üniversitesi.
  • Dreeben, R. (1968). On what is learned in schools. Reading, Mass: Addison-Wesley.
  • Doğanay, A. & Sarı, M. (2002). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerine temel demokratik değerlerin kazandırılma düzeyi ve bu değerlerin kazandırılması sürecinde açık ve örtük programın etkilerinin karşılaştırılması. 29-31 Mayıs 2002 Uluslararası Katılımlı 2000'li Yıllarda I. Öğrenme ve Öğretme Sempozyumu. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Doğanay, A. & Sarı M.(2002). İlköğretim öğretmenlerinin sahip oldukları eğitim felsefelerine ilişkin algılarının değerlendirilmesi. 11. Eğitim Bilimleri Kongresi. 23-26 Ekim Uzak Doğu Üniversitesi. Lefkoşa.
  • Erden M. (1998). Eğitimde program değerlendirme Ankara: Anı Yayıncılık
  • Eisner, E. W. (1992)., Curriculum ideologies. In P.W. Jackson (Ed.) Handbook of research on curriculum. A Project of the American Educational Research Association (pp.302-326). New York: Mac Millan Publishing Company.
  • Ersanlı, Ercümend (2011). Bireyin iç huzur kazanmasında cem törenlerinin etkisi, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 58, 105-110.
  • Eskicumalı, A. (2003). Eğitim ve toplumsal değişme: Türkiye'nin değişim sürecinde eğitimin rolü, 1923 - 1946. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 19 (2), 16-29.
  • Gökalp, Z. (1977). Makaleler III, İstanbul, Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Gözütok, F. D. (1993). Okulda dayak, . Ankara, 72 Ofset.
  • Giroux, H. A., & Penna, A. N. (1981). Social education in the classroom: The dynamics of the hidden curriculum. In H. A. Giroux, A. N. Penna & W. F. Pinar ( Eds.) Curriculum and >nstruction. Alternatives in education (pp.209-230). Berkely: McCutchan Publishing Corporation.
  • Giroux, H. A. (1983). Theory and resistance in education. A pedagogy for the opposition. New York: Bervin & Garvey.
  • Freire, Paulo (1972), Pedagogy of the opressed, herder and herder, New York.
  • Headen, O.M. (2006). A description and critical examination of the character education program offerings within an urban elementary school. Dissertation of doctor. Chicago, Illinois.
  • Horn, R. A. (2003). Developing A Critical Awareness of The Hidden Curriculum Through Media Literacy. The Clearing House, 76(6), 298-300.
  • İnal, K. (1998). Türkiye'de ders kitaplarında demokratik ve milliyetçi değerler, 27 mayıs ve 12 eylül askeri müdahale dönemlerine ilişkin bir inceleme. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi.
  • Jackson, P. W., (1968). Life in classrooms. New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Johnson Jackie G., Jane Helliwell, Joan Nicholson , Diana Reay, Helen Schwartz and Geraldine Wright,(1989). The infant years, Education and Equality. (Ed. M. Cole) London: Routledge, s. 102-121
  • Livesey, C., (2005). The Hidden Curriculum 1. 28.09.2009 tarihinde ulaşıldı. Web: http://www. sociology. org. uk/ceducate.htm
  • Kohlberg, L., (1983). The moral atmosphere of the school. (in Edts. Henry Giroux and David Purpel) The Hidden Curriculum and Moral Education.
  • Berkeley, California: Mc Curthan Publishing Corporation. Kongar, E. (1972). Toplumsal Değişme. Ankara, Bilgi Yayınevi.
  • Margolis, E. & Romero, M. (1998). The department is very male, very white, very old, and very conservative: The functioning of hidden curriculum in graduate departments. Harvard Educational Review. 68(1), 1- 32.
  • Margolis, E.; Soldatenko, M.; Acker, S.; Gair,M. (2005). Hiding and outing the curriculum. 25.10.2010 tarihinde ulaşıldı. Web: http://www.udel.edu/anthro/ ackerman/ hidden%20curr.pdf.
  • Martin, J.R. (1976). What should we do with a hidden curriculum when we find one? Curriculum Inquiry. 6(2), 135-151.
  • Mariani, L. (1999). Probing the hidden curriculum: teachers' and students' beliefs and attitudes. Paper Given at the British Council 18th National Conference for Teachers of English. 18-20 March, Palermo.
  • Mccutcheon , Gail (1997). Curriculum and The Work of Teachers . (Ed. D.J. Flanders and S.J. Thornton, The Curriculum Studies Reader, (p. 188-197). New York: Routledge
  • Morrison. R.,(2006). The impact of chracter education programs on student discipline refereals in texas publıc shool. Unpublished Dissertation, Teksas A&M Üniversity USA, 12-14 Moore, B. L. (1995). Out of class activities, www.sa.psu.edu/ sara/pulse/activity.shtm.
  • Ornstein C.A. v P.F. Hunkins.,(1988). Curriculum: Foundations, principlesand ıssues, New Jersey:Prentice Hall.
  • Öztürk C. ve Dilek, D. (2002). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi programları, (Ed. C. Öztürk & Dilek, D.) Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, (s. 47 - 81), Ankara, Pegem A Yayıncılık.
  • Posner, G.J. (2004). Analyzing the curriculum. New York: Mcgraw-Hill Companies, Inc.
  • Paykoç, F., (1995). Sosyal bilgiler eğitiminde çağdaş eğilimler, TED, İlköğretim okullarında sosyal bilgiler öğretimi ve sorunları,( s.46 - 68), Ankara. TED Yayınları.
  • Paykoç, F., Gündoğdu, K. (2002). İlköğretimde orta öğretim programları ve önemi, 23 - 26 Ekim, XI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Yakın Doğu Üniversitesi.
  • Rusnak, T. (1998). An integrated approach to character education. Thousand Oaks, CA: Corwin Pres.
  • Ryan, K. (1993). Mining the values in the curriculum, Educational Leadership, 51(3), 16 - 18.
  • Tan, Mine (1991), Eğitim sosyolojisinde değişik yaklaşımlar: işlevci paradigma ve çatışmacı paradigma, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Ankara Üniversitesi Basımevi, 23 (2), 557-571.
  • Terzi, A. R. (2000). Örgüt kültürü, Ankara., Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tezcan, M. (1993). Postmodernizm ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 26, 39-51.
  • Tezcan, M. (2003)., Gizli müfredat: Eğitim sosyolojisi açısından bir kavram çözümlemesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 53 - 59.
  • Tezcan, M. (2005)., Sosyolojik kuramlarda eğitim, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Türedi, H. (2008)., Örtük programın eğitimdeki önemi ve yeri, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Samuel B., (1999). Eşitsiz eğitim ve toplumsal işbölümünün yeniden üretimi, (Çev. Kemal İnal. Eğitim ve Yaşam, Bahar, 99, 15.
  • Sayın, Önal, (1990). Aile Sosyolojisi, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, s. 2.
  • Sarı, M. , (2007). Demokratik değerlerin kazanımı sürecinde örtük program: düşük ve yüksek "okul yaşam kalitesi" ne sahip iki ilköğretim okulunda nitel bir çalışma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi.
  • Saylan Nevin,(1995). Eğitimde program tasarısı, temeller-prensiplerkriterler, Balıkesir.
  • Saylor, J. G., Alexander, W. M. & Lewis, A. J. (1981). Curriculum planning: For better teaching and learning. New York: Halt, Rinehart, and Winston.
  • Snyder, B. R. (1971). The Hidden Curriculum. New York: Alfred A. Knopf.
  • Şahin, İ.,(2006). İlköğretim müfredat laboratuar okulları ile diğer ilköğretim okullarının öğrencilerin akademik başarılarının karşılaştırılması Buca eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 52-58.
  • Skelton, A. (1997). Studying hidden curricula: Developing a perspective in the light of postmodern insights, Curriculum Studies, 5 (2), 177 - 193.
  • Valance, E. (1993). Hidden Curriculum, The International Encyclopedia of Curriculum. (Ed. A. Lewy) Oxford: Pergamon Press, s. 40-42.
  • Vic Kelly, A. (1993). The Curriculum. theory and practice 4e, London: Paul Chapman.
  • Veznadaroğlu, R.L. (2007).Okulda ve sınıfta örtük program. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi.
  • Winkler, G. (2003). Influences of higher education: The hidden curriculum, http:// www.garywinkler. com/pub/hidden.htm adresinden 07.07.2011 tarihinde alınmıştır
  • Yüksel, S. (2002) Yükseköğretimde eğitim-öğretim faaliyetleri ve örtük program, Bursa, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15, 1.
  • Yüksel S. (2004). Örtük Program-Eğitimde Saklı Uygulamalar, Nobel Yayıncılık.
APA BEYDOĞAN H (2012). Okullarda Uygulanan Sosyal ve Kültürel Etkinliklerin Öğrencilerin Değer Edinimine Etkisi. , 1171 - 1197.
Chicago BEYDOĞAN H. Ömer Okullarda Uygulanan Sosyal ve Kültürel Etkinliklerin Öğrencilerin Değer Edinimine Etkisi. (2012): 1171 - 1197.
MLA BEYDOĞAN H. Ömer Okullarda Uygulanan Sosyal ve Kültürel Etkinliklerin Öğrencilerin Değer Edinimine Etkisi. , 2012, ss.1171 - 1197.
AMA BEYDOĞAN H Okullarda Uygulanan Sosyal ve Kültürel Etkinliklerin Öğrencilerin Değer Edinimine Etkisi. . 2012; 1171 - 1197.
Vancouver BEYDOĞAN H Okullarda Uygulanan Sosyal ve Kültürel Etkinliklerin Öğrencilerin Değer Edinimine Etkisi. . 2012; 1171 - 1197.
IEEE BEYDOĞAN H "Okullarda Uygulanan Sosyal ve Kültürel Etkinliklerin Öğrencilerin Değer Edinimine Etkisi." , ss.1171 - 1197, 2012.
ISNAD BEYDOĞAN, H. Ömer. "Okullarda Uygulanan Sosyal ve Kültürel Etkinliklerin Öğrencilerin Değer Edinimine Etkisi". (2012), 1171-1197.
APA BEYDOĞAN H (2012). Okullarda Uygulanan Sosyal ve Kültürel Etkinliklerin Öğrencilerin Değer Edinimine Etkisi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(4), 1171 - 1197.
Chicago BEYDOĞAN H. Ömer Okullarda Uygulanan Sosyal ve Kültürel Etkinliklerin Öğrencilerin Değer Edinimine Etkisi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11, no.4 (2012): 1171 - 1197.
MLA BEYDOĞAN H. Ömer Okullarda Uygulanan Sosyal ve Kültürel Etkinliklerin Öğrencilerin Değer Edinimine Etkisi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.11, no.4, 2012, ss.1171 - 1197.
AMA BEYDOĞAN H Okullarda Uygulanan Sosyal ve Kültürel Etkinliklerin Öğrencilerin Değer Edinimine Etkisi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2012; 11(4): 1171 - 1197.
Vancouver BEYDOĞAN H Okullarda Uygulanan Sosyal ve Kültürel Etkinliklerin Öğrencilerin Değer Edinimine Etkisi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2012; 11(4): 1171 - 1197.
IEEE BEYDOĞAN H "Okullarda Uygulanan Sosyal ve Kültürel Etkinliklerin Öğrencilerin Değer Edinimine Etkisi." Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, ss.1171 - 1197, 2012.
ISNAD BEYDOĞAN, H. Ömer. "Okullarda Uygulanan Sosyal ve Kültürel Etkinliklerin Öğrencilerin Değer Edinimine Etkisi". Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11/4 (2012), 1171-1197.