Yıl: 2013 Cilt: 0 Sayı: 33 Sayfa Aralığı: 301 - 324 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Boş Zaman Aktivitelerinin Toplumsal Cinsiyet Ekseninde Medyada Temsili

Öz:
Günümüz toplumlarında boş zaman kavramına oldukça farklı anlamlar yüklenmektedir. Buanlamlardan en çok öne çıkanı ise boş zamanın bir tüketim alanı olarak tanımlanmayabaşlanmasıdır. Çok sayıda çalışmada boş zaman kavramı farklı unsurlarla ilişki içerisindeincelenmiştir. Bu çalışmada boş zaman, toplumsal cinsiyet kavramıyla birlikte ele alınarak; kadınve erkek okur kitleye hitap eden ayrı dergide tüketim unsuruyla arasında nasıl bir ilişki olduğusöylem analizi yöntemiyle tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler sonucundaise araştırmada incelenen dergide de kadın kimliklerinin erkek egemen söylemin kodlarıylakurulduğu ve imgeler aracılığı ile erkeğin bakış açısına göre idealize edilmeye çalışıldığı tespitedilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Film, Radyo, Televizyon

Media Representation of Leisure Time Activities from a Social Gender Axis

Öz:
In present--day societies, the notion of leisure time can be considered in quite different meanings.An emerging prominent meaning of interest would deal with leisure time as space ofconsumption. Numerous studies have explored the notion in relation to different factors. Thisstudy deals with the topic of leisure time in relation to social gender patterns of consumption by means of discourse analysis conducted on two magazines for men and women respectively. Theresults showed that in both magazines, the identities of women were constructed through thecodes of male--dominated discourse and were idealized by images that comply with the viewpointof men.
Anahtar Kelime:

Konular: Film, Radyo, Televizyon
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ARIK, Bilal (2009). "İnsan ve Toplumu Bir Arada Düşünmedikçe Popüler Kültürü Tartışamayız", (Der: Enderhan Karakoç). Medya ve Popüler Kültür Eleştirel Bir Yaklaşım, Konya: Literatürk, 1-30.
  • AYDOĞAN, Filiz (2000). Medya ve Serbest Zaman, Om Yayınevi, İstanbul.
  • AYTAÇ, Ömer (2002). "Boş Zaman Üzerine Kuramsal Yaklaşımlar", Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (1), 231--260.
  • BAUDRİLLARD, Jean (2004). Tüketim Toplama (2. Baskı). (Çev: Hazal Deliçeçaylı-- Ferda Keskin). Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • BİNARK, Mutlu ve Gencel Bek Mine (2007). Eleştirel Medya Okuryazarlığı, Kalkedon Yayınları, İstanbul.
  • BOCOCK, Robert (2005). Tüketim (2. Baskı). (Çev: İrem Kutluk), Dost Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • CONNEL, Raewyn W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar (Çev: Cem Soydemir), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • COUPLAND, Justine (2007). "Gendered Discourses On The 'Problem' of Ageing: Consumerized Solution", Discourse Communication. Vol (1). 37--61.
  • DAĞTAŞ, Banu (2001). "Fordist ve Post Fordist Dönemde Tüketim Kültürü ve Reklamın Toplumsal Yeniden Üretim İşlevi", Gazi İletişim Dergisi İçinde. Bahar 2001, Sayı
  • DÖKMEN, Zehra Y. (2004). Toplumsal Cinsiyet, (Sosyal Psikolojik Açıklamalar), Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • FOUCAULT, Michel (2005). Özne ve İktidar, (2. baskı) (Çev: Işık Ergüden, Osman Akınhay), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • GİDDENS, Anthony (2000). Sosyoloji, (Çev: Cemal Güzel ve Hüseyin Özel). Ayraç Yayınevi, Ankara.
  • HARVEY, David (1999). Postmodernliğin Darnma,(2. Baskı) (Çev. Sungur Savran), Metis Yayınları, İstanbul.
  • İNCEOĞLU, G. Yasemin ve Çomak, A. Nebahat, (2009). Metin Çözümlemeleri, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • KELLNER, Douglas (2010). Medya Gösterisi, (Çev: Zeynep Paşalı) Açılım Kitap, İstanbul.
  • LULL, James (2001). Medya İletişim Kültür, (Çev: Nazife Güngör). Vadi Yayınları: Ankara.
  • MARSHALL, Gordon (2003). Sosyoloji Sözlüğü, (çev. Osman Aklnhay, Derya Kömürcü), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • PHİLİP, Mark (1997). "Michel Foucault", Çağdaş Temel Kuramlar İçinde, (der: Skinner Quentin), (Çev: Ahmet Demirhan), Vadi yayınları: Ankara
  • SÖZEN, Edibe (1999a). Demir Kafesten Plastiğe Kimliklerimiz, Birey Yayıncılık, İstanbul. ---------- (1999b). Söylem, Paradigma Yayınları, İstanbul.
  • SAKTANBER, Ayşe, (1995). "Türkiye'de Medyada Kadın: Serbest, Müsait Kadın veya lyi Eş, Fedakar Anne", 1980'ler Türkiye'sinde Kadın Bakış Açısından Kadınlar İçinde, (3. Baskı), (Ed: Şirin Tekeli), iletişim Yayinlari, İstanbul, 211-233.
  • TALİMCİLER, Ahmet (2006). "Yeni Futbol: Medyanın Yarattığı Yeni Olanaklarla Küreselleşen; Müşteri/Taraftar Kitlesine Dayanan ve Tüketim Odaklı Bir Oyun/İş" (Ed: Selda İçin) Gündelik Hayat ve Medya, Ebabil Yayınları, Ankara, 173-- 212.
  • TOPÇUOĞLU, N. Nur (1996). Basında Reklam ve Tüketim Olgusu. Vadi Yayınları, Ankara.
  • WİLLİS, Susan (1993). Gündelik Hayat Klavuzu (Çev: Aksu Bora, Asuman Emre), Ayrıntı Yayınları: İstanbul.
  • YAĞLI, Soner (2006). "Gündelik Hayatımızda Akıl Tutulması: Medya Uygulamalarında Tüketim İdeolojisinin lzlerini Sürmek" (Ed: Selda İçin Akçalı). Gündelik Hayat ve Medya İçinde, Ebabil Yayınları, Ankara, 5- 42.
  • Elele Dergisinin Temmuz, Ağustos, Eylül, Ekim, Kasım, Aralık 2010 sayıları.
  • Men's Health Dergisinin Temmuz, Ağustos, Eylül, Ekim, Kasım, Aralık 2010 sayıları.
APA TORUIC I, GÜRAN M, SİNE NAZLI R (2013). Boş Zaman Aktivitelerinin Toplumsal Cinsiyet Ekseninde Medyada Temsili. , 301 - 324.
Chicago TORUIC Ibrahim,GÜRAN MEHMET SALİH,SİNE NAZLI RENGİM Boş Zaman Aktivitelerinin Toplumsal Cinsiyet Ekseninde Medyada Temsili. (2013): 301 - 324.
MLA TORUIC Ibrahim,GÜRAN MEHMET SALİH,SİNE NAZLI RENGİM Boş Zaman Aktivitelerinin Toplumsal Cinsiyet Ekseninde Medyada Temsili. , 2013, ss.301 - 324.
AMA TORUIC I,GÜRAN M,SİNE NAZLI R Boş Zaman Aktivitelerinin Toplumsal Cinsiyet Ekseninde Medyada Temsili. . 2013; 301 - 324.
Vancouver TORUIC I,GÜRAN M,SİNE NAZLI R Boş Zaman Aktivitelerinin Toplumsal Cinsiyet Ekseninde Medyada Temsili. . 2013; 301 - 324.
IEEE TORUIC I,GÜRAN M,SİNE NAZLI R "Boş Zaman Aktivitelerinin Toplumsal Cinsiyet Ekseninde Medyada Temsili." , ss.301 - 324, 2013.
ISNAD TORUIC, Ibrahim vd. "Boş Zaman Aktivitelerinin Toplumsal Cinsiyet Ekseninde Medyada Temsili". (2013), 301-324.
APA TORUIC I, GÜRAN M, SİNE NAZLI R (2013). Boş Zaman Aktivitelerinin Toplumsal Cinsiyet Ekseninde Medyada Temsili. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 0(33), 301 - 324.
Chicago TORUIC Ibrahim,GÜRAN MEHMET SALİH,SİNE NAZLI RENGİM Boş Zaman Aktivitelerinin Toplumsal Cinsiyet Ekseninde Medyada Temsili. Türkiyat Araştırmaları Dergisi 0, no.33 (2013): 301 - 324.
MLA TORUIC Ibrahim,GÜRAN MEHMET SALİH,SİNE NAZLI RENGİM Boş Zaman Aktivitelerinin Toplumsal Cinsiyet Ekseninde Medyada Temsili. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, vol.0, no.33, 2013, ss.301 - 324.
AMA TORUIC I,GÜRAN M,SİNE NAZLI R Boş Zaman Aktivitelerinin Toplumsal Cinsiyet Ekseninde Medyada Temsili. Türkiyat Araştırmaları Dergisi. 2013; 0(33): 301 - 324.
Vancouver TORUIC I,GÜRAN M,SİNE NAZLI R Boş Zaman Aktivitelerinin Toplumsal Cinsiyet Ekseninde Medyada Temsili. Türkiyat Araştırmaları Dergisi. 2013; 0(33): 301 - 324.
IEEE TORUIC I,GÜRAN M,SİNE NAZLI R "Boş Zaman Aktivitelerinin Toplumsal Cinsiyet Ekseninde Medyada Temsili." Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 0, ss.301 - 324, 2013.
ISNAD TORUIC, Ibrahim vd. "Boş Zaman Aktivitelerinin Toplumsal Cinsiyet Ekseninde Medyada Temsili". Türkiyat Araştırmaları Dergisi 33 (2013), 301-324.