Yıl: 2016 Cilt: 8 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 297 - 305 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Pansiyonlu Bir İlköğretim Okulunda İlk Yardım Eğitim Programının ve Eğitim Metotlarının Değerlendirilmesi

Öz:
ÖZET Amaç: Bu araştırma; ilköğretim okullarındaki öğrencilerin ilk yardıma ilişkin bilgilerini belirlemek, öğrencilerinilk yardım konusunda kendilerine/arkadaşlarına yardım edebilecek güvenli davranış biçimleri edinmelerini sağ-lamak, bu doğrultuda ilk yardım programının konu içeriğini ve bu içeriği öğretmede kullanılacak en uygun eğitim veöğrenme metotlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntemler: Çalışmada, tek grup ön test-son test dü-zenindeki yarı-deneysel yöntem kullanıldı. Sivrihisar Prof. Dr. Mehmet Kaplan Pansiyonlu İlköğretim Okulundaokuyan, 1-8. sınıfa kadar olan toplam 494 öğrenci örnekleme yöntemine gidilmeksizin çalışma kapsamına alındı.Ölçme aracı olarak çoktan seçmeli ve doğru-yanlış cevap seçeneklerinden oluşan testler kullanıldı. Araştırmada, dersanlatım tekniği olarak çizgi filmlerden oluşan animasyon tekniği, demonstrasyon ve soru-cevap tekniği ile çizgi filmdekikarakterler kullanılarak hazırlanan "powerpoint"sunusu, demonstrasyon ve soru-cevap tekniği kullanıldı. Araş-tırmacı tarafından eğitim öncesi ön test yapıldı, daha sonra ders içerikleri 40 dakikada anlatıldı. Anlatımdan iki haftasonra son test uygulandı. Veriler SPSS 13 programında sıklık, yüzdelik, bağımlı gruplarda t-testi ile değerlendirildi.Bulgular: Öğrencilerin %14,1'i ilk yardım gerektiren bir olayla karşılaştıklarını belirtti. Bunlardan %6,6'sının karşı-laştıkları olayı belirtmedikleri, diğerlerinin ise en sık kırık ve trafik kazası ile karşılaştıkları belirlendi. Öğrencilerinilk yardım bilgi düzeylerinin ön test ve son test puan ortalamalarının sınıflara göre arttığı ve aralarında istatistikselolarak anlamlı fark olduğu bulundu (p<0,005). İlk yardım bilgi düzeylerinin; solunum yolu tıkanması, kanama, elektrikçarpması, arı sokması olaylarında animasyon tekniği ile ders anlatılan grupta; kırık, burkulma ve donma olaylarında"powerpoint" tekniği ile ders anlatılan grupta yüksek olduğu saptandı (p<0,005). Sonuç: İlk yardım eğitimisonrasında, öğrencilerin ilk yardım ile ilgili bilgi düzeyinde artış ve güvenli davranış biçimleri kazandıkları belirlendi.Çalışmada kullanılan eğitim yöntemlerinden en etkililerinin sırasıyla animasyon (1. teknik) ve "powerpoint" (2. teknik)olduğu belirlendi. Çalışma sonuçlarına göre; ilk yardım eğitiminde animasyon, "powerpoint" sunumu gibi tekniklerinkonulara göre kullanılması ve ilköğretim öğrencilerinin sınıflarına göre bu eğitimin kademeli olarak nasılyapılacağı ve neler öğretileceğinin belirlenmesi için yeni çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

ORİJİNAL ARAŞTIRMA

Öz:
AABBSS TTRRAACCTT OObbjjeeccttiivvee:: The aim of this study is to identify first aid knowledge of students in a boarding elementary school, to ensure the students acquire safe behavioral pattern about first aid for helping themselves/friends, to de- termine the subject content of the first aid-program and the most suitable education and learning methods to be used. MMaatteerriiaall aanndd MMeetthhooddss:: Quasi-experimental method in single group pre-test and post-test layout was used for the study. All of the students (a total of 494) between class 1 and class 8 at Sivrihisar Prof. Dr. Mehmet Kaplan Ele- mentary School in Sivrihisar were included in the sample group. Multiple choice and right-wrong tests were used as measuring tool. Animation cartoon technique, demonstration technique and question-answer technique, pres- entation (slides) prepared with cartoon characters were used as lecture techniques in the research. Pre-test was per- formed before the education and after that, lectures were given within 40 minutes by researchers. Finally, post-tests were applied two weeks after the lectures. The data was analyzed using percentages and the categorical data was com- pared using the t-test in SPSS 13 program. RReessuullttss:: Of students, 14.1% indicated that they encountered with an in- cident requiring first aid. It was determined that 6.6% of them weren't specify the incident and fracture, traffic accident were the most faced incidents by students. It was found that means of pre-test and post-test scores of stu- dent's first aid knowledge increased according to classes and there was statistically significant difference between them (p<0.005). It was determined that the first aid knowledge levels for respiratory-passage obstruction, bleeding, electrical shock, bee sting was higher in group lectured with animation technique and for fracture, sprain and cold injury (freezing) was higher in group lectured with powerpoint presentation technique (p<0.005). CCoonncclluussiioonn:: Ac- cording to the results obtained from the study, first aid knowledge level of students increased and the students ac- quired safe behavioral pattern about first aid at the end of the training. It was determined that the most effective training methods used in the study were animation (1. technique) and powerpoint presentation (2. technique) tech- niques respectively. It is recommended that techniques such as; animation, powerpoint presentation should be used in accordance with first aid subjects and it should be made further researches to define what to be taught and how training to be done gradually in accordance with classes in elementary school.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Hubbard J. Living Ready Pocket Manual-First aid: Fundamentals for Survival. 1st ed. United States: F+W Media; 2013. p.14-36.
  • 2. Andsoy II, Şahin OA, Ural S. [The efficiency evaluation to first aid training given to security personnel in a state university]. Çağdaş Tıp Dergisi 2014;4(2):84-90.
  • 3. Şenşekerci E, Türkkan A. [Health and traffic education; for faculties of education and classroom teachers]. 2. Baskı. Bursa: Ezgi Yay.; 2006. p. 60, 61,91, 92, 135-9, 302.
  • 4. Vaizoğlu S, Evci ED, Kapısız E, Özcan S, Soylu G, Ünal B, et al. [First aid basics for elementary school students' evaluation of the impact of technical knowledge questions]. Sted 2003;12(6):227-30.
  • 5. Demir G, Bingöl N, Karagöz S. [Disaster Training-The project about first aid training for safe behavior (The project about the development of safe behavior for 6- 14 age group)]. Güvenli Davranış ve İlkyardım Eğitimi Öğretmen Kitabı. 1. Baskı. Ankara: Yazar Grafik, Türk Kızılayı; 2005. p.1-106.
  • 6. Kahveci M, Çeltik C, Karasalihoğlu S, Acunaş B. [Admitted to a university hospital emergency department evaluation of childhood poisonings]. Sted 2004;13(1):19-21.
  • 7. Vaizoğlu SA ve ark. [Assessement of first aid knowledge of high school students and their gains in knowledge after distribution of first aid booklets]. Türk Aile Hek Derg 2004;8(2):69-74.
  • 8. Serinken M, Özen M. [Characteristics of injuries due to traffic accidents in the pediatric age group]. Ulus Travma Acil Cerrahi Derg 2011;17(3):243-7.
  • 9. Öztürk MC, Dicle A, Yıldırım SH, Bektaş M. [Determining the health status of children of school age]. Milli Eğitim Dergisi 2004;163:13-7.
  • 10. The Ministry of National Education. [National education statistics, formal education 2006- 2007; Primary Education, Secondary education]. A Publication of Official Statistics Programme. Ankara: Yayımlar Dairesi Başkanlığı Yayını; 2007. p.199:49-73.
  • 11. Ulusoy Gökkoca FZ. [Basic principles for health education]. Sted 2001;10(10):11-5.
  • 12. Fişek N. [Health education; health education in school]. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı Yayını; Yayın No: 886/40 Kısa Dizi No:6. 1986;43; 15- 23.
  • 13. Çimen S, Balcı S. [The development of knowledge about first aid and protection from accidents in primary schools in the Beykoz district]. 1. İstanbul Çocuk Kurultayı Araştırmalar Kitabı. No: 563. İstanbul: İstanbul Çocukları Vakfı Yayınları; 2000. p.181-2.
  • 14. Damore DT, Metzl JD, Ramundo M, Pan S, Van Amerongen R. Patterns in childhood sports injury. Pediatr Emerg Care 2003; 19(2):65-7.
  • 15. Watson WA, Litovitz TL, Klein-Schwartz W, Rodgers GC Jr, Youniss J, Reid N, et al. 2003 annual report of the American Association of Poison Control Centers Toxic Exposure Surveillance System. Am J Emerg Med 2004; 22(5):335-404.
  • 16. Frederick K, Bixby E, Orzel MN, StewartBrown S, Willett K. An evaluation of the effectiveness of the Injury Minimization Programme for Schools (IMPS). Inj Prev 2000;6(2):92-5.
  • 17. Atasoy Ş, Zoroğlu MA. [Development and application of concept cartoons for preschool children]. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED) 2014;8(2):38-70.
  • 18. Arıcı N, Dalkılıç E. [The contribution of animations to computer assisted education: an application sample]. Kastamonu Eğitim Dergisi 2006;14(2):421-30.
  • 19. Numanoğlu G, Şen B. [Learning styles of university students attending department of computer and ınstructional technologies education]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 2007;8(2): 129-48.
  • 20. Bakır B, Öztürk C. [Effect of first aid training given onto elementary school students' knowledge level]. Milli Eğitim 2006;172:314-21.
  • 21. Gür K, Erol S, Ercan N. [Turkish Red Crescent lever effect on student aid information given to basic first aid training], XI. Ulusal Halk Sağlığı Kitabı, XI. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi, 23-26 Ekim 2007. Denizli: Lil Ajans; 2007;555:501-2.
  • 22. Bakar C, Özkan S, Aygün R. [Ankara in three primary schools in a district center in the 6th, 7th and 8th grade students aid regarding determination of the training needs]. Sağlık Eğitimi 2003;5(6):23-31.
  • 23. Engeland A, Røysamb E, Smedslund G, Sø- gaard AJ. Effects of first-aid training in junior high schools. Inj Control Saf Promot 2002;9(2):99-106.
  • 24. Lubrano R, Romero S, Scoppi P, Cocchi G, Baroncini S, Elli M, et al. How to become an under 11 rescuer: a practical method to teach first aid to primary schoolchildren. Resuscitation 2005;64(3):303-7.
  • 25. Karakuş U. [Experiments method and its usage in geographic teaching]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 2007;8(1):1-19
APA KÖŞGEROĞLUB N, EYİ S (2016). Pansiyonlu Bir İlköğretim Okulunda İlk Yardım Eğitim Programının ve Eğitim Metotlarının Değerlendirilmesi. , 297 - 305.
Chicago KÖŞGEROĞLUB Nedime,EYİ Semra ÇİL Pansiyonlu Bir İlköğretim Okulunda İlk Yardım Eğitim Programının ve Eğitim Metotlarının Değerlendirilmesi. (2016): 297 - 305.
MLA KÖŞGEROĞLUB Nedime,EYİ Semra ÇİL Pansiyonlu Bir İlköğretim Okulunda İlk Yardım Eğitim Programının ve Eğitim Metotlarının Değerlendirilmesi. , 2016, ss.297 - 305.
AMA KÖŞGEROĞLUB N,EYİ S Pansiyonlu Bir İlköğretim Okulunda İlk Yardım Eğitim Programının ve Eğitim Metotlarının Değerlendirilmesi. . 2016; 297 - 305.
Vancouver KÖŞGEROĞLUB N,EYİ S Pansiyonlu Bir İlköğretim Okulunda İlk Yardım Eğitim Programının ve Eğitim Metotlarının Değerlendirilmesi. . 2016; 297 - 305.
IEEE KÖŞGEROĞLUB N,EYİ S "Pansiyonlu Bir İlköğretim Okulunda İlk Yardım Eğitim Programının ve Eğitim Metotlarının Değerlendirilmesi." , ss.297 - 305, 2016.
ISNAD KÖŞGEROĞLUB, Nedime - EYİ, Semra ÇİL. "Pansiyonlu Bir İlköğretim Okulunda İlk Yardım Eğitim Programının ve Eğitim Metotlarının Değerlendirilmesi". (2016), 297-305.
APA KÖŞGEROĞLUB N, EYİ S (2016). Pansiyonlu Bir İlköğretim Okulunda İlk Yardım Eğitim Programının ve Eğitim Metotlarının Değerlendirilmesi. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 8(4), 297 - 305.
Chicago KÖŞGEROĞLUB Nedime,EYİ Semra ÇİL Pansiyonlu Bir İlköğretim Okulunda İlk Yardım Eğitim Programının ve Eğitim Metotlarının Değerlendirilmesi. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi 8, no.4 (2016): 297 - 305.
MLA KÖŞGEROĞLUB Nedime,EYİ Semra ÇİL Pansiyonlu Bir İlköğretim Okulunda İlk Yardım Eğitim Programının ve Eğitim Metotlarının Değerlendirilmesi. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, vol.8, no.4, 2016, ss.297 - 305.
AMA KÖŞGEROĞLUB N,EYİ S Pansiyonlu Bir İlköğretim Okulunda İlk Yardım Eğitim Programının ve Eğitim Metotlarının Değerlendirilmesi. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi. 2016; 8(4): 297 - 305.
Vancouver KÖŞGEROĞLUB N,EYİ S Pansiyonlu Bir İlköğretim Okulunda İlk Yardım Eğitim Programının ve Eğitim Metotlarının Değerlendirilmesi. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi. 2016; 8(4): 297 - 305.
IEEE KÖŞGEROĞLUB N,EYİ S "Pansiyonlu Bir İlköğretim Okulunda İlk Yardım Eğitim Programının ve Eğitim Metotlarının Değerlendirilmesi." Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 8, ss.297 - 305, 2016.
ISNAD KÖŞGEROĞLUB, Nedime - EYİ, Semra ÇİL. "Pansiyonlu Bir İlköğretim Okulunda İlk Yardım Eğitim Programının ve Eğitim Metotlarının Değerlendirilmesi". Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi 8/4 (2016), 297-305.