Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersinin Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Kaygılarına Etkisi
Yıl: 2016 Cilt: 3 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 37 - 43 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersinin Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Kaygılarına Etkisi
Öz: Öğretmen yeni bir dijital teknolojiyi derste kullanmak istemesine rağmen, kullanıma yönelik duyduğu kaygı yüzünden teknolojiyi ders ortamına dâhil etmeyebilir. Öğretmen adaylarının, eğitim teknolojilerini kullanmaya yönelik kaygılarını belirlemek, bu kaygıların en aza indirilmesi yönünde yapılan ve yapılacak çalışmalara yardımcı olabilir. Bu çalışma, Eğitim Fakültesi, Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı(ÖTMT) dersi sürecinde öğretmen adaylarının eğitim teknolojilerine yönelik kaygılarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya lisans eğitimi alan 68 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada Yalçınalp ve Cabı (2015) tarafından geliştirilen beş alt boyutu içeren Eğitim Teknolojileri Kullanımı Kaygı(ETKK) Ölçeği kullanılmıştır. Faktörlerin Cronbach Alfa katsayıları ise .92 ile .70 arasında değişmektedir. Çalışma gurubuna ÖTMG dersinin başında ETKK Ölçeği uygulanmıştır. Ders haftada 2 saat yüz yüze, 2 saat uzaktan eğitim ile 14 hafta gerçekleştirilmiştir. Ders sürecinde öğrenciden her hafta dijital materyal geliştirilmesi istenmiştir. Dönem sonunda aynı çalışma gurubuna ölçek tekrar uygulanmıştır. Veriler ilişkili örneklemler için t testi ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda görev yeri merkezli ve teknoloji dezavantaj-kısıtlılık merkezli alt faktörlerinin ön test ve son test ortalama puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuş, diğer alt faktörlerde herhangi bir farklılık bulunmamıştır
Anahtar Kelime: Konular:
The Impact of Instructional Technologies and Material Development Course on the Teacher Candidates‟ Concern about Using Educational Technologies
Öz: Although teachers want to use a new digital technology in their lessons, they may not integrate the technology into their lesson due to their concerns about its usage. To determine teacher candidates‟ concerns about the use of educational technology can guide the direction of the researches done to overcome these concerns. This study is conducted to examine the teacher candidates‟ concerns about educational technologies in the Instructional Technology and Material Design (ITMD) course in Faculty of Education. The study was carried out with 68 undergraduate students. The Educational Technologies Anxiety (ETA) scale including five factors, developed by Yalçınalp and Cabı (2015), was used in this study. Cronbach's alpha coefficients of factors vary between .70 and .92. The scale was administered to the participants at the beginning of the course, which was carried out for 14 weeks -2 hour face to face; 2 hour distance education per week. Each week, the students were asked to develop digital materials throughout the course. The scale was applied to the same group again at the end of the term. The data were analyzed by independent samples t test. The results showed that a significant difference between pre-test and post-test mean scores of the factors of job location and technology disadvantage- limitations-centred anxiety.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Altun E. ve Ateş A. (2008). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmen adaylarının sorunları ve geleceğe yönelik kaygıları. İlköğretim Online, 7(3), 680-692.
- Bahar E.ve Kaya F. (2013). Meslek yüksekokulu sosyal programlar öğrencilerinin bilgi teknolojileri kullanımlarına yönelik tutumları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi.3 (1), 70-79.
- Büyüköztürk, Ş. (2011). Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Demiraslan, Y. ve Usluel, Y., K. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme öğretme sürecine Entegrasyonunda öğretmenlerin durumu. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET ,4( 3), 15.
- Fui, C., K. (2008). Self-service technology and internet banking: An investigation of consumers‟ trial decision faculty of business and accountacy, Master thesis, University of Malaysia. [Çevrimiçi: http://repository.um.edu.my/775/1/SSTTrial_Final.pdf]. Erişim tarihi:15.07.2015.
- Fagan M. H.,Neill, S., &Wooldridge, B. R. (2004). An empirical investigation into the relationship between computer self efficacy, anxiety, experience, support and usage. Journal of Computer Information Systems, 44 (2), 95-104.
- Gündüz, Ş. ve Odabaşı, F. (2004). Bilgi Çağında Öğretmen Adaylarının Eğitiminde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Önemi. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 3 (1), 7.
- Halat, E. (2007). Matematik öğretiminde web quest‟in kullanımına ilişki öğretmen adaylarının görüşleri. llköğretim Online, 6(2), 264-283.
- ISTE (2015). Standards for Teachers resources. [Çevrim-içi: http://www.iste.org/standards/standards-for - teachers]. Erişim tarihi: 19.02.2015.
- Lokken, S. L.,Cheek, W. K., &Hastings, S. W. (2003). The impact of technology training on family and consumer sciences teacher attitude stowardusing computers as an instructional medium. Journal of Family and Consumer Sciences Education, 21(1), 18-32.
- MEB (2006). Milli Eğitim Bakanlığı, Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. [Çevrim-içi: http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/otmg/Yeterlikler.pdf]. Erişim tarihi: 23.07.2015.
- Oyedele, A. & Simpson, P. M., (2006). An empirical investigation of consumer control factors on intention to use selected self-service technologies, International Journal of Service Industry Management, 18, 3, 287-306.
- Özmen B.,Usluel Y. K. ve Çelen, F. K. (2014). Araştırmalarda bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme- öğretme sürecine entegrasyonu konusunda var olan durum ve yönelimler. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 10(5): 1224-1253.
- Öztürk E., (2013). Öğretmen adaylarının bilgisayar kaygısı ve bilgisayar özyeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 44: 275-286.
- TÜBİTAK (2015). Vizyon 2023 teknoloji öngörü projesi, eğitim ve insan kaynakları sonuç raporu ve strateji belgesi. . [Çevrim-içi: http://www.tubitak.gov.tr/tr/kurumsal/politikalar/icerik-vizyon-2023].Erişim tarihi: 18.02. 2015.
- Yalçınalp, S. ve Cabı, E. (2015).Eğitim Teknolojileri Kullanımı Kaygı Ölçeği (ETKKÖ): Ölçek Geliştirme Çalışması. İlköğretim Online. 14 (2), pp: 1005-1016.
APA | CABI e, ERGÜN E (2016). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersinin Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Kaygılarına Etkisi. , 37 - 43. |
Chicago | CABI emine,ERGÜN Esin Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersinin Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Kaygılarına Etkisi. (2016): 37 - 43. |
MLA | CABI emine,ERGÜN Esin Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersinin Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Kaygılarına Etkisi. , 2016, ss.37 - 43. |
AMA | CABI e,ERGÜN E Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersinin Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Kaygılarına Etkisi. . 2016; 37 - 43. |
Vancouver | CABI e,ERGÜN E Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersinin Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Kaygılarına Etkisi. . 2016; 37 - 43. |
IEEE | CABI e,ERGÜN E "Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersinin Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Kaygılarına Etkisi." , ss.37 - 43, 2016. |
ISNAD | CABI, emine - ERGÜN, Esin. "Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersinin Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Kaygılarına Etkisi". (2016), 37-43. |
APA | CABI e, ERGÜN E (2016). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersinin Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Kaygılarına Etkisi. Başkent University Journal of Education, 3(1), 37 - 43. |
Chicago | CABI emine,ERGÜN Esin Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersinin Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Kaygılarına Etkisi. Başkent University Journal of Education 3, no.1 (2016): 37 - 43. |
MLA | CABI emine,ERGÜN Esin Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersinin Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Kaygılarına Etkisi. Başkent University Journal of Education, vol.3, no.1, 2016, ss.37 - 43. |
AMA | CABI e,ERGÜN E Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersinin Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Kaygılarına Etkisi. Başkent University Journal of Education. 2016; 3(1): 37 - 43. |
Vancouver | CABI e,ERGÜN E Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersinin Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Kaygılarına Etkisi. Başkent University Journal of Education. 2016; 3(1): 37 - 43. |
IEEE | CABI e,ERGÜN E "Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersinin Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Kaygılarına Etkisi." Başkent University Journal of Education, 3, ss.37 - 43, 2016. |
ISNAD | CABI, emine - ERGÜN, Esin. "Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersinin Öğretmen Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Kaygılarına Etkisi". Başkent University Journal of Education 3/1 (2016), 37-43. |