Yıl: 2017 Cilt: 17 Sayı: 69 Sayfa Aralığı: 55 - 74 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

The Effect of Self-Regulated Learning Strategies on Academic Achievement: A Meta-Analysis Study

Öz:
Problem Durumu: Yaşamın kaçınılmaz gerçeklerinden biri travmatik yaşantılardır. Faklı gelişim dönemlerinde hemen hemen herkes şu veya bu şekilde travmatik sayılacak düzeyde deneyimlerden geçer. Bu deneyimlere karşı verilen tepkiler, dışsal ve içsel faktörlere göre değişiklik gösterir. Olumsuz deneyimlerin olumlu sonuçlara dönüştürülmesi için sahip olunması gereken koruyucu faktörler, psikolojik dayanıklılık kavramını gün yüzüne çıkarır. Psikolojik dayanıklılık, pek çok faktöre bağlı olarak gelişen bir mekanizmadır. Bu mekanizmayı etkileyen önemli faktörlerden biri, travmatik olaylar sonucunda oluşabilecek olumsuz duyguları dönüştürebilme inancı olarak kabul edilen duygusal öz-yeterliliktir. İnsanların duygularını algılaması, duygularını anlaması, bunları düşünceye yardımcı bir araç olarak kullanması ve duygularını düzenleyebilmesi duygusal öz-yeterliği oluşturan temel bileşenlerdir. Psikolojik dayanıklılık üzerinde etkisi olduğu düşünülen bir diğer faktör ise kişilerarası duyarlılıktır. Kişilerarası duyarlılık diğer kişilerin tutum ve tavırlarının yanlış yorumlamasına neden olan kişilik özelliği olarak tanımlanır. İlişkilerde olumlu ve sağlıklı iletişime sahip olmak, güçlü kişilerarası bağlantıların oluşumuna zemin hazırlar. Bu durum, psikolojik dayanıklılıkları açısından bireylere koruyucu bir faktör olarak kalkan görevi görür. Öte yandan başkalarıyla kurulan olumsuz ve gerginlik unsuru olan bağlar, psikolojik dayanıklılık için risk faktörü olarak kabul edilir. Bu açılardan değerlendirildiğinde, duygusal öz-yeterlik ve kişilerarası duyarlılığın, psikolojik dayanıklılık üzerinde önemli bir etki gücü olduğu düşünülmektedir. Amaç: Bu bağlamda bu çalışma, duygusal öz-yeterlik ve kişilerarası duyarlılık özelliklerinin genç yetişkinlerin psikolojik dayanıklılıkları üzerinde bir etki gücüne sahip olup olmadığı ve sahipse bu etkinin derecesini inceleme üzerine yapılandırılmıştır. Yöntem: Araştırmanın örneklemini 2014-2015 eğitim öğretim döneminde Marmara Üniversitesi'nde öğrenim görmekte olan genç yetişkinlerden oluşturmaktadır. Basit seçkisiz örnekleme yönteminin kullanıldığı çalışmada, yaşları 18-34 arasında değişen (ss:3.48, xmodelinin kullanıldığı bu çalışmada araştırmanın amaçlarını test etmek için Eş Zamanlı Çoklu Regresyon analizinden yararlanılmıştır. : 21.26) 331 genç yetişkine (243 bayan, 88 bay) ulaşılmıştır. İlişkisel tarama Bulgular: Araştırmanın amaçları doğrultusunda yapılan analizler neticesinde duygusal öz-yeterlik (duyguları anlama ve duyguları düşünceye destekleyici olarak kullanma alt boyutları) ile kişilerarası duyarlılığın (onaylanma ihtiyacı alt boyutu) birlikte, psikolojik dayanıklılığın toplam varyansının % 34'ünü açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır. Psikolojik dayanıklılığın alt boyutlar bazında ise elde edilen bulgular şu şekildedir: duyguları düşünceye destekleyici olarak kullanma ve duyguları anlama birlikte gelecek algısının toplam varyansının %14'ünü, onaylanma ihtiyacı ve duyguları algılama boyutları birlikte aile uyumunun toplam varyansının %8'ini, ayrılma anksiyetesi, duygu düzenleme, duyguları düşünceye destekleyici olarak kullanma ve duyguları anlama boyutları birlikte kendilik algısının toplam varyansının %38'ini, duyguları düşünceye destekleyici olarak kullanma boyutu tek başına sosyal yeterliliğin toplam varyansının %27'sini ve son olarak duyguları anlama boyutu yine tek başına sosyal kaynakların toplam varyansının %20'sini anlamlı şekilde yordamıştır. Buna karşın psikolojik dayanıklılığın diğer alt boyutu olan yapısal sitil, duygusal öz-yeterlik ve kişilerarası duyarlılık tarafından anlamlı bir şekilde açıklanmamıştır Sonuç ve Öneriler: Bu çalışma genç yetişkinlerin duygusal öz-yeterlik ve kişilerarası duyarlılıklarının sahip oldukları psikolojik dayanıklılık özellikleri üzerinde belirleyici etkilerinin olduğunu açıkça ortaya koymaktadır. Travmatik deneyim karşısında yaşanan zorluklarla başa çıkabilmek için, insanlar durumun üstesinden gelme yeteneğine sahip olduklarına inanmak zorundadırlar. İnsanlar kişilerarası ilişkilere aşırı duyarlı hale geldikleri zaman çeşitli psikolojik rahatsızlıklar karşısında savunmasız kalırlar. Kişilerarası ilişkilerde beklenilen onaylanma ihtiyacı, düşük düzey dayanıklılığın bir göstergesidir. Bu durum ise olumsuz değerlendirilme, küçük düşürülme, reddedilme, dışlama vb. nedenlerden ötürü sosyal ilişkilerden kaçınma ve uzaklaşmaya yol açar. Araştırmanın önemli bulgularından biri, duyguları düşünceye yardımcı bir araç olarak kullanma ve duyguları anlamanın gelecek algısı üzerindeki belirleyici etkisidir. Duygular kişinin bilişsel algılarını dolaysıyla kararlarını ve hedeflerini belirler, dolayısıyla gelecek algısını şekillendirir. Araştırmanın bir diğer önemli bulgusu duyguları düşünceye yardımcı bir araç olarak kullanma, duygu düzenleme, duyguları anlama ve ayrılma anksiyetesinin birlikte kendilik algısın üzerinde yordayıcı etkisi olduğu yönündedir. Yaşam olayları karşısında duygusal başarıların tekrarlanması, insanları gelecekte zor durumlarla baş edebileceklerine inanmalarını sağlar. Duygusal açıdan tutarlı ve istikrarlı olmanın kişisel güç ve kendilik algısı üzerinde belirleyici bir rolü vardır. Bu nedenledir ki, duygusal açıdan yetenekli olabilme insanların öz-yeterlik ve benlik saygısı olumlu yönde etki eder. Buna karşın kişilerarası ilişkilerde deneyimlenen ayrılma anksiyetesi benlik algısını zayıflatır. Çünkü ayrılma kaygısı insanlar için savunmasızlık yaratır, kaygı ve duygudurum bozuklukları olasılığını artırır. Araştırmada elde edilen bir diğer sonuç ise duyguları anlama ve onaylanma ihtiyacının aile uyumu üzerindeki yordayıcı etkisidir. Çocukların ihtiyaçları tam karşılanmadığında, koruyucu bir faktör olması gereken aile ne yazık ki bir savunmasızlık/kırılganlık faktörüne dönüşür. Çalışmanın bir diğer bulgusu ise duyguları düşünceye yardımcı bir araç olarak kullanmanın sosyal yeterlik üzerindeki yordayıcı etkisidir. Duygular, sosyal etkileşimler üzerinde belirleyicidir. Tüm sosyal etkileşimler duygusal yeteneği içe
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Psikoloji Davranış Bilimleri

The Effect of Self-Regulated Learning Strategies on Academic Achievement: AMeta-Analysis Study*

Öz:
Problem Statement: Self-regulated learning strategies (cognitive, metacognitive, resource management, and motivational strategies) influence students’ academic achievement, motivation. Reviewing the national literature about self-regulated learning strategies, studies have indicated both significant and insignificant effects on academic achievement; however, no meta-analysis studies have been carried out. Purpose of Study: The aim of this study is to calculate the common effect size of empirical and relational studies conducted in Turkey between 2005-2014 that investigated the effect of (or relationship with) self-regulated learning strategies on academic achievement, and todetermine whether the common effect size shows a significant difference in terms of course type, self-regulated learning strategy type, school level, and study design. Method: A metaanalytical review method was employed to combine the outcome of independent empirical or relational studies. The studies included in this review were collected from the CoHE National Thesis Archive, ULAKBIM, Google Academic, ERIC, and EBSCO databases. A total of 47 studies were assessed in accordance with the inclusion criteria, and 21 studies were included in this study. Cohen’s d coefficient was calculated for the effect size in this study. Findings andResults: As the heterogeneity among the effect sizes of the studies was high (Q > χ2, p < .05), the common effect size was calculated in accordance with the random effects model. As a result of the meta-analysis, it was determined that self-regulated learning strategies had a “large” effect (d = 0.859) on academic achievement. Moreover, the calculated common effect size showed no significant difference according to the type of self-regulated learning strategy, course type, study design, and school level. Recommendation: As self-regulated learning strategies exhibit a substantial effect on students’ academic achievement, it is recommended that preservice and inserviceteachers should learn how to implement these strategies in their lessons to increase theirstudents’ performance. For this purpose, professional development programs should bedesigned for teachers.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Psikoloji Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • (The studies with asterisk indicate that the studies are included in this review). *Akca, F. (2013). An investigation into the academic success of prospective teachers in terms of learning strategies, learning styles and the locus of control. Journal of Education and Learning, 2(1), 134–146. DOI: http://dx.doi.org/10.5539/jel.v2n1p134
  • *Atas, I. (2009). Oz-duzenleyici ogrenme stratejileri kullaniminin ilkogretim okulu 4.sinif ogrencilerinin matematik dersindeki oz-yeterlik algisina ve basarisina etkisi [The effect of self- regulated learning education strategies on the fourth grade primary students' perception of self-efficacy and success on maths lesson] (Unpublished Master’s Dissertation), Gazi University, Ankara. Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • *Bas, G.(2012). The effect of teaching learning strategies in an English lesson on students’ achievement, attitudes, and metacognitive awareness. Journal of Theoretical Educational Science, 5(1), 49–71.
  • Bandura, A. (1971). Social learning theory. New York: General Learning Press. Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Boekaerts, M. (1996). Self-regulated learning at the junction of cognition and motivation. European Psychologist, 1(2), 100–112.
  • Borenstein, M., Hedges, L.V., Higgins, J.P.T., & Rothstein, H.R. (2009). Introduction to meta-analysis. John Wiley & Sons, Ltd.
  • Card, N.A. (2012). Applied meta-analysis for social science research. New York, London: Guilford Press.
  • *Canca, D. (2005). Cinsiyete gore universite ogrencilerinin kullandiklari bilissel ve bilisustu oz duzenleme stratejileri ile akademik basarilari arasindaki iliskinin incelenmesi [Research of the relationship between university students' cognitive and metacognitive self-regulation strategies and their mathematics achievement according to gender] (Unpublished Master’s dissertation), Yildiz Technical University, Istanbul. Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • Camahalan, F. M. G. (2006). Effects of self-regulated learning on mathematics achievement of selected Southeast Asian children. Journal of Instructional Psychology, 33(3), 194–205.Cazan, A. (April 2014). Self-regulated learning and academic achievement in the context of online learning environments. The 10th International Scientific Conference eLearning and Software for Education, Bucharest.
  • Chiu, C. W. T. (April 1998). Synthesizing metacognitive interventions: What training characteristics can improve reading performance? Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Diego, CA. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd Ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum. Cox
  • Cooper, H. (2010). Research synthesis and meta-analysis (A Step by Step Approach) 4th edition. Thousand Oaks: SAGE Publication.
  • *Caliskan, M., & Sunbul M.A. (2011). The effects of learning strategies instruction on metacognitive knowledge, using metacognitive skills and academic achievement (Primary Education Sixth Grade Turkish Course Sample) Educational Sciences: Theory & Practice, 11(1), 133–153.
  • Dikbas, Y., & Hasirci, O. (2008).The effects of teaching and using of learning strategies on achievement, retention and attitude of the students. Journal of Kırsehir Education Faculty (JKEF), 9(2), 69–76.
  • Dignath, C., & Buttner, G. (2008). Components of fostering self-regulated learning among students. A meta-analysis on intervention studies at primary and secondary school level. Metacognition Learning, 3, 231–264.
  • Dinsmore, D. L., Alexander, P. A., & Loughlin, S. M. (2008). Focusing the conceptual lens on metacognition, self-regulation, and self-regulated learning. Educational Psychology Review, 20, 391–409. DOI: http://10.1007/s10648-008- 9083-6
  • *Duru, E., Duru, S., & Balkis, M. (2014) Analysis of relationships among burnout, academic achievement, and self-regulation. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(4), 1263–1284. DOI: http://10.12738/estp.2014.4.2050
  • *Ergoz, G. (2008). Oz- duzenleyici ogrenmenin ve guduleyici inanclarin matematik basarisi icinde arastirilmasi [Investigation of self-regulated learning and motivational beliefs in mathematics achievement] (Unpublished Master’s Dissertation). Middle East Technical University, Ankara. Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • *Gulay, A. (2012). Oz-duzenleyici ogrenmenin 5.sinif ogrencilerinin akademik basarisina ve bilimsel surec becerilerine etkisi [Effect of self-regulated learning on 5th grade students' academic achievement and scientific process skills] (Unpublished Master’s Dissertation) Recep Tayip Erdogan University, Rize. Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi*Haslaman, T., Askar, P. (2007). Investigating the relationship between self-regulated learning strategies and achievement in a programming course. Hacettepe University Journal of Education, 32(2007), 110–122.
  • Hattie, J., Biggs, J., & Purdie, N. (1996). Effects of learning skills interventions on student learning: A meta-analysis. Review of Educational Research, 66, 99–136. DOI: http://10.3102/00346543066002099
  • Hedges, L. V., & Pigott, T. D. (2001). The power of statistical tests in meta-analysis. Psychological Methods, 6, 203–217.
  • Hedges, L. V., & Vevea, J. L. (1998). Fixed- and random effects models in metaanalysis.
  • Psychological Methods, 3, 486–504. DOI: http://10.1037/1082- 989X.3.4.486
  • Israel, H., & Richter, R.R. (2011). A guide to understanding meta-analysis. Journal of Orthopedic & Sports Physical Therapy, 41(7), 496–504. DOI: http://10.2519/jospt.2011.3333.
  • *Kuyumcu Vardar, A., & Arsal Z. (2014). Oz-duzenleme stratejileri ogretiminin ogrencilerin Ingilizce basarilarina ve tutumlarina etkisi [The effect of selfregulated learning strategies instruction on students’ English achievement and attitude]. Journal of Mother Tongue Education, 2(3), 32–52.
  • Lucangeli, D., & Cornoldi, C. (1997). Mathematics and metacognition: What is the nature of the relationship? Mathematical Cognition, 2, 121–139. DOI: http://10.1080/135467997387443
  • *Memis, A., & Arican, H. (2013). The analysis of 5th grade students’ mathematical metacognition levels between the variables gender and achievement. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 1(2013), 76–93.
  • Miles, MB. & Huberman, AM. (1994). Qualitative Data Analysis (2nd edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publications
  • *Onemli, M., & Yondem D. Z. (2012). The effect of psychoeducational group training depending on self-regulation on students’ motivational strategies and academic achievement. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 59–73.
  • Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33–40. DOI: http://10.1037//0022-0663.82.1.33
  • Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining selfregulated learning. International Journal of Educational Research, 31, 459–470. DOI: http://10.1016/S0883-0355(99)00015-4
  • Pintrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92, 544–555.*
  • Polat, S., & Uslu, M. (2012). The effect of teaching based on metacognitive strategies on 5th grade students’ achievement in science and technology course. Usak University, The Journal of Social Sciences, 11, 28–43.
  • Rowe, F., & Rafferty J. (2013). Instructional design interventions for supporting selfregulated learning: Enhancing academic outcomes in postsecondary eLearning environments. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 9(4), 590–601.
  • Rosenthal, R. (1979). The “file drawer problem” and tolerance for null results. Psychological Bulletin, 86, 638–641.
  • Sakiz, G. (2014). Oz-duzenleme- ogrenmeden ogretime oz-duzenleme davranislarinin gelisimi, stratejiler ve oneriler [Self-regulation- from learning to teaching the development of self-regulation behavior, strategies and suggestions]. Ankara: Nobel Publishing.
  • *Sapanci, A. (2012).The relationship of student teachers’ epistemological beliefs and metacognitive levels with their academic achievement. Celal Bayar University the Journal of Social Sciences, 10(1), 311–331.
  • *Tay, B. (2007). Ogrenme stratejilerinin hayat bilgisi ve sosyal bilgiler ogretimi dersinde akademik basariya etkisi [The effect of learning strategies on academic achievement in life science and social studies teaching courses]. Journal of Education and Social Sciences, 173, 88–102.
  • *Tekbiyik, A., Camadan, F., & Gulay, A. (2013). Self-regulated strategies as a predictor of academic achievement in science and technology course. Turkish Studies, 8(3), 567–582.
  • *Tonguc, D. (2013). Sekizinci sinif ogrencilerinin motivasyon duzeylerinin ve ozduzenlemeye dayali ogrenme stratejilerinin matematik basarisini yordama gucu [The predictive power of motivation levels and self-regulated learning strategies on mathematics achievement of eight grade students]
  • (Unpublished Master’s Dissertation). Osman Gazi University, Eskisehir. Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • *Tuncer, K.B., & Guven, B. (2007). Effects of learning strategies on academic achievement, students’ recalling level and students’ attitudes toward assigned courses. YYU Journal of Education Faculty, 4(2), 1–20.
  • *Uredi, I., & Uredi, L. (2005). The predictive power of 8th grade students’ selfregulated strategies and motivational beliefs on mathematic achievement. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 1(2), 250–260.
  • *Uredi, I. (2012). An investigation of the relationship between pre-services teachers’ self-regulated strategies, motivational beliefs and academic achievement. Proceedings of International Conference on Educational Science, 3, 2014–2022.
APA Ergen B, KANADLI S (2017). The Effect of Self-Regulated Learning Strategies on Academic Achievement: A Meta-Analysis Study. , 55 - 74.
Chicago Ergen Binnur,KANADLI Sedat The Effect of Self-Regulated Learning Strategies on Academic Achievement: A Meta-Analysis Study. (2017): 55 - 74.
MLA Ergen Binnur,KANADLI Sedat The Effect of Self-Regulated Learning Strategies on Academic Achievement: A Meta-Analysis Study. , 2017, ss.55 - 74.
AMA Ergen B,KANADLI S The Effect of Self-Regulated Learning Strategies on Academic Achievement: A Meta-Analysis Study. . 2017; 55 - 74.
Vancouver Ergen B,KANADLI S The Effect of Self-Regulated Learning Strategies on Academic Achievement: A Meta-Analysis Study. . 2017; 55 - 74.
IEEE Ergen B,KANADLI S "The Effect of Self-Regulated Learning Strategies on Academic Achievement: A Meta-Analysis Study." , ss.55 - 74, 2017.
ISNAD Ergen, Binnur - KANADLI, Sedat. "The Effect of Self-Regulated Learning Strategies on Academic Achievement: A Meta-Analysis Study". (2017), 55-74.
APA Ergen B, KANADLI S (2017). The Effect of Self-Regulated Learning Strategies on Academic Achievement: A Meta-Analysis Study. Eurasian Journal of Educational Research, 17(69), 55 - 74.
Chicago Ergen Binnur,KANADLI Sedat The Effect of Self-Regulated Learning Strategies on Academic Achievement: A Meta-Analysis Study. Eurasian Journal of Educational Research 17, no.69 (2017): 55 - 74.
MLA Ergen Binnur,KANADLI Sedat The Effect of Self-Regulated Learning Strategies on Academic Achievement: A Meta-Analysis Study. Eurasian Journal of Educational Research, vol.17, no.69, 2017, ss.55 - 74.
AMA Ergen B,KANADLI S The Effect of Self-Regulated Learning Strategies on Academic Achievement: A Meta-Analysis Study. Eurasian Journal of Educational Research. 2017; 17(69): 55 - 74.
Vancouver Ergen B,KANADLI S The Effect of Self-Regulated Learning Strategies on Academic Achievement: A Meta-Analysis Study. Eurasian Journal of Educational Research. 2017; 17(69): 55 - 74.
IEEE Ergen B,KANADLI S "The Effect of Self-Regulated Learning Strategies on Academic Achievement: A Meta-Analysis Study." Eurasian Journal of Educational Research, 17, ss.55 - 74, 2017.
ISNAD Ergen, Binnur - KANADLI, Sedat. "The Effect of Self-Regulated Learning Strategies on Academic Achievement: A Meta-Analysis Study". Eurasian Journal of Educational Research 17/69 (2017), 55-74.