Yıl: 2017 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 471 - 493 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Öz:
Özel gereksinimli bireylerin topluma ve ekonomiye kazandırılmasında zihinsel, bedensel ve sosyal becerilerinin geliştirilmesi son derece önemlidir. Bu sebeple özel gereksinimli bireylerin diğer çocukların öğrenim gördüğü okullardan yararlanabilmesi yani kaynaştırılmaları fikri oldukça önemlidir. Araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre kaynaştırma eğitimine ilişkin öğretmen görüşlerini tespit etmektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Çalışma grubunun belirlenmesinde "maksimum çeşitlilik örneklemesinden" yararlanılmıştır. Araştırma Denizli merkez ilçede alt, orta ve üst sosyo ekonomik düzeydeki okullarda çalışan 2, 3 ve 4. sınıf öğretmenleriyle gerçekleştirilmiştir (n=51). Araştırma verilerinin elde edilmesinde araştırmacılar tarafından geliştirilen "yarı yapılandırılmış görüşme formu" kullanılmıştır. Yapılan görüşmeler bilgisayar ortamına aktarılmış verilerin analizi için içerik analizine başvurulmuştur. Katılımcıların ortak görüşleri doğrultusunda tablolar oluşturulmuştur. Aynı zamanda öğretmenlerden elde edilen alıntılara da yer verilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerden 37"si (%b72.6) kaynaştırma eğitimine devam edilmesi gerektiğini ifade etmiştir. Katılımcılardan 39"u (% 78) kaynaştırma öğrencilerinin sınıf içi etkinliklerin gerçekleştirilmesinde birtakım sorunlara neden olduğunu dile getirmiştir. Öğretmenlerden 37"sine (% 72.5) göre kaynaştırma öğrencileri normal öğrencilerin davranışlarını olumsuz bir şekilde etkilemektedir. Kaynaştırma eğitimine alınan öğrencilerin özür ve gelişim durumunun ön planda tutulması kaynaştırma eğitiminden beklenen verimi arttırmada etkili olabilir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS’ VIEWS ON INCLUSIVE EDUCATION

Öz:
The development of cognitive, physical and social skills is vital for reintroducing individuals with special needs to the society and economy. Therefore, the idea of providing these individuals inclusive education in the schools that other children go to is of great importance. The aim of this study was to identify elementary school teachers' views on inclusive education, and thus, qualitative research method was employed. Maximum variation sampling was used in the selection of the research participants. The study was conducted with second, third and fourth grade teachers working in schools with low, middle and high socio-economic status in the Denizli province (n=51). A semi-structured interview form developed by the researchers was used to gather the data in the study. The interviews were transcribed, and content analysis was conducted to analyse the transcriptions. Tables were formed based on the participants' common views. Quotations were also included from the teachers' statements. Thirty-seven of the teachers (72.6 %) stated that inclusive education should be kept. Thirty-nine participants (78 %) said that inclusive students caused certain problems in the implementation of in-class activities. For 37 teachers (72.5 %), the behaviours of inclusive students negatively affected those of the regular students. Giving particular importance to the disablement and development of students taken to inclusive education can be useful in enhancing its effectiveness
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ATICI, R. (2014). KaynaĢtırma Öğrencilerinin Okul Hayatında YaĢadığı Zorluklar. Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 279-291.
  • BATU, S. (2000). KaynaĢtırma, Destek Hizmetler ve KaynaĢtırmaya Hazırlık Etkinlikleri. Özel Eğitim Dergisi, 2(4), 35-45.
  • BATU, S., KIRCAALĠ, Ġ. G. ve UZUNER, Y. (2004). Opinions and Suggestions Regarding Integration of Teachers Working at a Girls Vocational High School Where Students with Special Needs are Ġntegrated. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 33-50.
  • BUYSSE, V. ve BAĠLEY, D. B. (1993). Behavioral and Developmental Outcomes in Young Children with Disabilities in Ġntegrated and Segregated Settings: A Review of Comparative Studies. The Journal of Special Education, 26, 434-461.
  • CEMALOĞLU, N. (2011). Veri Toplama Teknikleri: Nitel-Nicel. Ġçinde Tanrıöğen A. (Ed.), Bilimsel AraĢtırma Yöntemleri (s. 133-164). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • COULSTON, C. ve SMĠTH, K. (2013). School Climate and Ġnclusion. In Dary, T. & Pickeral, T. (Ed.) (2013). School Climate Practices for Implementation and Sustainability. A School Climate Practice Brief, Number 1, New York, NY: National School Climate.
  • DB ve MEB. (2006). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. https://orgm.meb.gov.tr/meb_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi Son eriĢim tarihi: 26. 10. 2016
  • DEMĠR, M. K. ve AÇAR, S. (2011). KaynaĢtırma Eğitimi Konusunda Tecrübeli Sınıf Öğretmenlerinin GörüĢleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 719-732.
  • EARGED. (2010). İlköğretim Okullarındaki Kaynaştırma Uygulamalarının Değerlendirilmesi, Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi AraĢtırma ve GeliĢtirme Dairesi BaĢkanlığı.
  • GÜLERYÜZ, ġ. (2009). Kaynaştırma Eğitimine Devam Eden Engelli Öğrencilerin Akranları ile İlişkilerinde Karşılaştıkları Sorunların Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • HUNT, P. ve GOETZ, L. (1997). Research on Ġnclusive Educational Programs, Practices, and Outcomes for Students with Severe Disabilities. The Journal of Special Education, 31, 3-29.
  • ĠDOL, L. (2006). Toward Inclusion of Special Education Students in General Education. Remedial and Special Education, 27(2), 77-94.
  • KIRCAALI, Ġ. G. (1992) Özel Eğitimde KaynaĢtırma. Eğitim ve Bilim, 16, 45-50.
  • LĠNDSAY, G. (2007). Educational Psychology and the Effectiveness on Ġnclusive Education/ Mainstreaming. British Journal of Educational Psychology, 77, 1-24.
  • OFFĠCE OF SPECĠAL EDUCATĠON PROGRAMS (1994) Implementation of the Individuals with Disabilities Education Act: Sixteenth Annual Report to Congress. Washington, DC: U.S.
  • ÖNCÜL, N. ve BATU, E. S. (2005). Normal GeliĢim Gösteren Çocuk Annelerinin KaynaĢtırma Uygulamasına ĠliĢkin GörüĢleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 6(2), 37-54.
  • ÖNDER, M. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Zihin Engelli Kaynaştırma Öğrencileri İçin Sınıf İçinde Yaptıkları Öğretimsel Uyarlamaların Belirlenmesi. YayımlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Abant Ġzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • ÖZCAN, N. (2016). Kaynaştırma Eğitimi Türleri. http://cubukegitimuygulama.tr.gg/ BitimiT.ue.rleri.htm Son eriĢim tarihi: 20. 019. 2016.
  • ÖZYÜREK, M. (1983). Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar ve Eğitimleri. A.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 17-26.
  • RESMÎ GAZETE. (1997). Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname. https://orgm.meb.gov.tr Son eriĢim tarihi: 04. 10. 2016.
  • REYNOLDS, M. C. ve AĠNSCOW, M. (1994). Education of Children and Youth with Special Needs: An İnternational Perspective. In T. Husen and T. N. Postlewaite (Eds.), The Ġnternational Encyclopedia of Education (2nd ed). Oxford: Pergamon.
  • SADĠOĞLU, Ö., BĠLGĠN, A., BATU S. ve OKSAL, A. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin KaynaĢtırmaya ĠliĢkin Sorunları Beklentileri ve Önerileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1743-1765.
  • SARAÇ, T. ve ÇOLAK, A. (2012). KaynaĢtırma Uygulamaları Sürecinde Ġlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin KarĢılaĢtıkları Sorunlara ĠliĢkin GörüĢ ve Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 13-28.
  • ġAHĠN, A. (2010). Kaynaştırma Yoluyla Eğitim Gören Öğrencilerin Sosyalleşme Sürecinde Karşılaştığı Sorunların Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. YayımlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • TKD (2016). Kaynaştırma / Bütünleştirmenin Etkinliğini Artırmak İçin Politika ve Uygulama Önerileri Projesi. Türkiye’de Kaynaştırma / Bütünleştirme Yoluyla Eğitimin Durumu. http://www.sabancivakfi.org/TohumKaynastirma_Raporu Son eriĢim tarihi: 20. 09. 2016
  • TOPPĠNG, K. ve MALONEY, S. (2005). The Routledge / Falmer Reader in İnclusive Education. London: Routledge.
  • TURHAN, C. (2007). Kaynaştırma Uygulaması Yapılan İlköğretim Okuluna Devam Eden Normal Gelişim Gösteren Öğrencilerin Kaynaştırman Uygulamasına İlişkin Görüşleri. YayımlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, EskiĢehir.
  • YATKIN, S., SEVGĠ, H. M. ve UYSAL, S. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin, KaynaĢtırma Eğitimine ĠliĢkin GörüĢleri ve ÇeĢitli DeğiĢkenlere Göre Mesleki TükenmiĢliklerinin Ġncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 167-180.
  • YILDIRIM, A. ve ġĠMġEK, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YORK, J., VANDERCOOK, T., MACDONALD, C., HEĠSE-NEFF, C. ve CAUGHEY, H. (1992). Feedback about Ġntegrating Middle School Students with Severe Disabilities in General Education Classes. Except Child, 58(3), 244-58.
APA Susar F, DURAN A (2017). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. , 471 - 493.
Chicago Susar Fatma,DURAN Ayten SINIF ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. (2017): 471 - 493.
MLA Susar Fatma,DURAN Ayten SINIF ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. , 2017, ss.471 - 493.
AMA Susar F,DURAN A SINIF ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. . 2017; 471 - 493.
Vancouver Susar F,DURAN A SINIF ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. . 2017; 471 - 493.
IEEE Susar F,DURAN A "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ." , ss.471 - 493, 2017.
ISNAD Susar, Fatma - DURAN, Ayten. "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ". (2017), 471-493.
APA Susar F, DURAN A (2017). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 6(1), 471 - 493.
Chicago Susar Fatma,DURAN Ayten SINIF ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 6, no.1 (2017): 471 - 493.
MLA Susar Fatma,DURAN Ayten SINIF ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, vol.6, no.1, 2017, ss.471 - 493.
AMA Susar F,DURAN A SINIF ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2017; 6(1): 471 - 493.
Vancouver Susar F,DURAN A SINIF ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2017; 6(1): 471 - 493.
IEEE Susar F,DURAN A "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ." Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 6, ss.471 - 493, 2017.
ISNAD Susar, Fatma - DURAN, Ayten. "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ". Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 6/1 (2017), 471-493.