Yıl: 2017 Cilt: 8 Sayı: 28 Sayfa Aralığı: 176 - 196 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

OPINIONS OF CANDIDATE TEACHERS ABOUT THE VALUES OF AKHISM OF THE TRADESMEN (KIRSEHİR SAMPLE)

Öz:
Ahilik; çeşitli meslek gruplarından insanların işbirliği içerisinde yaşadığı, kaliteli üretim için sanat erbaplarına yol gösteren, millet ile devlet birliğini sağlayan, halkın huzurlu bir şekilde yaşamasını ve esnafların adaletli olarak emeğinin karşılığını almasını amaç edinen sivil toplum kuruluşudur. Bu çalışma, öğretmen adaylarının Kırşehir'deki esnafların sahip oldukları ahilik değerleriyle ilgili görüşlerinin tespit edilmesi amaçlandığı betimsel olarak desenlenmiş ve nicel veri toplama tekniklerinin kullanıldığı bir durum çalışmasıdır. Araştırmanın örneklemi ölçüt örnekleme yoluyla belirlenmiş olan 2. 3. ve 4. sınıflara devam eden 206 öğretmen adayından oluşturulmuştur. Veriler, "Ahilik Değerleri Ölçeği" ile elde edilmiştir. Çalışmada öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri ildeki esnafların sahip olduğu ahilik değeri ile ilgili olarak görüşlerinin orta düzeyde olumlu olduğu ve kısmen katılıyorum düzeyinde cevaplar verdikleri saptanmıştır. Öğretmen adaylarının esnafların sahip olduğu ahilik değeri ile ilgili görüşlerinin cinsiyete göre t-testi sonuçları incelendiğinde; cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Öğretmen adaylarının esnafların sahip olduğu ahilik değeri ile ilgili görüşlerinin ders alma, kitap okuma ve seminer/konferansa katılma durumlarına ilişkin t-testi sonuçları incelendiğinde; anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Öğretmen adaylarının esnafların sahip olduğu ahilik değeri ile ilgili görüşleri için yapılan tek yönlü varyans analizi sonuçları incelendiğinde 2., 3., ve 4. sınıf düzeylerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir
Anahtar Kelime:

ÖĞRETMEN ADAYLARININ ESNAFLARIN SAHİP OLDUKLARI AHİLİK DEĞERLERİYLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ (KIRŞEHİR İLİ ÖRNEĞİ)

Öz:
Akhism; Is a non-governmental organization that aims to bring people together with the nation and to live in a peaceful way and to get the right of the artisans to work in a peaceful way. This study is a case study in which descriptive and quantitative data gathering techniques aimed to determine the opinions of prospective teachers about the values of ahilik that they have in Kırşehir. The sample of the study was formed from 206 teacher candidates who continued to 2nd, 3rd and 4th grade determined by sampling criterion. The data were obtained with the "Ahi Values Scale". In the study, it was determined that the opinions of the prospective teachers about the value of ahirilik which the artisans had learned were moderately positive and partly agree. When the t-test results of the opinion of the prospective teachers about the value of the ahilik value of the tradesmen are examined; It shows a meaningful difference according to sex. When the t-test results of the opinions of the prospective teachers about the value of the mahjong that the artisans possessed are taken into consideration, reading the book and participating in the seminar / conference are examined; It does not show any significant difference. When the results of the one-way analysis of variance for the opinions of the prospective teachers about the values of ahirilik which the tradesmen had were examined, it was determined that they did not show any significant difference compared to the second, third and fourth grade levels
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akça, G. (2003). Ahilik geleneği ve günümüz Fethiye esnafı. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1(14), 209-219.
  • Akgündüz, M. (2014). Ticarî hayatta kardeşliği esas alan Ahîlik teşkilatı. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19(31), 9-18.
  • Akman, M. (2006). Balıkesir yöresinde ahilikten kalma tören ve uygulamalar. Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Akyüz, Y. (2015). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Anadol, C. (1991). Türk-Islâm medeniyetinde ahilik kültürü ve fütüvvetnâmeler. Kültür Bakanlığı Halk Kültürünü Araştırma Dairesi Yayınları: 150.
  • Aslanderen, M., Yeşil, R. (2016). Esnaf ve sanatkârların ahilik değerlerine sahiplik düzeylerinin değerlendirilmesi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 17(1), 383-400.
  • Bakır, S. (2014). Bir eğitim kurumu olarak ahilik ve Hülya Taş’ın “Günümüz Bursa esnafında ahilik kültüründen izler” adlı eseri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 3(1), 406-415.
  • Bayram, M. (2001). Türkiye Selçukluları döneminde bilimsel ortam ve ahiliğin doğuşuna etkisi. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1(10), 1-11.
  • Bayram, S. (2012). Osmanlı Devleti'nde ekonomik hayatın yerel unsurları: Ahilik teşkilatı ve esnaf loncaları. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (21), 81-115.
  • Bütün, M. (2014). Eğitim araştırmaları (Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir). Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Ceylan, K. (2013). Ahilik: Türk-İslam medeniyetinde dünyevi ve uhrevi sistem. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Ankara.
  • Cihangir, İ. S., Karakaya, K. (2016). Ahilik kültürü ve alış-veriş turizmi: Konya bedesten çarşısını ziyaret eden turistlerin algısı üzerine bir araştırma. Journal of ISS, 6(2), 110-122.
  • Çağatay, N. (1981). Bir Türk kurumu olan ahilik. Konya: Selçuk Üniversitesi Basımevi.
  • Demir, M. (2004). Ahilik, Ahi Evren’i Veli ve Kırşehir’de Ahilik kutlamaları. Yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Demirpolat, A., Akça, G. (2004). Ahilik ve Türk sosyo-kültürel hayatına katkıları. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1(15), 355-376.
  • Durak, İ., Yücel, A. (2010). Ahiliğin sosyo-ekonomik etkileri ve günümüze yansımaları. Suleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics & Administrative Sciences, 15(2), 151-168.
  • Ekinci, Y. (1990). Ahilik ve meslek eğitimi. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul.
  • Ekinci, Y. (2011). Ahilik. Yusuf Ekinci Sistem Ofset Yayıncılık.
  • Gelici, M. (2007). Protestan iş ahlakı ile ahilik iş ahlakının karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Günay, A. (2003). Ahilikte mesleki ve sosyal dayanışma. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Gündüz, A. Y., Kaya, M., Aydemir, C. (2012). Ahilik teşkilatında ve günümüzde tüketicilerin korunmasına yönelik çalışmalar üzerine bir değerlendirme. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi, 14(2), 37-54.
  • Kantarcı, Z. (2007). İş etiği ve ahilik. Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Karaca, H. (2015). “Ana kaynaklarıyla Türk ahiliği” üzerine. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (2)1, 91-92.
  • Karaman, R. (2014). Türk ahi teşkilatının işleyişi ve Çorum tarihinde ahilik. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 93-109.
  • Kavi, E. (2015). Ahilik kurumu ve günümüz çalışma yaşamındaki psikolojik sorunlara yönelik çözümler. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 4(8), 102-117.
  • Kaya, İ. (2005). Ahi Evren ve Kırşehir’de ahilik üzerine bir din sosyolojisi çalışması, Yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Kemaloğlu, M. (2011). XI.-XIII yüzyıl Türkiye Selçuklu Devletinde sosyal zümreler. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(4), 145-158.
  • Kızıler, H. (2015). Osmanlı toplumunun sosyal dinamiklerinden ahilik kurumu. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 408-423.
  • Koçak, O., Gürün, F. (2015). Ahilik geleneğinin günümüzde sosyal içerme politikalarına olabilecek katkıları. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 4(8), 126-143.
  • Köksal, F. (2006). Ahi Evran ve Ahilik. Kırşehir: Kırşehir Valiliği Yayınları.
  • Mahiroğulları, A. (2008). Selçuklu/Osmanlı döneminde kurumsal bir yapı: Ahilik/gedik teşkilatı ve sosyoekonomik işlevleri. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, (54), 139-154.
  • Malkoç, E. (2016). Ahilik sistemi örgütlenme yapısının günümüz türkiye esnaf ve sanatkarları konfederasyonu ile karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi, Karabük Üniversitesi, Karabük.
  • Öztürk, N. (2015). Ahilik teşkilatı ve günümüz ekonomisi, çalışma hayatı ve iş ahlakı açısından değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(7), 1-12.
  • Soysal, A., Tan, M. (2013). Ahilik ilkelerinin günümüz işletmelerine yansıması: Kilis küçük sanayi sitesi işletmeleri örneği. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1), 186-202.
  • Şahin, A. (2014). Nevşehir Hacı Bektaş Veli ve Ahi Evran Üniversitesi öğrencilerinin Hacı Bektaş Veli ve Ahi Evran-I Veli ile Bektaşilik ve Ahilik algıları. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, (71), 171- 196.
  • Şanal, M., Güçlü, M. (2007). Bir toplumsallaştırma aracı olarak Ahilik. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (1), 379-390.
  • Şen, A. (2012). Anadolu’da bir kardeşlik tecrübesi ahiliğin kültür ve medeniyetimizdeki yeri. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16(1) ,615-629.
  • Temel, H. (2007). Ahi teşkilatının halkın eğitim ve öğretimindeki rolü. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Turan, A., Gümüş, K. S. (2015). Türk dünyasında kültür, sosyal dayanışma ve birlik köprüsü olarak ahilik teşkilatı ve bu bağlamda Türk devletlerine öneriler. Journal of International Social Research, 8(41), 597-612.
  • Uçma, İ. (2011). Bir sosyal siyaset kurumu olarak Ahilik. İşaret Yayınları.
  • Yeşil, R., Aslanderen, M. (2017). Ahilik değerleri ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Electronic Turkish Studies, 12(4), 565-584.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, B. (2016). Sosyal politika sorunlarına çözüm aracı olarak Ahilik. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(2), 612-626.
APA ŞAHİN A, DEMİRBAŞ İ (2017). OPINIONS OF CANDIDATE TEACHERS ABOUT THE VALUES OF AKHISM OF THE TRADESMEN (KIRSEHİR SAMPLE). , 176 - 196.
Chicago ŞAHİN Ayfer,DEMİRBAŞ İREM OPINIONS OF CANDIDATE TEACHERS ABOUT THE VALUES OF AKHISM OF THE TRADESMEN (KIRSEHİR SAMPLE). (2017): 176 - 196.
MLA ŞAHİN Ayfer,DEMİRBAŞ İREM OPINIONS OF CANDIDATE TEACHERS ABOUT THE VALUES OF AKHISM OF THE TRADESMEN (KIRSEHİR SAMPLE). , 2017, ss.176 - 196.
AMA ŞAHİN A,DEMİRBAŞ İ OPINIONS OF CANDIDATE TEACHERS ABOUT THE VALUES OF AKHISM OF THE TRADESMEN (KIRSEHİR SAMPLE). . 2017; 176 - 196.
Vancouver ŞAHİN A,DEMİRBAŞ İ OPINIONS OF CANDIDATE TEACHERS ABOUT THE VALUES OF AKHISM OF THE TRADESMEN (KIRSEHİR SAMPLE). . 2017; 176 - 196.
IEEE ŞAHİN A,DEMİRBAŞ İ "OPINIONS OF CANDIDATE TEACHERS ABOUT THE VALUES OF AKHISM OF THE TRADESMEN (KIRSEHİR SAMPLE)." , ss.176 - 196, 2017.
ISNAD ŞAHİN, Ayfer - DEMİRBAŞ, İREM. "OPINIONS OF CANDIDATE TEACHERS ABOUT THE VALUES OF AKHISM OF THE TRADESMEN (KIRSEHİR SAMPLE)". (2017), 176-196.
APA ŞAHİN A, DEMİRBAŞ İ (2017). OPINIONS OF CANDIDATE TEACHERS ABOUT THE VALUES OF AKHISM OF THE TRADESMEN (KIRSEHİR SAMPLE). Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 8(28), 176 - 196.
Chicago ŞAHİN Ayfer,DEMİRBAŞ İREM OPINIONS OF CANDIDATE TEACHERS ABOUT THE VALUES OF AKHISM OF THE TRADESMEN (KIRSEHİR SAMPLE). Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 8, no.28 (2017): 176 - 196.
MLA ŞAHİN Ayfer,DEMİRBAŞ İREM OPINIONS OF CANDIDATE TEACHERS ABOUT THE VALUES OF AKHISM OF THE TRADESMEN (KIRSEHİR SAMPLE). Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, vol.8, no.28, 2017, ss.176 - 196.
AMA ŞAHİN A,DEMİRBAŞ İ OPINIONS OF CANDIDATE TEACHERS ABOUT THE VALUES OF AKHISM OF THE TRADESMEN (KIRSEHİR SAMPLE). Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 8(28): 176 - 196.
Vancouver ŞAHİN A,DEMİRBAŞ İ OPINIONS OF CANDIDATE TEACHERS ABOUT THE VALUES OF AKHISM OF THE TRADESMEN (KIRSEHİR SAMPLE). Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 8(28): 176 - 196.
IEEE ŞAHİN A,DEMİRBAŞ İ "OPINIONS OF CANDIDATE TEACHERS ABOUT THE VALUES OF AKHISM OF THE TRADESMEN (KIRSEHİR SAMPLE)." Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 8, ss.176 - 196, 2017.
ISNAD ŞAHİN, Ayfer - DEMİRBAŞ, İREM. "OPINIONS OF CANDIDATE TEACHERS ABOUT THE VALUES OF AKHISM OF THE TRADESMEN (KIRSEHİR SAMPLE)". Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 8/28 (2017), 176-196.