Yıl: 2017 Cilt: 8 Sayı: 28 Sayfa Aralığı: 308 - 333 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

DETERMINATION OF PERCEPTION REGARDING THE “TEACHING PROFESSION” OF TEACHER CANDIDATES: A WORK OF METAPHOR ANALYSIS

Öz:
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği kavramıyla ilgili geliştirdikleri metaforları belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma modeli kapsamında olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu toplam 110 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği kavramıyla ilgili metaforları yarı yapılandırılmış bir formla belirlenmiştir. Bu formda öğretmen adaylarından "öğretmenlik mesleği ....... gibidir/benzer; Çünkü......." cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır.Araştırmada, öğretmen adayları öğretmenlik mesleği kavramıyla ilgili toplam 50 çeşit metafor geliştirmişlerdir. Geliştirilen bu metaforlar toplam 7 farklı kategoride toplanmıştır. Bu kategoriler en fazla metafor kapsamaları bakımından "biçimlendirici özelliği açısından öğretmenlik mesleği, değeri açısından öğretmenlik mesleği, yol gösterici özelliği açısından öğretmenlik mesleği, fedakarlık açısından öğretmenlik mesleği, bilgi kaynağı olma özelliği açısından öğretmenlik mesleği, gönüllülük açısından öğretmenlik mesleği ve model olma özelliği açısından öğretmenlik mesleği" olarak sıralanmaktadır. Öğretmenlik mesleği kavramı için frekansı yüksek olan canlı metaforlar geliştirilmiş olmasına rağmen, genellikle cansız metaforların geliştirildiği belirlenmiştir. Diğer kategoriler incelendiğinde ise; bilgi kaynağı olma özelliği açısından öğretmenlik mesleği, yol gösterici özelliği açısından öğretmenlik mesleği, model olma özelliği açısından öğretmenlik mesleği, gönüllülük açısından öğretmenlik mesleği ve fedakarlık açısından öğretmenlik mesleği kategorilerinde de öğretmenlik mesleğinin bir meslek olarak taşıması gereken niteliklere yönelik vurguları içermektedir. Ancak öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik olarak bu kadar olumlu bakış açılarını belirtmelerine rağmen, "değeri açısından öğretmenlik mesleği" kategorisinde ise temel vurgu olarak; öğretmenlik mesleğinin gereken değeri göremediği yönünde görüşler belirtilmiştir
Anahtar Kelime:

ÖĞRETMEN ADAYLARININ “ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ BELİRLENMESİ: BİR METAFOR ANALİZİ ÇALIŞMASI

Öz:
The aim of this research is to determine metaphors developed by teacher candidates about the concept of teaching profession. In the research phenomenological method has been used in the scope of qualitative research method. Teacher candidates’ metaphors are determined via semistructured form. In this form, teacher candidates asked to fill in the blanks of sentences such as “teaching profession is like.......”.Because......”. Content analysis technique has been used in data analysis process. In the research, teacher candidates have developed 50 metaphors at total about concept of “teaching profession”. Developed metaphors combined in 7 different categories. These categories ranked based on how much they contain metaphors; categories named such as "teaching profession in terms of formative characteristic, teaching profession in terms of value, teaching profession in terms of guiding feature, teaching profession in terms of sacrifice, teaching profession in terms of being a knowledge source, teaching profession in terms of teaching profession in terms of volunteering, teaching profession in terms of being a model". Even live metaphors with high frequency have been developed regarding the teaching profession; generally lifeless metaphors have been created. If we look at the other categories of teaching profession according to its being source of knowledge feature, teaching profession according to its being directive and model, teaching profession according to its voluntarism feature and teaching profession according to its devotion feature has been developed in order to highlight the profession’s required specialties. Although teacher candidates have been stated such positive image and perspective of teaching profession, if we look at the feature of t high value, it is evaluated as at low level, means that teaching profession has not been valued properly
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA EKİCİ G, BAŞ M, KIZILKAYA O (2017). DETERMINATION OF PERCEPTION REGARDING THE “TEACHING PROFESSION” OF TEACHER CANDIDATES: A WORK OF METAPHOR ANALYSIS. , 308 - 333.
Chicago EKİCİ GÜLAY,BAŞ Murat,KIZILKAYA Onur DETERMINATION OF PERCEPTION REGARDING THE “TEACHING PROFESSION” OF TEACHER CANDIDATES: A WORK OF METAPHOR ANALYSIS. (2017): 308 - 333.
MLA EKİCİ GÜLAY,BAŞ Murat,KIZILKAYA Onur DETERMINATION OF PERCEPTION REGARDING THE “TEACHING PROFESSION” OF TEACHER CANDIDATES: A WORK OF METAPHOR ANALYSIS. , 2017, ss.308 - 333.
AMA EKİCİ G,BAŞ M,KIZILKAYA O DETERMINATION OF PERCEPTION REGARDING THE “TEACHING PROFESSION” OF TEACHER CANDIDATES: A WORK OF METAPHOR ANALYSIS. . 2017; 308 - 333.
Vancouver EKİCİ G,BAŞ M,KIZILKAYA O DETERMINATION OF PERCEPTION REGARDING THE “TEACHING PROFESSION” OF TEACHER CANDIDATES: A WORK OF METAPHOR ANALYSIS. . 2017; 308 - 333.
IEEE EKİCİ G,BAŞ M,KIZILKAYA O "DETERMINATION OF PERCEPTION REGARDING THE “TEACHING PROFESSION” OF TEACHER CANDIDATES: A WORK OF METAPHOR ANALYSIS." , ss.308 - 333, 2017.
ISNAD EKİCİ, GÜLAY vd. "DETERMINATION OF PERCEPTION REGARDING THE “TEACHING PROFESSION” OF TEACHER CANDIDATES: A WORK OF METAPHOR ANALYSIS". (2017), 308-333.
APA EKİCİ G, BAŞ M, KIZILKAYA O (2017). DETERMINATION OF PERCEPTION REGARDING THE “TEACHING PROFESSION” OF TEACHER CANDIDATES: A WORK OF METAPHOR ANALYSIS. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 8(28), 308 - 333.
Chicago EKİCİ GÜLAY,BAŞ Murat,KIZILKAYA Onur DETERMINATION OF PERCEPTION REGARDING THE “TEACHING PROFESSION” OF TEACHER CANDIDATES: A WORK OF METAPHOR ANALYSIS. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 8, no.28 (2017): 308 - 333.
MLA EKİCİ GÜLAY,BAŞ Murat,KIZILKAYA Onur DETERMINATION OF PERCEPTION REGARDING THE “TEACHING PROFESSION” OF TEACHER CANDIDATES: A WORK OF METAPHOR ANALYSIS. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, vol.8, no.28, 2017, ss.308 - 333.
AMA EKİCİ G,BAŞ M,KIZILKAYA O DETERMINATION OF PERCEPTION REGARDING THE “TEACHING PROFESSION” OF TEACHER CANDIDATES: A WORK OF METAPHOR ANALYSIS. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 8(28): 308 - 333.
Vancouver EKİCİ G,BAŞ M,KIZILKAYA O DETERMINATION OF PERCEPTION REGARDING THE “TEACHING PROFESSION” OF TEACHER CANDIDATES: A WORK OF METAPHOR ANALYSIS. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 8(28): 308 - 333.
IEEE EKİCİ G,BAŞ M,KIZILKAYA O "DETERMINATION OF PERCEPTION REGARDING THE “TEACHING PROFESSION” OF TEACHER CANDIDATES: A WORK OF METAPHOR ANALYSIS." Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 8, ss.308 - 333, 2017.
ISNAD EKİCİ, GÜLAY vd. "DETERMINATION OF PERCEPTION REGARDING THE “TEACHING PROFESSION” OF TEACHER CANDIDATES: A WORK OF METAPHOR ANALYSIS". Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 8/28 (2017), 308-333.