Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Matematiksel Modelleme Sürecini Anlamalarını Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması

Yıl: 2014 Cilt: 14 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1363 - 1384 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Matematiksel Modelleme Sürecini Anlamalarını Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması

Öz:
Matematiksel düşünmenin geliştirilmesi yaşamda karşılaşılan problemlerin çözümünde önemli bir rol oynamaktadır. Problemleri çözebilmek için onlarla ilgili değişkenleri belirleyip modelleme ve gerekli işlem adımlarını belirleyerek çözme, matematiksel düşünmenin özünü oluşturmaktadır. Matematiksel modelleme, gerçek yaşamdaki düşünceleri matematiksel bilgilerle ve becerilerle bağlantılar kurarak açıklama fırsatı sunar. Matematik eğitimiyle ilgili araştırmalar problemlerin çözümünde modelleme yapma konusunda sorunlar yaşandığını göstermektedir. Bu araştırma, sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel modelleme sürecini anlamalarını sağlamak amacıyla eylem araştırması modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2011-2012 öğretim yılında bir devlet üniversitenin sınıf öğretmenliği ana bilim dalına devam eden toplam 36 birinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama araçları araştırmacılar tarafından hazırlanılan matematiksel modelleme, kavrama ve işlem testleri ile eylem planları çerçevesinde oluşturulan haftalık değerlendirme testlerinden (değişken testi I-II, model oluşturma testi ve model çözümleme) oluşmaktadır. Araştırmanın başlangıcında öğretmen adaylarının matematiksel problemlere ilişkin modellemeler oluşturamadıkları görülmüştür. Uygulanan eylem planı sonucunda öğretmen adaylarının problemleri kavrama başarılarının yükseldiği, işlem başarılarının arttığı ve verilen problemlere ilişkin modellemeler oluşturabildikleri gözlenmiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Anagün, S. S. ve Yaşar, Ş. (2009). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesi. Elementary Education Online, 8(3), 843—865.
  • Arlebâck, ]. B. (2009). Mathematical modelling in upper secondary mathematics education in Sweden: curricula and design study. Linköping, Sweden: Department of Mathematics, Linköping University.
  • Berry, J., Nyman, M. A. (1998). Introducing mathematical modelling skills to students and the use of posters in assessment. PRIMUS: Problems, Resources, and Issues in Mathematics, 8(2), 103-115.
  • Blomhoj, M., Kjeldsen, T. H. (2006). Teaching mathematical modelling through project work. ZDM, 38(2), 163-177.
  • Blum, W, Ferri, R. B. (2009). Mathematical modeling: Can it be taught and learnt? Journal of Mathematical Modeling and Applications, 1(1), 45-58.
  • Blum, W, Niss, M. (1991). Applied mathematical problem solving, modelling, applications, and links to other subjects. Educational Studies in Mathematics, 22, 37-68.
  • Budinsk, N. (2010). Thepositive aspects ofmodelingprocess in teaching mathematics. Retrieved from http://www. time2010.uma.es/Proceedings/Papers/A006_Paper.pdf
  • Bukova-Güzel, E. (2011). An examination of pre-service mathematics teachers’ approaches to construct and solve mathematical modelling problems. Teaching Mathematics and Its Applications, 30, 19-36. doi:10.1093/teamat/hrq015.
  • Bukova-Güzel, E. ve Uğurel, I. (2010). Matematik öğretmen adaylarının analiz dersi akademik başarıları ile matematiksel modelleme yaklaşımları arasındaki ilişki. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 69-90.
  • Caldeira, A. D. (2009). Mathematical modeling and environmental education. In M. Blomhoj, S. Carreira, Mathematical applications and modelling in the teaching and learning of mathematics (pp. 145-157). Proceedings from Topic Study Group 21 at the 11th International Congress on Mathematical education, Mexico.
  • Cheng, A. K. (2001). Teaching mathematical modelling in Singapore schools. The Mathematics Educator, 6(1). Retrieved from http://math.nie.edu.sg/kcang/TME_paper/ teachmod.html
  • Cohen, L., Manion, L. (1994). Research methods in education (4th ed.). London: Routledge.
  • Cramer, K. (2003). Using translation model and for curriculum development and classroom instruction. In R. Lesh H. M. Doerr (Eds.), Beyond constructivism: Models and modeling perspectives on mathematics problem solving, learning, and teaching (pp. 449—465). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Creswell, ]. W. (2008). Educational research planning, conducting, and evaluating qualitative and inquiry and research (3rd ed.). New Jersey: Pearson International Edition.
  • Csikos, C., Szitanyi, J., Kelemen, R. (2011). The effects of using drawings in developing young children’s mathematical word problem solving: design experiment with third—grade Hungarian students. Educ Stud Math, 81, 47—65. doi:lO.lOO7/SlOÖ49-Oll-9360-Z
  • Çiltaş, A. (2011). Dizi ve seriler konusunun matematiksel modelleme yoluyla öğretiminin ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının öğrenme ve modelleme becerileri üzerine etkisi (Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum). http:/ltez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Çiltaş, A. ve Işık A. (2013). Matematiksel modelleme yoluyla öğretimin ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının modelleme becerileri üzerine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13, 1177-1194.
  • Delice, A. ve Sevimli, E. (2010). Matematik öğretmeni adaylarının belirli integral konusunda kullanılan temsiller ile işlemsel ve kavramsal. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 581-605.
  • Doerr, H., English, L. D. (2003). modeling perspective on students’ mathematical reasoning about data. Journal for Research in Mathematics Education, 34(2), 110-136.
  • Doruk, B. K. (2010). Matematiği gunluk yaşama transfer etmede matematiksel modellemenin etkisi (Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara). http:/ltez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Doruk, B. K. ve Umay, A. (2011). Matematiği günlük yaşama transfer etmede matematiksel modellemenin etkisi. Hacettepe Universitesi Eğitim Fakiiltesi Dergisi, 41 124- 135.
  • Dowlath, E. (2008). Exploring pre-service mathematics teachers’ knowledge and use of mathematical modelling as strategy for solving real-world problems (Unpublished master thesis, University of KwaZulu-Natal).
  • Doyle, K. M. (2006). Creating mathematical models with structure. In I. Novotna, H. Moraova, M. Kratka, N.
  • Stehlikova (Eds.), Proceedings 30th Annual 1/Ieeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, PME302 (pp. 457-464). Prague, Czech Republic.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • English, L. D. (2006). Mathematical modeling in the primary school: Children’s construction of consumer guide. Educational Studies in Mathematics, 63, 303-323. doi: lO.1007/810649-005-9013-1
  • English, L. D., Watters, ]. (2004). Mathematical modelling with young children. 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 2, 335—342.
  • Eraslan, A. (2011). Ilköğretim matematik öğretmen adaylarının model oluşturma etkinlikleri ve bunların matematik öğrenimine etkisi hakkındaki görüşleri. Elementary Education Online, 10(1), 364—377.
  • Eric, C. C. M. (2009). Mathematical modelling as problem solving for children in the Singapore mathematics classrooms. Journal of Science and Mathematics Education in SoutheastAsia, 32(1), 36-61.
  • Ferreira, L. H. D., Jacobini, O. R. (2009). Mathematical modelling: From classroom to the real world. Retrieved from tsg.icme11.org/document/get/451.
  • Ferri, R. B., Blum, (2009, January-February). Mathematical modelling in teacher education experiences from modelling seminar. In Proceedings of CERME 6. Lyon, France. Retrieved from www.inrp.fr/ editions/cerme6
  • Frejd, P. (2012). Teachers’ conceptions of mathematical modelling at Swedish upper secondary school. [ournal of Mathematical Modelling andApplication, 1(5), 17-40.
  • Gay, L. R. (1987). Educational research competencies for analysis and application (3th ed.). Columbus: Merrill Publishing Company.
  • Ghazali, N. H. C., Zakaria, E. (2011). Students’ procedural and conceptual understanding of mathematics. Australian Journal ofBasic and Applied Sciences, 5(7), 684—691.
  • Güneş, B., Gülçiçek, C. ve Bağcı, N. (2004). Eğitim fakültelerindeki fen ve matematik öğretim elemanlarının model ve modelleme hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Turk Fen Eğitimi Dergisi, 1(1). 36-48. http://w3.gazi. edu.tr/Nbgunes/makaleler/ulusal/ulusal_2004_3.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Ikeda, T., Stephens, M. (2010). Three teaching principles for fostering students’ thinking about modelling: An experimental teaching program for 9‘h grade students in Japan. Journal ofMathematical Modelling and Application, 1(2), 49-59.
  • ohnson, T., Lesh, R. (2003). models and modeling perspective on technology based representation media. In R. Lesh 81 H. M. Doerr (Eds.), Beyond constructivism: models and modelling perspective on mathematics teaching, learning, and problem solving (pp. 265-278). Mahwah, N]: Lawrence Erlbaum.
  • Kertil, M. (2008). Matematik öğretmen adaylarininproblem çözme becerilerinin modelleme sürecinde incelenmesi (Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul). http://te22.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Keskin, Ö. Ö. (2008). Ortaöğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel modelleme yapabilme becerilerinin geliştirilmesi üzerine bir araştırma (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). http:/ltez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Lesh, R., Doerr, H. (2003). Foundations of models and modelling perspective on mathematics teaching, learning, and problem solving. In R. Lesh H. M. Doerr (Eds.),
  • Beyond constructivism: Models and modeling perspectives on mathematics problem solving, learning, and teaching (pp. 3-34). Mahwah, N]: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Lim, P. T. (2007). Action research for teachers: balanced model. In Proceedings ofthe Redesigning Pedagogy: Culture, Knowledge and Understanding Conference, Singapore. Retrieved from conference.nie.edu.sg/2007/paper/.../ OTH154.
  • Lingefiard, T. (2002). Teaching and assessing mathematical modelling. Teaching Mathematics and Its Applications, 21(2), 75—83.
  • Maull, W, Berry, ]. (2001). An investigation of student working styles in mathematical modelling activity. Teaching Mathematics and Its Application, 20(2), 78—88.
  • McNiff, I., Whitehead, I. (2002). Action research: Principles and practice. London: Routledge Falmer.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2011). Ortaöğretim matematik (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) dersi öğretim programi. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Mousoulides, N., Chrysostomou, M., Pittalis, M., Christou, C. (2009, January-February). Modeling with technology in elementary classrooms. In Proceedings of CERME 6. Lyon, France. Retrieved from www.inrp.fr/ editions/cerme6 Mousoulides, N. G., Christou, C., Sriraman, B. (2008).
  • modeling perspective on the teaching and learning of mathematical problem solving. Mathematical Thinkingand Learning, 10, 293-304. doi: 10.1080/10986060802218132 Mousoulides, N. G., English, L. D. (2008, July). Modeling With data in Cypriot and Australian primary classrooms.
  • Presented at the In Joint Meeting of the International Group and the North American Chapter of Psychology of Mathematics Education (PME 32), Morelia, Mexico.
  • Mousoulides, M., Sriraman, B., Pittalis, M., Christou, C. (2007). Tracing students’ Modelling processes in elementary and secondary school. Retrieved from http:// cas.umt.edu/math/reports/sriraman/CERME_2007_ MousoulidesSriraman.pdf
  • Neumann, L. (2006). Social research methods qualitative and quantitative approaches (6th ed.). Boston: Pearson International Edition.
  • Niss, M., Blum, W, Galbraith, P. L. (2007). Introduction. In Blum, P. Galbraith, H. Henn, M. Niss (Eds.), Modelling and applications in mathematics education: The 14th ICMI study (pp. 3-32). New York: Springer. #1384
  • Panaoura, A., Demetriou, A., Gagatsis, A. (2009, JanuaryFebruary). Mathematical modeling, self-representation and self—regulation. Proceedings of CERME 6, Lyon, France. Retrieved from www.inrp.fr/editions/cerme6> 94 Punch, K. F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş nicel ve nitel yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Richards, ]. C., Lockhart, C. (1997). Reflective teaching in second language classrooms. New York: Cambridge University Press.
  • Sağırlı, M. Ö. (2010). Türev konusunda matematiksel modellemeyönteminin ortaöğretim öğrencilerinin akademik başarıları ve öz-duzenleme becerilerine etkisi (Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum). http:/ltez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Schwarz, B., Kaiser, G. (2007). Mathematical modelling in school experiences from project integrating school and university. Retrieved from http://wwwerzwiss. uni-hamburg.de/personal/gkaiser/pdf—publist/cerme5_ Schwarz-kaiserpdf
  • Sicignano, M. (2011). Examining the relationship between college mathematics teachers’ perceived understanding of procedural and conceptual knowledge relative to their epistemological beliefs, instructional and assessment approaches, and student achievement (Doctoral dissertation). Available from ProOuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3459715)
  • Sriraman, B. (2005). Conceptualizing the model—eliciting perspective of mathematical problem solving. Proceedings ofthe 4th European Congress ofMathematics Education (pp. 1686-1696), Feliu de Guixols, Spain.
  • Taşova, H. I. ve Delice, A. (2012, Haziran). Modelleme etkinliği sürecine düşünme yapılarının etkisi: Kaset problemi. 10. Fen Mat Ulusal Kongresi’nde sunulan bildiri, Niğde Üniversitesi.
  • Tekin, B. (2008). Lise öğrencilerinin logaritmik fonksiyon konusundaki kavramsal ve işlemsel bilgilerinin araştırılması. Milli Eğitim, 177(Kış), 129—137.
  • Tekin—Dede, A. ve Bukova—Güzel, E. (2013). Matematik öğretmenlerinin model oluşturma etkinliği tasarım süreçlerinin incelenmesi: Obezite problemi. Elementary Education Online, 12(4), 1100-1119.
  • Uçar, T. Z. (2011). Öğretmen adaylarının pedagojik içerik bilgisi: öğretimsel açıklamalar. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 87-102.
  • Voskoglou, M. G. (2006). The use of mathematical modelling as tool for learning mathematical. Quaderni di Ricerca in Didattica, 16. Retrieved from http://math.unipa. it/ ~grim/quad 6_voskoglou_06.pdf
  • Zakaria, E., 81 Zaini, Y. (2009). Conceptual and procedural knowledge of rational numbers in trainee teachers. European journal ofSocial Sciences, 9(2), 202-217.
  • Zawojewski, I., Lesh, R. (2003). mode and modeling perspective on problem solving. In R. Lesh H. M. Doerr (Eds.), Beyond constructivism: models and modelling perspective on mathematics teaching, learning, and problem solving (pp. 317-336). Mahwah, N]: Lawrence Erlbaum.
  • Zawojewski, ]. S., Lesh, R., English, L. (2003). Models and modeling perspective on the role of small group learning activities. In R. Lesh H. M. Doerr (Eds.),
  • Beyond constructivism: models and modelling perspective on mathematics teaching, learning, andproblem solving (pp. 337-358). Mahwah, N]: Lawrence Erlbaum.
  • Zbiek, R. M., 81 Conner, A. (2006). Beyond motivation: Exploring mathematical modeling as context for deepening students’ understandings of curricular mathematics. Educational Studies in Mathematics, 63, 89- 112. doi: 10.1007/510649—005-9002—4
APA BAL A, DOĞANAY A (2014). Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Matematiksel Modelleme Sürecini Anlamalarını Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması. , 1363 - 1384.
Chicago BAL AYTEN PINAR,DOĞANAY Ahmet Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Matematiksel Modelleme Sürecini Anlamalarını Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması. (2014): 1363 - 1384.
MLA BAL AYTEN PINAR,DOĞANAY Ahmet Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Matematiksel Modelleme Sürecini Anlamalarını Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması. , 2014, ss.1363 - 1384.
AMA BAL A,DOĞANAY A Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Matematiksel Modelleme Sürecini Anlamalarını Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması. . 2014; 1363 - 1384.
Vancouver BAL A,DOĞANAY A Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Matematiksel Modelleme Sürecini Anlamalarını Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması. . 2014; 1363 - 1384.
IEEE BAL A,DOĞANAY A "Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Matematiksel Modelleme Sürecini Anlamalarını Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması." , ss.1363 - 1384, 2014.
ISNAD BAL, AYTEN PINAR - DOĞANAY, Ahmet. "Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Matematiksel Modelleme Sürecini Anlamalarını Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması". (2014), 1363-1384.
APA BAL A, DOĞANAY A (2014). Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Matematiksel Modelleme Sürecini Anlamalarını Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1363 - 1384.
Chicago BAL AYTEN PINAR,DOĞANAY Ahmet Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Matematiksel Modelleme Sürecini Anlamalarını Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14, no.4 (2014): 1363 - 1384.
MLA BAL AYTEN PINAR,DOĞANAY Ahmet Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Matematiksel Modelleme Sürecini Anlamalarını Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.14, no.4, 2014, ss.1363 - 1384.
AMA BAL A,DOĞANAY A Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Matematiksel Modelleme Sürecini Anlamalarını Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2014; 14(4): 1363 - 1384.
Vancouver BAL A,DOĞANAY A Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Matematiksel Modelleme Sürecini Anlamalarını Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2014; 14(4): 1363 - 1384.
IEEE BAL A,DOĞANAY A "Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Matematiksel Modelleme Sürecini Anlamalarını Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14, ss.1363 - 1384, 2014.
ISNAD BAL, AYTEN PINAR - DOĞANAY, Ahmet. "Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Matematiksel Modelleme Sürecini Anlamalarını Geliştirmeye Yönelik Bir Eylem Araştırması". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14/4 (2014), 1363-1384.