Yıl: 2014 Cilt: 14 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1467 - 1486 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Bilgi Düzeyleri

Öz:
Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin bilgilerinin kapsamlı olarak değerlendirilmesi için bir Kaynaştırma Bilgi Testi (KBT) geliştirmek ve testin psikometrik özelliklerini incelemektir. Bu amaçla araştırmacılar, özel gereksinimli çocukları değerlendirme, programı uyarlama ve özel gereksinimli çocuğun ailesiyle etkileşim kurma gibi kaynaştırmanın farklı boyutlarına odaklanan kısa öyküler (vignettes) hazırlamışlardır. Bir panel grubu tarafından değerlendirilen kısa öykülerde gerekli düzeltmeler yapılmış ve testin ilk formu ile 169 okul öncesi öğretmeninden veri toplanarak testin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, KBT de faktör yükleri .40'tan yüksek olan ve tek faktörde toplanan 24 madde bulunmaktadır. Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı oldukça yüksek olan KBT ile toplanan verilerin analizi, okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamaları konusundaki bilgi düzeylerinin oldukça düşük olduğunu göstermiştir. Ayrıca, öğretmenlerin bilgilerinin deneyimlerine ve sınıflarında özel gereksinimli çocuk olmasına bağlı olarak değişmediği, ancak lisans eğitiminde özel eğitime giriş dersi alan öğretmenlerin bilgilerinin daha fazla olduğu belirlenmiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Bilgi Düzeyleri

Öz:
Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin bilgilerinin kapsamlı olarak değerlendirilmesi için bir Kaynaştırma Bilgi Testi (KBT) geliştirmek ve testin psikometrik özelliklerini incelemektir. Bu amaçla araştırmacılar, özel gereksinimli çocukları değerlendirme, programı uyarlama ve özel gereksinimli çocuğun ailesiyle etkileşim kurma gibi kaynaştırmanın farklı boyutlarına odaklanan kısa öyküler (vignettes) hazırlamışlardır. Bir panel grubu tarafından değerlendirilen kısa öykülerde gerekli düzeltmeler yapılmış ve testin ilk formu ile 169 okul öncesi öğretmeninden veri toplanarak testin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, KBT de faktör yükleri .40’tan yüksek olan ve tek faktörde toplanan 24 madde bulunmaktadır. Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı oldukça yüksek olan KBT ile toplanan verilerin analizi, okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamaları konusundaki bilgi düzeylerinin oldukça düşük olduğunu göstermiştir. Ayrıca, öğretmenlerin bilgilerinin deneyimlerine ve sınıflarında özel gereksinimli çocuk olmasına bağlı olarak değişmediği, ancak lisans eğitiminde özel eğitime giriş dersi alan öğretmenlerin bilgilerinin daha fazla olduğu belirlenmiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akalın, S., Demir, Ş., Sucuoğlu, B., Bakkaloğlu, H. ve İşcen, F. (2014). The needs of inclusive preschool teachers about inclusive practices. Eurasian Journal of Educational Research, 54, 39-60.
  • Ashton, P., Buhr, D., Crocker, L. (1984). Teachers’ sense of efficacy: self-0r norm-referenced construct? Florida Journal ofEducational Research, 26(1), 29-41.
  • Batu, S. (2010). Factors for the success of early childhood inclusion Related studies. International Journal of Early Childhood Special Education, 2(1), 57-71.
  • Bianco-Cornish, M. (2003). The effects of disability labels on special education and general education teachers’ referrals for gifted programs. Dissertation Abstracts International: Section A. Humanities and Social Sciences, 65(01),0113.
  • Bredekamp, S., Copple, C. (1997). Developmentally appropriate practice in early childhood programs. Revised edition. Washington, DC: NAEYC.
  • Bricker, D. (2000). Inclusion: How the scene has changed. Topics in Early Childhood Special Education, 20, 14-19.
  • Bruns, A. D., Mogharberran, C. C. (2009). The gap between beliefs and practices: Early childhood Practitioners’ perceptions about inclusion. Journal of Research in Childhood Education, 21 (3), 229-241.
  • Buell, M. 1., Hallam, R., Gamel-McCormick, M., Scheer, S. (1999). survey of general and special education teachers’ perceptions and in-service needs concerning inclusion. International Journal ofDisability, Development and Education, 46(2), 143-156.
  • Burke, K., Sutherland, C. (2004). Attitudes toward inclusion: Knowledge versus experience. Education, 125(2), 163-173.
  • Clark, M., Artiles, A. ]. (2000). cross-national study of teachers attributional patterns. Journal of Special Education, 34(2), 77—89.
  • Crane-Mitchel, L., Hedge, A. V. (2007). Belief and practices of in—service preschool teachers in inclusive settings: Implications for personnel preparation. Journal of Early Childhood Teacher Education, 28, 353—366.
  • Dinnebeil, L. A., Mclnnerey, W, Fox, C., ]uchardzPendry, K. (1998). An analysis of the perceptions and characteristics of child care personnel regarding inclusion of young children with special needs in community-based programs. Topics in Early Childhood Special Education, 18, 18- 128.
  • Gök, G. ve Erbaş, D. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşleri ve önerileri [Early childhood teachers’ opinions about and suggestions for inclusion programs]. International Journal of Early Childhood Special Education, 3(1), 66-87.
  • Huang, H. H., Diamond, K. E. (2009). Early childhood teachers’ ideas about including children with disabilities in programs designed for typically developing children. International Journal of Disability, Development and Education, 56(2), 169—182.
  • Hunter, ]., Hatton, N. (1998). Approaches to the writing of cases: Experiences with pre-service master of teaching students. Asia-Pasific Journal of Teacher Education, 26(3), 235-246.
  • 1effries, C., Maeder, D. W. (2004). Using vignettes to build and assess teacher understanding of instructional strategies. The Professional Educator, 27(1 2), 17-28. JF 1482
  • Kaya, Z., Kaya, O. Z. ve Emre, İ. (2012, Mayıs). Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi seviyelerinin vignette tekniği ile belirlenmesi [Determining the levels of classroom teachers’ technological pedagogical content knowledge by vignette technique]. 11. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize.
  • Kline, P. (1994). An easy analysis to factor analysis. Londra: Roudledge.
  • Küçüker, S. Acarlar, F., Kapçı, E. G. (2006). The development and psychometric evaluation of the supports scale for pre-school inclusion. Early Child Development and Care, 176(6), 643-659.
  • Leyser, Y. Toppendorf, K. (2001). Are attitudes and practices regarding mainstreaming changing? case of teachers in two rural school districts. Education, 121(4), 751-761.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (1983). Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar Kanunu [Children in Need of Special Education Law]. 15.10.1983 tarihli ve 18192 sayılı Resmi Gazete.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2004). Okul Öncesi Eğitim Kurumları Yönetmeliği [Regulation of Preschool Education Institutions]. 08.06.2004 tarihli ve 25486 sayılı Resmi Gazete.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği [Regulation of Special Education Services]. 31.05.2006 tarihli ve 26184 sayılı Resmi Gazete.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2011). Okul öncesi eğitiminin güçlendirilmesi projesi durum analizi raporu [Situation Analysis Report of Preschool Education Empowerment Project]. Ankara. http://tegm.meb.govtr/erkenegitimisec/ images! stories/duyurular/Kalite_durum_analizi_raporu_ TR.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Odom, S. L. (2000). Preschool inclusion: What we know and where we go from here. Topics in Early Childhood Special Education, 20(1), 20-27.
  • Odom, S. L. (2002). Widening the circle: Including children with disabilities in preschool programs. Williston: Teachers College Press.
  • Odom, S. L., Bailey, D. B. (2001). Inclusive preschool programs: classroom ecology and child outcomes. In M.
  • 1. Guralnick (Eds), Early childhood inclusion: Focus on change (pp. 253-276). Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing Co., Inc.
  • Odom, S. L., Buysse, V., Soukakou, E. (2011). Inclusion for young children with disabilities: quarter century of research perspectives. Journal of Early Intervention, 33, 344-356.
  • Pallant, 1. (2005). SPSS survival manual: step by step data analysis using SPSS for Windows. Philadelphia PA: Open University Press.
  • Pivic, 1., McComas, 1., La Flamme, M. (2002). Barriers and facilitators to inclusive education. Exceptional Children, 69(1), 97- 107.
  • Praisner, C. L. (2003). Attitudes of elementary school principals toward the inclusion of students with disabilities. Exceptional Children, 69, 135-145.
  • Richman, 1., Mercer, D. (2002). The vignette revisited: Evil and forensic nurse. Nurse Researcher, 9(4), 70-82.
  • Sadler, ]. (2005). Knowledge, attitudes and beliefs of the mainstream teachers of children with preschool diagnosis of speech/language impairment. Child Language Teaching and Therapy, 21 (2), 147-163.
  • Secer, Z. (2010). An analysis of the effects of in-service teacher training on Turkish preschool teachers’ attitudes towards inclusion. International Journal of Early Years Education, 18(1), 43-53.
  • Simon, M., Tierney, R. D. (2011). Use of vignettes in educational research on sensitive teachingfunctions such as assessment. Retrieved from http://wwwicsei.net/icsei2011/ Full%20Papers/0153.pdf
  • Soodak, L. C., Erwin, ]. E., Winton, P., Brotherson, M. ]., Turnbull, A. P., Hanson, M. ]. (2002). Implementing inclusive early childhood education: call for professional empowerment. Topics in Early Childhood Special Education, 22(2), 91-102.
  • Stecher, B., Vi-Nhuan, L., Hamilton, L., Ryan, G., Robyn, A., Lockwood, ]. R. (2006). Using structured classroom vignettes to measure instructional practices in mathematics. Educational Evaluation and Policy Analysis, 28(2),101—130.
  • Sucuoğlu, B., Bakkaloğlu, H., Akalın, S., Demir, Ş. ve İşcen Karasu, F. (2013). Okul öncesinde kaynaştırma: Öğretmen eğitiminin öğretmen çıktıları üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi [Preschool inclusion: The effects of teacher training regarding inclusion on teacher outcomes] (Yayimlanmamis Araştırma Raporu). Ankara: TÜBİTAK, SOBAG.
  • Tierney, R. D. (2010). Insights into fairness in classroom assessment: Experienced English teachers share their practical wisdom (Doctoral dissertation, University of Ottawa, Canada). Available from ProOuest Dissertations and Theses database. (UMI No. AAT NR69109)
  • Varlier, G., Vuran, S. (2006). The views of preschool teachers about integration. Educational Sciences: Theory 6’? Practice, 6(2), 578-585.
  • Veal, V. R. (2002). Content specific vignettes as tools for research and teaching. Electronic Journal of Science Education, 6(4). Retrieved from http://ejse.southwestern. edu/article/view/7687/5454
  • Washburn-Moses, L. (2008). Teacher candidates’ understanding of instructional strategies in changing field. Action in Teacher Education, 29(4), 66-82.
  • Werts, M. G., Wolery, M., Snyder, E. D., Caldwell, N. K.
  • (1996). Teachers’ perceptions of the supports critical to the success of inclusion programs. Journal of the Associationfor Persons with Severe Handicaps, 21, 9-21.
  • Wesley, P. W, Buysse, V., Tyndall, S. (1997). Family and professional perspectives on early intervention: An exploration using focus groups. Topics in Early Childhood Special Education, 17, 435-56.
APA Sucuoğlu N, Bakkaloğlu H, İŞCEN KARASU F, Demir S, AKALIN S (2014). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Bilgi Düzeyleri. , 1467 - 1486.
Chicago Sucuoğlu Nimet Bulbin,Bakkaloğlu Hatice,İŞCEN KARASU Fadime,Demir Seyda,AKALIN Selma Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Bilgi Düzeyleri. (2014): 1467 - 1486.
MLA Sucuoğlu Nimet Bulbin,Bakkaloğlu Hatice,İŞCEN KARASU Fadime,Demir Seyda,AKALIN Selma Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Bilgi Düzeyleri. , 2014, ss.1467 - 1486.
AMA Sucuoğlu N,Bakkaloğlu H,İŞCEN KARASU F,Demir S,AKALIN S Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Bilgi Düzeyleri. . 2014; 1467 - 1486.
Vancouver Sucuoğlu N,Bakkaloğlu H,İŞCEN KARASU F,Demir S,AKALIN S Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Bilgi Düzeyleri. . 2014; 1467 - 1486.
IEEE Sucuoğlu N,Bakkaloğlu H,İŞCEN KARASU F,Demir S,AKALIN S "Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Bilgi Düzeyleri." , ss.1467 - 1486, 2014.
ISNAD Sucuoğlu, Nimet Bulbin vd. "Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Bilgi Düzeyleri". (2014), 1467-1486.
APA Sucuoğlu N, Bakkaloğlu H, İŞCEN KARASU F, Demir S, AKALIN S (2014). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Bilgi Düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1467 - 1486.
Chicago Sucuoğlu Nimet Bulbin,Bakkaloğlu Hatice,İŞCEN KARASU Fadime,Demir Seyda,AKALIN Selma Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Bilgi Düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14, no.4 (2014): 1467 - 1486.
MLA Sucuoğlu Nimet Bulbin,Bakkaloğlu Hatice,İŞCEN KARASU Fadime,Demir Seyda,AKALIN Selma Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Bilgi Düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.14, no.4, 2014, ss.1467 - 1486.
AMA Sucuoğlu N,Bakkaloğlu H,İŞCEN KARASU F,Demir S,AKALIN S Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Bilgi Düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2014; 14(4): 1467 - 1486.
Vancouver Sucuoğlu N,Bakkaloğlu H,İŞCEN KARASU F,Demir S,AKALIN S Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Bilgi Düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2014; 14(4): 1467 - 1486.
IEEE Sucuoğlu N,Bakkaloğlu H,İŞCEN KARASU F,Demir S,AKALIN S "Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Bilgi Düzeyleri." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14, ss.1467 - 1486, 2014.
ISNAD Sucuoğlu, Nimet Bulbin vd. "Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Bilgi Düzeyleri". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14/4 (2014), 1467-1486.