Yıl: 2017 Cilt: 17 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1670 - 1682 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ADAY SINIF ÖĞRETMENLERİNDE PROBLEMLİ AKILLI TELEFON KULLANIMININ İNCELENMESİ

Öz:
Bu çalışmanın amacı aday sınıf öğretmenlerinin problemli akıllı telefon kullanım düzeylerinde cinsiyet, bilgi ve iletişim araçlarının bilinçli kullanıp kullanma durumu ile internet, sosyal medya ve akıllı telefonların günlük kullanım sürelerine göre anlamlı bir farklılık olup olmadığını tespit etmektir. Bu kapsamda çalışma 2015-2016 eğitim-öğretim döneminde Abant İzzet Baysal Üniversitesinde yürütülmüştür. Çalışmaya 294 öğrenci (72 Erkek/221 Kız) katılmıştır. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu ve Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği-Kısa Formu kullanılmıştır. İstatistiksel analiz olarak ise iki kategorili değişkenlerde Non-Parametrik tekniklerden Mann Whitney-U testi ile ikiden fazla kategorili değişkenlerde Kruskal Wallis testleri yapılmıştır. Bunun yanında gruplar arasındaki farkın hangi gruplardan kaynaklandığını tespit etmek için de Mann Whitney-U testine başvurulmuştur. Yapılan analiz sonucunda kız öğrencilerin erkeklere, bilinçli kullanmadığını ifade edenlerin bilinçli kullananlara, bilinçli kullanım konusunda eğitime ihtiyacı olduğunu ifade edenlerin eğitime ihtiyacı olmadığını ifade edenlere kıyasla daha fazla problemli akıllı telefon kullanım düzeyine sahip oldukları bulunmuştur. Ayrıca günlük sosyal medya, internet ve akıllı telefon kullanım süreleri yükseldikçe problemli akıllı telefon kullanım düzeyinin de arttığı görülmüştür. Elde edilen bulgular problemli akıllı telefon kullanımına ilişkin literatür kapsamında tartışılmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: Bilgisayar Bilimleri, Yazılım Mühendisliği Eğitim, Eğitim Araştırmaları Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Psikoloji

AN EXAMINATION OF PROBLEMATIC SMARTPHONE USE AMONG PRESERVICE CLASSROOM TEACHERS

Öz:
This study aims to discover whether there is a significant difference in preservice classroom teachers’ levels of problematic smartphone use by gender, whether they use information and communication tools consciously, and duration of daily smartphone use for internet, social media and for purposes other than phone call. The study was performed at Abant İzzet Baysal University in the academic year of 2015-2016. 294 students (72 males and 221 females) participated in the study. The personal information form and the Smartphone Addiction Scale-Short Form was used for collecting the data. The Mann Whitney-U and Kruskal-Wallis tests, which are nonparametric techniques, were used for two-category variables and multi-category variables respectively. The Mann Whitney-U test was utilized once again to find out by which groups the intergroup difference was caused. It was discovered in the analyses that the female students, those who stated they do not use smartphones consciously and those who stated they need education about conscious use had higher levels of problematic smartphone use than the male students, those who stated they use smartphones consciously and those who stated they do not need education about conscious use. Furthermore, it was observed that levels of problematic smartphone use increased as the duration of daily social media, internet and smartphone uses extended. The findings were discussed within the scope of the literature related to problematic smartphone use
Anahtar Kelime:

Konular: Bilgisayar Bilimleri, Yazılım Mühendisliği Eğitim, Eğitim Araştırmaları Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Psikoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bian, M., ve Leung, L. (2015). Linking loneliness, shyness, smartphone addiction symptoms, and patterns of smartphone use to social capital. Social Science Computer Review, 33(1), 61-79.
  • Brooks, S. (2015). Does personal social media usage affect efficiency and wellbeing?. Computers in Human Behavior, 46, 26-37.
  • Chiu, S. I. (2014). The relationship between life stress and smartphone addiction on Taiwanese university student: A mediation model of learning self-efficacy and social self-efficacy. Computers in Human Behavior, 34, 49-57.
  • Darcin, A. E., Noyan, C., Nurmedov, S., Yilmaz, O., ve Dilbaz, N. (2015). Smartphone addiction in relation with social anxiety and loneliness among university students in Turkey. European Psychiatry, 30, 505.
  • Demirci, K., Orhan, H., Demirdas, A., Akpınar, A., ve Sert, H. (2014). Validity and reliability of the Turkish Version of the Smartphone Addiction Scale in a younger population. Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 24(3), 226 234.
  • Doğan, U. (2016). Lise öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanımının mutluluk, psikolojik iyi-oluş ve yaşam doyumlarına etkisi: Facebook ve Twitter Örneği. Eğitim ve Bilim, 41(183).
  • Doğan, U., ve İlter-Tosun, N. (2016). Lise öğrencilerinde problemli akıllı telefon kullanımının sosyal kaygı ve sosyal ağların kullanımına aracılık etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 99-128.
  • Hawi, N. S., ve Rupert, M. S. (2015). Impact of e-discipline on children's screen time. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 18(6), 337-342.
  • Kardefelt-Winther, D. (2014). A conceptual and methodological critique of internet addiction research: Towards a model of compensatory internet use. Computers in Human Behavior, 31, 351-354.
  • Kahyaoğlu-Süt, H., Kurt, S., Uzal, Ö., ve Özdilek, S., (2016). Efects of smartphone addiction level on social and educational life ın health sciences students. Euras Journal Fam Med, 5(1):13-19
  • Kimiloglu, H., Aslihan Nasir, V., ve Nasir, S. (2010). Discovering behavioral segments in the mobile phone market. Journal of Consumer Marketing, 27(5), 401-413.
  • Kwon, M., Kim, D. J., Cho, H., ve Yang, S. (2013). The smartphone addiction scale: development and validation of a short version for adolescents. PloS one,8(12), e83558.
  • Kwon, M., Lee, J. Y., Won, W. Y., Park, J. W., Min, J. A., Hahn, C., ve Kim, D. J. (2013).
  • Development and validation of a smartphone addiction scale (SAS). PloS one, 8(2), e56936.
  • Lanaj, K., Johnson, R. E., ve Barnes, C. M. (2014). Beginning the workday yet already depleted? Consequences of late-night smartphone use and sleep. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 124(1), 11-23.
  • Lin, Y. H., Chen, C. Y., Li, P., ve Lin, S. H. (2013). A dimensional approach to the phantom vibration and ringing syndrome during medical internship. Journal of Psychiatric Research, 47(9), 1254-1258.
  • Lin, Y. H., Chang, L. R., Lee, Y. H., Tseng, H. W., Kuo, T. B., ve Chen, S. H. (2014). Development and validation of the smartphone addiction inventory (SPAI). PloS one, 9(6), e98312
  • Lopez-Fernandez, O., Honrubia-Serrano, L., Freixa-Blanxart, M., ve Gibson, W. (2014).
  • Prevalence of problematic mobile phone use in British adolescents. CyberPsychology, Behavior, and Social Networking, 17(2), 91-98
  • Mok, J. Y., Choi, S. W., Kim, D. J., Choi, J. S., Lee, J., Ahn, H., ... & Song, W. Y. (2014).
  • Latent class analysis on internet and smartphone addiction in college students. Neuropsychiatric Disease And Treatment, 10, 817.
  • Padır, M. A. (2016). Akıllı telefon bağımlılığı. In T. Ayas ve M. B. Horzum (Ed.), Teknolojinin olumsuz etkileri (s. 107-122). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Samaha, M., ve Hawi, N. S. (2016). Relationships among smartphone addiction, stress, academic performance, and satisfaction with life. Computers in Human Behavior, 57, 321-325.
  • Şar, A. H., Ayas, T., ve Horzum, M. B. (2015). Developing the smart phone addiction scale and its validity and reliability study. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 2(1), 1-17
  • Türkiye İstatistik Kurumu-TUİK, (2011). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2011 25.08.2016 tarihinde www.tuik.gov.tr adresinden alınmıştır.
  • Türkiye İstatistik Kurumu-TUİK, (2015). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2015. 16.08.2016 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18660 adresinden alınmıştır.
  • Türkiye İstatistik Kurumu-TUİK, (2016). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2016. 25.08.2016 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21779 adresinden alınmıştır.
  • Wang, J. L., Wang, H. Z., Gaskin, J., ve Wang, L. H. (2015). The role of stress and motivation in problematic smartphone use among college students. Computers in Human Behavior, 53, 181-188.
  • We Are Social, (2016). Digital in 2016. 15.08.2016 tarihinde http://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in 2016/450 adresinden alınmıştır.
  • Wu, A. M., Cheung, V. I., Ku, L., ve Hung, E. P. (2013). Psychological risk factors of addiction to social networking sites among Chinese smartphone users. Journal Of Behavioral Addictions, 2(3), 160-166.
APA Altundağ Y, BULUT S (2017). ADAY SINIF ÖĞRETMENLERİNDE PROBLEMLİ AKILLI TELEFON KULLANIMININ İNCELENMESİ. , 1670 - 1682.
Chicago Altundağ Yunus,BULUT Sefa ADAY SINIF ÖĞRETMENLERİNDE PROBLEMLİ AKILLI TELEFON KULLANIMININ İNCELENMESİ. (2017): 1670 - 1682.
MLA Altundağ Yunus,BULUT Sefa ADAY SINIF ÖĞRETMENLERİNDE PROBLEMLİ AKILLI TELEFON KULLANIMININ İNCELENMESİ. , 2017, ss.1670 - 1682.
AMA Altundağ Y,BULUT S ADAY SINIF ÖĞRETMENLERİNDE PROBLEMLİ AKILLI TELEFON KULLANIMININ İNCELENMESİ. . 2017; 1670 - 1682.
Vancouver Altundağ Y,BULUT S ADAY SINIF ÖĞRETMENLERİNDE PROBLEMLİ AKILLI TELEFON KULLANIMININ İNCELENMESİ. . 2017; 1670 - 1682.
IEEE Altundağ Y,BULUT S "ADAY SINIF ÖĞRETMENLERİNDE PROBLEMLİ AKILLI TELEFON KULLANIMININ İNCELENMESİ." , ss.1670 - 1682, 2017.
ISNAD Altundağ, Yunus - BULUT, Sefa. "ADAY SINIF ÖĞRETMENLERİNDE PROBLEMLİ AKILLI TELEFON KULLANIMININ İNCELENMESİ". (2017), 1670-1682.
APA Altundağ Y, BULUT S (2017). ADAY SINIF ÖĞRETMENLERİNDE PROBLEMLİ AKILLI TELEFON KULLANIMININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1670 - 1682.
Chicago Altundağ Yunus,BULUT Sefa ADAY SINIF ÖĞRETMENLERİNDE PROBLEMLİ AKILLI TELEFON KULLANIMININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.4 (2017): 1670 - 1682.
MLA Altundağ Yunus,BULUT Sefa ADAY SINIF ÖĞRETMENLERİNDE PROBLEMLİ AKILLI TELEFON KULLANIMININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.4, 2017, ss.1670 - 1682.
AMA Altundağ Y,BULUT S ADAY SINIF ÖĞRETMENLERİNDE PROBLEMLİ AKILLI TELEFON KULLANIMININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 17(4): 1670 - 1682.
Vancouver Altundağ Y,BULUT S ADAY SINIF ÖĞRETMENLERİNDE PROBLEMLİ AKILLI TELEFON KULLANIMININ İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 17(4): 1670 - 1682.
IEEE Altundağ Y,BULUT S "ADAY SINIF ÖĞRETMENLERİNDE PROBLEMLİ AKILLI TELEFON KULLANIMININ İNCELENMESİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.1670 - 1682, 2017.
ISNAD Altundağ, Yunus - BULUT, Sefa. "ADAY SINIF ÖĞRETMENLERİNDE PROBLEMLİ AKILLI TELEFON KULLANIMININ İNCELENMESİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/4 (2017), 1670-1682.