Yıl: 2017 Cilt: 17 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1900 - 1915 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MATEMATİK ALT TESTİ ASIL SINAV VE MAZERET SINAVLARININ MADDE TEPKİ KURAMINA GÖRE EŞİTLENMESİ

Öz:
Bu araştırmanın amacını TEOG asıl sınav matematik alt testi ile TEOG mazeret sınavı matematik alt testlerinin Madde Tepki Kuramı'na (MTK) dayalı yöntemler kullanılarak eşitlenmesi ve hangi eşitleme yönteminin daha uygun olduğuna karar verilmesi oluşturmaktadır. Araştırmanın temel araştırma niteliği taşıdığı ifade edilebilir. Testlerin eşitlenmesi için, madde ve birey parametreleri flexMIRT programı kullanılarak kestirilmiştir. Eşitleme işlemi R "equateIRT" paketi kullanılarak yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar, en düşük eşitleme hatasının karakteristik eğri yöntemlerinden elde edildiğini ortaya koymaktadır. Bu yöntemlerden de en düşük eşitleme hatasının Stocking-Lord yönteminden elde edildiği belirtilebilir. Ortalama-Ortalama yöntemi ise en yüksek eşitleme hatası üreten yöntemdir. Bu araştırmadan elde edilen bulgular Stocking-Lord yönteminin TEOG asıl sınav ve mazeret sınavı kapsamında yer alan matematik alt testlerinin eşitlenmesinde daha uygun olduğunu göstermiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

EQUATION OF MATHS SUBTESTS IN THE TRANSITION FROM PRIMARY TO SECONDARY EDUCATION (TEOG) AND MAKEUP EXAMINATION ACCORDING TO ITEM RESPONSE THEORY

Öz:
The purpose of the study is to equate maths subtests of TEOG main exam and make-up examination by using Item Response Theory-based methods and to decide which equation method is appropriate. It could be suggested that it is a fundamental research. For test equalization, itemperson parameters were estimated, using flexMIRT programme. R “equateIRT” pack was employed for the equation. The research results have shown that the minimum number of equation errors is obtained from characteristic curve methods. It could also be suggested that the StockingLord method gives the lowest equation error number. The mean-mean method produces the highest equation error number. The findings of the study have shown that, when compared to the others, the Stocking-Lord method is more appropriate to equate the maths subtests of TEOG main exam and make-up examinations
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Angoff, W. H. (1971). Scales, norms and equivalent scores. In Thorndike, R. L. (Ed.), Educational Measurement (p. 509-600). Washington: American Council on Education.
  • Angoff, W. H. (1981). Summary and derivation of equating methods used at ETS. In P. W. Holland & D. B. Rubin (Eds.). Test Equating. New York: Academic Press.
  • Baker, F. B. & Al-Karni, A. (1991). A Comparison of two procedures for computing IRT Equating Coefficients. Journal of Educational Measurement, 28 (2), 147-162.
  • Barnard, J. J. (1996). In search for equity in educational measurement: Traditional versus modern equating methods. Paper presented at ASEESA’s national conference at the HRSC Conference Centre, Pretoria, South Africa.
  • Battauz, M. (2013). IRT test equating in complex linkage plans. Psychometrika, 78, 464- 480.
  • Battauz, M. (2015). equateIRT: An R Package for IRT Test Equating. Accepted for publication in Journal of Statistical Software.
  • Braun, H. I., & Holland, P. W. (1982). Observed-score test equating: A mathematical analysis of some ETS equating procedures. In P. W. Holland & D. B. Rubin (Eds.), Test equating (pp. 9–49). New York: Academic.
  • Casbarro, J. (2004). Reducing anxiety in the era of highstakes testing. Principals, 83(5), 36- 38.
  • Chu, K. L. & Kamata, A. (2000). Nonequivalent Group Equating via 1-P HGLLM. New Orleans, LA: Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Cizek, G. J. (2001). Cheating to the test. Education Matters Journal, 1(1), 40-47.
  • Cohen, A. S. & Kim, S. H. (1998). An ınvestigation of linking methods under the graded response model. Applied Psychological Measurement, 22 (2), 116-130.
  • Dorans, N. J. (2000). Research notes: distinctions among classes of linkages. The College Board, Office of Research and Development.
  • Haebara, T. (1980). Equating logistic ability scales by a weighted least squares method. Japanese Psychological Research, 22 (3), 144-149.
  • Hambleton, R. K. & Swaminathan, H. (1985). Item Response Theory: Principles and Applications. Boston: Academic Puslishers Group.
  • Hambleton, R. K., Swaminathan, H. & Rogers, H. (1991). Fundamentals of Item Response Theory. Newbury Park CA: Sage.
  • Hanson, B. A. & Beguin, A. A. (2002). Obtaining a common scale for ıtem response theory ıtem parameters using separate versus concurrent estimation in the commonıtem equating design. Applied Psychological Measurement, 26 (1), 3–24.
  • Hung, P., Wu, Y., & Chen, Y. (1991). IRT Item Parameter Linking: Relevant Issues for the Purpose of Item Banking. Paper presented at the International Academic Symposium on Psychological Measurement, Taiwan.
  • Karkee, T. B. & Wright, K. R. (2004, April). Evaluation of linking methods for placing three parameter logistic ıtem parameter estimates onto rasch scale. Paper presented at the Meeting of the American Educational Research, San Diego, California.
  • Kaskowitz, G. S. & De Ayala, R. J. (2001). The effect of error in ıtem parameter estimates on the test response function method of linking. Applied Psychological Measurement, 25 (1), 39-52.
  • Kim, S. & Kolen, M. J. (2006). Robustness of Format Effects of IRT Linking Methods for Mixed Format Tests. Applied Measurement in Education, 19 (4), 357-381
  • Kim, S. & Kolen, M. J. (2004). Optimally defining criterion functions for the characteristic curve procedures in the ırt scale linking. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Diego, CA.
  • Kim, S. & Lee, W. (2004). IRT Scale linking methods for mixed-format tests (ACT research report 2004). Iowa City, IA: ACT, Inc.
  • Kim, S. & Lee, W. C. (2006). An Extension of Four IRT Linking Methods for MixedFormat Tests. Journal of Educational Measurement, 43 (1), 53–76.
  • Kim, S. & Song, M.-Y. (2004). Least squares estimation of IRT scale linking coefficients under the graded response model. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Diego, CA.
  • Kolen, M. J. & Brennan, R. L. (2004). Test equating: Methods and practices. New York: Springer.
  • Loyd, B. H. & Hoover, H. D. (1980). Vertical equating using the rasch model. Journal of Educational Measurement, 17 (3), 179-193.
  • Marco, G. L. (1977). Item characteristic curve solutions to three ıntractable testing problems. Journal of Educational Measurement, 14 (2), 139- 160.
  • Mâsse, L. C., Allen, D., Wılson, M., ve Wıllıams, G. (2006). Introducing equating methodologies to compare test scores from two different self-regulation scales”. Health Education Research 21, 110-120.
  • Ogasawara, H. (2001). Standard errors of ıtem response theory equating/linking by response function methods. Applied Psychological Measurement, 25 (1), 53–67.
  • Raju, N. S. & Arenson, E. A. (April, 2002). Developing a common metric in ıtem response theory: an area-minimization approach. Paper presented at the annual meeting of the National Council on Measurement in Education, New Orleans, LA.
  • Resnick, M. (2004). The educated student: Defining and advancing student achievement.
  • Alexandria VA: National School Boards Association Stocking, M. L. & Lord, F. M. (1983). Developing a common metric in ıtem response theory. Applied Psychological Measurement, 7 (2), 201- 210.
  • Tanguma, J. (2000). “Equating test scores using the linear method: A primer.” Paper presented at the annual meeting of the Southwest Educational Research Association. Dallas, TX.
  • Way, W. D. & Tang, K. L. (1991, April 4-6). A comparison of four logistic model equating methods. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, IL.
APA GÜL E, GÜL Ç, ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö, Özkan M (2017). TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MATEMATİK ALT TESTİ ASIL SINAV VE MAZERET SINAVLARININ MADDE TEPKİ KURAMINA GÖRE EŞİTLENMESİ. , 1900 - 1915.
Chicago GÜL Emrah,GÜL Çilem DOĞAN,ÇOKLUK BÖKEOĞLU ÖMAY,Özkan Mustafa Hulusi TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MATEMATİK ALT TESTİ ASIL SINAV VE MAZERET SINAVLARININ MADDE TEPKİ KURAMINA GÖRE EŞİTLENMESİ. (2017): 1900 - 1915.
MLA GÜL Emrah,GÜL Çilem DOĞAN,ÇOKLUK BÖKEOĞLU ÖMAY,Özkan Mustafa Hulusi TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MATEMATİK ALT TESTİ ASIL SINAV VE MAZERET SINAVLARININ MADDE TEPKİ KURAMINA GÖRE EŞİTLENMESİ. , 2017, ss.1900 - 1915.
AMA GÜL E,GÜL Ç,ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö,Özkan M TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MATEMATİK ALT TESTİ ASIL SINAV VE MAZERET SINAVLARININ MADDE TEPKİ KURAMINA GÖRE EŞİTLENMESİ. . 2017; 1900 - 1915.
Vancouver GÜL E,GÜL Ç,ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö,Özkan M TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MATEMATİK ALT TESTİ ASIL SINAV VE MAZERET SINAVLARININ MADDE TEPKİ KURAMINA GÖRE EŞİTLENMESİ. . 2017; 1900 - 1915.
IEEE GÜL E,GÜL Ç,ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö,Özkan M "TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MATEMATİK ALT TESTİ ASIL SINAV VE MAZERET SINAVLARININ MADDE TEPKİ KURAMINA GÖRE EŞİTLENMESİ." , ss.1900 - 1915, 2017.
ISNAD GÜL, Emrah vd. "TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MATEMATİK ALT TESTİ ASIL SINAV VE MAZERET SINAVLARININ MADDE TEPKİ KURAMINA GÖRE EŞİTLENMESİ". (2017), 1900-1915.
APA GÜL E, GÜL Ç, ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö, Özkan M (2017). TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MATEMATİK ALT TESTİ ASIL SINAV VE MAZERET SINAVLARININ MADDE TEPKİ KURAMINA GÖRE EŞİTLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1900 - 1915.
Chicago GÜL Emrah,GÜL Çilem DOĞAN,ÇOKLUK BÖKEOĞLU ÖMAY,Özkan Mustafa Hulusi TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MATEMATİK ALT TESTİ ASIL SINAV VE MAZERET SINAVLARININ MADDE TEPKİ KURAMINA GÖRE EŞİTLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.4 (2017): 1900 - 1915.
MLA GÜL Emrah,GÜL Çilem DOĞAN,ÇOKLUK BÖKEOĞLU ÖMAY,Özkan Mustafa Hulusi TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MATEMATİK ALT TESTİ ASIL SINAV VE MAZERET SINAVLARININ MADDE TEPKİ KURAMINA GÖRE EŞİTLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.4, 2017, ss.1900 - 1915.
AMA GÜL E,GÜL Ç,ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö,Özkan M TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MATEMATİK ALT TESTİ ASIL SINAV VE MAZERET SINAVLARININ MADDE TEPKİ KURAMINA GÖRE EŞİTLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 17(4): 1900 - 1915.
Vancouver GÜL E,GÜL Ç,ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö,Özkan M TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MATEMATİK ALT TESTİ ASIL SINAV VE MAZERET SINAVLARININ MADDE TEPKİ KURAMINA GÖRE EŞİTLENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 17(4): 1900 - 1915.
IEEE GÜL E,GÜL Ç,ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö,Özkan M "TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MATEMATİK ALT TESTİ ASIL SINAV VE MAZERET SINAVLARININ MADDE TEPKİ KURAMINA GÖRE EŞİTLENMESİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.1900 - 1915, 2017.
ISNAD GÜL, Emrah vd. "TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MATEMATİK ALT TESTİ ASIL SINAV VE MAZERET SINAVLARININ MADDE TEPKİ KURAMINA GÖRE EŞİTLENMESİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/4 (2017), 1900-1915.