Yıl: 2017 Cilt: 17 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 2058 - 2080 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İLKOKUMA EĞİTİMİ VE MÜZİK

Öz:
Dil-müzik ilişkisine ve müziğin bir eğitim aracı olduğu düşüncesine dayanarak bu araştırmada, ilkokuma eğitiminin ses, hece, sözcük, cümle, metin oluşturma aşamalarının her birinde müzik yoluyla eğitimle ilkokuma için belirlenmiş kazanımlara daha etkili ulaşmanın mümkün olup olmadığının belirlenmesi ve bu yöntemin "müziksel kazanımlar" açısından etkili olup olmadığının ortaya konması amaçlanmıştır. Bu araştırmada, deney ve kontrol gruplu son test modelli deneysel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, Ankara ili Elmadağ ilçesi ilköğretim okullarının birinci devre birinci sınıf öğrenci ve öğretmenlerinden oluşmaktadır. Ankara ili Elmadağ ilçesi ilköğretim okulları içerisinden seçilmiş Barut İlköğretim Okulu ve bu okulun 20112012 eğitim öğretim yılında okuyan birinci sınıf öğrencileri ve birinci sınıf öğretmenleri araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Elde edilen sonuçlara göre "müzik destekli ilkokuma eğitimi", ilkokuma eğitimi basamaklarından, "ünsüz ses/harf tanıma" ve "hece oluşturma" kazanımları etkili olmuş; "cümleye soluk alarak başlama", "ünlü ses/harf tanıma", "kelime oluşturma", "cümle oluşturma" kazanımlarında ise etkisiz olmuştur. Her ne kadar belirtilen dört kazanım için yeterince etkili olmasa da, bu yöntemin ilkokumada destekleyici olarak kullanılabilir sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra deney grubunda yapılan "müzik destekli ilkokuma eğitimi" nin müziksel kazanımlar (ezgi, ritim tekrarı, toplu ve bireysel uyum, birlikte hareket edebilme, diyafram nefesi kullanımı) açısında etkili olduğu görülmüştür
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel

ELEMANTARY READING EDUCATION AND MUSIC

Öz:
Based on the relationship between language and music and since the music is a tool of education, the purpose of this study is to put forth whether it is possible to get more effectively the achievements set for the first reading with education through music in each stage of forming sound, syllable, word, phrase, text in first reading education or not, and whether this method is effective in terms of "musical achievements" or not. In this study, the experimental research method of final test model with test and control group. The scope of the study consists of the first semester of first grade students and teachers of the primary schools in Elmadağ District in Ankara. Barut Primary School is chosen from the Primary schools in Elmadağ District in Ankara Province and the first grade students and teachers in the academic year 2011-2012 comprise the research sample. Percentage frequency and nonparametric tests are used to analyse the data. "Music-assisted first reading education" is one of the stages of the first reading education, and it is effective in terms of the achievement of “silent letter/sound recognition” and “forming syllable ". This method is ineffective in terms of the achievements of "to start to talk taking breath," "voice letter/sound recognition", "forming word", "forming phrase". Although the method is not effective enough for the stated four achievements, it can be said that this method is a method that can be active in first reading
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyol, H. (2001). Türkçe İlkokuma Yazma Öğretimi, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, s.14;
  • Anvari, S. H. Levy, B. A., Trainor, L. J., Woodside, J. (2002). Relations Among Musical Skills Phonological Processing And Early Reading ability İn Preschool Children, Department of Psychology McMaster Univercity Hamilton, Ont, Canada, Received 6 Agust 2001; Revised 17 Agust 2002.
  • Harp, B. (1988). Why Are Your Kids Singing During Reading Time, Reading Teacher,
  • USA, s.454; Akt. Kolb, G. R.(1996). Read With A Beat Developing Literacy Through Music And Song, The Reading Teacher, September, Vol.50, No.1., USA, s.76.
  • Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Tekışık Web Ofset Tesisleri, Ankara, s.81, 88.
  • Langfit, D. (1994). Interating Music Reading and Writing At The Primary Level, The Reading Teacher, February, Vol.47, No.5, USA.
  • Mickela, T. (1990). Music Lessons May Open The Mind To Math And Science, Compliments Of The National Music Booster Club 1-800-543-2263.
  • Milli Eğitim Bakanlığı,(2004). İlköğretim Türkçe Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar, Taslak Baskı), Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi, Ankara, s.225, 226.
  • Öztosun, Ö. (2002). İlköğretim Okullarında Müziklendirilmiş Fişlerle Yapılan Eğitimin İlkokuma Öğretimine Etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, s.2, 3, 4, 7, 8, 14.
  • Öztosun, Ö. (2006). Dil Gelişimi Ve Eğitimde Müziğin Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Haziran, Özel Sayı.
  • Paquette, K. R., Rieg, S. A. (2008).Using Music To Support The Literacy Development Of Young English Languge Learners, Early Childhood Education Journal, 36.
  • Standley, J. M. (2008). Does Music Intruction Help Children Learn To Read Evidence Of A Meta-Analysis, Aplications Of Research İn Music Education, Fall / Winter, Vol. 27, Issue.1, 3 Charts.
  • Steele, A. L. (2006). A Study Of The Effects Of Reading Enhanced Group Music Program On Children’s Reading, Associate Professor, Chair Of The Music Therapy Departmen, School Of Music Ohio Ünivercity.
  • Uçan, A. (2005). İnsan ve Müzik İnsan ve Sanat Eğitimi, Evrensel Müzik Evi Yayınlar, Ankara, s.9,11, 20, 21, 32, 33.
APA ÖZTOSUN ÇAYDERE Ö, BULUT ALIR E (2017). İLKOKUMA EĞİTİMİ VE MÜZİK. , 2058 - 2080.
Chicago ÖZTOSUN ÇAYDERE ÖZNUR,BULUT ALIR Ebru İLKOKUMA EĞİTİMİ VE MÜZİK. (2017): 2058 - 2080.
MLA ÖZTOSUN ÇAYDERE ÖZNUR,BULUT ALIR Ebru İLKOKUMA EĞİTİMİ VE MÜZİK. , 2017, ss.2058 - 2080.
AMA ÖZTOSUN ÇAYDERE Ö,BULUT ALIR E İLKOKUMA EĞİTİMİ VE MÜZİK. . 2017; 2058 - 2080.
Vancouver ÖZTOSUN ÇAYDERE Ö,BULUT ALIR E İLKOKUMA EĞİTİMİ VE MÜZİK. . 2017; 2058 - 2080.
IEEE ÖZTOSUN ÇAYDERE Ö,BULUT ALIR E "İLKOKUMA EĞİTİMİ VE MÜZİK." , ss.2058 - 2080, 2017.
ISNAD ÖZTOSUN ÇAYDERE, ÖZNUR - BULUT ALIR, Ebru. "İLKOKUMA EĞİTİMİ VE MÜZİK". (2017), 2058-2080.
APA ÖZTOSUN ÇAYDERE Ö, BULUT ALIR E (2017). İLKOKUMA EĞİTİMİ VE MÜZİK. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 2058 - 2080.
Chicago ÖZTOSUN ÇAYDERE ÖZNUR,BULUT ALIR Ebru İLKOKUMA EĞİTİMİ VE MÜZİK. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.4 (2017): 2058 - 2080.
MLA ÖZTOSUN ÇAYDERE ÖZNUR,BULUT ALIR Ebru İLKOKUMA EĞİTİMİ VE MÜZİK. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.4, 2017, ss.2058 - 2080.
AMA ÖZTOSUN ÇAYDERE Ö,BULUT ALIR E İLKOKUMA EĞİTİMİ VE MÜZİK. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 17(4): 2058 - 2080.
Vancouver ÖZTOSUN ÇAYDERE Ö,BULUT ALIR E İLKOKUMA EĞİTİMİ VE MÜZİK. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 17(4): 2058 - 2080.
IEEE ÖZTOSUN ÇAYDERE Ö,BULUT ALIR E "İLKOKUMA EĞİTİMİ VE MÜZİK." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.2058 - 2080, 2017.
ISNAD ÖZTOSUN ÇAYDERE, ÖZNUR - BULUT ALIR, Ebru. "İLKOKUMA EĞİTİMİ VE MÜZİK". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/4 (2017), 2058-2080.