Yıl: 2016 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 173 - 191 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İŞGÖREN SESLİLİĞİ ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI ÇALIŞMASI

Öz:
Bu çalışmanın amacı İşgören Sesliliği Ölçeğinin Türkçe alan yazında geçerlik ve güvenirlik araştırmasını yapmaktır. İşgören sesliliği organizasyonda çalışanların iş sürecine yönelik memnuniyetsizlik, endişe ve önerilerini ifade edebilmeleri ve işe ilişkin sorunları dile getirebilmelerini ifade etmektedir. Çalışmanın dil eşdeğerlik çalışması seri yaklaşım adı verilen 6 safhalı yöntemle yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda orijinal ölçek gibi tek faktörlü bir yapı ortaya çıkmıştır. İşgören Sesliliği Ölçeği Türkçe formunun Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı ise 0,76 çıkmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi uyum indeksi değerleri RMSEA=0,095, NFI=0,901, CFI=0,934, IFI=0,936, GFI=0,934 ve AGFI= 0,907 olarak bulunmuştur. Ölçüt bağıntılı geçerlik için İş Tatmini Ölçeği kullanılmıştır. Yapılan analizlerin sonucu ölçeğin Türkçe alan yazında kullanılabileceği görülmüştür
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih

THE STUDY TO ADAPT THE EMPLOYEE VOICE BEHAVIOR SCALE TO TURKISH

Öz:
The purpose of this research is to analyze the validity and reliability of the Employee Voice Scale in Turkish language. Employee voice is defined as an expression of dissatisfaction, anxiety, proposals regarding organizational processes; employee’s voice is the mechanism to speak about problematic situation (dissatisfaction) at the work place. Linguistic equality study between English and Turkish was done by serial approach consisting of 6 phases. Exploratory Factor Analysis revealed one factor structure. The Cronbach’s Alpha Reliability Coefficient of Turkish version Employee Voice scale was 0,76. Fit index values of the model were RMSEA=0,095, NFI=0,901, CFI=0,934, IFI=0,936, GFI=0,934 and AGFI= 0,907 respectively. Work Satisfaction scale was used for criterion-related validity. According to the results, it is determined that the scale is suitable for the Turkish organizational context
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktaş, H. ve Şimşek, E. (2013)“Örgütsel Sessizlik ve Bireysel Performans İlişkisinde Örgüt Kültürünün rolü: Sussan Olmuyor, Susmasan Olmaz”,21. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiri Kitabı, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Aktaş, H. ve Şimşek, E. (2012) “Sükût İkrardan Gelir mi? İşgörenlerin Örgütsel Sessizlik Davranışlarına İlişkin Tutumları ile İş tatmin Düzeyleri ve Duygusal Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki Etkileşim”, 20.Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildiri Kitabı, 330-335, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi, İzmir.
  • Alparslan, A.M. (2010) “Örgütsel Sessizlik İklimi ve İşgören Sessizlik Davranışları Arasındaki Etkileşim”, Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Barçın, N. (2012)“İşletmelerde Örgütsel Sessizliğin Örgütsel Bağlılık ve İş tatminine Etkisi üzerine bir Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Bashshur, M.R. ve Öç, B. (2015) “When Voice Matters: A Multilevel Review of the Impact of Voice in Organizations”, Journal of Management, 41(5): 1530-1554.
  • Bentler, P.M. (1990) “Comparative fit indexes in structural models”, Psychol Bull, 107(2):238-46.
  • Bildik, B. (2009)“Liderlik Tarzları, Örgütsel Sessizlik Ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi”, Yüksek Lisans Tezi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bollen, K. A. (1989) “A New Incremental Fit Index for General Structural Equation Models”, Sociological Methods & Research, 17(3): 303-316
  • Bryson, A. (2004)“Managerial Responsiveness to Union and Non-union WorkerVoice in Britain’, Industrial Relations: A Journal of Economy and Society, 43 (1): 213-241.
  • Budd, J. W., Gollan, P. J. ve Wilkinson, A. (2010)“New Approaches to Employee Voiceand Participation in Organizations”, Human Relations, 63: 303–310.
  • Büyüköztürk, Ş.(1997)“Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeğinin Geliştirilmesi”, Eğitim Yönetimi, 3 (4): 453-464.
  • Büyüköztürk, Ş.(2002)“Faktör Analizi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2 (32): 470-482.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö., Kahveci, Ö. ve Demirel, F. (2004) “Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2): 207-239.
  • Çakıcı, A. (2007) “Örgütlerde Sessizlik: Sessizliğin Teorik Temelleri ve Dinamikleri”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 16(1), 145-162.
  • Çakıcı, A. (2010) “Örgütlerde İşgören Sessizliği: Neden Sessiz Kalmayı Tercih Ediyoruz? ”Detay, Ankara.
  • Cheng,J., Chang, S, Kuo, J. ve Lu, K. (2014) “Social Relations and Voice Behavior: The Mediating Role of Psychological Safety”, WSEAS Transactions on Business and Economics, 11: 130-140.
  • Dooley, R. S. ve Fryxell, G. E. (1999) “Attaining decision quality and commitment from dissent: The moderating effects of loyalty and competence in strategic decision-making teams”, Academy of Management Journal, 42: 389-402.
  • Ergin, C. (1995) “Akademisyenlerde Tükenmişlik ve Çeşitli Stres Kaynaklarının İncelenmesi”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 12, (1-2):37 – 50.
  • Erkuş, A. (2010), “Psikometrik Terimlerin Türkçe Karşılıklarının Anlamları ile Yapılan İşlemlerin Uyuşmazlığı”, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1 (2): 72-77.
  • Farndale, E., Van Ruiten, J, Kelliher, C.ve Hope-Hailey, V. (2011) “The Influence of Perceived Employee Voice on Organisational Commitment: an Exchange Perspective”, Human Resource Management, 50 (1):113-29.
  • Freeman, R.B. ve Rogers J. (2006) “What Workers Want”, Cornell University Press, New York.
  • Fuller, J.B., Barnett, T., Hester, K., Relyea,C. ve Frey, L., (2007)“An Exploratory Examination of Voice Behavior From an Impression Management Perspective”, Journal of Managerial Issues, 19 (1): 134-151.
  • Guest, D. ve Conway,N. (1999) “Peering into the Black Hole: The Downside of the New Employment Relations in the UK”, British Journal of Industrial Relations, 37 (3): 367-90.
  • Herrera, R. S., DelCampo, R. L.ve Ames, M. H. (1993)“A Serial Approach for Translating Family Science Instrumentation”, Family Relations, 42: 357–360.
  • Hirschman, A. (1970)“Exit, Voice and Loyalty”,Harvard University Press, Cambridge.
  • Hu, L. T.ve Bentler, P. M. (1999)“Cutoff Criteria for Fit Indexes in Covariance Structural Analysis: Conventional Criteria versus New Alternatives”,Structural Equation Modeling,6: 1-55.
  • Jöreskog, K. G. ve Sörbom, D. (1999)“Lisrel 8.30 and Prelis 2.30”, Scientific Software International, Chicago.
  • Kim, J., Macduffie, J.P. ve Pil, F.K. (2010) “Employee Voice and Organizational Performance”, Human Relations,63 (3): 371-394.
  • Kline, R. B. (2004)“Principles and Practices of Structural Equation”, Guilford Modeling, 2nd Ed., New York.
  • Kuzucu, Y. (2008)“Duygusal Farkındalık Düzeyi Ölçeğinin Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları”, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(29): 51-64.
  • Levine, D. ve Tyson L. (1990) “Participation, Productivity and the Firm’s Environment”,Paying for Productivity, Brookings Institution, Washington, DC.
  • LePine,J.A. ve Van Dyne,L. (1998)“Predicting Voice Behavior in Work Groups. Journal of Applied Psychology”, 83 (6): 853-868.
  • McCabe, D. ve Lewin, D. (1992)“Employee Voice: A Human Resource Management Perspective”, California Management Review, 34(3): 112–123.
  • Mercer, David. (1997) “Job Satisfaction and the Secondary Headteacher: The Creation of a Model of Job Satisfaction”, School Leadership and Management, 17 (1): 57-67.
  • Morrison, E. W. ve Milliken, F. J. (2000) “Organizational Silence: a Barrier to Change and Development in a Pluralistic World”, Academy of Management Review, 25: 706–25.
  • Nalbant, E. (1995) “İnsan Kaynakları Yönetiminde Kalite Çemberleri ve Uygulama ile İlgili Gözlemler’’, 1. Sistem Mühendisliği ve Savunma Uygulamaları Sempozyumu Bildiriler Kitabı: 992, Kara Harp Okulu Kültür Sitesi, Ankara.
  • Nunnally, J. C. ve Bernstein, I. H. (1994) “Psychometric Theory”, 3rd Ed., McGraw-Hill, Inc., New York.
  • Özdamar, K. (2002),“Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi”, Kaan Yayınları, 4. Baskı, Eskişehir.
  • Özdemir, L. ve Sarıoğlu, U. S. (2013)“Çalışanların “örgütsel ses ve sessizlik” Algılamalarının demografik nitelikler açısından değerlendirilmesi: kamu ve özel sektörde bir araştırma”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27 (1): 257-281.
  • Pyman, A., Cooper, B., Teicher, J. ve Holland, P., (2006) “A Comparison of the Effectiveness of Employee Voice Arrangements in Australia”, Industrial Relations Journal, 37 (5): 543-559.
  • Saks, A. (2006) “Antecedents and Consequences of Engagement”, Journal of Managerial Psychology, 21(7): 600-619.
  • Şehitoğlu, Y.(2012) ''İşgören Sesliliği, Nedenleri ve Boyutları’’, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Temmuz, 4: 27-38.
  • Şencan, H. (2005) “Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Geçerlilik ve Güvenilirlik”, Seçkin Yayıncılık, 1.Basım. Ankara.
  • Şimşek, O. F. (2007)“Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Temel İlkeler ve LISREL Uygulamaları”, Ekinoks Yayınları, Ankara.
  • Tanaka, J. S. ve Huba, G. J. (1989) “A General Coefficient of Determination for Covariance Structure Models under Arbitrary GLS Estimation”, British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 42(2): 233-239.
  • Tavşancıl, E. (2006)“Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi”, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Van Dyne, L., Cummings, L. L. ve McLean P. J. (1995) “Extra-role Behaviours: in Pursuit of Construct and Definitional Clarity (a Bridge over Muddied Waters)”, Cummings, L. L. and Staw, B. M. (eds.) Research in Organizational Behavior, 17: 215–285.
  • Van Dyne L. ve LePine, J. A.(1998) “Helping and Voice Extra-role Behavior. Evidence of Construct and Predictive Validity”, Academy of Management Journal, 41: 108-119.
  • Van Dyne, L., Ang, S. ve Botero, I.C. (2003) “Conceptualizing Employee Silence and Employee Voice as Multidimensional Constructs”, Journal of Management Studies, 40 (6): 1359-1392
  • Wilkinson, A., Dundon, T., Marchington, M. ve Ackers, P. (2004)“Changing Patterns of Employee Voice”, Journal of Industrial Relations, 46(3): 298-323.
APA ARSLAN A, YENER S (2016). İŞGÖREN SESLİLİĞİ ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI ÇALIŞMASI. , 173 - 191.
Chicago ARSLAN AYKUT,YENER SERDAR İŞGÖREN SESLİLİĞİ ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI ÇALIŞMASI. (2016): 173 - 191.
MLA ARSLAN AYKUT,YENER SERDAR İŞGÖREN SESLİLİĞİ ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI ÇALIŞMASI. , 2016, ss.173 - 191.
AMA ARSLAN A,YENER S İŞGÖREN SESLİLİĞİ ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI ÇALIŞMASI. . 2016; 173 - 191.
Vancouver ARSLAN A,YENER S İŞGÖREN SESLİLİĞİ ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI ÇALIŞMASI. . 2016; 173 - 191.
IEEE ARSLAN A,YENER S "İŞGÖREN SESLİLİĞİ ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI ÇALIŞMASI." , ss.173 - 191, 2016.
ISNAD ARSLAN, AYKUT - YENER, SERDAR. "İŞGÖREN SESLİLİĞİ ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI ÇALIŞMASI". (2016), 173-191.
APA ARSLAN A, YENER S (2016). İŞGÖREN SESLİLİĞİ ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI ÇALIŞMASI. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14(1), 173 - 191.
Chicago ARSLAN AYKUT,YENER SERDAR İŞGÖREN SESLİLİĞİ ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI ÇALIŞMASI. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 14, no.1 (2016): 173 - 191.
MLA ARSLAN AYKUT,YENER SERDAR İŞGÖREN SESLİLİĞİ ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI ÇALIŞMASI. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol.14, no.1, 2016, ss.173 - 191.
AMA ARSLAN A,YENER S İŞGÖREN SESLİLİĞİ ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI ÇALIŞMASI. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2016; 14(1): 173 - 191.
Vancouver ARSLAN A,YENER S İŞGÖREN SESLİLİĞİ ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI ÇALIŞMASI. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2016; 14(1): 173 - 191.
IEEE ARSLAN A,YENER S "İŞGÖREN SESLİLİĞİ ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI ÇALIŞMASI." Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14, ss.173 - 191, 2016.
ISNAD ARSLAN, AYKUT - YENER, SERDAR. "İŞGÖREN SESLİLİĞİ ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇE’YE UYARLANMASI ÇALIŞMASI". Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 14/1 (2016), 173-191.