SAĞLIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ POZİTİF PSİKOLOJİK SERMAYE DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA1

Yıl: 2016 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 269 - 285 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

SAĞLIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ POZİTİF PSİKOLOJİK SERMAYE DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA1

Öz:
Bireyin psikolojik gelişimi ve psikolojik kaynaklarını ifade eden pozitif psikolojik sermaye ile ilgili araştırmalar 2007 yılından sonra önem kazanmaya başlamıştır. Ancak ulusal alanyazın ise pozitif psikolojik sermayenin bu önemi konusunda oldukça sınırlı kalmıştır. Bu kapsamda yapılan araştırmada, sağlık sektörü çalışanlarının demografik özellikler açısından pozitif psikolojik sermaye düzeyinin belirlemesi amaçlanmıştır. Araştırmada anket yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları İstanbul ilindeki yedi kamu hastanesinden Ağustos-Aralık 2014 arasındaki 1141 sağlık çalışanıdır. Araştırma sonucunda, çalışanların pozitif psikolojik sermaye düzeyi demografik değişkenler (yaş, statü, eğitim, deneyim ve çalışma süresi) açısından anlamlı bir farklılık göstermiştir. Ayrıca, araştırma sonucunda uygulayıcılar ve çalışanlar için çeşitli önerilerde bulunulmuştur
Anahtar Kelime:

Konular: İş İletişim Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları İşletme Sağlık Politikaları ve Hizmetleri Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Sosyoloji Psikoloji Davranış Bilimleri

A RESEARCH ABOUT DETERMINING THE LEVEL OF POSITIVE PSYCOLOGICAL CAPITAL OF HEALTH EMPLOYEES

Öz:
The studies related to positive psychological capital, which means psychological resources and psychological development of an individual, has gained importance after 2007. Despite the importance of positive psychological capital well established in the literature, interestingly positive psychological capital has been under-researched in the national literature. In this context, the aim of this study is to determine the level of positive psychological capital in terms of demographic characteristics of hospital employees. This research was conducted by using survey method. Participants in the study were 1141 hospital employees who work at the seven public hospitals in Istanbul between August-December 2014. The findings suggest that the level of positive psychological capital shows significant variations according to employees’ demographic variables (age, position
Anahtar Kelime:

Konular: İş İletişim Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları İşletme Sağlık Politikaları ve Hizmetleri Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Sosyoloji Psikoloji Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abbas, M. and Raja, U. (28-30 April 2011), Impact of Psychological Capital on Innovative Performance and Job Stress, 14th International Business Research Conference, (2011), Dubai: United Arab Emirates.
  • Avey, J., Luthans, F., Smith, R. M. and Palmer, N. F. (2010b), Impact of Positive Psychological Capital on Employee Well-Being Over Time, Journal of Occupational Health Psychology, 15(1), 17-28.
  • Bandura, A. (1982), Self-Efficacy Mechanism in Human Agency, American Psychologist, 37(2), 122- 147.
  • Bandura, A. (1997), Self-Efficacy: The Exercise of Control, New York, NY: W. H. Freeman and Company.
  • Bitmis, M. G. and Ergeneli, A. (2013), The Role of Psychological Capital and Trust in Individual Performance and Job Satisfaction Relationship: A Test of Multiple Mediation Model, ProcediaSocial and Behavioral Sciences, 99, 173-179.
  • Burger, J. M. (2010), Personality, 8th Edition, Belmont, CA: Wadsworth.
  • Cameron, K. S., Dutton, J. E. and Quinn, R. E. (2003), Positive Organizational Scholarship. In
  • Cameron, K. S., Dutton, J. E. and Quinn, R. E. (Eds.), Positive Organizational Scholars (p. 3- 13). San Francisco, CA: Berrett-Koehler.
  • Cheung, F., Tang, C. S. and Tang, S. (2011), Psychological Capital as a Moderator between Emotional
  • Labor, Burnout, and Job Satisfaction among Teachers in China, International Journal of Stress Management, 18(4), 348-371.
  • Çetin, F. ve Basım, H. N. (2012), Örgütsel Psikolojik Sermaye: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması, Amme İdaresi Dergisi, 45(1), 121-137.
  • Çetin, F., Şeşen, H, Basım H. N. (2013), Örgütsel Psikolojik Sermayenin Tükenmişlik Sürecine Etkileri: Kamu Sektöründe Bir Araştırma, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 95-108.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012), Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları, 2. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Donaldson, S. I. and Ko, I. (2010), Positive Organizational Psychology, Behavior, and Scholarship: A Review of the Emerging Lıterature and Evidence Base, The Journal of Positive Psychology, 5(3), 177-191.
  • Duffy, J. R. (2013), Quality Caring: In Nursing and Health Systems, 2nd Edition, New York: Springer Publishing Company, LLC.
  • Erkmen, T. ve Esen, E. (2012), Bilişim Sektöründe Çalışanların Psikolojik Sermaye Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 14(2), 55-72.
  • Erkuş, A. ve Afacan-Fındıklı, K. (2013), Psikolojik Sermayenin İş Tatmini, İş Performansı ve İşten Ayrılma Niyeti Üzerindeki Etkisine Yönelik Bir Araştırma, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi 42(2), 302-318.
  • Fredrickson, B. L. (2001), The Role of Positive Emotions in Positive Psychology: The Broaden and Build Theory of Positive Emotions, American Psychologist, 56(3), 218- 226.
  • Fredrickson, B. L. (2003), The Value of Positive Emotions: The Emerging Science of Positive Psychology Is Coming to Understand Why It’s Good to Feel Good, American Scientist, 91(4), 330-335.
  • Hair, J. F., Black, W. C, Babin, B. J. and Anderson, R. E. (2010), Multivariate Data Analysis, 7th Edition, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Harms, P. D. and Luthans, F. (2012), Measuring Implicit Psychological Constructs in Organizational Behavior: An Example Using Psychological Capital, Journal of Organizational Behavior, 33(4), 589-594.
  • Henry, J. (2004), Positive and Creative Organization. In Linley, P. A. and Joseph, S. (Eds.), Positive Psychology in Practice (p. 269-286). New Jersey, NJ: John Wiley & Sons, Inc.
  • Ho, R. (2014), Handbook of Univariate and Multivariate Data Analysis and Interpretation with SPSS, 2 nd Edition, Boca Raton: Chapman and Hall/CRC Press.
  • Hodges, T. D. and Clifton, D. O. (2004), Strengths-Based Development in Practice. In Linley, P. A. and Joseph, S. (Eds.), Positive Psychology in Practice (p. 256-268). New Jersey, NJ: John Wiley & Sons, Inc.
  • Hu, L. and Bentler, P. M. (1999), Cutoff Criteria for Fit Indexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria versus New Alternatives, Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55.
  • Kauffman C. and Scoular, A. (2004), Toward a Positive Psychology of Executive Coaching. In Linley,
  • P. A. and Joseph, S. (Eds.), Positive Psychology in Practice (p. 287-302). New Jersey, NJ: John Wiley & Sons, Inc.
  • Kümbül Güler, B. ve Başar Sarıipek, D. (2014), Psikolojik Sermayenin Çalışma Hayatına Etkileri, http://www.turkmetal.org.tr/default.asp?page=arastirmalar&id=14228, Erişim Tarihi: 04.11.2015.
  • Lewis, S. (2011), Positive Psychology at Work: How Positive Leadership and Appreciative Inquiry Create Inspiring Organizations, 1st Edition, West Sussex, UK: Willey-Blackwell.
  • Luthans, F. (2002a), Positive Organizational Behavior: Developing and Managing Psychological Strengths, Academy of Management Executive, 16(1), 57-72.
  • Luthans, F. (2002b), The Need for and Meaning of Positive Organizational Behavior, Journal of Organizational Behavior, 23(6), 695-706.
  • Luthans, F. and Youssef, C. M. (2004), Human, Social, and Now Positive Psychological Capital Management: Investing in People for Competitive Advantage, Organizational Dynamics, 33(2), 143-160.
  • Luthans, F., Luthans, K. W. and Luthans, B. C. (2004), Positive Psychological Capital: Beyond Human and Social Capital, Business Horizons, 47(1), 45-50.
  • Luthans, F., Avolio, B. J., Walumbwa, F. O. and Li, W. (2005), The Psychological Capital of Chinese Workers: Exploring the Relationship with Performance, Management and Organization Review, 1(2), 249-271.
  • Luthans, F., Avey, J. B., Avolio, B. J., Norman, S. M. and Combs, G. M. (2006a), Psychological Capital Development: Toward a Micro-Intervention, Journal of Organizational Behaviour, 27(3), 387-393.
  • Luthans, F., Vogelgesang, G. R. and Lester, P. B. (2006b), Developing the Psychological Capital of Resiliency, Human Resource Development Review, 5(1), 25-44.
  • Luthans, F., Youssef, C. M. and Avolio, B. J. (2007), Psychological Capital: Developing the Human Competitive Edge, 1st Edition, New York, NY: Oxford University Press, Inc.
  • Luthans, F., Avey, J. B. and Patera, J. L. (2008), Experimental Analysis of a Web-Based Intervention to Develop Positive Psychological Capital, Academy of Management Learning and Education, 7, 209-221.
  • Luthans, F. (2010), Organizational Behavior: An Evidence-Based Approach, 12th Edition, New York, NY: McGraw-Hill Companies, Inc.
  • Masten, A. S. (2001), Ordinary Magic: Resilience Processes in Development, American Psychologist, 56(3), 227-238.
  • Masten, A. S. and Reed, M-G. J. (2002), Resilience in Development. In Snyder, C. R. and Lopez, S. J. (Eds.), Handbook of Positive Psychology (p. 74-88), New York, NY: Oxford University Press.
  • Norman, S. M., Avey, J., Nimnicht, J. L. and Pigeon, N. G. (2010), The Interactive Effects of Psychological Capital and Organizational Identity on Employee Organizational Citizenship and Deviance Behaviors, Journal of Leadership and Organizational Studies, 17(4), 380-391.
  • Nunnally, J. C. and Benstein, I. H. (1994), Psychometric Theory, Newyork, NY: Mc-Graw Hill.
  • Rego, A., Marquez, C., Leal, S., Sousa, F. and Cunha, M. P. (2010), Psychological Capital and Performance of Portuguese Civil Servants: Exploring Neutralizers in The Context of An Appraisal System, The International Journal of Human Resource Management, 21(9), 1531- 1552.
  • Roberts, S. J., Scherer, L. L. and Bowyer, C. J. (2011), Job Stress and Incivility: What Role Does Psychological Capital Play?, Journal of Leadership & Organizational Studies, 20(10), 1-10.
  • Seligman, M. E. P. (2002a), Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfillment, New York, NY: The Free Press.
  • Seligman, M. E. P. (2002b), Positive Psychological, Positive Prevention, and Positive Therapy. In Snyder, C. R. and Lopez, S. J. (Eds.), Handbook of Positive Psychology (p. 257-276), New York, NY: Oxford University Press.
  • Seligman, M. E. P. (2006), Learned Optimism: How to Change Your Mind and Your Life, 3rd Edition, New York, NY: Vintage Books.
  • Sheldon, K. M. and King, L. (2001), Why Positive Psychology Is Necessary, 56(3), 216-217.
  • Sheldon, K., Frederickson, B., Rathunde, K. and Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology Manifesto (Rev. Ed.), http://www.positivepsychology.org/ akumalmanifesto.htm, Erişim Tarihi: 04.02.2014.
  • Snyder, C. R., Harris, C., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., Sigmon, S. T., Yoshinobu L., Gibb, J., Langelle, C. and Harney, P. (1991), The Will and the Ways: Development and Validation of an Individual-Differences Measure of Hope, Journal of Personality and Social Psychology, 60(4), 570-585.
  • Snyder, C. R., Sympson, S. C., Ybasco, F. C., Borders, T. F., Babyak, M. A. and Higgins, R. L. (1996), Development and Validation of the State Hope Scale, Journal of Personality and Social Psychology, 70(2), 321-335.
  • Snyder, C. R., Rand, K. L. and Sigmon, R. S. (2002), Hope Theory: A Member of the Positive Psychological Family. In Snyder, C. R. and Lopez, S. J. (Eds.), Handbook of Positive Psychology (p. 257-276), New York, NY: Oxford University Press.
  • Stajkovic, A. D. and Luthans, F. (1998), Social Cognitive Theory and Self- Efficacy: Going beyond Traditional Motivational and Behavioral Approaches, Organizational Dynamics, 26(4), 62-74.
  • Sümer, N. (2000), Yapısal Eşitlik Modelleri: Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamalar, Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Şeşen, H. ve Meydan, C. (2011), Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Weiss, H.M., and Cropanzano, R. (1996), “Affective Events Theory: A Theoretical Discussion of The Structure, Causes and Consequences of Affective Experiences At Work”, Research in Organizational Behavior, 18(1), 1-79.
  • Wright, T. A. (2003), Positive Organizational Behavior: An Idea Whose Time Has Truly Come, Journal of Organizational Behavior, 24(4), 437-442.
APA Yildiz H, ÖRÜCÜ E (2016). SAĞLIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ POZİTİF PSİKOLOJİK SERMAYE DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA1. , 269 - 285.
Chicago Yildiz Harun,ÖRÜCÜ Edip SAĞLIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ POZİTİF PSİKOLOJİK SERMAYE DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA1. (2016): 269 - 285.
MLA Yildiz Harun,ÖRÜCÜ Edip SAĞLIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ POZİTİF PSİKOLOJİK SERMAYE DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA1. , 2016, ss.269 - 285.
AMA Yildiz H,ÖRÜCÜ E SAĞLIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ POZİTİF PSİKOLOJİK SERMAYE DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA1. . 2016; 269 - 285.
Vancouver Yildiz H,ÖRÜCÜ E SAĞLIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ POZİTİF PSİKOLOJİK SERMAYE DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA1. . 2016; 269 - 285.
IEEE Yildiz H,ÖRÜCÜ E "SAĞLIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ POZİTİF PSİKOLOJİK SERMAYE DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA1." , ss.269 - 285, 2016.
ISNAD Yildiz, Harun - ÖRÜCÜ, Edip. "SAĞLIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ POZİTİF PSİKOLOJİK SERMAYE DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA1". (2016), 269-285.
APA Yildiz H, ÖRÜCÜ E (2016). SAĞLIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ POZİTİF PSİKOLOJİK SERMAYE DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA1. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14(1), 269 - 285.
Chicago Yildiz Harun,ÖRÜCÜ Edip SAĞLIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ POZİTİF PSİKOLOJİK SERMAYE DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA1. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 14, no.1 (2016): 269 - 285.
MLA Yildiz Harun,ÖRÜCÜ Edip SAĞLIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ POZİTİF PSİKOLOJİK SERMAYE DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA1. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol.14, no.1, 2016, ss.269 - 285.
AMA Yildiz H,ÖRÜCÜ E SAĞLIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ POZİTİF PSİKOLOJİK SERMAYE DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA1. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2016; 14(1): 269 - 285.
Vancouver Yildiz H,ÖRÜCÜ E SAĞLIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ POZİTİF PSİKOLOJİK SERMAYE DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA1. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2016; 14(1): 269 - 285.
IEEE Yildiz H,ÖRÜCÜ E "SAĞLIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ POZİTİF PSİKOLOJİK SERMAYE DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA1." Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14, ss.269 - 285, 2016.
ISNAD Yildiz, Harun - ÖRÜCÜ, Edip. "SAĞLIK SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ POZİTİF PSİKOLOJİK SERMAYE DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA1". Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 14/1 (2016), 269-285.