Yıl: 2017 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 32 - 63 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

HASTANELERDE YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMININ KURUM İÇİ İLETİŞİM DOYUMUNA ETKİSİ

Öz:
İletişim bilginin paylaşıldığı, etkinliklerin organize edildiği ve karar vermenin daha da artırıldığı bir yöntemken, kurum içi iletişim; kurumda meydana gelen, kurum ile ilgili ve kurumun yaptığı iletişim anlamına gelir. Kurum içi iletişimin temel görevi; kurumsal düşüncenin, felsefenin ve kurumsal amacın çalışanlara ulaştırılmasıdır. Diğer tüm işletmelerde olduğu gibi hastanelerde de örgütsel hedeflerin başarılabilmesi ancak, örgütü belirlenmiş amaçlara ulaştıran, etkili kılan, hizmetin maddi ve emek yönünü harekete geçirecek ahengi sağlayan iletişim sürecinin doğru işlemesi ile olacaktır. Sağlık yöneticisinin doğru iletişim kanallarını kullanmaması hedeflenen amaçların gerçekleştirilmesini sekteye uğratacaktır. Kesitsel tipte olan bu araştırmada hastanelerde kurum içi iletişim çalışmalarında veya iş süreçlerinde hangi yeni iletişim kanallarının kullanımı tercih edildiği ve hastanelerde kullanılan geleneksel ve yeni iletişim kanallarının personel kurum içi iletişim doyumuna etkisi araştırılmıştır. Anket yöntemiyle toplanan veriler SPSS 22.0 programına aktarılarak değerlendirmiştir. Anket geçerlilik ve güvenirliği faktör analizi ile test edilmiş ve verilerin değerlendirilmesinde Anova ve student t testi kullanılmıştır. Çalışmada katılımcıların genel iletişim doyumu düzeyi incelendiğinde orta düzeyde kurum içi iletişim doyumuna sahip oldukları tespit edilmiştir. İletişim sürecinde yeni iletişim kanallarından daha az yararlandığı tespit edilen kamu hastanesi çalışanlarının iletişim doyumu orta düzeyde iken, yeni iletişim teknolojilerini daha fazla kullandığı gözlenen özel hastane çalışanlarının iletişim doyumu yüksek düzeyde bulunmuştur. Bu çalışmada geleneksel iletişim araçlarının çalışan iletişim doyumuna katkısı görsel ve yazılı araçlar dışında anlamlı bir fark yaratmazken yeni iletişim teknolojilerinin pekiştirici ve simetrik yapısı nedeniyle iletişim doyum düzeyinde anlamlı bir fark yarattığı görülmüştür. Literatürde genel kabul gördüğü üzere çalışanların kurumlarından elde ettikleri iletişim doyumu ile kurumlarına olan bağlılıkları arasında yakın bir ilişki mevcuttur. Toplumsal bir varlık olarak insanın temel amaçları arasında kendini anlatma ve karşı taraftan anlayış görme yer almaktadır. Günümüz insanı bu etkileşimin anında sağlanmasını beklemektedir. İletişimin simetrikliğinin artırılması ve interaktivitenin sağlanması ile bu mümkün kılınabilir. Kurumlarından yeterli düzeyde ve zamanında bilgi edinen çalışanın kurumuna yönelik algısı olumlu yönde gelişir. Diğer bir ifade ile çalışanların kurumlarından elde ettikleri iletişim doyumu ile kurumlarına olan bağlılıkları arasında yakın bir ilişki mevcuttur ve yeni iletişim teknolojilerinin buna katkısı bu çalışma ile ortaya konduğu üzere yadsınamaz düzeydedir. Sağlık yöneticileri yeni iletişim teknolojileri araçlarının karşılıklı ve etkileşimli yapısından tam olarak yararlanılabilirse çalışan iletişim doyumunu artırılabilecek ve hedeflerin gerçekleştirilmesini katkı sağlayabilecektir.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Halkla İlişkiler

IMPACT OF NEW COMMUNICATION MEDIA TO CORPORATE COMMUNICATION SATISFACTION IN THE HOSPITALS

Öz:
Communication is a method by which information is shared, events are organized and decision-making is further enhanced. Means of the corporate communication is all about the institution and that only constituted by institution as well. The basic duty of internal communication is established institutional philosophy and provide corporate philosophy and corporate purpose to employees. Just as in all other organizations, the ability to achieve organizational goals in hospitals will be through the correct operation of the communication process, which delivers the organization to the defined goals, the effective communication, the service and labor-oriented. If a health care manager will not be able to use the right channels of communication, we can not ensure that the goals are achieved. In this cross-sectional study, which new communication channels were preferred in hospitals work processes for internal communication, and the effect of new communication channels used in hospitals on staff internal communication satisfaction were investigated. Data collected by questionnaire were evaluated by transferring them to SPSS 22.0 program. Survey validity and reliability were tested by factor analysis and Anova and student t test were used in the evaluation of the data.When the level of general communication satisfaction of participants in the study is examined, it is determined that they have medium level communication satisfaction. The communication satisfaction of the public hospital employees, who were found to use less the new communication channels in the communication process, was found to be at a moderate level, while the communication satisfaction of the private hospital employees who were observed to use the new communication technologies more is higher. In this study, it has been seen that traditional communication tools do not make a meaningful difference apart from visual and written, while new communication technologies makes a meaningful difference in level of communication satisfaction due to its reinforcing and symmetrical structure. There is a close relationship between the communication satisfaction and the commitment of the employees to their institutions as they are generally accepted in the literature. As a social entity, one's main purpose is to express oneself and to be understood from the other side. Today's people expect this interaction to happen instantly. This can be made possible by increasing the symmetry of the communication and providing the interactivity. The perception of the employee's who acquires sufficient and timely information from they institutions evolves positively. In other words, there is a close relationship between the satisfaction of employees and their commitment to their organization, and the contribution of new communication technologies to this is can not be ignored as its cleared in this study. Health managers can fully utilize the symmetric and interactive nature of the tools of new communication technologies, which will increase communication satisfaction and contribute to the realization of goals.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Halkla İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ak B (2010) 'Tıp Bilişiminde Mobilite Uygulamaları, Akademik Bilişim'10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Muğla, 2010, 1-5.
  • Bakan İ ve Büyükbeşe T (2004) Örgütsel İletişim ile İş Tatmini Unsurları Arasındaki İlişkiler: Akademik Örgütler için Bir Alan Araştırması, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 7, 1-30.
  • Bal G C (2013) Sağlık Kurumlarında İletişim Doyumu Üzerine Bir Alan Araştırması, Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi (The Journal of Social and Economic Research) (25), 111.
  • Bat M (2012) Dijital Platformda Sosyal Medyanın Stratejik Kurumsal İletişime Etkisi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ABD, Doktora Tezi, İzmir 2012, 143-174.
  • Blanchard O (2012) Social Media ROI: Managing and Measuring Social Media Efforts In Your Organization, Que Publishing.
  • Chaney P (2009) The Digital Handshake Seven Proven Strategies To Grow Your Business Using Social Media, John Wiley and Sons Inc.
  • Çalık D (2013) Yeni iletişim Teknolojilerinin Örgüt içi İletişimde Kullanımı: Türkiye'deki Büyük Ölçekli Firmalar Üzerine bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Deconick J, Johnson J, Busbin J and F Lockwood (2008) An Examination of theValidity of the Downs and Hazen Communcation Satisfaction Questionnaire''Marketing Management Journal, 18 (2), 145-153.
  • Downs W C and Hazen D M (1973) A Factor Analytic Study of Communication Satisfaction, The Journal of Business Communication, (14) 3, 63-73.
  • Eroğluer K (2011) Örgütsel İletişim İle İş Tatmini Unsurları Arasındaki İlişkiler: Kuramsal bir İnceleme, Ege Akademik Bakış, (11)1, 121-136.
  • Geçikli F, Serçeoğlu N ve Üst Ç (2011) Örgüt İçi İletişim ve İletişim Tatmini Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 33, 165-184.
  • Gökçe O (1995) İletişim Bilimine Giriş, Turhan Kitabevi, Ankara.
  • Grof A (2011) Communication in Creation of Corporate Value, Corporate Communications: An International Journal, 6(4), 193-198.
  • Güllüoğlu Ö (2011) Kurumsal Bağlılık İle İletişim Doyumu Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi Ve Bir Uygulama Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Konya.
  • Howard C M (1998) How Your Employee Communications Programs Can Boost Productivity and Pride, Public Relations Quartly, 43(3), 15-24.
  • Hodges L and Baker C (2014) Everyday Talk and Convincing Conversations: Utilizing Strategic Internal Communication, Business Horizons, 57, 435-436.
  • İşler B D ve Özdemir Ş (2010) Hastane İşletmelerinde İçsel Pazarlama Yaklaşımı- nın İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi: Isparta İli Örneği, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, (13) 2, 115-140.
  • Kalla H K (2005) Integrated Internal Communications: A Multidisciplinary Perspective, Corporate Communications: An International Journal, 10(4), 302-314.
  • Kaptanoğlu Y A (2013) Sağlık Alanında Hipotezden Teze: Veri Toplama ve Çö- zümleme Serüveni, Beşir Kitabevi, İstanbul.
  • Koçel T (1998) İşletme Yöneticiliği, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Örs F ve Tetik S (2010) Küreselleşen Dünyada Yeni Yönetim Paradigmaları: Değişim ve İletişim, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (39), 439-456.
  • Pearson J C and Nelson P E (2000) An Introductionto Human CommunicationUnderstanding and Sharing, Mcgraw Hill Higher Education, Boston.
  • Pincus J D (1986) Communication Satisfaction, Job Satisfaction, And Job Performance, Human Communication Research, 12 (3), 395-419.
  • Poe T M (2014) İletişim Tarihi, Çeviren. Umut Yener Kaya. Islık Yayınları, İstanbul.
  • Robbins S P and Judge T A (2013) Organizational Behavior, Pearson Education Publishing, ABD.
  • Rukonic N and First Komen I (2013) Barriers of Internal Communication, In 23rd Cromarcongress: Marketing in a Dynamic Environment-Academican Practical Insights, 24-26.
  • Sabuncuoğlu Z ve Gümüş M (2012) Örgütlerde İletişim, Kriter Yayınevi, İstanbul.
  • Şahin E (2010) Sağlık Kurumlarında Örgüt İçi İletişim Düzeyinin Belirlenmesi: Kalite Belgeli Hastanelerde Hastane Çalışanları Üzerinde Bir Uygulama, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Tekin Ö (2009) Örgütlerde Elektronik Posta Kullanımının Örgütsel İletişime Etkileri ve Paristanbul Dizayn Ajansında Bir Uygulama Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Tengilimoğlu D ve Öztürk Y (2011) İşletmelerde Halkla İlişkiler, Seçkin Yayıncı- lık, Ankara.
  • Tutar H (2003) Örgütsel İletişim, Seçkin Yayınları, Ankara.
  • Ünalan D, Çetinkaya F, Özyurt Ö ve Kayabaşı A (2006) Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Sekreterlerde İş Memnuniyeti, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 9(19): 1-18.
  • Van Riel and Cees B M (2003) The Management of Corporate Communication John M. T. Balmer, Stephen A. Greyser (eds), Revealing the Corporation: Perspectives on Identity, Image, Reputation, Corporate Branding and CorporateLevel Marketing, Routledge, London, 161-170.
  • Varona F (1996) Relationship Between Communication Satisfaction And Organizational Commitment In Three Guatemalan Organizations, The Journal of Business Communication, (33) 2, 111-140.
APA ÜNAL E, KIYAK M, Danayiyen A (2017). HASTANELERDE YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMININ KURUM İÇİ İLETİŞİM DOYUMUNA ETKİSİ. , 32 - 63.
Chicago ÜNAL ERDINÇ,KIYAK MİTHAT,Danayiyen Aysun HASTANELERDE YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMININ KURUM İÇİ İLETİŞİM DOYUMUNA ETKİSİ. (2017): 32 - 63.
MLA ÜNAL ERDINÇ,KIYAK MİTHAT,Danayiyen Aysun HASTANELERDE YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMININ KURUM İÇİ İLETİŞİM DOYUMUNA ETKİSİ. , 2017, ss.32 - 63.
AMA ÜNAL E,KIYAK M,Danayiyen A HASTANELERDE YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMININ KURUM İÇİ İLETİŞİM DOYUMUNA ETKİSİ. . 2017; 32 - 63.
Vancouver ÜNAL E,KIYAK M,Danayiyen A HASTANELERDE YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMININ KURUM İÇİ İLETİŞİM DOYUMUNA ETKİSİ. . 2017; 32 - 63.
IEEE ÜNAL E,KIYAK M,Danayiyen A "HASTANELERDE YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMININ KURUM İÇİ İLETİŞİM DOYUMUNA ETKİSİ." , ss.32 - 63, 2017.
ISNAD ÜNAL, ERDINÇ vd. "HASTANELERDE YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMININ KURUM İÇİ İLETİŞİM DOYUMUNA ETKİSİ". (2017), 32-63.
APA ÜNAL E, KIYAK M, Danayiyen A (2017). HASTANELERDE YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMININ KURUM İÇİ İLETİŞİM DOYUMUNA ETKİSİ. Selçuk İletişim, 10(1), 32 - 63.
Chicago ÜNAL ERDINÇ,KIYAK MİTHAT,Danayiyen Aysun HASTANELERDE YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMININ KURUM İÇİ İLETİŞİM DOYUMUNA ETKİSİ. Selçuk İletişim 10, no.1 (2017): 32 - 63.
MLA ÜNAL ERDINÇ,KIYAK MİTHAT,Danayiyen Aysun HASTANELERDE YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMININ KURUM İÇİ İLETİŞİM DOYUMUNA ETKİSİ. Selçuk İletişim, vol.10, no.1, 2017, ss.32 - 63.
AMA ÜNAL E,KIYAK M,Danayiyen A HASTANELERDE YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMININ KURUM İÇİ İLETİŞİM DOYUMUNA ETKİSİ. Selçuk İletişim. 2017; 10(1): 32 - 63.
Vancouver ÜNAL E,KIYAK M,Danayiyen A HASTANELERDE YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMININ KURUM İÇİ İLETİŞİM DOYUMUNA ETKİSİ. Selçuk İletişim. 2017; 10(1): 32 - 63.
IEEE ÜNAL E,KIYAK M,Danayiyen A "HASTANELERDE YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMININ KURUM İÇİ İLETİŞİM DOYUMUNA ETKİSİ." Selçuk İletişim, 10, ss.32 - 63, 2017.
ISNAD ÜNAL, ERDINÇ vd. "HASTANELERDE YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMININ KURUM İÇİ İLETİŞİM DOYUMUNA ETKİSİ". Selçuk İletişim 10/1 (2017), 32-63.