SİNEMA - TELEVİZYONDA MESLEKİ YETERLİLİK VE EKONOMİK KALKINMAYA KATKISI: SAYISAL VERİLERLE AVRUPA ÜLKELERİ VE TÜRKİYE KARŞILAŞTIRMASI

Yıl: 2017 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 433 - 453 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

SİNEMA - TELEVİZYONDA MESLEKİ YETERLİLİK VE EKONOMİK KALKINMAYA KATKISI: SAYISAL VERİLERLE AVRUPA ÜLKELERİ VE TÜRKİYE KARŞILAŞTIRMASI

Öz:
İzleyicinin keyifli vakit geçirmesi için üretilen sinema filmleri, televizyon dizi filmleri ve programları, sadece tüketicisinin değil, toplumların da yüzünü güldürecek refah ekonomisinin tam da merkezinde yer alabilir. Sinema ve televizyon endüstrisinin işgücü kaynağını oluşturan bireylerin, mesleki yeterlilik düzeyleri, iç pazarda kaliteyi yükseltirken, uluslararası rekabet koşullarında ekonomik başarıya erişim noktasında da son derece önem kazanmıştır. Ülkeler, yaratıcı endüstriler arasında yer alan sinema filmleri ve televizyon içeriklerinin uluslararası pazar içindeki payının artması sonucu elde edilecek ciro ve katma değerle, ulusal gelirlerini arttırırken, refah toplumu düzeylerini yükseltmektedirler. Bu çalışma kapsamında Türkiye'de ve başta İngiltere olmak üzere Avrupa ülkelerinde sinema - televizyon endüstrisinin güçlenmesi amacıyla biçimlendirilmiş ulusal politikaların ekonomik kalkınmaya yansımasına ilişkin veriler ve bulgular analiz edilmektedir. Türkiye'de bu alanda meslek eğitiminin sınırlılıkları ve istihdam edilmiş kadroların yetkinliklerinin, rekabete erişimde neden olduğu sınırlılıklara ilişkin veriler yer almaktadır. Ancak sorunları gidermeye dönük geliştirilen yeni ulusal politikaların henüz geliştirilmekte olduğu da görülmektedir. Birbirini tamamlayan bu zincirin bileşenlerine ilişkin veriler ışığında süreç yorumlanarak çözüm önerileri sunulmaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Film, Radyo, Televizyon İktisat Uluslararası İlişkiler

VOCATIONAL COMPETENCE IN THE CINEMA AND TELEVISION SECTOR AND ITS CONTRIBUTION FOR ECONOMIC DEVELOPMENT

Öz:
Cinema movies, television series and programmes produced for viewers to have fun can be placed right at the center of an economic welfare, which makes societies happy, of its viewers and of the communities as well. Professional competence of individuals, who compose the workforce for the industry of cinema and television, gains great importance for succeeding in economy under the conditions of international competition while improving the quality of domestic market. Countries upgrade their level of welfare society while increasing their income with the help of the turnover and added value that stem from the rising amount of the cinema films and television contents, which rank as creative industries, in the international market. This study analyzes the datum and findings that are obtained from national policies that are shaped to strengthen the industry of cinema and television and their reflections on the economic development in Turkey and the European countries, notably the UK. The datum involve the incapability for competition due to the restrictions of vocational education and the competency of the employed staff in Turkey. Yet, in order to solve problems, new national policies are developed. The study interprets the process and offers solutions in the light of the components of this chain which completes each other.
Anahtar Kelime:

Konular: Film, Radyo, Televizyon İktisat Uluslararası İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • A A (2016) Türkiye'nin Dizi İhracatı, www.hurriyet.com.tr/turkiyenin dizi ihracati 250 milyon dolara cikti 40039868, erişim tarihi:27.4.2017
  • AB Komisyonu Türkiye Raporu (2016) www.ab.gov.tr/files/pub/2016_ilerleme_ raporu_tr.pdf , erişim tarihi: 25.7.2017
  • Akses S (2011) Bilgi Toplumu ve Medya Politikası, www.oldweb.ikv.org.tr/ images/upload/data/files/bilgi_medya_1.pdf, erişim tarihi: 25.7.2017
  • Aksoy A ve Ada S (2014) İstanbul Yaratıcı Ekonomi Çalışmaları Atölyesi Final Raporu, Bilgi Üniversitesi Kültür Politikaları Yönetimi Araştırma Merkezi, İstanbul.
  • Altun A (2005) Yerel Medya Çalışanlarının Eğitim İhtiyacı ve Yerel Medya Enstitüsü, Marmara iletişim Dergisi, 22, 76-104.
  • Aktan C C (2003) Türkiye Bilgi Toplumunun Neresinde, www.canaktan.org/ egitim/ universite-reform/bilgi-toplum.htm, erişim tarihi: 13.7.2017
  • Avrupa Bölgesinde Yüksek Eğitim Niteliklerinin Tanınmasına İlişkin Sözleşme (2005)www.yok.gov.tr/documents/10348274/10733291/3.2.1.++Lizbon+Tan%C4% B1ma+S%C3%B6zle%C5%9Fmesi.pdf/203c3638-389e-4ce8-9828-0b6e0ffb3b96, erişim tarihi: 11.3.2017
  • Creative Economy Report (2010) www.unctad.org/en/Docs/ditctab20103_en.pdf, erişim tarihi: 20.11.2015
  • Creative and Cultural Economy Series-1(2010) www.creativeconomy. britishcouncil.org/media/uploads/files/English GuideToolkit 30 withCover LR.pdf, erişim tarihi:7.3.2017
  • Creative Industries Economic Estimates (2010) www.gov.uk/government/ statistics/ creative-industries-economic-estimates-december-2010-experimentalstatistics, erişim tarihi:25.11.2015
  • Creative Skillset (2014) The Creative Media Workforce Survey Summary Report, www.creativeskillset.org/assets/0001/0465/Creative Skillset Creative Media Workforce Survey 2014.pdf,erişim tarihi: 7.3.2017
  • Consultants T (2014) European Creative Industry GDP Jobs Report, file:///C:/Users/ASUS/Downloads/2014-Oct-European-Creative-Industry-GDPJobs-full-Report-ENG%20(1).pdf, erişim tarihi: 7.3.2017
  • Cultural Times (2015) The first global map of cultural and creative industries, www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/ERI/pdf/EY-CulturalTimes2015_Low-res.pdf, erişim tarihi:7.3.2017
  • Demir E M (2014) Yaratıcı Endüstriler, İLEF Dergisi, 2, 87-108.
  • Department for Culture (2001) Creative Industries Mapping Documents, www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/183551/ 2001Film2001.pdf, erişim tarihi: 25.11.2016
  • European Commission (2017) Recognition of Skills and Qualifications, www.ec.europa.eu/education/policy/strategic-framework/skills-qualifications en erişim tarihi: 24.3.2017
  • Gül A A (2013) Görsel-İşitsel Politikasıyla Avrupa Birliği, Beta Yayınları, Ankara İktisadi Kalkınma Vakfı, Bilgi Toplumu ve Medya, www.ikv.org.tr/ikv.asp?id =225, erişim tarihi: 25.6.2017
  • Kalkınma Bakanlığı (2017) 10. Kalkınma Planı (2014-2018). www.kalkinma.gov.tr /Lists/Kalknma Planlar /Attachments/12/Onuncu kalkınma planı.pdf erişim tarihi: 26.4.2017
  • Kesim M ve ark (2013) Radyo Televizyon Sektörü Eğitim İhtiyaç Analiz Raporu, www.doczz.biz.tr/doc/98125/radyo-televizyon sektoru egitim ihtiyac analiz raporu erişim tarihi:7.3.2017
  • Lena F (2016a) Grafiklerle Türkiye'nin Kültür Ekonomisi, www.media.wix.com/ ugd/3cd779_34f68f3487b34b50bf9d03533a4cf3da.pdf, erişim tarihi: 24.4.2017
  • Lena F (2016b) Türkiye'de Kültürel Sektörlerin Ülke Ekonomisine Katkısı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayını 57, İstanbul
  • Mesleki Yeterlilik Kurumu (2016) Ulusal Meslek Standartları, www.portal. myk.gov.tr/index.php?option=com_meslek_std_taslak&view=taslak_listesi_yeni &msd=2&Itemid=432 erişim tarihi: 17.4.2017
  • Nesta (2015) Creative Economy Employment In The EU And The UK, www. nesta.org.uk/publications/creative-economy-employment-eu-and-uk-compara tive-analysis, erişim tarihi: 25.4.2017.
  • Smith C (2001) Foreword, www.gov.uk/government/uploads /system/uploads /attachment_data/file /183544/2001part1-foreword2001.pdf, erişim tarihi:16.4.2017
  • Secretary of State for Culture, Media and Sport (2001) Creative Industries Mapping Document, www.gov.uk/government/uploads/system /uploads /attachmentdata/file/183544/2001part1-foreword2001.pdf erişim tarihi: 16.4.2017
  • Sinema Sektörüne Destekler (2016) www.sinema.gov.tr/TR,144743/sinema-sekto rune-destekler.html erişim tarihi:27.2.2017
  • Sözeri C ve Güney Z (2011) Türkiye'de Medyanın Ekonomi Politiği: Sektör Analizi, TESEV Yayınları, İstanbul
  • Tera Consultants (2014) European Creative Industry GDP Jobs Full Report, www.teraconsultants.fr: file:///C:/Users/ASUS/Downloads/2014-Oct-EuropeanCreative-Industry-GDP-Jobs-full-Report-ENG%20(1).pdf,erişim tarihi:11.4.2017
  • The European Training Foundation(2014) Making Better Vocational Qualification www.etf.europa.eu/web.nsf/pages/Making better vocational qualifications EN erişim tarihi: 11.2.2017
  • TUİK (2014) Radyo ve televizyon kurum istatistikleri, www.tuik.gow.tr: www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1038# erişim tarihi: 25.4.2017
  • TUİK (2016) Haber Bülteni, www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21535 erişim tarihi:25.4.2017
  • Sinema TV Sendikası (2017) Mesleki Yeterlilik, www.sinematvsendikasi.org /mesleki-yeterlilik/ erişim tarihi: 24.4.2017
  • TİM (2017) Türkiye'nin 500 Büyük İhracatçısı Araştırması, www.tim.org.tr /files/downloads/Hizmet500/6 Eglence kultur ve spor hizmetleri kilavuzu.pdf, erişim tarihi:20.4.2017
  • Uyanık, F (2006) Türkiye'nin AB Görsel İşitsel Politikalarına Uyum Çabaları, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üni., Sos.Bil. Enst., İstanbul
  • Yardımcı A (2016) İş Dünyasının Yeni Yol Haritası: Yaratıcı Endüstriler, www. haber.tobb.org.tr/ekonomikforum/2016/269/078_081.pdf, erişim tarihi: 15.3.2017
  • Yükseköğretimde Yeniden Yapılanma (2010) www.yok.gov.tr/documents /10279/30217/yuksekogretimde yeniden yapilanma 66 soruda bologna 2010.pdf, erişim tarihi:17.11.2016
APA BÜKER N (2017). SİNEMA - TELEVİZYONDA MESLEKİ YETERLİLİK VE EKONOMİK KALKINMAYA KATKISI: SAYISAL VERİLERLE AVRUPA ÜLKELERİ VE TÜRKİYE KARŞILAŞTIRMASI. , 433 - 453.
Chicago BÜKER NALAN SİNEMA - TELEVİZYONDA MESLEKİ YETERLİLİK VE EKONOMİK KALKINMAYA KATKISI: SAYISAL VERİLERLE AVRUPA ÜLKELERİ VE TÜRKİYE KARŞILAŞTIRMASI. (2017): 433 - 453.
MLA BÜKER NALAN SİNEMA - TELEVİZYONDA MESLEKİ YETERLİLİK VE EKONOMİK KALKINMAYA KATKISI: SAYISAL VERİLERLE AVRUPA ÜLKELERİ VE TÜRKİYE KARŞILAŞTIRMASI. , 2017, ss.433 - 453.
AMA BÜKER N SİNEMA - TELEVİZYONDA MESLEKİ YETERLİLİK VE EKONOMİK KALKINMAYA KATKISI: SAYISAL VERİLERLE AVRUPA ÜLKELERİ VE TÜRKİYE KARŞILAŞTIRMASI. . 2017; 433 - 453.
Vancouver BÜKER N SİNEMA - TELEVİZYONDA MESLEKİ YETERLİLİK VE EKONOMİK KALKINMAYA KATKISI: SAYISAL VERİLERLE AVRUPA ÜLKELERİ VE TÜRKİYE KARŞILAŞTIRMASI. . 2017; 433 - 453.
IEEE BÜKER N "SİNEMA - TELEVİZYONDA MESLEKİ YETERLİLİK VE EKONOMİK KALKINMAYA KATKISI: SAYISAL VERİLERLE AVRUPA ÜLKELERİ VE TÜRKİYE KARŞILAŞTIRMASI." , ss.433 - 453, 2017.
ISNAD BÜKER, NALAN. "SİNEMA - TELEVİZYONDA MESLEKİ YETERLİLİK VE EKONOMİK KALKINMAYA KATKISI: SAYISAL VERİLERLE AVRUPA ÜLKELERİ VE TÜRKİYE KARŞILAŞTIRMASI". (2017), 433-453.
APA BÜKER N (2017). SİNEMA - TELEVİZYONDA MESLEKİ YETERLİLİK VE EKONOMİK KALKINMAYA KATKISI: SAYISAL VERİLERLE AVRUPA ÜLKELERİ VE TÜRKİYE KARŞILAŞTIRMASI. Selçuk İletişim, 10(1), 433 - 453.
Chicago BÜKER NALAN SİNEMA - TELEVİZYONDA MESLEKİ YETERLİLİK VE EKONOMİK KALKINMAYA KATKISI: SAYISAL VERİLERLE AVRUPA ÜLKELERİ VE TÜRKİYE KARŞILAŞTIRMASI. Selçuk İletişim 10, no.1 (2017): 433 - 453.
MLA BÜKER NALAN SİNEMA - TELEVİZYONDA MESLEKİ YETERLİLİK VE EKONOMİK KALKINMAYA KATKISI: SAYISAL VERİLERLE AVRUPA ÜLKELERİ VE TÜRKİYE KARŞILAŞTIRMASI. Selçuk İletişim, vol.10, no.1, 2017, ss.433 - 453.
AMA BÜKER N SİNEMA - TELEVİZYONDA MESLEKİ YETERLİLİK VE EKONOMİK KALKINMAYA KATKISI: SAYISAL VERİLERLE AVRUPA ÜLKELERİ VE TÜRKİYE KARŞILAŞTIRMASI. Selçuk İletişim. 2017; 10(1): 433 - 453.
Vancouver BÜKER N SİNEMA - TELEVİZYONDA MESLEKİ YETERLİLİK VE EKONOMİK KALKINMAYA KATKISI: SAYISAL VERİLERLE AVRUPA ÜLKELERİ VE TÜRKİYE KARŞILAŞTIRMASI. Selçuk İletişim. 2017; 10(1): 433 - 453.
IEEE BÜKER N "SİNEMA - TELEVİZYONDA MESLEKİ YETERLİLİK VE EKONOMİK KALKINMAYA KATKISI: SAYISAL VERİLERLE AVRUPA ÜLKELERİ VE TÜRKİYE KARŞILAŞTIRMASI." Selçuk İletişim, 10, ss.433 - 453, 2017.
ISNAD BÜKER, NALAN. "SİNEMA - TELEVİZYONDA MESLEKİ YETERLİLİK VE EKONOMİK KALKINMAYA KATKISI: SAYISAL VERİLERLE AVRUPA ÜLKELERİ VE TÜRKİYE KARŞILAŞTIRMASI". Selçuk İletişim 10/1 (2017), 433-453.