TİPOLOJİK YAKLAŞIM VE İBN HALDUN İLE FARABİ’NİN TOPLUM GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE

Yıl: 2014 Cilt: 17 Sayı: 44 Sayfa Aralığı: 95 - 120 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TİPOLOJİK YAKLAŞIM VE İBN HALDUN İLE FARABİ’NİN TOPLUM GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE

Öz:
Tipolojiler sosyal bilimlerde ve özellikle de sosyolojide kullanılan sınıflayıcı yapılardır. Çeşitli kriterlere dayanarak tipolojiler oluşturulabilir. Tipolojiler en az iki ideal tipten meydana gelmelidir. İbn Haldun'un Bedevi Umran-Hadari Umran ayrımı ile Farabi'nin Fazıl Toplum-Fazıl Olmayan toplum görüşleri de tipolojik bir bakış açı-- sıyla incelenebilir. Bu iki toplum tipolojisi benzerliklerle birlikte bir takım farklılıklara da sahiptir. Bu çalışmada tipolojik yaklaşım çerçevesinde her iki toplum tipolojisi ele alınacaktır.
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi

On Ibn Khaldun’s And Al-Farabi’s Society Ideas in terms of Typological Approach

Öz:
Typologies are structures used in social science and sociology. Typology can becreated based on various criteria and consist of two ideal types at least. It can be studiedIbn Khaldun’s Badawi Umran—Hadari Umran and Farabi’s Virtuous Society andNon-Virtuous Society by typological perspective. These two society typologies havesimilarities as well as some differences. In this paper, it is analyzed the two typologyon the basis the typological approach.
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyol, Aygün (2011). “İbn Haldun’un İlim Anlayışında Felsefe ve Tarih Tasav— vuru”, Hitit Üniv. İlahiyat Fak. Dergisi C. 10, S. 20: 29—59.
  • Al-Hamdi, Mohaned Talib (2006). “Ibn Khaldun: The Father of the Division of Labor”, The International Conference on Ibn Khaldun”, Islamic Research and Training Institute, Univerisa’ad Nacional de Ecucation Distance UNED) ve Islamic Culture Center ofMadrid İşbirliğiyle, 3-5 Kasım 2006, Madrid, Ispanya.
  • Aron, Raymond (1994). Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, Ankara: Bilgi Yay.
  • Arslan, Ahmet (1983). “Ibn Haldun ve Farabi, Ibn Sina’cı Medeni Siyaset Gele— neği”, İstanbul: Yazko Felsefe Yazıları.
  • Baali, Fuad (1998). Society, State and Urbanism: Ibn Khaldun ’s Sociological Thought, Albany: State University of ew York Press.
  • Bakar, Osman (1998). Classification of Knowledge in Islam, Cambridge: The Is— lamic Texts Society.
  • Bayraklı, Bayraktar (1983). Farabi’de Devlet Felsefesi, İstanbul, Doğuş Yay.
  • Bircan, Hasan Hüseyin (2001). İslam Felsefesinde Mutluluk, İstanbul: Iz Yay.
  • Canatan, Kadir (2005). İslam Sosyolojisi, İstanbul: Beyan Yay.
  • Capecchi, Vittorio (1968). “On the Definition Of Typology and Classification In Sociology”, Quality and Quantity, C. 2, S. 1-2: 9—30.
  • Choudhury, Masudul Alam ve Silvia, Bayu (2008). “A Critique of Ibn Khaldun’s Causality Consept”, JKAU: Islamic Econ. C. 21, S. 1: 49-70.
  • Çaksu, Ali (2007). “İdealler ve Gerçekler: İbn Haldun’un Asabiyet ve Siyasi İkti— darı Meşrulaştırması”, Felsefe Dünyası, C. 2, S. 46: 125—142.
  • Çiftçi, Adil (2004). Anlayıcı Yaklaşım ve Din Sosyolojisi için Uzanımları -Empirik Bir Deneme-, Ankara: Kitabiyat Yay.
  • Çilingir, Lokman (2009). Farabi ve İbn Haldun ’da Siyaset, Ankara: Araştırma Yay.
  • Dover, Cedric (1952). “The Racial Philosophy of Ibn Khaldun”, Phylon, C. 13, S. 2: 107-119.
  • Eröz, Mehmet (1982). İktisat Sosyolojisine Başlangıç, İstanbul: Filiz Kitapevi.
  • Farabi, el—Medinetü’l—Fazıla (1956). Çev., Nafiz Danışman, İstanbul: Maarif Ba— sımevı.
  • Farabi, el-Medinetü’l-Fazıla (1990). Çev. Ahmet Arslan, Ankara: Kültür Bakan— lığı Yay.
  • Farabi, es-Siyasetü’l—Medeniye (1980). Çev. Mehmet Aydın vd., İstanbul: Kültür Bakanlığı Yay.
  • Freund, Julien (1997). Beşeri Bilim Teorileri, Çev. Bahaeddin Yediyıldız, Anka— ra: Türk Tarih Kurumu Yay.
  • Freyer, Hans (1968). İçtimai Nazariyeler Tarihi, Çev. ve Ekler Tahir Çağatay, Ankara: Ankara Universitesi Dil ve Tarih—Coğrafya Fakültesi Yay.
  • Günay, Ünver (1986). “İslam Dünyasında Bir Din Sosyolojisi Öncüsü İbn Haldun (1332-1406)”, Erzurum: Atatürk Univ. İlahiyat Fak. Dergisi, S.6: 63-104.
  • Haşşab, Samiye Mustafa (2010). İslam Sosyolojisi. Çev. Ali Coşkun vd., İstanbul: Çamlıca Yay.
  • Hülagü, Orhan (1999). Farabi ve İbn-i Haldun ’da Devlet Düşüncesi, İstanbul: Kırkambar Yay.
  • Ibn Khaldun, The Muqaddimah An Introduction to History 1980). Çev. Franz Rosental, Bollingen Series XLIII: Princeton University Press.
  • İbn Haldun, Mukaddime (1988). Haz: Süleyman Uludağ, İstanbul: Dergah Yay. İnal, Kemal (1994). “Sosyolojik Açıdan Yorumcu Paradigma ve Eğitime Uygu— lanması”, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, C. 27, S. 1: 211-242.
  • Katsiaücas, George (1999). “Ibn Khaldun: Dialectical Philosopher for the 21st Century”, New Political Science, C. 21, S. 1: 45—57.
  • Kılıç, A. Famk (2007), “Din Sosyolojisinde Dini Gmp Tipolojileri”, Değerler Eğitimi Dergisi C. 6., S. 13: 37—58.
  • Kirman, M. Ali (2003) “Yeni Dinî Hareketleri Tanımlama Problemi ve Tipolojik Yaklaşımlar”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi C. 3, S. 4: 27—43.
  • Marradi, Alberto (1990). “Classification, Typology, Taxonomy”, Quality and Quantity C. 24, S. 2: 129—157.
  • Rayner, Stephen Frank (1979). The Classification and Dynamics of Sectarian Forms of Organisation: Grid/Group Perspectives on the Far—Left in Britain, Ba— sılmamış Doktora Tezi, Londra: University College.
  • Tekin, Ali (2008). Farabi ’de Hakikate Ulaşmanın Yolu Olarak Felsefe, Basılma— mış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tokat, Latif (2006), “Farabi Felsefesinde Mutluluğun Araştırılması”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, C. 6, S. 3: 133-157.
  • Yavuz, Sefer (2013). “İlm—i Umran’m Konusu ve Yöntemi Üzerine Bir Literatür Analizi”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakiiltesi Dergisi, S. 40: 319—347.
  • Yıldız, Mustafa (2010). “İbn Haldun’un Tarihselci Devlet Kuramı”, FLSF S. 10: 25-55.
APA YAVUZ S (2014). TİPOLOJİK YAKLAŞIM VE İBN HALDUN İLE FARABİ’NİN TOPLUM GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE. , 95 - 120.
Chicago YAVUZ SEFER TİPOLOJİK YAKLAŞIM VE İBN HALDUN İLE FARABİ’NİN TOPLUM GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE. (2014): 95 - 120.
MLA YAVUZ SEFER TİPOLOJİK YAKLAŞIM VE İBN HALDUN İLE FARABİ’NİN TOPLUM GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE. , 2014, ss.95 - 120.
AMA YAVUZ S TİPOLOJİK YAKLAŞIM VE İBN HALDUN İLE FARABİ’NİN TOPLUM GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE. . 2014; 95 - 120.
Vancouver YAVUZ S TİPOLOJİK YAKLAŞIM VE İBN HALDUN İLE FARABİ’NİN TOPLUM GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE. . 2014; 95 - 120.
IEEE YAVUZ S "TİPOLOJİK YAKLAŞIM VE İBN HALDUN İLE FARABİ’NİN TOPLUM GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE." , ss.95 - 120, 2014.
ISNAD YAVUZ, SEFER. "TİPOLOJİK YAKLAŞIM VE İBN HALDUN İLE FARABİ’NİN TOPLUM GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE". (2014), 95-120.
APA YAVUZ S (2014). TİPOLOJİK YAKLAŞIM VE İBN HALDUN İLE FARABİ’NİN TOPLUM GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE. DİNİ ARAŞTIRMALAR, 17(44), 95 - 120.
Chicago YAVUZ SEFER TİPOLOJİK YAKLAŞIM VE İBN HALDUN İLE FARABİ’NİN TOPLUM GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE. DİNİ ARAŞTIRMALAR 17, no.44 (2014): 95 - 120.
MLA YAVUZ SEFER TİPOLOJİK YAKLAŞIM VE İBN HALDUN İLE FARABİ’NİN TOPLUM GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE. DİNİ ARAŞTIRMALAR, vol.17, no.44, 2014, ss.95 - 120.
AMA YAVUZ S TİPOLOJİK YAKLAŞIM VE İBN HALDUN İLE FARABİ’NİN TOPLUM GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE. DİNİ ARAŞTIRMALAR. 2014; 17(44): 95 - 120.
Vancouver YAVUZ S TİPOLOJİK YAKLAŞIM VE İBN HALDUN İLE FARABİ’NİN TOPLUM GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE. DİNİ ARAŞTIRMALAR. 2014; 17(44): 95 - 120.
IEEE YAVUZ S "TİPOLOJİK YAKLAŞIM VE İBN HALDUN İLE FARABİ’NİN TOPLUM GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE." DİNİ ARAŞTIRMALAR, 17, ss.95 - 120, 2014.
ISNAD YAVUZ, SEFER. "TİPOLOJİK YAKLAŞIM VE İBN HALDUN İLE FARABİ’NİN TOPLUM GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE". DİNİ ARAŞTIRMALAR 17/44 (2014), 95-120.