Yıl: 2015 Cilt: 6 Sayı: 13 Sayfa Aralığı: 238 - 252 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TV REKLAMLARININ KİŞİSEL KULLANIMININ TUTUM VE SATIN ALMA KARARLARI ÜZERİNE ETKİLERİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA

Öz:
Bu çalışmanın amacı TV reklamlarının kişisel kullanımının (bilgi üretimi, sosyal rol ve haz/zevk) tutum ve satın alma kararları üzerindeki etkilerini araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda Atatürk üniversitesi, Gümüşhane Üniversitesi ve Bayburt üniversitesinden toplam 688 öğrenciye yüzyüze anket uygulanmıştır. Eksik ve hatalı doldurulan 13 anket elendikten sonra 675 anket değerlendirilmiştir. Verilere uygulanan Yapısal eşitlik modeli analizi sonuçlarına göre bilgi üretimi, sosyal rol ve haz reklama yönelik genel tutumlar üzerinde olumsuz yönde bir etkiye sahiptir. Reklama karşı olumsuz yönde tutuma sahip olan tüketicilerin satın alma kararları da olumsuz etkilenmektedir. Elde edilen bu sonuçların aksine önceki çalışmalar da genellikle bilgi üretimi, sosyal rol ve haz faktörlerinin reklama yönelik tutumlar üzerinde; reklama yönelik tutumların da satın alma kararı üzerinde pozitif bir etki oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu açıdan çalışmanın literatüre farklı bir bakış açısı kazandıracağı düşünülmektedir
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim İşletme İktisat

THE EFFECTS OF PERSONAL USE OF TV COMMERCIALS ON ATTITUDE AND PURCHASING DECISIONS: A CASE STUDY ON UNIVERSITY STUDENTS

Öz:
The purpose of this study is to determine the affects of knowledge production, social role and pleasure on attitude and buying decision. For this purpose, In the study, the simple sampling random method was applied to 688 face-to-face interviews to students from Atatürk university, Gümüşhane university and Bayburt university in which 13 surveys were deemed invalid and thus eliminated, resulting in a total of 675 surveys being evaluated. According to the results of structural equation modeling analysis knowledge production, social role and pleasure have negative effects on attitudes towards advertisings. Buying decisions of consumers having negative attitudes is also affected negatively. In contrast to this results, in literture generally it is found that knowledge production, social role and pleasure affect positively attitudes towards advertisings. Also attitudes towards advertising affect positively buying decision. From this point, it is thought that the study gives a different perspective to the literature
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim İşletme İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ALINA, Ghirvu (2013), ‘‘Factor Responsible for Consumer’s Attitude Towards Advertising’’, Academic Journal, 22 (1), pp. 1733-1742.
  • ALTUNIŞIK, Remzi – Recai ÇOŞKUN – Serkan BAYRAKTAROĞLU – Engin YILDIRIM (2005), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamaları, 4. Baskı, Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • ALWITT, F. Linda - Paul R. PRABHAKER (1992) ‘‘Functional and Belief Dimensions of Attitudes to Television Advertising: Implications for Copytesting’’, Journal of Advertising Research, 32 (5), pp. 30-42.
  • BANKS , I.B. - P.D. PELSMACKER (2014), ‘‘Involvement, Tolerance for Ambiguity and Type of Service Moderate the Effectiveness of Probability Marker Usage in Service Advertising’’, Journal of Advertising, 43 (2), pp. 196-209.
  • BARGH, John A. (2002), ‘‘Losing Consciousness: Automatic Influences on Consumer Judgment, Behavior and Motivation’’, Journal of Consumer Research, 29 (2), pp. 280-285.
  • BİR, A.A. – K. SUHER - G. ŞENER - A. ALGÜR (2011), ‘‘Turkish University Students Media Usage and Their Attitude Toward Advertising-in-General’’, Journal of Yasar University, 24 (6), pp. 4098-4111.
  • BLANKSON, C. - N. SPEARS - R.E. HINSON (2012) ‘‘West African Immigrants Perceptions of Advertising in General and Impact on Buying Decisions’’, Journal of International Consumer Marketing, 24 (3), pp. 168-185
  • BUSH , A.J. - R. SMITH – C. MARTIN (1999), ‘‘The Influence of Consumer Socialization Variables on Attitude Toward Advertising: A Comparison of African-Americans and Caucasians’’, Journal of Advertising, 28 (3), pp. 13-24.
  • CHANG, Chingching (2012), ‘‘Effectiveness of Consensus Information in Advertising: The Moderating Roles of Situational Factors and Individual Differences’’, Journal of Business and Psychology, 27 (4), pp. 483-494.
  • CHI, H. - R.Y. HUERY – C.T. YI (2011), ‘‘The İnfluences of Perceived Value on Consumer Purchase Intention: The Moderating Effect of Advertising Endorser’’, Journal of İnternational Management Studies, 6 (1), pp. 1-6.
  • CHOI, H., H.J. YOON – H.J. PAEK – L.N. REID (2012), ‘‘Thinking and Feeling’ Products and ‘Utilitarian and Value-Expressive’ Appeals in Contemporary TV Advertising: A Content Analytic Test of Functional Matching and The FCB Model’’, Journal of Marketing Communications, 18 (2), pp. 91-111.
  • EWING, Michael T. (2013), ‘‘The Good News About Television: Attitudes aren’t Getting Worse: Tracking Public Attitudes toward TV Advertising’’, Journal of Advertising Research, 53 (1), pp. 83-89.
  • FAM, Kim-Shyan - Reinhard GROHS – David S. WALLER (2013) ‘‘Effectes of Disliked Executional Techniques in Advertising: A Five-Country Comparison’’, Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction & Completing Behavior, 24, pp. 69-89.
  • FULGONI, Gian M. (2014), ‘‘Ommi-Channel’ Retail Insights and The Consumer’s Path-to-Purchase: How Digital Has Transformed the Way People Make Purchasing Decisions’’, Journal of Advertising Research, 54 (4), pp. 377-380.
  • GAUTAM, Vikas - Mukund KUMAR (2011), ‘‘An Empirical Investigation of Factors Determining the Consumers’ Choice of Mobile Service Providers’’, İşletme Araştırmaları Dergisi, 3 (4), pp. 3-17.
  • GUO, Guoqing, S.L. Fanny CHEUNG - W.F. LEUNG (2012), ‘‘Cross-Cultural Differences in Attitude towards TV Advertising among Beijing, Hong Kong and Warwick Viwers’’, International Journal of Integrated Marketing Communications, 4 (1), pp. 43-60.
  • GÜNEL, Alptekin (2003), ‘‘Regresyon Denkleminin Başarısını Ölçmede Kullanılan Belirleme Katsayısı ve Kritiği’’, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 4 (2), pp. 133-140.
  • JAMHOURI, Oscar - Marek L. WINIARZ (2009), ‘‘T he Enduring Influence of TV Advertising and Communications Clout Patterns In The Global Marketplace’’, Journal of Advertising Research, 49 (2), pp. 227-235.
  • JHA, M. - R. SIROHI – Madan S. IROHI - S. ARORA (2011), ‘‘Impact of Advertisement on Consumer Buying Behviour in Two Wheeler Segment’’, Journal of Marketing & Communication, 7 (1), pp. 18-28.
  • JIN, H. Suung - R.J. Lutz (2013), ‘‘The Typicality and Accessibility of Consumer Attitudes Toward Television Advertising: Implications for the Measurement of Attitudes Toward Advertising in General’’, Journal of Advertising, 42 (4), pp. 343-357.
  • JOSEPHINE, L.C.M. – W. ELPERS – M. WEDEL – R.G.M. PIETERS (2003), ‘‘Why do Consumers Stop Viewing Television Commercials? Two Experiments on the Influence of Moment-toMoment Entertainment and Information Value’’, Journal of Marketing Research, 40 (4), pp. 437-453.
  • LEHNERT, K. – B.D. TILL – J.M. OSPINA (2014), ‘‘Advertising Creativity: The Role of Divergence Versus Meaningfulness’’, Journal of Advertising, 43 (3), pp. 274-285.
  • LING, Kwek C. – H.P. TAN – L. T. CHAI (2010), ‘‘The Determinanats of Consumers’ Attitude Towards Advertising’’, Canadian Social Science, 6 (4), pp. 144-126.
  • MAI, Li Wei – Georgia SCHOELLER (2009), ‘‘Emotions, Attitudes and Memorability Associated with TV Commercials’’, Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing, 17 (1), pp. 55-63.
  • MAU, G., H. SCHRAMM KLEIN – L. REISCH (2014), ‘‘Consumer Socialization, Buying Decisions, and Consumer Behaviour in Children: Introduction to the Special Issue’’, Journal of Consumer Policy, 37 (2), pp. 155-160.
  • MEHTA, Abhilasha (2000), ‘‘Advertising Attitudes and Advertising Effectiveness’’, Journal of Advertising Research, 40 (3), pp. 67-72.
  • PETROVİCİ, Dan – Marin MARİNOV (2007), ‘‘Determinants and Antecedents of General Attitudes Towards Advertising: A Study of two EU Accession Countries’’, European Journal of Marketing, 41 (3/4), pp. 307-326.
  • PETROVICI, Dan - Stanley PALIWODA (2007), ‘‘An Empirical Examination of Public Attitudes Towards Advertising in A Transitional Economi’’, International Journal of Advertising, 26 (2), pp. 247-276.
  • PRABAKARAN, V. (2012), ‘‘Impact of Advertisement on Consumer Buying Behavior’’, Journal of Marketing & Communication, 8 (2), pp. 12-18.
  • RUBINSON, Joel (2009), ‘‘Empirical Evidence of TV Advertising Effectiveness’’, Journal of Advertising Research, 49 (2), pp. 220-226.
  • SHAVITT, S. – P. LOWREY – J. HAEFNER (1998), ‘‘Public Attitudes Toward Advertising: More Favorable Than You Might Think’’, Journal of Advertising Research, 38 (4), pp. 7-22.
  • SOHAIL, M. S. – A.M. AL GWAIZ (2013), ‘‘Determinants of Advertising Attitude: The Influence of Cultural and Environmental Context’’, International Journal of Academic Research, 5 (4), pp. 7-13.
  • STEWART, D.W. – M. HESS – J. NELDER (2011), ‘‘How Relevancy, Use, and Impact Can Inform Decision Making: The Uses of Quantitative Research’’, Journal of Advertising Research, 51 (1), pp. 195-206.
  • UCHENNA, U. James (2015), ‘‘The Impact of Consumer Behaviour and Factors Affecting on Purchasing Decisions’’, Global Conference on Business and Finance Proceedings, 10 (1), pp. 204-2122.
  • USMAN, M. – S. ILYAS M.F. HUSSAIN – T.M. QURESHİ (2010), ‘‘General Attitude Towards Advertising: Cultural Influence in Pakistan’’, International Journal of Marketing Studies, 2 (2), pp. 124-133.
  • YILMAZ, V., H.E. ÇELİK – E.H. EKİZ (2006), ‘‘Investigation of the Factors Affecting Loyalty to Organization through the Structural Equation Modeling: Example from Private and Public Banks’’, Anadolu University Journal of Social Sciences, 6 (2), pp. 171-184.
  • YÜCENUR, G. N., N.Ç. DEMİREL – C. CEYLAN - T. DEMİREL (2011), ‘‘Measuring The Effects of Service Value on Behavioral Intentions with A Structural Equation Model’’, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12 (1), pp. 156-168.
APA YILDIZ S, DURMUS I (2015). TV REKLAMLARININ KİŞİSEL KULLANIMININ TUTUM VE SATIN ALMA KARARLARI ÜZERİNE ETKİLERİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. , 238 - 252.
Chicago YILDIZ Salih,DURMUS IBRAHIM TV REKLAMLARININ KİŞİSEL KULLANIMININ TUTUM VE SATIN ALMA KARARLARI ÜZERİNE ETKİLERİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. (2015): 238 - 252.
MLA YILDIZ Salih,DURMUS IBRAHIM TV REKLAMLARININ KİŞİSEL KULLANIMININ TUTUM VE SATIN ALMA KARARLARI ÜZERİNE ETKİLERİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. , 2015, ss.238 - 252.
AMA YILDIZ S,DURMUS I TV REKLAMLARININ KİŞİSEL KULLANIMININ TUTUM VE SATIN ALMA KARARLARI ÜZERİNE ETKİLERİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. . 2015; 238 - 252.
Vancouver YILDIZ S,DURMUS I TV REKLAMLARININ KİŞİSEL KULLANIMININ TUTUM VE SATIN ALMA KARARLARI ÜZERİNE ETKİLERİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. . 2015; 238 - 252.
IEEE YILDIZ S,DURMUS I "TV REKLAMLARININ KİŞİSEL KULLANIMININ TUTUM VE SATIN ALMA KARARLARI ÜZERİNE ETKİLERİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA." , ss.238 - 252, 2015.
ISNAD YILDIZ, Salih - DURMUS, IBRAHIM. "TV REKLAMLARININ KİŞİSEL KULLANIMININ TUTUM VE SATIN ALMA KARARLARI ÜZERİNE ETKİLERİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA". (2015), 238-252.
APA YILDIZ S, DURMUS I (2015). TV REKLAMLARININ KİŞİSEL KULLANIMININ TUTUM VE SATIN ALMA KARARLARI ÜZERİNE ETKİLERİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(13), 238 - 252.
Chicago YILDIZ Salih,DURMUS IBRAHIM TV REKLAMLARININ KİŞİSEL KULLANIMININ TUTUM VE SATIN ALMA KARARLARI ÜZERİNE ETKİLERİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6, no.13 (2015): 238 - 252.
MLA YILDIZ Salih,DURMUS IBRAHIM TV REKLAMLARININ KİŞİSEL KULLANIMININ TUTUM VE SATIN ALMA KARARLARI ÜZERİNE ETKİLERİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.6, no.13, 2015, ss.238 - 252.
AMA YILDIZ S,DURMUS I TV REKLAMLARININ KİŞİSEL KULLANIMININ TUTUM VE SATIN ALMA KARARLARI ÜZERİNE ETKİLERİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015; 6(13): 238 - 252.
Vancouver YILDIZ S,DURMUS I TV REKLAMLARININ KİŞİSEL KULLANIMININ TUTUM VE SATIN ALMA KARARLARI ÜZERİNE ETKİLERİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015; 6(13): 238 - 252.
IEEE YILDIZ S,DURMUS I "TV REKLAMLARININ KİŞİSEL KULLANIMININ TUTUM VE SATIN ALMA KARARLARI ÜZERİNE ETKİLERİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA." Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, ss.238 - 252, 2015.
ISNAD YILDIZ, Salih - DURMUS, IBRAHIM. "TV REKLAMLARININ KİŞİSEL KULLANIMININ TUTUM VE SATIN ALMA KARARLARI ÜZERİNE ETKİLERİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA". Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6/13 (2015), 238-252.