OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FARKLILIKLARA SAYGI EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl: 2018 Cilt: 17 Sayı: 65 Sayfa Aralığı: 90 - 102 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FARKLILIKLARA SAYGI EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Öz:
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin farklılıklara saygı eğitiminin çocuk üzerindeki etkileri, okul öncesi eğitim programında farklılıklara saygı eğitiminin yeri, öğretmenlerin sahip olması gereken nitelikler, kullandıkları yöntem ve teknikler, aile katılımı çalışmaları ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki görüşlerini incelemektir. Nitel desende yürütülen çalışmada, 13 okul öncesi öğretmeniyle yarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler içerik analizi ve betimsel analiz yöntemleriiyle çözümlenmiştir. Çalışmanın sonucunda okul öncesi öğretmenleri farklılıklara saygı kapsamında çocuklara en fazla empati becerisi kazandırmayı amaçladıkları, okul öncesi eğitim programında farklılıklara saygı eğitimi kapsamında uygulamalar ve kazanım-gösterge örneklerine daha fazla yer verilmesi gerektiği, en çok drama ve oyun yöntemini kullandıklarını ve eğitim sürecinde çocuklara iyi model olmalarının gerektiği, aile katılım çalışmalarının önemli olduğu ve değerlendirme sürecinde eksiklikler olduğu yönünde görüş bildirmişlerdir. Çalışmanın sonuçları ilgili literatür ve bazı çalışmalar eşliğinde tartışılmış ve ilerideki çalışmalara ışık tutması amacıyla çeşitli önerilerde bulunulmuştur
Anahtar Kelime:

EXAMINATION OF PRESCHOOL TEACHERS VIEWS ON RESPECT FOR DIVERSITY EDUCATION

Öz:
The aim of this study is to investigate teachers’ views on education of respect for diversity in the edge of the effects on children, how education of respect for diversity is mentioned in preschool educational program, the aptitudes which teachers should have, methods and strategies used by teachers, parent involvement activities and assessment. This study is a qualitative study. Thirteen pre-school teacher were interviewed. Semi-structured interviews were performed. Data were analysed by content analysis and descriptive analysis method. As the results of this study; teachers are most aiming to promote children’s emphaty skills; more examples of goals and activities on education of respect for diverstiy should be in pre-school educational program; tearchers are most using educational games and drama as a teaching method; teachers think they should be a positive model for children; teachers think parent involvement activities are important; finally teachers think there are some deficiencies about assessment procedures. Results of this study were argued in the light of recent studies and some recommendations were suggested
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arslan, Ü. (2007). Okul öncesi eğitimde temel becerilerin ve sosyal davranışların kazandırılması. İçinde G. Haktanır (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş (s.205-230). Ankara: Anı
  • Bassey, M. (1999). Case study research in educational settings. Buckingham, UK: Open University Press.
  • Berk, L. E. (2006). Child development. US: Pearson Education.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel,F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Pegem
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (2. Baskı). Ankara: Pegem A
  • Derman-Sparks, L. (2010). Anti-bias curriculum: tools for empowering young children. (2th Ed).Washington D.C.: National Association For The Education of Young Children.
  • Divrengi, M. ve Aktan, E. (2010). Farkındayım Farklılıklara Saygılıyım. (1. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Ekmişoğlu, M. (2007). Erken çocukluk döneminde farklılıklara saygı eğitimi kavramı hakkında öğretmen görüşlerinin incelenmesi ve farklılıklara saygı ölçeği’nin geçerlik güvenirlik çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale: Onsekiz Mart Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Grasel, C. & Parchmann, I. (2004). Implementationsforschung - Oder: der steinige Weg, Unterricht zu verändern Zeitschrift für Lernforschung. Unterrichtswissenschaft, 32 (3), 196-214.
  • Güven, E. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının farklılıklara saygı düzeyleri ile özerklik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Samsun: On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • MEB. (2013). Okul Öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı Kitabı. Ankara: Ankara Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Miles, MB. & Huberman, AM. (1994). Qualitative Data Analysis (2th Ed). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323‐ 343.
  • Sevinç, M. (2004). Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Oyun. İstanbul: Morpa.
  • Stake, R. (2005). Qualitative case studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Ed.), The Sage handbook of qualitative research (pp. 433-466). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Üner, E. (2011). Okul öncesi eğitim programındaki 36-72 aylık çocuklara farklılıklara saygı eğitimi kazandırmanın öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (2. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yin, R. (1994). Case study research: Design and methods (2th Ed). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Yurdugül, H. (Eylül, 2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerlikleri için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 30 Eylül 2005, Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Zembat, R. (2005). Okul öncesi eğitimde nitelik. İçinde Oktay, A. (Ed) Okul öncesi eğitimde güncel konular (s. 25-45). İstanbul: Morpa.
APA pekdoğan s (2018). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FARKLILIKLARA SAYGI EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. , 90 - 102.
Chicago pekdoğan serpil OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FARKLILIKLARA SAYGI EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. (2018): 90 - 102.
MLA pekdoğan serpil OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FARKLILIKLARA SAYGI EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. , 2018, ss.90 - 102.
AMA pekdoğan s OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FARKLILIKLARA SAYGI EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 90 - 102.
Vancouver pekdoğan s OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FARKLILIKLARA SAYGI EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 90 - 102.
IEEE pekdoğan s "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FARKLILIKLARA SAYGI EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.90 - 102, 2018.
ISNAD pekdoğan, serpil. "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FARKLILIKLARA SAYGI EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ". (2018), 90-102.
APA pekdoğan s (2018). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FARKLILIKLARA SAYGI EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 17(65), 90 - 102.
Chicago pekdoğan serpil OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FARKLILIKLARA SAYGI EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 17, no.65 (2018): 90 - 102.
MLA pekdoğan serpil OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FARKLILIKLARA SAYGI EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.17, no.65, 2018, ss.90 - 102.
AMA pekdoğan s OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FARKLILIKLARA SAYGI EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2018; 17(65): 90 - 102.
Vancouver pekdoğan s OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FARKLILIKLARA SAYGI EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2018; 17(65): 90 - 102.
IEEE pekdoğan s "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FARKLILIKLARA SAYGI EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 17, ss.90 - 102, 2018.
ISNAD pekdoğan, serpil. "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FARKLILIKLARA SAYGI EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 17/65 (2018), 90-102.