Yıl: 2015 Cilt: 6 Sayı: 13 Sayfa Aralığı: 145 - 157 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

PAKİSTAN OMBUDSMANI: YAPISAL - KURUMSAL VE İŞLEVSEL YÖNLERİ

Öz:
Ombudsman, genel anlamıyla kamu yönetimine ait bir kavramdır ve hak ve yetki ihlaline uğrayan vatandaşların devlet kurumları karşısında savunuculuğunu ve koruyuculuğunu yapmaktadır. Ayrıca ombudsman, kamu yönetimi ve vatandaşlar arasında iletişim görevi de gören bir arabulucudur. Dolayısıyla ombudsman, vatandaşlar ve kamu yönetimi arasında ortaya çıkan sorunları gidermeye çalışmaktadır. Dünyanın tüm kıtalarında farklı devlet düzeylerinde uygulama alanı bulan ombudsman, Asya'da da uygulanmaktadır. Ombudsman öncelikle Avrupa'da ortaya çıkmış ve oradan da dünyanın diğer kısımlarına yayılmıştır. Bu makalenin amacı, Asya'dan Pakistan Ombudsmanı'nın yapısal-kurumsal ve işlevsel yönlerine bağlı olarak bilgi verilmesidir. Bu sayede de ombudsmanın Pakistan demokrasisi ve kamu yönetimi açısından yeri, yararları ve önemi üzerinde durulmak istenmektedir
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Siyasi Bilimler Kamu Yönetimi

PAKISTAN OMBUDSMAN: ASPECTS OF STRUCTURAL - INSTITUTIONAL AND FUNCTIONAL

Öz:
The Ombudsman is a concept belonging to the public administration in general and powers to the ombudsman who has suffered a violation of citizens against state institutions operate advocacy and guardianship. In addition, the ombudsman is a mediator who served as communication between public administration and citizens. Therefore ombudsman is working to resolve problems arising between citizens and public administration. In all continents of the world find application in various state-level ombudsman is also implemented in Asia. The ombudsman first emerged in Europe and and from there spread to other parts of the World. The purpose of this article, is given information about Pakistan Ombudsman depending on structural-institutional and functional aspects. In this way, in terms of Pakistan’s democracy and public administration of the ombudsman are asked to focus on place, benefits and importance
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Siyasi Bilimler Kamu Yönetimi
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKHTAR, Saleem, Mushir ALAM, Muhammad Shahid SHAFIQ and Iqbal Ahmed DETHO; (2014), Study on Informal Justice System in Pakistan, Evaluation Report, Sindh Judicial Academy, Karachi, Pakistan, http://www.sja.gos.pk/Publicaiton/Misc/Report%20Informal%20Justice %20System%20in%20Pakistan.pdf, Erişim Tarihi: 03.07.2014.
  • ALTUĞ, Yılmaz; (2002), Kamu Denetçisi (Ombudsman), İstanbul: İstanbul Üniversitesi Rektörlük Yayını.
  • AVŞAR, B. Zakir; (2007), Ombudsman: İyi Yönetilen Türkiye İçin Kamu Hakemi, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • BOKHARI, Syed Anwar-Ul-Hasan; (2014), Origin and Evolution of Wafaqi Mohtasib (Ombudsman) in Pakistan, http://www.policy.hu/bokhari/ombud_pak.htm, (08.09.2014).
  • BÜYÜKAVCI, Mustafa; (2008), “Ombudsmanlık Kurumu”, Ankara Barosu Dergisi, 4, ss.10-13.
  • CARMONA, Cheselden George V.; (2014), Ensuring Accountability in Privatized and Decentralized Delivery of Public Services: The Role of the Asian Ombudsman (Conference Paper), http://www.soumu.go.jp/main_content/000144322.pdf, (10.10.2014).
  • CHENE, Marie; (2014), Overview of Corruption in Pakistan, Anti-Corruption Resoruce Centre, U4 Expert Answer, http://www.cmi.no/research/project/?1130=anti-corruption-resource-centreu4, (05.05.2014).
  • DEMİR, Galip; (2002), Ombudsman Aranıyor, İstanbul: Ahi Kültürünü Araştırma Yayınları.
  • DESA; (2004), Islamic Republic of Pakistan Public Administration Country Profile, United Nations, February, http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/un/unpan023239.pdf (12.03.2014).
  • EROĞLU, Hamza; (1978), İdare Hukuku, Ankara: .Ankara İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi Yayını, Kalite Matbaası.
  • ERYILMAZ, Bilal ve Mustafa L. ŞEN (1994), 2000’li Yıllara Doğru Türkiye’de Yerel Yönetimler, MÜSİAD Araştırma Raporları: 5, İstanbul: MÜSİAD Yayınları, Anadolu Matbaacılık. Establishment of the Office of Wafaqi Mohtasib (Ombudsman) Order, “1983 (amended and updated vide ordinance no. lxxıı of 2002), Presıdent’s Order No. 1 of 1983”, http://www.mohtasib.gov.pk/gop/index.php?q=aHR0cDovLzE5Mi4xNjguNzAuMTM2L21va HRhc2liL3VzZXJmaWxlczEvZmlsZS9Nb2h0YXNpYi9yZWd1bGF0aW9ucy9wcmVzaWRl bnRpYWwtb3JkZXItMTk4My5wZGY%3D, (12.10.2014).
  • FENDOĞLU, Hasan Tahsin; (2011), Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık), Ankara:.Yetkin Yayınları.
  • HONG, Seong-Pil; (2011), A Comparative Study on Ombudsman Institutions in Asian Region, AntiCorruption & Civil Rights Commission, Korea, Republic, 2011, www.acrc.go.kr/eng/file/file.do?command=downFile&encodedKey, (08.10.2014).
  • HUSAIN, Tariq; (2011), “The Role of the Ombudsman in Improving Public Service Delivery in Pakistan”, iç. Strengthening the Ombudsman Institution in Asia: Improving Accountability in Public Service Delivery through the Ombudsman, Public Management, Financial Sector, and Trade, Asian Development Bank, pp.233-275.
  • HUSSAIN, Faqir; (2011), The Judicial System of Pakistan, Revised 15th February 2011, http://www.supremecourt.gov.pk/web/user_files/File/thejudicialsystemofPakistan.pdf, (04.05.2014).
  • INP; (2014), “Ombudsman Information KIT”, http://inp.org.pk/ombudsman-mohtasib, (04.102.014).
  • JHA, Rajani Ranjan; (2014), Concept and Role of the Ombudsman Institution in Asia in Improving and Maintaining Public Service Delivery, http://www.asianombudsman.com/ ORC/RETAstudies/Prof.%20Jha%20Final%20Draft%20_For%20Printing_.pdf, (08.11.2014).
  • KÖSE, Hacı Ömer; (1999), “Denetim ve Demokrasi”, Sayıştay Dergisi, 33, ss.62-85.
  • KTO; (2007), Pakistan Ülke Raporu, Konya: Konya Ticaret Odası, Etüd-Araştırma Servisi.
  • LAU, Martin; (2010), “Sharia and National Law in Pakistan”, iç. Jan Michiel Otto (Ed.), Sharia Incorporated: A Comparative Overview of the Legal Systems of Twelve Muslim Countries in Past and Present, Leiden University Press, Amsterdam, pp.373-432.
  • MAHESHWARI, Shriram; (1974), “Administrative Reforms in Pakistan”, The Indian Journal of Political Science, 35(2), pp.144-156.
  • MALIK, Mohammad Salim; (2007), A Comprehensive Analysis of the Law of the Ombudsman, Aberdeen University Press, the United State of America.
  • Office of the Ombudsman; (2014), “On the strengthening of the Ombudsman Institution, A proposal by The Office of the Parliamentary Ombudsman”, January 2014, Malta, http://www.ombudsman.org.mt/wp-content/uploads/2014/03/On-the-strengthening-of-theOmbudsman-Institution.pdf, (23.04.2014).
  • OOSTING, Martin (2001). “Protecting the Integrity and Independence of the Ombudsman Institution: the Global Perspective”, iç. REIF, L. C. (Ed.), The International Ombudsman Yearbook, The International Ombudsman Institute, Alphen aan den Rijn: Kluwer Law International, The Netherlands, pp.1-23.
  • ÖZDEN, Kemal; (2010), Ombudsman: Türkiye’deki Tartışmalar, Ankara: Seçkin Yayıncılık, RAZA, Sadar Muhammad; (2014), The Effective Administration of Criminal Justice for the Prevention of Corrupt Activities by Public Officials, 113th International Training Course Visiting Experts’ Papers, Resource Material Series No. 56, http://www.unafei.or.jp/ english/pdf/RS_No56/No56_42PA_Raza.pdf, (12.06.2014).
  • REIF, Linda C.; (2000), “Ombudsman and Human Rights Protection and Promotion in the Caribbean: Issues and Strategies”, iç. Victor AYENI, Linda C. REIF and Hayden THOMAS (Ed.), Strengthening Ombudsman and Human Rights Institutions in Commonwealth Small and Island States, Commonwealth Secretariat, London, pp.160-181.
  • REIF, Linda C.; (2004), The Ombudsman, Good Governance and the International Human Right System, Martinus Nijhoff Publishers, the Netherlands.
  • SALAM, Abdul Shakurul; (2000), “Complaint Handling and Ensuring Compliance to Recommendations”, iç. Victor AYENI, Linda C. REIF and Hayden THOMAS (Ed.), Strengthening Ombudsman and Human Rights Institutions in Commonwealth Small and Island States, Commonwealth Secretariat, London, pp.128-131.
  • SARKER, Masud and Bayezid ALAM; (2010), “Ombudsman for Good Governance: Bangladesh Perspective”, Journal of Management and Social Sciences, 6(1), ss.13-23.
  • SIAL Omar; (2013), A Legal Research Guide to Pakistan, http://www.nyulawglobal.org/globalex/ pakistan1.htm, November 2013,: (02.04.2014).
  • TAYŞİ, İsmail; (1997), “Ombudsman Kurumu ve Ülkemizde Uygulanabilirliği”, Sayıştay Dergisi, 25, ss.106-123.
  • WAFAQI Mohtasib (Ombudsman) of Pakistan, “Annual Report 2008”, http://www.theioi.org/ downloads/1g618/pakistan%20Annual%20report%202008.pdf, (02.10.2014).
  • WAFAQI Mohtasib (Ombudsman) of Pakistan, “Annual Report 2009”, http://www.theioi.org/ downloads/g21o/pakistan%20Annual-Report-2009.pdf, (02.10.2014).
  • YASMEEN, Samina and Wajid ALI; (2011), “Role and Functions of Judicial System in Pakistan”, Science, Technology & Development, 30(3) (July-September), pp.1-12.
  • YILDIZ, Nihat; (1998), Türkiye’de Belediyelerin Dış Yönetsel Denetimi, Ankara: T.C. İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Kontrolörleri Derneği Yayını, No: 4.
  • YÜZAL, Sinan; (2011), Pakistan Ülke Raporu, Ankara: T.C. Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi.
  • http://prr.hec.gov.pk/Chapters/3085H-5.pdf, Ombudsman (Wafaqi Mohtasib) in Pakistan, 03.07.2014.
  • http://www.commonlii.org/pk/other/PKLJC/reports/15.html, Wafaqi Mohtasib, (02.10.2014).
  • http://www.pakinformation.com/index.html, Wafaqi Mohtasib of Pakistan, Information about Wafaqi Mohtasib (Ombudsman) of Pakistan, (10.04.2014)
APA DOĞAN K (2015). PAKİSTAN OMBUDSMANI: YAPISAL - KURUMSAL VE İŞLEVSEL YÖNLERİ. , 145 - 157.
Chicago DOĞAN Kadir Caner PAKİSTAN OMBUDSMANI: YAPISAL - KURUMSAL VE İŞLEVSEL YÖNLERİ. (2015): 145 - 157.
MLA DOĞAN Kadir Caner PAKİSTAN OMBUDSMANI: YAPISAL - KURUMSAL VE İŞLEVSEL YÖNLERİ. , 2015, ss.145 - 157.
AMA DOĞAN K PAKİSTAN OMBUDSMANI: YAPISAL - KURUMSAL VE İŞLEVSEL YÖNLERİ. . 2015; 145 - 157.
Vancouver DOĞAN K PAKİSTAN OMBUDSMANI: YAPISAL - KURUMSAL VE İŞLEVSEL YÖNLERİ. . 2015; 145 - 157.
IEEE DOĞAN K "PAKİSTAN OMBUDSMANI: YAPISAL - KURUMSAL VE İŞLEVSEL YÖNLERİ." , ss.145 - 157, 2015.
ISNAD DOĞAN, Kadir Caner. "PAKİSTAN OMBUDSMANI: YAPISAL - KURUMSAL VE İŞLEVSEL YÖNLERİ". (2015), 145-157.
APA DOĞAN K (2015). PAKİSTAN OMBUDSMANI: YAPISAL - KURUMSAL VE İŞLEVSEL YÖNLERİ. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(13), 145 - 157.
Chicago DOĞAN Kadir Caner PAKİSTAN OMBUDSMANI: YAPISAL - KURUMSAL VE İŞLEVSEL YÖNLERİ. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6, no.13 (2015): 145 - 157.
MLA DOĞAN Kadir Caner PAKİSTAN OMBUDSMANI: YAPISAL - KURUMSAL VE İŞLEVSEL YÖNLERİ. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.6, no.13, 2015, ss.145 - 157.
AMA DOĞAN K PAKİSTAN OMBUDSMANI: YAPISAL - KURUMSAL VE İŞLEVSEL YÖNLERİ. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015; 6(13): 145 - 157.
Vancouver DOĞAN K PAKİSTAN OMBUDSMANI: YAPISAL - KURUMSAL VE İŞLEVSEL YÖNLERİ. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015; 6(13): 145 - 157.
IEEE DOĞAN K "PAKİSTAN OMBUDSMANI: YAPISAL - KURUMSAL VE İŞLEVSEL YÖNLERİ." Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6, ss.145 - 157, 2015.
ISNAD DOĞAN, Kadir Caner. "PAKİSTAN OMBUDSMANI: YAPISAL - KURUMSAL VE İŞLEVSEL YÖNLERİ". Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6/13 (2015), 145-157.