ÖĞRETMEN ADAYLARININ PERSPEKTİFİNDE SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN ÖĞRENME KAZANIMLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 9 Sayfa Aralığı: 525 - 538 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
ÖĞRETMEN ADAYLARININ PERSPEKTİFİNDE SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN ÖĞRENME KAZANIMLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
Öz: Sosyal bilgiler dersi, içerisinde barındırdığı birçok disipline ait bilgi, beceri ve değerlerin bir arada kaynaştırılarak verildiği birbirinden farklı kazanımları, öğrenme öğretmen sürecinde öğrenciye anlamlandırarak aktarmayı temele alan bir çalışma alanıdır. Bu çalışma alanın kazanımları belirlenirken, kazanım ait olduğu disiplinin temel amaçları ve kazanıma yönelik olarak hazırlanan içerik, öğrenciye görelilik ilkesi çerçevesinde düzenlenerek öğrenciye sunulmalıdır. Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının perspektifinde sosyal bilgiler dersinin kazanımlar açısından değerlendirilmesidir. Araştırma grubunu, İnönü ve Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi sosyal bilgiler öğretmenliği ana bilim dalında eğitim hayatına devam eden 100 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Sosyal bilgiler o?g?retmen adaylarının go?ru?s?leri, ac?ık uc?lu sorulardan olus?an yarı yapılandırılmıs? görüşme formu ile alınmıs?tır. Elde edilen veriler, nitel veri analizi teknig?inden yararlanılarak c?o?zu?mlenmis?tir. incelendiğinde sosyal bilgiler öğretmenliği ana bilim dalında öğrenim gören o?g?retmen adaylarının sosyal bilgiler dersinin kazanımlarına ilişkin, birbirinden farklı algılara sahip olduklarını ve bu durumu birbirinden farklı adaylarının görüşme formunda yer alan sorulara verdiği yanıtlar analizinde ve modellerin oluşturulmasında NVivo 11 programından yararlanılmıştır. doğrultusunda oluşturulmuştur. Yapılan çalışmada çalışma grubunu oluşturan öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersi öğrenme ürünlerine (kazanım) yönelik algılarının, genel amaç, değer ve beceriye ilişkin çeşitli temalarla ifade ettiklerini gösteren bulgulara ulaşılmıştır
Anahtar Kelime: PERSPECTIVE OF SOCIAL STUDIES TEACHERS LEARNING OUTCOMES OF THE EVALUATION
Öz: Social studies, a discipline that incorporates knowledge of thedifferent gains from each other by fusing together the skills and valuesgiven, the teacher in the process of learning students transferringmeaning them is a workspace area base. This workspace gains whendetermining the gain of the main goals of discipline and achievement thatwas prepared for the contents to be presented to the students organizedin the framework of the principle of relativity students. The purpose ofthis research, social studies teacher in the perspective of the candidateis evaluated in terms of achievements of the course. The research groupconstitutes Inonu and Firat University Faculty of Education socialstudies teacher continued his education majors in 100 social studiesteachers. The views of social studies teachers were taken with semistructured interview consisting of open ended questions. The obtaineddata were analyzed utilizing qualitative data analysis techniques. Whenthe findings of the research examined social information on theachievements of the teaching departments in studying teachers of socialstudies, they have different perceptions of each other and show that theyjustify this in different ways from each other. Teacher candidates'responses to the questions contained in the form of talks and the creationof model analysis was used for NVivo 11. Coding was created in line withthe consensus of researchers. Established the working group in studiesof social studies teachers learning products (gain) for the perception ofgeneral purpose, value and showing that the findings were expressed ina variety of themes related to skills.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akpınar, M. ve Kaymakçı, S. (2012). Ülkemizde Sosyal Bilgilerin Genel Amaçlarına Karşılaştırmalı Bakış, Kastamonu Eğitim Dergisi, 20,(2), 605-626.
- Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., ve Diğ. (Eds.) (2010). Öğrenme, öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama. Bloom’un eğitimin hedefleri ile ilgili sınıflamasının güncelleştirilmiş biçimi. (Çev. D. A. Özçelik). Ankara: Pegem Akademi Yayınları
- Balcı, A. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik ve İlkleler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Barr, R., Barth, J. L., ve Shermis, S. S. (1978). The nature of social studies. California: ETC Publications.
- Bingham, J. (2009). Guide to developing learning outcomes. The Learning and Teaching Institute Sheffield Hallam University, Sheffield.
- Creswell, J. W. (1998). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
- Çatak, M.(2015). Türkiye’de Sosyal Bilgiler Eğitim Programlarının İncelenmesi, Ekev Akademi Dergisi, 19,(62), 69-94.
- Ertürk, S. (1998). Eğitimde Program Geliştirme. Meteksan A.Ş., Ankara. Kennedy, D., Hyland, A. ve Ryan, N. (2006). Writing and using learning outcomes: a practical guide. EUA Bologna Handbook.
- Koçoğlu, E.(2014). Sosyal Bilgiler Dersi Kazanımlarının Kültürel Yaşam Üzerindeki Etkilerine İlişkin Öğretmen Algıları, Mediterranean Journal of Humanities, IV/2, 191-205.
- Marsh, C. J. ve Willis, G. (2007). Curriculum: alternative approaches, ongoing issues. New Jersey:Pearson Prentice Hall.
- Martorella, P. H., Beal, C. M. ve Bolick, C. M. (2005). Teaching social studies in middle and secondary schools. New Jersey: Merril Prentice Hall.
- MEB. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 4-5 Sınıf Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara
- Merriam, S. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. San Francisco:Jossey-Bass.
- Miles, M. ve Huberman, A. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Source Book. Thousand Oakes: Sage Publications.
- Mutluer, C.(2013). Sosyal Bilgiler Programlarında Yer Alan Beceriler Hakkında Sosyal Bilgiler Öğretmen Görüşleri, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 8/7, p. 355-362.
- Nas, R. (2000). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları.
- NCSS, (2013). National curriculum standards for social studies: Introduction www.socialstudies.org/standards/introduction 07.05.2016 tarihinde alınmıştır.
- Özçelik, D. A. (1998). Eğitim programları ve öğretim. Ankara: ÖSYM Yayınları.
- Özdemir, S.M. (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri. (Editör, Gürbüz OCAK), Pegem A Yayıncılık,Ankara.
- Özdemir, S.M., Altıok, S. ve Baki, N.(2015). Bloom’un Yenilenmiş Taksonomisine Göre Sosyal Bilgiler Öğretim Programı Kazanımlarının İncelenmesi, Eğitim Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3,(4), 363-375.
- Posner, G. (2003). Analyzing the curriculum. (3rd ed.). New York: McGraw-Hill Humanities.
- Ross, E. W. (2006). The struggle for the socıal studies currıculum. E.W. Ross (Ed.). Social studies curriculum purposes, problems, and possibilities. Albany: State University of New York Pres.
- Savage, T. ve Armstorng, D. (2000). Effective teaching ın elementary social studies. Prentice Hall, New Jersey.
- Saylor, J. G., Alexander, W. M., ve Lewis, A. J. (1981). Curriculum planning for better teaching and learning. New York: Holt, Rinehart and Winston.
- Sönmez, V. (2011) Öğretim İlke ve Yöntemleri. Anı Yayıncılık, Ankara.
- Tahaoğlu, A. (2014). Ortaöğretim Türk Edebiyatı Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Bilişsel Açıdan İncelenmesi, Bilkent Üniversitesi Eğitim Programları ve Öğretimi Yüksek Lisans Programı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
- Tonga, D. ve Uslu, S.(2015). Sosyal Bilgiler Dersinde Kazanım Değer İlişkisi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 16, (1), 91-110.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yin, R. K. (1994). “Evaluation: A Singular Craft”. Eds.: C. Reichardt and S. Rallis. New Directions in Program Evaluation, 1994, 71-84.
APA | KOÇOGLU E, AKMAN Ö (2016). ÖĞRETMEN ADAYLARININ PERSPEKTİFİNDE SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN ÖĞRENME KAZANIMLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 525 - 538. |
Chicago | KOÇOGLU EROL,AKMAN Özkan ÖĞRETMEN ADAYLARININ PERSPEKTİFİNDE SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN ÖĞRENME KAZANIMLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. (2016): 525 - 538. |
MLA | KOÇOGLU EROL,AKMAN Özkan ÖĞRETMEN ADAYLARININ PERSPEKTİFİNDE SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN ÖĞRENME KAZANIMLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2016, ss.525 - 538. |
AMA | KOÇOGLU E,AKMAN Ö ÖĞRETMEN ADAYLARININ PERSPEKTİFİNDE SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN ÖĞRENME KAZANIMLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2016; 525 - 538. |
Vancouver | KOÇOGLU E,AKMAN Ö ÖĞRETMEN ADAYLARININ PERSPEKTİFİNDE SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN ÖĞRENME KAZANIMLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2016; 525 - 538. |
IEEE | KOÇOGLU E,AKMAN Ö "ÖĞRETMEN ADAYLARININ PERSPEKTİFİNDE SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN ÖĞRENME KAZANIMLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.525 - 538, 2016. |
ISNAD | KOÇOGLU, EROL - AKMAN, Özkan. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ PERSPEKTİFİNDE SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN ÖĞRENME KAZANIMLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ". (2016), 525-538. |
APA | KOÇOGLU E, AKMAN Ö (2016). ÖĞRETMEN ADAYLARININ PERSPEKTİFİNDE SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN ÖĞRENME KAZANIMLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 11(9), 525 - 538. |
Chicago | KOÇOGLU EROL,AKMAN Özkan ÖĞRETMEN ADAYLARININ PERSPEKTİFİNDE SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN ÖĞRENME KAZANIMLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 11, no.9 (2016): 525 - 538. |
MLA | KOÇOGLU EROL,AKMAN Özkan ÖĞRETMEN ADAYLARININ PERSPEKTİFİNDE SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN ÖĞRENME KAZANIMLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.9, 2016, ss.525 - 538. |
AMA | KOÇOGLU E,AKMAN Ö ÖĞRETMEN ADAYLARININ PERSPEKTİFİNDE SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN ÖĞRENME KAZANIMLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(9): 525 - 538. |
Vancouver | KOÇOGLU E,AKMAN Ö ÖĞRETMEN ADAYLARININ PERSPEKTİFİNDE SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN ÖĞRENME KAZANIMLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(9): 525 - 538. |
IEEE | KOÇOGLU E,AKMAN Ö "ÖĞRETMEN ADAYLARININ PERSPEKTİFİNDE SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN ÖĞRENME KAZANIMLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.525 - 538, 2016. |
ISNAD | KOÇOGLU, EROL - AKMAN, Özkan. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ PERSPEKTİFİNDE SOSYAL BİLGİLER DERSİNİN ÖĞRENME KAZANIMLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 11/9 (2016), 525-538. |