Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 9 Sayfa Aralığı: 559 - 578 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

GEÇERLİ, GÜVENİLİR BİR PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI: HÜCRE BÖLÜNMELERİ KONUSU ÖRNEĞİ

Öz:
Bu çalışmada Fen bilimleri öğretmenlerinin hücre bölünmeleri konusundaki pedagojik alan bilgilerini ölçebilecek, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, farklı mesleki deneyimlere sahip, farklı yükseköğretim birimlerinden mezun ve farklı uzmanlık alanlarından toplamda 202 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Uygulamalar 2013-2014 eğitim öğretim yılının 2. döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada hücre bölünmeleri konusu pedagojik alan bilgisi ölçeğinin geliştirilmesi için pedagojik alan bilgisinin program bilgisi, öğrenci bilgisi, ölçme ve değerlendirme bilgisi, öğretim strateji, yöntem ve teknik bilgilerini içerecek şekilde literatür desteği ve uzman görüşleriyle 35 açık uçlu soru hazırlanmıştır. Uzman görüşü ve 20 öğretmenle yapılan ön uygulama ve ön uygulama yapılan öğretmenlerden yedi öğretmen ile soruların anlaşılabilirliği üzerine yapılan görüşmeler sonucunda uygulama öncesi ölçek taslağı 26 sorudan oluşmuştur. Soruların değerlendirilmesi için literatür incelemesi ve uzman görüşü ile bütüncül rubrik hazırlanmıştır. Daha sonra 26 soruluk taslak ölçek formunun 182 fen bilimleri öğretmeni tarafından süre kısıtlaması olmadan cevaplamaları sağlanmıştır. Tüm öğretmenlerin sorulara verdikleri cevaplar iki puanlayıcı tarafından, ek olarak rasgele seçilen 20 öğretmenin sorulara verdikleri cevaplarda ayrı üçüncü bir puanlayıcı tarafından daha rubrik kullanılarak 1-4 aralığında puanlanmıştır. Tüm soruları değerlendiren 1. ve 2. puanlayıcı arasındaki tutarlık katsayısı 0,87 iken üçüncü puanlayıcı ile diğer iki puanlayıcı arasındaki tutarlılık katsayıları sırasıyla 0,82 ve 0,80 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen veriler üzerinden açımlayıcı faktör analizi yapılmış ve maddelerin faktör yükleri hesaplanarak 4 faktörlü 20 sorudan oluşan nihai ölçek elde edilmiştir. Maddelerin faktör yükleri 0,50 ile 0,78 arasında değerler almıştır. Nihai ölçekteki 20 sorudan ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı ise 0,85 olarak hesaplanmıştır. Fen bilimleri öğretmenlerinin hücre bölünmeleri konusundaki pedagojik alan bilgilerinin değerlendirilebileceği geçerli ve güvenir bir ölçme aracı geliştirilmiştir
Anahtar Kelime:

A VALID AND RELIABLE PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE SCALE DEVOLOPING RESEARCH: EXAMPLE OF CELL DIVISIONS TOPIC

Öz:
This study aims to develop a valid, reliable pedagogical content knowledge scale about cell divisions. In the study, to develop the cell divisions pedagogical knowledge scale, 35 questions were prepared based on the literature and expert opinions covering pedagogical content knowledge subsuming knowledge of the curriculum, students, measurement and evaluation, as well as teaching strategies, and the knowledge of methods and techniques. Before the application, a draft scale was prepared according to the expert knowledge and priori application with 20 teachers and interviews conducted with seven teachers from this group regarding the comprehensibility of the scale. To evaluate the questions a totalistic rubric was prepared based on the literature and expert opinions. 182 science teachers, who were graduated from different higher education programs, with different field of expertise and vocational experiences, constituted the sample of the research and participated in the research during the second semester of the 2013-2014 academic year. The answers from all the teachers were evaluated by two coders in addition to the third coder who coded 20 randomly selected teachers’ answers, by using the rubric. The consistency coefficient between the first and second coder evaluated all the responses from the teachers were calculated .87 and the consistency coefficient between the third and the other two coders were calculated as .82 and .80 respectively. The final scale consisted of 20 questions with 4 factors was developed by calculating weighted factors of the items based on explatory factor analysis conducted with the data. The Cronbach's Alpha coefficient of the final scale comprising 20 questions was calculated as .85. Statistical analyses were conducted appropriate to the collected data. A valid and reliable scale has been devoloped that can evaluate the pedagagociacal content knowledge of science teachers on cell divisions
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abell, S. K. (2008). Twenty years later: Does pedagogical content knowledge remain a useful idea? International Journal of Science Education, 30(10), 1405-1416.
  • Appleton, K., & Kindt, I. (1999, March). How do beginning elementary teachers copewith science: Development of pedagogical content knowledge in science. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Education, Boston, MA
  • Ayas, A., Çepni, S. & Akdeniz, A. R. (1993). Development of the turkish secondary science curriculum. Science Education, 77(4), 433-440
  • Aydın, S. (2012). Kimya öğretmenlerinin pedagojik alan bilgilerinin konuya özgü doğasının elektrokimya ve radyoaktivite konularında incelenmesi. Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, S., & Boz, Y. (2012). Review of studies related to pedagogical content knowledge in the context of science teacher education: turkish case. Educational Sciences: Theory and Practice. 12(1), 497-505.
  • Bahçivan, E. (2012). Assessment of high school physics teachers pedagogical content knowledge related to the teaching of electricity. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bayram, N. (2004). Sosyal Bilimlerde SPSS ile veri analizi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi.Ankara: Pegem Akademi.
  • Canbazoğlu, S. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ilişkin pedagojik alan bilgilerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Clermont, C. P., Krajcik, J. S., & Borko, H. (1993). The influence of an intensive in‐service workshop on pedagogical content knowledge growth among novice chemical demonstrators. Journal of Research in Science Teaching,30(1), 21-43.
  • Cochran, K. F., Deruiter, J. A., & King, R.A. (1993). Pedagogical content knowing: An integrative model for teacher preparation. Journal of Teacher Education, 44(4). 263-272.
  • De Jong, O., Van Driel, J. H., & Verloop, N. (2005). Preservice teachers' pedagogical content knowledge of using particle models in teaching chemistry. Journal of Research in Science Teaching, 42(8), 947-964.
  • Friedrichsen, P. M., & Dana, T. M. (2005). Substantive-level theory of highly regarded secondary biology teachers. science teaching orientations. Journal of Research in Science Teaching, 42(2), 218-244.
  • Gess-Newsome, J. (1999). Pedagogical content knowledge: an introduction and orientation. GessNewsome, J., & N. G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge (s. 3– 17). Dordrecht: Kluwer.
  • Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press.
  • Juttner, M., & Neuhaus, B. J. (2012). Development of items for a pedagogical content knowledge test based on empirical analysis of pupils' errors. International Journal of Science Education, 34(7), 1125-1143.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin yeterlilik algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 70-97.
  • Karaman, A. (2012). The place of pedagogical content knowledge in teacher education. Atlas Journal of Science Education, 2(1), 56-60.
  • Kaya, O. (2009). The nature of relationships among the components pedagogical content knowledge of preservice science teachers: “Ozon layer depletation” as an example. International Journal of Science Education, 31(7), 961-988.
  • Keskin, Y. (2013). Mesleki yeterliklerin kazanılma sürecinde öğretmen adaylarının görüşlerinin değerlendirilmesi (din kültürü ve ahlak bilgisi bölümü ile ilköğretim bölümü karşılaştırması). Electronic Turkish Studies, 8(3),319-339.
  • Kirschner, S., Borowski, A., Fischer, H. E., Gess-Newsome, J., & von Aufschnaiter, C. (2016). Developing and evaluating a paper-and-pencil test to assess components of physics teachers’ pedagogical content knowledge.International Journal of Science Education, 1-30.
  • Lange, K., Kleickmann, T. ve Möller. K. (2011). Elementary teachers’ pedagogical content knowledge and student achievement ın science education. Proceedings of Ninth ESERAConferance 2011, Lyon.
  • Lange, K., Kleickmann, T., & Möller. K. (2009). Measurıng prımary school teachers’ pedagogıcal content knowledge ın scıence educatıon With open-ended and multiple-choıce ıtems. Proceedings of Eighth ESERA-Conferance 2009, Istanbul.
  • Lee, E., Brown, M. N., Luft, J. A., & Roehrig, G. H. (2007). Assessing beginning secondary science teachers’ PCK: Pilot year results. School Science and Mathematics, 107(2), 52-60.
  • Lee, E., & Luft, J. A. (2008). Experienced secondary science teachers' representation of pedagogical content knowledge. International Journal of Science Education, 30(10), 1343-1363.
  • Loughran, J. J., Mulhall, P. ve Berry, A. (2004). In search of pedagogical content knowledge in science: Developing ways of articulating and documenting professional practice. Journal of Research in Science Teaching, 41(4),370-391.
  • Lumpe, A. T. (2007). Research-based professional development: Teachers engaged in professional learning communities. Journal of science teacher education, 18(1), 125-128.
  • Maden, S., Durukan, E., & Aslan, A. (2010). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmen niteliklerine yönelik görüşleri. Electronic Turkish Studies, 5(4),1364-1378.
  • Magnusson, S., Krajcik, J. ve Borko, H. (1999). Nature, sources and development of pedagogical content knowledge for science teaching. J. Gess-Newsome & N.G. Lederman (Eds.), Examining Pedagogical Content Knowledge (s. 95-132). Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Marks, R. (1990). Pedagogical content knowledge: from a mathematical case to a modified conception. Journal of Teacher Education, 41(3), 3-11.
  • Mavhunga, M. E. & Rollnick, M. (2011). The development and validation of a tool for measuring topic specific pck in chemical equilibrium. Proceedings of Ninth ESERA-Conferance 2011, Lyon.
  • McNeill, K. L., González‐Howard, M., Katsh‐Singer, R., & Loper, S. (2016). Pedagogical content knowledge of argumentation: Using classroom contexts to assess high‐quality PCK rather than pseudoargumentation. Journal of Research in Science Teaching, 53(2), 261-290.
  • Mıhladız, G. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğası konusunda pedagojik alan bilgilerinin araştırılması. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özer, B., & Gelen, İ. (2008). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeyleri hakkında öğretmen adayları ve öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi/Having general adequacy of teaching profession evaluation of the views of teacher candidates and teachers about their. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 39-55.
  • Özden, M. (2008). Konu alan bilgisinin pedagojik alan bilgisi üzerine etkisi: maddenin fiziksel hallerinin öğretilmesi durumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(2), 611-645.
  • Özel, M. (2012). Farklı öğretim deneyimine sahip fen ve teknoloji öğretmenlerinin kimyasal tepkimeler konusundaki pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pirpiroğlu, İ. (2014). Farklı mesleki deneyim ve bağlam bilgisine sahip fen ve teknoloji öğretmenlerinin pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Riese, J., & Reinhold, P. (2009). Measurıng physıcs student teachers‘ pedagogıcal content knowledge as an ındıcator of theır professıonal actıon competence. Proceedings of Eighth ESERA-Conferance 2009, Istanbul.
  • Rohaan, E. J., Taconis, R., & Jochems, W. M. (2011). Exploring the underlying components of primary school teachers’ pedagogical content knowledge for technology education. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 7(4), 263-274.
  • Saka, M. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik öz-yeterlik inançlarına göre pedagojik alan bilgilerindeki değişimin incelenmesi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Ensititüsü, İstanbul.
  • Schmelzing, S., Van driel, J. H., Jüttner, M., Brandenbusch, S., Sandmann, A., & Neuhaus, B. J. (2013). Development, evaluatıon, and valıdatıon of a paper-and-pencıl test for measurıng two components of bıology teachers’pedagogıcal content knowledge concernıng the “cardıovascular system”. International journal of science and mathematics education, 11(6), 1369-1390.
  • Shulman, L. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational researcher, 15(2), 4–14.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri Analizi (3.Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tuzcu, D. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Uşak, M. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çiçekli bitkiler konusundaki pedagojik alan bilgileri. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Der Valk, T. A. V., & Broekman, H. (1999). The lesson preparation method: A way of investigating pre-service teachers’ pedagogical content knowledge.European Journal of Teacher Education, 22(1), 11-22.
  • Van Driel, J. H., Beijaard, D., & Verloop, N. (2001). Professional development and reform in science education: The role of teachers' practical knowledge. Journal of Research İn Science Teaching, 38(2), 137-158.
  • Van Driel, J. H., Jong, O. D., & Verloop, N. (2002). The development of preservice chemistry teachers' pedagogical content knowledge. Science Education, 86(4), 572-590.
  • Veal, W. R., & MaKinster, J. G. (1999). Pedagogical content knowledge taxonomies. Electronic Journal of Science Education,3(4).http://wolfweb.unr.edu/homepage/crowther/ejse/ejsev3n4.html adresinden 05.07.2014’de alınmıştır. Yerli, F. G., (2016). Fen bilimleri öğretmenlerinin madde ve ısı konusundaki pedagojik alan bilgilerinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir.
APA KÖSE M, Selvi M (2016). GEÇERLİ, GÜVENİLİR BİR PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI: HÜCRE BÖLÜNMELERİ KONUSU ÖRNEĞİ. , 559 - 578.
Chicago KÖSE MÜCAHİT,Selvi Mahmut GEÇERLİ, GÜVENİLİR BİR PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI: HÜCRE BÖLÜNMELERİ KONUSU ÖRNEĞİ. (2016): 559 - 578.
MLA KÖSE MÜCAHİT,Selvi Mahmut GEÇERLİ, GÜVENİLİR BİR PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI: HÜCRE BÖLÜNMELERİ KONUSU ÖRNEĞİ. , 2016, ss.559 - 578.
AMA KÖSE M,Selvi M GEÇERLİ, GÜVENİLİR BİR PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI: HÜCRE BÖLÜNMELERİ KONUSU ÖRNEĞİ. . 2016; 559 - 578.
Vancouver KÖSE M,Selvi M GEÇERLİ, GÜVENİLİR BİR PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI: HÜCRE BÖLÜNMELERİ KONUSU ÖRNEĞİ. . 2016; 559 - 578.
IEEE KÖSE M,Selvi M "GEÇERLİ, GÜVENİLİR BİR PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI: HÜCRE BÖLÜNMELERİ KONUSU ÖRNEĞİ." , ss.559 - 578, 2016.
ISNAD KÖSE, MÜCAHİT - Selvi, Mahmut. "GEÇERLİ, GÜVENİLİR BİR PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI: HÜCRE BÖLÜNMELERİ KONUSU ÖRNEĞİ". (2016), 559-578.
APA KÖSE M, Selvi M (2016). GEÇERLİ, GÜVENİLİR BİR PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI: HÜCRE BÖLÜNMELERİ KONUSU ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik), 11(9), 559 - 578.
Chicago KÖSE MÜCAHİT,Selvi Mahmut GEÇERLİ, GÜVENİLİR BİR PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI: HÜCRE BÖLÜNMELERİ KONUSU ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik) 11, no.9 (2016): 559 - 578.
MLA KÖSE MÜCAHİT,Selvi Mahmut GEÇERLİ, GÜVENİLİR BİR PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI: HÜCRE BÖLÜNMELERİ KONUSU ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.9, 2016, ss.559 - 578.
AMA KÖSE M,Selvi M GEÇERLİ, GÜVENİLİR BİR PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI: HÜCRE BÖLÜNMELERİ KONUSU ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(9): 559 - 578.
Vancouver KÖSE M,Selvi M GEÇERLİ, GÜVENİLİR BİR PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI: HÜCRE BÖLÜNMELERİ KONUSU ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(9): 559 - 578.
IEEE KÖSE M,Selvi M "GEÇERLİ, GÜVENİLİR BİR PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI: HÜCRE BÖLÜNMELERİ KONUSU ÖRNEĞİ." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.559 - 578, 2016.
ISNAD KÖSE, MÜCAHİT - Selvi, Mahmut. "GEÇERLİ, GÜVENİLİR BİR PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI: HÜCRE BÖLÜNMELERİ KONUSU ÖRNEĞİ". Turkish Studies (Elektronik) 11/9 (2016), 559-578.