YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM 7E ÖĞRENME HALKASI MODELİ İLE İLGİLİ YAPILAN ARAŞTIRMALAR: İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI
Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 9 Sayfa Aralığı: 701 - 724 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM 7E ÖĞRENME HALKASI MODELİ İLE İLGİLİ YAPILAN ARAŞTIRMALAR: İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI
Öz: Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) 2004-2005 eğitim-öğretim döneminden itibaren yapılandırmacı yaklaşımın ön plana çıktığı bir öğretim planı uygulamaya koymuştur. Yapılandırmacı yaklaşımın eğitim-öğretim alanında uygulama modellerinden biri de 7E modelidir. Bu çalışmanın amacı, 2005-2016 yılları arasında 7E modeli ile ilgili ulusal ve uluslar arası alanda yapılmış olan araştırmaların içerik analizini yapmaktır. Çalışmada 7E modeli ile ilgili 42 Ulusal ve 33 Uluslararası olmak üzere 75 araştırmaya ulaşılmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen "Eğitim Araştırmaları Yayın Sınıflama Formu" ile elde edilmiştir. Çalışmanın amacına uygun olarak tespit edilen araştırmaların tam metin incelemesi sonucu içerik analizi kodlama formuna işlenirken Türkçe ve İngilizce yazılan 51 araştırma eğitim araştırmaları alanında uzman iki farklı kodlayıcı tarafından ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Kodlama sonrası her iki uzmana ait formlar karşılıklı kodlamaların güvenirliği, güvenlik düzeyi formülüne (güvenirlik = görüş birliği / görüş birliği+ görüş ayrılığı) göre % 90 olduğu hesaplanmıştır. Geri kalan 24 araştırma ise Endonezyaca dilinde yazıldığından dolayı üniversite ve lisansüstü eğitimini Endonezya'da tamamlamış eğitim araştırmaları alanında uzman biri yerli, diğeri yabancı iki kodlayıcı tarafından ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Aynı şekilde kodlamanın güvenirliği güvenlik düzeyi formülüne göre % 85 olarak bulunmuştur. Çalışma sonucunda son yıllarda 7E modeli üzerinde yapılan araştırmaların araştırmaların, daha çok tek yazarlı olduğu, Fen bilimleri alanlarında daha çok yapıldığı, genellikle nicel ve yarı deneysel çalışmalar olduğu, modelin öğrenme ürünlerine etkisinin incelendiği, ortaokul ve lise öğrencileri üzerinde olduğu görülmüştür. İncelenen araştırmalarda, veri toplama aracı olarak genellikle başarı ve tutum-ilgi testlerinin kullanıldığı, veri analiz yöntemi olarak ise genellikle betimsel ve kestirimsel analizlerinin kullanıldığı görülmüştür
Anahtar Kelime: THE STUDIES RELATED TO 7E LEARNING CYCLE MODEL WITH CONSTRUCTIVIST APPROACH: CONTENT ANALYSIS STUDY
Öz: The aim of this paper is to investigate national and international researches that are related to 7E Learning Cycle Model with Constructivist approach through content analysis method between theyears 2005 and 2016. Totally 75 reserches are obtained in the field of study. From 42 researches in the national field, 13 ones are doctorate thesis, 8 ones are master’s thesis and also the other 21 ones are articles. From 33 researches in the international field, 4 one sare master’s thesis and 29 ones are articles. The researches in the related field of the study areviewed in terms of identification of article, its disciplinary field, the type of scientific research, the kind of 7E Learning Cycle model, the subject of acquisition, its method, study group as well as data collection tools and data analysis methods through analyzing documents at the end of the whole text reading. The data which is obtained via themes and codes related to study field and research are presented in the tablos by using frequency and percent age values. As a result of full text review of the researches obtained in accordance with the aim of study, 51 researches is evaluated seperately by two different experts in the field of education researches while content analysis is processed in encoding form. Also, it is important to emphasize that these researches are written in Turkish and English. At the end of the evaluation, encoding reliability is found as 90% according to the reliability (reliability= aggrement/ aggrement+ disaggrement). The rest 24 researches are evaluated seperately by coders, one of them is is a national expert who completed his graduate degree in Indonesia and the other one is foreign expert. Like wise, the reliability of encoding is calculated as 85% according to the formula. At the end of the content analysis, it is seen that the number of researches about 7E cycle model has increased in recent years. Further more, it is obvious that the researches have generally just one author and take place in Indonesia as well as being used more in Sciencecourses. Their effect on learning products are investigated through 7E learning cycle model and these researches are carried out more in secondary and high schools. In the researches, achievement and attitude-interest tests are general used as data collection tool. It is seen that predictive and descriptive data analysis are frequently utilized.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akaydın, Ş. ve Çeçen, M. A. (2015). Okuma becerisiyle ilgili makaleler üzerine bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 40(178), 183-198.
- Akpınar, E. ve Ergin, Ö. (2005). Yapılandırmacı kuramda fen öğretmeninin rolü. İlköğretim Online, 4(2).
- Al, U.,Şahiner, M. andTonta, Y. (2006). Arts and humanities literature: Bibliometric characteristics of contributions by Turkish authors. Journal of the American Societyfor Information Science and Technology, 57(8), 1011-1022.
- Alesandrini, K. andLarson, L. (2002). Teachers bridge to constructivism. Clearing House, 75(3), 118-122.
- Arık, R. S. ve Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayımlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi.
- Avcıoğlu, O. (2008). Lise 2 Fizik dersinde Newton yasaları konusunda 7E modelinin başarıya etkisinin araştırılması. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Balım, A.G.,Türkoğuz, S., Aydın, G. ve Evrekli, E. (2012). Fen ve teknoloji dersinin “madde ve ısı” konularında yapılandırmacı yaklaşımın 7E modeline dayalı etkinlik planları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (1).
- Bıkmaz, F. H.,Aksoy, E., Tatar, Ö. ve Altınyüzük, C. A. (2013). Eğitim programları ve öğretim alanında yapılan doktora tezlerine ait içerik çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim, 38(168).
- Boddy, N.,Watson, K. And Aubusson, P. (2003). A Trial of theFive Es: A Referant Model for Constructivist Teaching and Learning. Research in Science Education, 33, 27-42.
- Bybee, R. W. (1997). Achieving scientific literacy: From purposes to practices. Heinemann, 88 Post Road West, PO Box 5007, Westport, CT 06881.
- Bybee, R.W. (2003). Achieving scientific literacy: From purposes to practices. Portsmouth, UK: Heinemann.
- Cıltas, A.,Guler, G. andSozbılır, M. (2012). Mathematics Education Research in Turkey: A Content Analysis Study. Educational Sciences: Theory and Practice,12(1), 574-580.
- Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc.
- Creswell, J. W. (2014). A concise introduction to mixed methods research. Sage Publications.
- Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi.
- Çepni, S.,Şan, H.M., Gökdere, M. ve Küçük, M. (2001). Fen bilgisi öğretiminde zihinde yapılanma kuramına uygun 7E modeline göre örnek etkinlik geliştirme. Yeni Binyılın Başlangıcında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, 83-92.
- Çepni, S.,Ayas, A., Akdeniz A.R., Özmen, H., Yiğit, N. ve Ayvacı H.S. (2005). Fen ve teknoloji öğretimi, Ankara: Pagema Yayıncılık.
- Eisenkraft, A. (2003). Expandingthe 5e model. TheScienceTeacher, 70 (6), 56-59.
- Ergin, İ. (2012). Fen Eğitiminde 5e Modeli İle İlgili Yazılı Kaynaklar Dizini. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching, Şubat, Mart, Nisan 2012 Cilt 1 Sayı 1 s.53. ISSN: 2146-9199
- FraenkelJ.,Wallen. N. andHyun. H (2012). How todesignandevaluateresearch in education. New York: McGrawHill
- Göktaş, Y.,Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. ve REİSOĞLU, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve uygulamada eğitim bilimleri, 12(1), 177-199.
- Gülbahar, Y. andAlper, A. (2009). A Content analysis of thestudies in instructional Technologies area. Egitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 93.
- Gürbüz, F. (2012). 7E öğrenme modelinin 6. sınıf fen ve teknoloji dersi “yaşamımızdaki elektrik” ünitesinde öğrencilerin akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
- Kanlı, U. (2009). Yapılandırmacı kuramın ışığında öğrenme halkasının kökleri ve evrimi: Örnek bir etkinlik. Eğitim ve Bilim Dergisi, 34 (151), 44-64.
- Kanlı, U.,Gülçiçek, Ç., Göksu, V., Önder, N. ve Oktay, Ö. (2014). Ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongrelerindeki fizik eğitimi çalışmalarının içerik analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi,34(2).
- Kozikoğlu, İ. andSenemoğlu, N. (2015). The Content Analysis of Dissertations Completed in the Field of Curriculum and Instruction (2009-2014). Education & Science/Egitim ve Bilim, 40(182).
- Köksal, O. (2014). 7e Modeline Göre Düzenlenmiş Öğretim Etkinliklerinin 6. Sınıf Öğrencilerinin İngilizce Dersindeki Başarılarına, Tutumlarına ve Kalıcı Öğrenmelerine Olan Etkisinin İncelenmesi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 9/5 Spring 2014, p. 1459- 1475,www.turkishstudies.net, DOI Number:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6801, ANKARA-TURKEY
- Küçükoğlu, A. ve Ozan, C. (2013). Sınıf öğretmenliği alanındaki lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi,4(12), 27-47.
- Lubienski, S. T. And Bowen, A. (2000). Who's counting? A survey of mathematics education research 1982-1998. Journal for research in mathematics education, 626-633.
- MEB. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Yayıncılık.
- Mecit, Ö. (2006). The effect of 7e learning cycle model on the improvement of fifth grade students’ critical thinking skills (Unpublished Doctoral Dissertation). METU, Ankara.
- Miles, M. B. And Huberman, A. M. (2002). Reflections and advice. The qualitative researcher’s companion, 393-397.
- Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods, 3d Edition. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
- Renner, J.W.,Abraham, R.M. and Birnie, H.H. (1988). The necessity of eachphase of the learning cycle in teaching high school. Journal of Research in Science Teaching, 28, 437–454.
- Saban, A. (2009). Çoklu zekâ kuramı ile ilgili Türkçe çalışmaların içerik analizi. Education, 17(4), 299-315.
- Saraç, H. (2015). Çokluortam Destekli 7E Modeline Göre Tasarlanan Uygulamaların 5. Sınıf Fen Bilimleri Dersi “Maddenin Değişimi” Ünitesinde Öğrencilerin Öğrenme Ürünlerine Etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya.
- Selçuk, Z.,Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim,39(173).
- Sert, G.,Kurtoğlu, M., Akıncı, A. ve Seferoğlu, S. Sadi (2012) “Öğretmenlerin Teknoloji Kullanma Durumlarını İnceleyen Araştırmalara Bir Bakış: Bir İçerik Analizi Çalışması”, Akademik Bilişim 2012, 1-3 Şubat 2012, Uşak: Uşak Üniversitesi.
- Sözbilir, M. And Kutu, H. (2008). Development and current status of science education research in Turkey. Essays in Education, 1-22.
- Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları, İstanbul.
- Tatar, E. ve TATAR, E. (2008). Fen bilimleri ve matematik eğitimi araş- tırmalarının analizi II: Anahtar Kelimeler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (16), 89–103.
- Temel, S. ve Yılmaz, A. (2015). Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme İle İlgili Yapılan Çalışmalara İlişkin Bir İçerik Analizi: Türkiye Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(2), 565-580.
- Tonbuloğlu, B. (2014). Mustafa Satı Bey’in Görüşleri Doğrultusunda Yapılandırmacılık Anlayışına Farklı Bir Bakış Açısı, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 9/8 Summer 2014, p. 841- 852,www.turkishstudies.net, DOINumber:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7078, ANKARA-TURKEY
- Ulutaş, F. ve Ubuz, B. (2008). Matematik eğitiminde araştırmalar ve eğilimler: 2000 ile 2006 yılları arası. İlköğretim Online, 7(3).
- Wilder, M. And Shuttleworth, P. (2004). Cell inquiry: A 5E learning cycle lesson. Science Activities 41 (1): 25–31.
- Varışoğlu, B.,Şahin, A. ve Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler.
- Yenice, E. (2014). Yapılandırmacı yaklaşımın 7e öğrenme modelinin 8.sınıf fen ve teknoloji dersi "mitoz ve mayoz bölünme" konusunda öğrencilerin akademik başarılarına etkisinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). YÖK Tez Merkezi.(354519).
APA | SARAÇ H, KUNT H (2016). YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM 7E ÖĞRENME HALKASI MODELİ İLE İLGİLİ YAPILAN ARAŞTIRMALAR: İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI. , 701 - 724. |
Chicago | SARAÇ HAKAN,KUNT Halil YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM 7E ÖĞRENME HALKASI MODELİ İLE İLGİLİ YAPILAN ARAŞTIRMALAR: İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI. (2016): 701 - 724. |
MLA | SARAÇ HAKAN,KUNT Halil YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM 7E ÖĞRENME HALKASI MODELİ İLE İLGİLİ YAPILAN ARAŞTIRMALAR: İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI. , 2016, ss.701 - 724. |
AMA | SARAÇ H,KUNT H YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM 7E ÖĞRENME HALKASI MODELİ İLE İLGİLİ YAPILAN ARAŞTIRMALAR: İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI. . 2016; 701 - 724. |
Vancouver | SARAÇ H,KUNT H YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM 7E ÖĞRENME HALKASI MODELİ İLE İLGİLİ YAPILAN ARAŞTIRMALAR: İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI. . 2016; 701 - 724. |
IEEE | SARAÇ H,KUNT H "YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM 7E ÖĞRENME HALKASI MODELİ İLE İLGİLİ YAPILAN ARAŞTIRMALAR: İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI." , ss.701 - 724, 2016. |
ISNAD | SARAÇ, HAKAN - KUNT, Halil. "YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM 7E ÖĞRENME HALKASI MODELİ İLE İLGİLİ YAPILAN ARAŞTIRMALAR: İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI". (2016), 701-724. |
APA | SARAÇ H, KUNT H (2016). YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM 7E ÖĞRENME HALKASI MODELİ İLE İLGİLİ YAPILAN ARAŞTIRMALAR: İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik), 11(9), 701 - 724. |
Chicago | SARAÇ HAKAN,KUNT Halil YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM 7E ÖĞRENME HALKASI MODELİ İLE İLGİLİ YAPILAN ARAŞTIRMALAR: İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik) 11, no.9 (2016): 701 - 724. |
MLA | SARAÇ HAKAN,KUNT Halil YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM 7E ÖĞRENME HALKASI MODELİ İLE İLGİLİ YAPILAN ARAŞTIRMALAR: İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.9, 2016, ss.701 - 724. |
AMA | SARAÇ H,KUNT H YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM 7E ÖĞRENME HALKASI MODELİ İLE İLGİLİ YAPILAN ARAŞTIRMALAR: İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(9): 701 - 724. |
Vancouver | SARAÇ H,KUNT H YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM 7E ÖĞRENME HALKASI MODELİ İLE İLGİLİ YAPILAN ARAŞTIRMALAR: İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(9): 701 - 724. |
IEEE | SARAÇ H,KUNT H "YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM 7E ÖĞRENME HALKASI MODELİ İLE İLGİLİ YAPILAN ARAŞTIRMALAR: İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.701 - 724, 2016. |
ISNAD | SARAÇ, HAKAN - KUNT, Halil. "YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM 7E ÖĞRENME HALKASI MODELİ İLE İLGİLİ YAPILAN ARAŞTIRMALAR: İÇERİK ANALİZİ ÇALIŞMASI". Turkish Studies (Elektronik) 11/9 (2016), 701-724. |