Yıl: 2014 Cilt: 9 Sayı: 8 Sayfa Aralığı: 47 - 71 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÇOCUKLARA SORUMLULUK KAZANDIRMADA EBEVEYNLERİN BHTG YAKLAŞIMINI UYGULAMA DURUMLARI: BİR DURUM ÇALIŞMASI

Öz:
Bu araştırma ile sorumluluk ve eğitim ilişkisi incelenmiş ve ebeveynlerin çocuklarının sorumluluk bilinci konusundaki görüşleri ve çocuğa sorumluluk kazandırma sürecinde Bilgilendirme, Hatırlatma, Takip ve Geri bildirim (BTGH) gibi temel öğeleri uygulama biçimleri ve neler yaptıkları ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Araştırmada aşağıdaki problem ve buna dayalı oluşturulan alt problemlere cevap aranmaya çalışılmıştır. Ebeveynlerin çocuklarının sorumluluk bilinci konusundaki görüşleri nelerdir, Ebeveynler sorumluluk kazandırmaya yönelik BTGH öğelerini uygulamakta mıdır ve bu konuda neler yapmaktadır? Araştırma nitel araştırma türünde bir durum çalışmasıdır. Nitel araştırma, gözlem, görüşme ve doküman analizi gibi nitel veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı, algıların ve olayların doğal ortamda, gerçekçi ve bütüncül bir biçimde ortaya konmasına yönelik nitel bir sürecin izlendiği araştırma olarak da tanımlanabilir. Bu araştırmalarda kültür analizi, olgubilim, kuram oluşturma, durum çalışması, eylem araştırması türünde farklı araştırma gelenekleri/ stratejileri/ yaklaşımları kullanılır. Bu çalışmada da durum çalışması yaklaşımı benimsenmiş gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu amaçsal örnekleme yöntemlerinden aykırı durum örneklemesi yöntemi ile belirlenmiştir. olup, görüşme yolu ile veri toplama işlemi ile görüşme yapılmıştır. Ebeveynlerin: %64'ü kadın, %36'sı erkek; %60'ı ilköğretim, %34'ü lise, %6'sı da yükseköğretim mezunu; %55'i orta düzeyde, %31'i düşük düzeyde, %10'u çok düşük düzeyde ve %4'ü de yüksek düzeyde yaşam standardına sahiptir. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Formun geliştirilmesinde alan yazın taramasının ardından geliştirilen taslak görüşme formu 5 uzman değerlendirmesine dayalı olarak geliştirilmiştir. Geliştirilen taslak form 15 öğrenci velisine uygulanarak yönerge ve maddelerin açık ve anlaşılırlığı test edilmiştir. Ön uygulama sonucuna göre gerekli düzeltmeler yapılarak son şekli verilmiştir. Bu süreçte soruların güvenirliği Miles & Huberman'ın (1994) formülü (Güvenirlik = Görüş birliği / Görüş birliği + Görüş ayrılığı) kullanılarak, 0,70 üzeri olan maddeler alınmıştır. Araştırmada kullanılan formu oluşturan tüm maddelere dayalı olarak hesaplanan uyum katsayısı 0,80 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen bu uyum katsayısı maddelerin değerlendirmeciler tarafından yüksek güvenirlikte kullanılabileceğini göstermektedir. Bu doğrultuda oluşturulan görüşme formu kişisel bilgileri içeren yapılandırılmış 3 madde ile görüş belirleme ile ilgili yarı yapılandırılmış, 5 açık uçlu maddeden oluşturulmuştur. Araştırmada ebeveynlerden cinsiyetleri, eğitim düzeyleri ve toplam gelirlerinin kendilerine nasıl bir yaşam standardı sağladığı konusundaki yapılandırılmış maddeleri cevaplamaları, çocuklarının sorumluluk bilinci ve sorumluluk kazandırma sürecinin bilgilendirme, hatırlatma, takip ve geri bildirim gibi temel öğeleri konusunda görüş belirtmeleri istenmiştir. Yazılı olarak elde edilen görüşler içerik analizi yöntemlerinden frekans analizi yoluyla incelenmiştir. Verilerin geçerliğini sağlamak için belirtilen bütün görüşler orijinal ifadelerle araştırma raporunda açıklanmıştır. Araştırmada ebeveyn görüşlerine göre çocuklarının genel olarak sorumluluk bilincine sahip oldukları ve başarı düzeyine bağlı olarak sorumluluk almalarının azaldığı söylenebilir. Öğrencilerin sorumluluk alma durumları öğrenci başarı durumlarına göre açıklandığında; Başarılı öğrencilerin genelde her zaman her konuda sorumluluk aldıkları; orta başarılı öğrencilerin kısmen/ara sıra sorumluluk aldıkları ve düşük başarılı öğrencilerinde sadece diğer bazı konularda sorumluluk aldıkları tespit edilmiştir. Başarısız öğrenciler sorumlulukları konusunda bilgilendirilmek, hatırlatılmak ve teşvik edilmek eğilimi göstermektedirler. Orta başarılılar ise, genelde ödevlerini yaptıkları, merhamet ve dayanışma içinde oldukları, odaklandığı, sevdiği, anladığı konulara karşı sorumluluk yüklendikleri görülmektedir. Başarılı öğrencilerin sorumluluk almaları konusunda özel bir durum içerisinde olmadıkları ve her zaman her konuda sorumluluk alıp, kendilerinden yapılmasını bekledikleri her türlü sorumluluğu yerine getirdikleri görülmektedir. Araştırma bulgularına göre, sorumluluk kazandırma sürecinin temel ve değişmez öğelerini oluşturan bilgi verme, hatırlatma, takip ve geribildirim verme ebeveynlerin büyük çoğunluğu tarafından uygulanmaktadır.
Anahtar Kelime:

IN GAINING RESPONSIBILITY TO CHILDREN, PARENTS’ PRACTICE CASES OF IRFF APPROACH: A CASE STUDY

Öz:
In this study, relation between responsibility and education is researched and parents’ views about their children’s sense of responsibility, in the process of gaining responsibility to children, parents’ course of practice the basics like Informing, Recall, Follow, Feedback (IRFF) and what parents practice are studied to find out. In the research, problem and sub problems below which are formed based on the problem are studied to answer. What are parents’ opinions about their children’s sense of responsibility, do parents practice IRFF items aimed at gaining responsibility and what do they practice in this regard? Sub problem 1: What do parents think about whether their children gain responsibility or not? Sub problem 2: Do parents inform their children about gaining responsibility on something? What kind of information do they give? Sub problem 3: Do parents recall their children’s responsibilities on something? What do they practice in this regard? Sub problem 4: Do parents follow their children’s responsibilities on something? What do they practice in this regard? Sub problem 5: Do parents receive feedback on their children’s responsibilities on something? What do they practice in this regard? This research is a case study in the sort of qualitative research. Qualitative research might be defined as the research in which the methods of qualitative data collection are used such as observation, interview and document analysis and a qualitative process is followed to present senses and events realistically and wholly in their natural environment. In this research, various research strategies such as culture analysis, phenomenological method, grounded theory, case study, activity research are used. In this study, case study is internalized and data collection is carried out by interviewing. Study group is determined by extreme case sampling method which is one of purposeful sampling methods. Purposeful sampling enables researching profoundly by choosing information-rich cases suitable for the aim of the study. It is preferred to study on one or more cases which have apparent criterions or apparent qualities. By this way, parents’ using case the IRFF technique in the process of gaining responsibility is studied to describe in terms of students’ academic failure. Study group of research is composed of 2013-2014 academic year, second term, Yozgat/Yerköy Reşat Akyön Secondary School students’ parents. In the research, 36% successful, 35% mid-range, 29% unsuccessful and totally 99 students’ parents are interviewed. 64% of parents is female and 36% is male; 60% of parents graduate from primary school, 34% graduate from high school and 6% graduate from higher education; 55% of parents have mid-level standards of living, 31% have low standards of living, 10% have rock bottom standards of living and 4% have high standards of living. In the search, semi-structured interview form is used as a data collection tool. In the process of developing the form, draft interview form which is developed subsequent to reviewing of literature is predicated on five expert appraisals. By applying the draft form to fifteen students’ parents, clarity and pellucidity of instructions and substances is tested. Based on preliminary application result, by making necessary correction the form is put the last touches on. In this process, the form was analysed with percentage of compliance which is proposed by Miles and Huberman (1994). “Consensus” and “Dissensus” points are counted and substances which are achieved consensus are determined. In this search within five substances, the ones which are achieved over 70% consensus rate form scale. In the present study, calculated on the basis of all of the compliance coefficient was calculated to be 0,80. Based on preliminary application result, by making necessary correction the form is put the last touches on. Final form is composed of three structured substances which include personal details and five semi-structured, open ended substances related to view determination. In the study, parents are asked to answer the structured substances concerning their gender, level of education and how standard of living their total income provides them; to opine on their children’s sense of responsibility and the basics of gaining responsibility process like Informing, Recall, Follow and Feedback (IRFF). Opinions which are acquired in written are reviewed via frequency analysis which is one of content analysis methods. All stated opinions are made public with original statements in research report for data validation. According to Yıldırım and Şimşek (2008), to evidence validity and reliability, reporting in detail collected data and comments of researcher about how reaches to results are among important criteria of validity in a qualitative research. In this search, data analysis process is explained in detail and acquired opinions are included in findings section. In the search, with reference to parents’ views it is reported that their children have sense of responsibility in general but they take on fewer responsibilities based on their success level. When students’ taking on responsibility circumstances are clarified with regard to their academic standing, it is ascertained that successful students always take on responsibility in every respect, mid-range students sometimes take on responsibility and unsuccessful students take on responsibility just in some respects. Unsuccessful students show tendency to be informed, recalled and encouraged in relation to their responsibility. It is seen that mid-range students generally do their homework, are merciful and in solidarity and assume responsibility for subjects that they focus on, like and understand. As to successful students, they are not in a special occasion on taking on responsibility, always take on responsibility in every respect and discharge all manner of responsibilities which are expected to them. According to the research f
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ALTINEL, Özkan, M. (2004). Çocukların Aile İçi Sorumluluklarda Yer Alma Durumlarının İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • ALTUN-AKBABA, S; ÇAKAN, M. (2008). “Öğrencilerin Sınav Başarılarına Etki Eden Faktörler: LGS/ÖSS’ Deki Başarılı İller Örneği”. İlköğretim Online, 7 (1).
  • BABADOĞAN, Cem. (2003). “Sorumlu Davranış Geliştirme Stratejileri Bağlamında Öğrenen Sınıf”. Milli Eğitim, Sayı: 157.
  • BAKER, AMY J. L.-SODEN, LAURA M. (1998). “The Challenges of Parent İnvolvement Research”. NY:ERIC Clearinghouse on Urban Education, New York.
  • BİLGİN, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi: Teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E.K., AKGÜN, Ö.,E.,KARADENİZ, Ş., DEMİREL, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (11.Basım) Pegem A, Ankara.
  • BRADLEY, R. H. , B. M. CALDWELL. (1979). “Home Environment and Locus of Control”. Journal of Clinical Child Psychology, 8(2), 107-111.
  • CÜCELOĞLU, D. (2001). Yetişkin Çocuklar. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • ÇIKILI, Y; GÜLAÇTI, F; ÖZEN, Y. (2002). “İlköğretim Öğrencilerinin Sorumluluk Duygusu ve Davranış Düzeyleri İle İç-Denetimsel Sorumluluk İle Dış-Denetimsel Sorumluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2).
  • DAMİANİ, V. B. (1999). “Responsibility and Adjustment in Siblings of Children With Disabilities: Update and Review”, Families in Society, Vol 80(1), Jan-Feb : 34-40.
  • DODSON, F. (2000) Sevgiyle Disiplin, Kural Dışı Yayıncılık: İstanbul.
  • DOUGLASS, H. (2001). Saygı ve Sorumluluk Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • DÖKMEN, Ü. (2000). Varolmak Gelişmek Uzlaşmak. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • GLASSER, W. (1990). Reality Therapy. U.S.A: Harper&Row, Publishers.
  • GOLZAR, F. A. (2006). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilere Yönelik Sorumluluk Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Sorumluluk Düzeylerinin Cinsiyet, Denetim Odağı ve Akademik Başarıya Göre İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • HAMBY, J. V. (1992). “The School-Family Link: A Key to Dropout Prevention” Education and The Family. (Edited by Leonard Kaplan). Allyn and Bacon A Division of Simon and Schuster, Inc. 160 Gould Street, Massachusetts: 55-68.
  • HAMİLTON, S. F. , L. M. Fenzel. (1988). “The İmpact of Volunteer Experience on Adolescent Social Development: Evidence of Program Effects”. Journal of Adolescent Research, Vol 3(1), Spr : 65-80.
  • KARAMAN-KEPENEKÇİ, Y. (2003). İlköğretimde İnsan Hakları ve Sorumluluk Eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, sayı: 34.
  • KEÇELİ-KAYSILI, B. (2008). Akademik Başarının Artırılmasında Aile Katılımı”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9 (1).
  • KINCAL, R. (2013). Bilimsel araştırma Yöntemleri. Ankara. Nobel Yayınevi.
  • KISA, D. (2009). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Altı Yaş Çocuklarının Sorumluluk Eğitiminde Başvurdukları Disiplin Yöntemlerine İlişkin Görüşleri. Yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • KÖŞKER, N. (2013). “İlkokul Öğrencileri ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Doğaya İlişkin Algıları ve Sorumluluklarına Yönelik Düşünceleri”.Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Doi Number :http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4037, Volume 8/3, Winter 2013, p. 341-355.
  • KURT, H. (2013) “Biyoloyi Öğretmenlerinin Öğrenci Başarısından Sorumluluk Algılarının Sınıf Yönetimi Profillerine Göre Analizi”. Turkish Studies - International Periodical for The Languages, Literature And History of Turkish or Turkic. Doi Number :http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4807, Volume 8/6 spring 2013, p. 473-490.
  • MACKENZIE, J.R. (2000) Çocuğunuza Sınır Koyma Sorumluluk Sahibi Bağımsız Çocuklar Yetiştirmenin Yolları (Çvr: Gürel, H.), HYB Yayıncılık: Ankara.
  • NAFTCHİ-ARDEBİLİ, Shahin (1995). Parents’ Views of Their İnvolvement at Home, in Esea Chapter 1 Programs, and School: Impact on Parents and Their Children, Paper Presented at The Annual Meeting of The American Educational Research Association (San Francisco, CA, Reports-Research/Technical (143)-Speeches/Conference Papers (150), 143-150,
  • ÖZEN, Y. (2001). Yarına Kalmak Adına Sorumluluk Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • SCALES, Peter C.-BLYTH, Dale A.-BERKAS, Thomas H.-KİELSMEİER, James C. (2000). “The Effects of Ser vice-Learning on Middle School Students’ Social Responsibility and Academic Success”. Journal of Early Ado lescence, Vol. 20 No. 3.
  • SUCH, E. & WALKER, R. (2004), “Being Responsible and Responsible Beings: Children’s Understanding of Responsibility”. Children & Society, Volume 18, p.231-242.
  • ŞAHAN, E. (2011). İlköğretim 5. ve 8. Sınıf Ders Programlarındaki Sorumluluk Eğitimine Dönük Kazanımların Gerçekleşme Düzeyleri. Yüksek lisans tezi, Ahi Evran Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • TAŞDEMİR, M. (2009) “İlköğretimde Değerler Eğitimi ve Bu Değerlerin Alevi-Bektaşi Değerleri ile İlişkisi”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, Güz, 2009, 51, 295-326
  • TOPKAYA, Y. ve TOKCAN, H. (2013). “Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Belirlediği Değerlerin 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarına Yansıma Düzeylerinin Karşılaştırılması”. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:4, Sayı:10, 33-43.
  • TÖREMEN, F. (2011). “Öğretmen Adaylarının Sorumluluk Eğitimi”. Zirve Üniversitesi Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (1).
  • YAŞAR, Ş. ve ÇENGELCİ, (2012). “Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitimine İlişkin Bir Durum Çalışması”. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:3, Sayı:9, 1-23.
  • YAŞAROĞLU, C. (2013) . “Hayat Bilgisi Dersi Kazanımlarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi. “Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Doi Number :http://dx.doi.org/10.7827 / TurkishStudies. 4838Volume 8/7 Summer 2013, p. 849-858,
  • YAVUZER, H. (2007). Çocuk Eğitimi El Kitabı. 22. Baskı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • YAZAR, T. ve YANPAR-YELKEN, T. (2013). “İlköğretim Sosyal Bilgiler Programında Değerler Eğitiminin Mevcut Durumunun Öğretmen Görüşlerine Göre Belirlenmesi”, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:4, Sayı:10, 44-58.
  • YEŞİL, R. (2003). “Sorumluluk Bilincinin Gelişmesine Okul ve Ailenin Etkisi”.Eğitim Araştırmaları Dergisi,10, 175-183
  • YEŞİL, R. (2014). “İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sorumluluk Eğitimi Stratejilerinin İncelenmesi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 282- 294
  • YONTAR, A; YURTAL, F. (2009). “Sorumluluk Kazandırmada Öğretmenler Tarafından Kullanılan Yaptırımların İncelenmesi”. Eğitim ve Bilim, 34 (153), 144-156.
  • ZİMMERMAN, B. J. , A. KİTSANTAS (2005). “Homework Practices and Academic Achievement: The Mediating Role of Self-Efficacy and Perceived Responsibility Beliefs”. Contemporary Educational Psychology, 30(4): 397-417.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMSEK, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (6.Basım) Seçkin Yayıncılık, Ankara.
APA TAŞDEMİR M, DAĞISTAN G (2014). ÇOCUKLARA SORUMLULUK KAZANDIRMADA EBEVEYNLERİN BHTG YAKLAŞIMINI UYGULAMA DURUMLARI: BİR DURUM ÇALIŞMASI. , 47 - 71.
Chicago TAŞDEMİR MEHMET,DAĞISTAN Gülen ÇOCUKLARA SORUMLULUK KAZANDIRMADA EBEVEYNLERİN BHTG YAKLAŞIMINI UYGULAMA DURUMLARI: BİR DURUM ÇALIŞMASI. (2014): 47 - 71.
MLA TAŞDEMİR MEHMET,DAĞISTAN Gülen ÇOCUKLARA SORUMLULUK KAZANDIRMADA EBEVEYNLERİN BHTG YAKLAŞIMINI UYGULAMA DURUMLARI: BİR DURUM ÇALIŞMASI. , 2014, ss.47 - 71.
AMA TAŞDEMİR M,DAĞISTAN G ÇOCUKLARA SORUMLULUK KAZANDIRMADA EBEVEYNLERİN BHTG YAKLAŞIMINI UYGULAMA DURUMLARI: BİR DURUM ÇALIŞMASI. . 2014; 47 - 71.
Vancouver TAŞDEMİR M,DAĞISTAN G ÇOCUKLARA SORUMLULUK KAZANDIRMADA EBEVEYNLERİN BHTG YAKLAŞIMINI UYGULAMA DURUMLARI: BİR DURUM ÇALIŞMASI. . 2014; 47 - 71.
IEEE TAŞDEMİR M,DAĞISTAN G "ÇOCUKLARA SORUMLULUK KAZANDIRMADA EBEVEYNLERİN BHTG YAKLAŞIMINI UYGULAMA DURUMLARI: BİR DURUM ÇALIŞMASI." , ss.47 - 71, 2014.
ISNAD TAŞDEMİR, MEHMET - DAĞISTAN, Gülen. "ÇOCUKLARA SORUMLULUK KAZANDIRMADA EBEVEYNLERİN BHTG YAKLAŞIMINI UYGULAMA DURUMLARI: BİR DURUM ÇALIŞMASI". (2014), 47-71.
APA TAŞDEMİR M, DAĞISTAN G (2014). ÇOCUKLARA SORUMLULUK KAZANDIRMADA EBEVEYNLERİN BHTG YAKLAŞIMINI UYGULAMA DURUMLARI: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik), 9(8), 47 - 71.
Chicago TAŞDEMİR MEHMET,DAĞISTAN Gülen ÇOCUKLARA SORUMLULUK KAZANDIRMADA EBEVEYNLERİN BHTG YAKLAŞIMINI UYGULAMA DURUMLARI: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik) 9, no.8 (2014): 47 - 71.
MLA TAŞDEMİR MEHMET,DAĞISTAN Gülen ÇOCUKLARA SORUMLULUK KAZANDIRMADA EBEVEYNLERİN BHTG YAKLAŞIMINI UYGULAMA DURUMLARI: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik), vol.9, no.8, 2014, ss.47 - 71.
AMA TAŞDEMİR M,DAĞISTAN G ÇOCUKLARA SORUMLULUK KAZANDIRMADA EBEVEYNLERİN BHTG YAKLAŞIMINI UYGULAMA DURUMLARI: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(8): 47 - 71.
Vancouver TAŞDEMİR M,DAĞISTAN G ÇOCUKLARA SORUMLULUK KAZANDIRMADA EBEVEYNLERİN BHTG YAKLAŞIMINI UYGULAMA DURUMLARI: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(8): 47 - 71.
IEEE TAŞDEMİR M,DAĞISTAN G "ÇOCUKLARA SORUMLULUK KAZANDIRMADA EBEVEYNLERİN BHTG YAKLAŞIMINI UYGULAMA DURUMLARI: BİR DURUM ÇALIŞMASI." Turkish Studies (Elektronik), 9, ss.47 - 71, 2014.
ISNAD TAŞDEMİR, MEHMET - DAĞISTAN, Gülen. "ÇOCUKLARA SORUMLULUK KAZANDIRMADA EBEVEYNLERİN BHTG YAKLAŞIMINI UYGULAMA DURUMLARI: BİR DURUM ÇALIŞMASI". Turkish Studies (Elektronik) 9/8 (2014), 47-71.