Yıl: 2014 Cilt: 9 Sayı: 8 Sayfa Aralığı: 209 - 234 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN İLKOKUL 4. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Öz:
Doğrudan yaşama yönelik ünite ve temalardan oluşan sosyal bilgiler dersi, içerisinde tarih, coğrafya ve yurttaşlık gibi birçok disiplini barındırmaktadır. Bütünleştirilmiş bir ders olan Sosyal bilgilerin öğretiminin amacına hizmet edebilmesi için öğretim programlarının işlevsel ve yaşama dönük olarak tasarlanması gerekmektedir. Bunun yanında uygulamadaki programın işleyişinin düzenli olarak değerlendirilip, yeniden düzenlenmesi de programın etkililiğini arttırmada önemli bir role sahiptir. Bu çalışma, sınıf öğretmenlerinin ilkokul dördüncü sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programına yönelik görüşlerini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Elazığ, Kahramanmaraş ve Hatay illerinde görev yapan 21 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri açık-uçlu sorulardan oluşan anket formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğretmenler; ilkokul dördüncü sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programının öğrencilerin günlük hayatta kullanacakları pratik bilgiler kazandırdığını, bazı ünitelere ait kazanımların öğrenci seviyelerinin üstünde olduğunu, ünitelerin içeriğinin öğrenci seviyesine uygun olduğunu ancak öğrenci ders kitabındaki metinlerin öğrenci seviyesine uygun olmadığını, öğrenme-öğretme sürecinde kullanılan araç- gereçlerin yetersiz olduğunu, geleneksel ölçme-değerlendirme araçlarını (yazılı, sözlü, çoktan seçmeli test gibi) kullandıklarını, dersle ilgili araç- gereçlerin temin edilmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Araştırma sonunda, bulgulara paralel olarak; ilkokul dördüncü sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programının kazanımlarının gözden geçirilip öğrenci gelişim özellikleri, çevre koşulları ve okulların imkânları göz önüne alınarak yeniden düzenlenmesi ve sosyal bilgiler ders kitabı ile öğrenci çalışma kitaplarının öğrenci seviyelerine uygun bir şekilde hazırlanmasına yönelik öneriler getirilmiştir
Anahtar Kelime:

ANALYZING THE VIEWS OF PRIMARY TEACHERS RELATED TO 4TH GRADE SOCIAL STUDIES CURRICULUM

Öz:
Consisting of units and themes directly in relation with the real life the social studies course, contains several disiplines such as history, geography and citizenship. In order to serve the educational aim as an integrated course social studies’ curriculum should be designed as functional and life based. Besides, assessing the applied curriculum’s function regularly and reorganizing it have also a crucial role in increasing the curriculum’s effectiveness. This study is conducted with the aim of analysing the views of primary school teachers related to 4th grade social studies curriculum. Within the research, the phenomenology design which is one of the qualitative research designs is used. The participants of the study are 21 primary school teachers working in Elazığ, Kahramanmaraş and Hatay. The data is collected using the survey form consisting of some open-ended questions. Descriptive analysis is used to analyze the data. According to the findings, teachers stated that the social studies curriculum provides practical information to be used through the real life, the attainments of some units are above the students’ level, while the content of the units is suitable up to the level of the students, the texts in the course books are not, the equipments used within the learning-teaching process are not efficient, they use the traditional measurement and evaluation tools (written exam, oral exam, multiple choice test, etc...), it is necessary to provide the materials needed for the course. At the end of the research, in parallel with the findings; some suggestions concerning primary school 4th grade social studies curriculum’s attainments being analyzed and rearranged taking the developmental features of students, environmental conditions and the opportunities of school into consideration and social studies coursebook and workbook’s being prepared to be appropriate for students’ level were mentioned
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA KARAKUŞ M, ASLAN S, ERGÜVEN S (2014). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN İLKOKUL 4. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 209 - 234.
Chicago KARAKUŞ MEMET,ASLAN Serkan,ERGÜVEN Sevgi SINIF ÖĞRETMENLERİNİN İLKOKUL 4. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. (2014): 209 - 234.
MLA KARAKUŞ MEMET,ASLAN Serkan,ERGÜVEN Sevgi SINIF ÖĞRETMENLERİNİN İLKOKUL 4. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. , 2014, ss.209 - 234.
AMA KARAKUŞ M,ASLAN S,ERGÜVEN S SINIF ÖĞRETMENLERİNİN İLKOKUL 4. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2014; 209 - 234.
Vancouver KARAKUŞ M,ASLAN S,ERGÜVEN S SINIF ÖĞRETMENLERİNİN İLKOKUL 4. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. . 2014; 209 - 234.
IEEE KARAKUŞ M,ASLAN S,ERGÜVEN S "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN İLKOKUL 4. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ." , ss.209 - 234, 2014.
ISNAD KARAKUŞ, MEMET vd. "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN İLKOKUL 4. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ". (2014), 209-234.
APA KARAKUŞ M, ASLAN S, ERGÜVEN S (2014). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN İLKOKUL 4. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 9(8), 209 - 234.
Chicago KARAKUŞ MEMET,ASLAN Serkan,ERGÜVEN Sevgi SINIF ÖĞRETMENLERİNİN İLKOKUL 4. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 9, no.8 (2014): 209 - 234.
MLA KARAKUŞ MEMET,ASLAN Serkan,ERGÜVEN Sevgi SINIF ÖĞRETMENLERİNİN İLKOKUL 4. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.9, no.8, 2014, ss.209 - 234.
AMA KARAKUŞ M,ASLAN S,ERGÜVEN S SINIF ÖĞRETMENLERİNİN İLKOKUL 4. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(8): 209 - 234.
Vancouver KARAKUŞ M,ASLAN S,ERGÜVEN S SINIF ÖĞRETMENLERİNİN İLKOKUL 4. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2014; 9(8): 209 - 234.
IEEE KARAKUŞ M,ASLAN S,ERGÜVEN S "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN İLKOKUL 4. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 9, ss.209 - 234, 2014.
ISNAD KARAKUŞ, MEMET vd. "SINIF ÖĞRETMENLERİNİN İLKOKUL 4. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 9/8 (2014), 209-234.