Yıl: 2017 Cilt: 21 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 577 - 601 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

DEVLET VE ÖZEL İLKÖĞRETİM OKULLARININ KURUM TEFTİŞ RAPORLARINA GÖRE KARŞILAŞTIRMASI

Öz:
Değişmekte olan çevreyle dinamik bir etkileşim içerisinde bulunan eğitim örgütlerinin amaçlarından sapmaması ve etkililiğini devam ettirebilmesi için belli aralıklarla denetlenmesi gerekmektedir. Bu çalışmanın konusunu kurum teftiş raporlarına göre devlet ve özel ilköğretim okullarının durumlarının karşılaştırılması oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı devlet ve özel öğretim okullarındaki sorunlara ve sorunlardaki farklılığa dikkat çekmektir. Bu amaçla Kurum teftiş raporlarının incelenmesine izin veren Muğla İli Dalaman, Fethiye, Köyceğiz, Menteşe, Milas, ve Ortaca ilçelerinde mevcut dört özel ve dört devlet olmak üzere, toplam sekiz ilköğretim okulu araştırmaya dahil edilmiştir. Bu sekiz ilköğretim okulunda 2008-2015 yılları arasında yapılmış 12'si devlet, 8'i özel ilköğretim okulu olmak üzere toplam 20 kurum teftiş raporu incelenmiştir. İnceleme, MEB Maarif Müfettişleri Başkanlıkları Rehberlik ve Teftiş Yönergesi'nde kurum teftişinde incelenecek durumlar başlığı altında belirtilen "personel işleri, büro işleri, hesap ve döner sermaye işleri, ihtiyaç ve fazlalıkların değerlendirilmesi, fiziki durum, öğrenci işleri, eğitim ve öğretim durumu görev alanları konularında ve devlet ve özel ortaokullarının sorunlarının karşılaştırması bakımından yapılmıştır. Ayrıca, yarı yapılandırılmış üç soruluk bir görüşme formu kullanılarak (Muğla İl Milli Eğitim Müdürlüğünde görevli üç maarif müfettişi ile yüz yüze ) yapılan görüşmeler yolu ile de veri toplanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilip, değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda devlet ve özel ilköğretim okullarında genel olarak; eğitim ve öğretim bakımından müfredatın yetiştirilememesi, kazanımların davranışa dönüştürülememesi, yönetici profilinin düşük olması gibi sorunların olduğu, özellikle devlet ilköğretim okullarında kaynak sıkıntısı, kalabalık sınıflar, öğrenci velileri ile işbirliği yapma konusunda yetersizlik ve öğretmen performansları ile ilgili sorunlar bulunduğu anlaşılmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

A COMPARISON BETWEEN PUBLIC AND PRIVATE ELEMENTARY SCHOOLS IN TERMS OF INSTITUTIONAL SUPERVISION REPORTS

Öz:
Educational organizations which have a dynamic interaction with the changing environment are required to be supervised at regular times in order for the educational institutions to maintain and continue their effectiveness and also not to deviate from their objectives. The subject matter of this study includes comparing the situations of public and private elementary schools in terms of institutional supervision reports. Besides, the purpose of this study is to draw attention to the problems and differences in the problems in the public and private elementary schools. The sample of this study was selected in accordance with this purpose and therefore the sample consists of four public and four private schools, in the districts of Muğla, namely Dalaman, Fethiye, Koycegiz, Mentese, Milas, and Ortaca. Within the scope of this study, a total number of twenty school supervision reports, twelve of which belonged to public elementary schools whereas the other eight belonged to private schools, were investigated and all the reports included in this study were conducted between the years of 2008 and 2015. The investigation was designed as a comparison of public and private elementary schools based on the issues of responsibilities of schools such as “personnel affairs, clerical jobs, calculation and circulation of capital, evaluation of needs and excesses, physical condition, student affairs, situations related to education and teaching”, all of which were identified in the Ministry of National Education, Educational Inspectors Directorate Guidance and Supervision Instruction under the title of Conditions to be Investigated in Institutional Supervisions. Moreover, the data were also collected through face-to-face interviews conducted with educational supervisors by applying a semi-structured interview form consisting of three questions. The data obtained by document review were conducted in the selected schools and also by observations and interviews, they were evaluated after analyzing with content analysis method, one of the qualitative data analysis methods. According to the results, it was determined that both in the public and private schools, generally there were problems in terms of education and teaching such as not completing the curriculums, not being able to transform the purposes into behaviors and the profile of administrators’ being low. In addition to these, especially in the public elementary schools such problems as resource difficulties, crowded classrooms, inefficacies about collaboration with students’ parents and lastly performances of teachers were observed
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acar, U. (2009). Yönetici ve öğretmenlere göre Türk ve Alman okul müdürlerinin ders denetimi uygulaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Akıllıoğlu, T. (1995). İnsan Haklarının Koruması Alanında Uluslararası Temel Belgeler. (Genişletilmiş 3. Basım). Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Allemann, J. (2006). Links between teacher evaluation / supervision and student achievement: A case study of a successful urban elementary school. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Southern California, Califonia.
  • Aydın, İ. (2013). Öğretimde Denetim. Ankara: Pegem.
  • Aydın, M. (1993). Çağdaş Eğitim Denetimi. Ankara: Pegem.
  • Balcı, A. (2001). Etkili Okul ve Okul Geliştirme: Kuram Uygulama ve Araştırma. Ankara: Pegem.
  • Baransel, A. (1979). Çağdaş Yönetim Düşüncesinin Evrimi. İstanbul: İşletme Fak.Yayını.
  • Başar, M.A. (2000). İlköğretim Okullarının İşgören ve Fiziki Olanakları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 8(8), 134-140.
  • Başaran, İ. E. (2000). Eğitim Yönetimi Nitelikli Okul. Ankara: Feryal Matbaası.
  • Bozkuş-Genç, G. ve Vuran, S. (2013). Sosyal becerilerin öğretiminde temel tepki öğretimiyle yürütülen araştırmaların incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,13(3), 1715-1742.
  • Can, A. (2010). Kurum teftiş raporlarına göre ilköğretim okullarının sorunları(Aksaray ili örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Ceylan, M. ve Ağaoğlu, E. (2010). Eğitim denetçilerinin danışmanlık rolü ve danış- manlık modelleri. İlköğretim Dergisi,9(2), 541-551.
  • Creswell, J. (2005). Educational research. New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Çakmak, M.(2001). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Çelik, V. (2002). Türk Eğitim Sisteminin Örgüt ve Yönetim Yapısı (Ed. Tanpınar, M.), Öğretmenlik Mesleği. Elazığ: Üniversite Kitabevi.
  • Duman, İ. H. (1997). İnsan Haklarına Saygılı Devlet. İzmir:İnkılap kitabevi. ISBN: 9751012155.
  • Dursun, F. (2006). Öğretim Sürecinde Araç Kullanımı. İlköğretmen Dergisi.1, 8-9.
  • Duverger, M. (1973). Sosyal Bilimlere Giriş: Metodoloji Açısından. Çev: Ünsal Oskay. Ankara:Bilgi Yayınevi.
  • Erdem, A.R. (2006). Öğretimin denetiminde yeni bakış açısı: ‘sürekli geliştirme’ temeline dayalı öğretimin denetimi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 275–294
  • Fidan, N.K. (2008). İlköğretimde araç Gereç Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 1(1), 48-61.
  • Gemalmaz, M.S. (1996). Temel Belgelerde İnsan Hakları. (2. Basım). Ankara: İHD Yayını.
  • Gökce, F. (1994). Eğitimde denetimin amaç ve ilkeleri. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 73-78.
  • Gökyer, N., Namlı, A. (2015). Yöneticilerin Maarif Müfettişlerince Yapılan Kurum Denetimine Yönelik Algıları. Turkish Studies”International Periodical fort he languages, Literature and History of Turkish or Turkıc.10(11), 707-724. Ankara: ISSN: 1308-2140.
  • Hoşgörür, V., Arslan, İ. (2014). Okul Örgütünün Finansal Kaynaklarının Yönetimi Sorunu (Yatağan İlçesi Örneği). Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 91-102.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara:Nobel Yayınları.
  • Kavak, Y., Ekinci, E. ve Gökçe, F. (1997). İlköğretimde Kaynak Arayışları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 309-320.
  • Korkmaz, İ. (2005). İlköğretim Okullarının Karşılaştıkları Finansman Sorunları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 429-434.
  • Kovats, S.M. (2006). The impact of the teacher evaluation process on teacher practice and student achievement in an urban school: A case study. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Southern California, Califonia.
  • Memişoğlu, S.P., Ekici, Z. (2013). İlköğretim Okullarının Kurum Denetimi Sırasında Karşılaşılan Sorunlara İlişkin Denetmen ve Yönetici Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 206-212, (Makale No:4). ISSN: 2146-9199.
  • Miles, M.B., Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis: An Expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Öztürk,Ş., Gök,T. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin kurum denetiminde karşı- laştıkları sorunlar. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 11-13 November, 2010. Antalya.
  • Rummel, J.F. (1964). An Introduction to Research Procedures in Education (Second Edition). New York: Harper and Row.
  • Seçen, A. (2010). İlköğretim Okullarındaki Denetim Uygulamalarının Değerlendirilmesi. T.C. Milli eğitim Bakanlığı Eğitimi araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED) Ankara.
  • Scott, D., Morrison, M. (2005). Key ideas in educational research. London: Continuum International Publishing.
  • Taymaz, A.H. (2002). Eğitim Sisteminde Teftiş. Ankara: Pegem.
  • Topçu, İ. (2010). Devlet ve Özel İlköğretim Okullarında Yöneticilerin Öğretimin Denetimi Görevlerini Yerine Getirme Biçimleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34(2), 31-39.
  • UNICEF, (1990). Herkes İçin Eğitim Dünya Beyannamesi ve Temel Öğrenme İhtiyaçlarının Karşılanması İçin Hareket Çerçevesi. Herkes İçin Eğitim Dünya Konferansı, 5-9 Mart 1990, Jomtien, Tayland.
  • Yalçın, M. (2001). İlköğretim okullarında kurum teftişinde karşılaşılan sorunlar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitü- sü. Ankara.
  • Yaşar, H.N. (2000). İnsan Hakları Avrupa Sisteminde ve Türk Hukukunda Eğitim Hakkı ve Özgürlüğü. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi İstanbul.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • http://www.unicankara.org.tr/doc_pdf/h_rights_turkce.pdf
  • http://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/pdf01/137-160.pdf
  • http://www.tbmm.gov.tr/develop/owa/anayasa.maddeler?P3=42.html
  • http://www.tbmm.gov.tr/anayasa/anayasa24.html
  • http://www.tbmm.gov.tr/anayasa/anayasa61.html
  • http://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/pdf01/83-93.pdf
  • http://insanhaklarimerkezi.bilgi.edu.tr/Books/khuku/egitim_hakki/egitim_hakki.pdf
APA kaplan i, Hoşgörür V (2017). DEVLET VE ÖZEL İLKÖĞRETİM OKULLARININ KURUM TEFTİŞ RAPORLARINA GÖRE KARŞILAŞTIRMASI. , 577 - 601.
Chicago kaplan ibrahim,Hoşgörür Vural DEVLET VE ÖZEL İLKÖĞRETİM OKULLARININ KURUM TEFTİŞ RAPORLARINA GÖRE KARŞILAŞTIRMASI. (2017): 577 - 601.
MLA kaplan ibrahim,Hoşgörür Vural DEVLET VE ÖZEL İLKÖĞRETİM OKULLARININ KURUM TEFTİŞ RAPORLARINA GÖRE KARŞILAŞTIRMASI. , 2017, ss.577 - 601.
AMA kaplan i,Hoşgörür V DEVLET VE ÖZEL İLKÖĞRETİM OKULLARININ KURUM TEFTİŞ RAPORLARINA GÖRE KARŞILAŞTIRMASI. . 2017; 577 - 601.
Vancouver kaplan i,Hoşgörür V DEVLET VE ÖZEL İLKÖĞRETİM OKULLARININ KURUM TEFTİŞ RAPORLARINA GÖRE KARŞILAŞTIRMASI. . 2017; 577 - 601.
IEEE kaplan i,Hoşgörür V "DEVLET VE ÖZEL İLKÖĞRETİM OKULLARININ KURUM TEFTİŞ RAPORLARINA GÖRE KARŞILAŞTIRMASI." , ss.577 - 601, 2017.
ISNAD kaplan, ibrahim - Hoşgörür, Vural. "DEVLET VE ÖZEL İLKÖĞRETİM OKULLARININ KURUM TEFTİŞ RAPORLARINA GÖRE KARŞILAŞTIRMASI". (2017), 577-601.
APA kaplan i, Hoşgörür V (2017). DEVLET VE ÖZEL İLKÖĞRETİM OKULLARININ KURUM TEFTİŞ RAPORLARINA GÖRE KARŞILAŞTIRMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 21(3), 577 - 601.
Chicago kaplan ibrahim,Hoşgörür Vural DEVLET VE ÖZEL İLKÖĞRETİM OKULLARININ KURUM TEFTİŞ RAPORLARINA GÖRE KARŞILAŞTIRMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 21, no.3 (2017): 577 - 601.
MLA kaplan ibrahim,Hoşgörür Vural DEVLET VE ÖZEL İLKÖĞRETİM OKULLARININ KURUM TEFTİŞ RAPORLARINA GÖRE KARŞILAŞTIRMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol.21, no.3, 2017, ss.577 - 601.
AMA kaplan i,Hoşgörür V DEVLET VE ÖZEL İLKÖĞRETİM OKULLARININ KURUM TEFTİŞ RAPORLARINA GÖRE KARŞILAŞTIRMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2017; 21(3): 577 - 601.
Vancouver kaplan i,Hoşgörür V DEVLET VE ÖZEL İLKÖĞRETİM OKULLARININ KURUM TEFTİŞ RAPORLARINA GÖRE KARŞILAŞTIRMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2017; 21(3): 577 - 601.
IEEE kaplan i,Hoşgörür V "DEVLET VE ÖZEL İLKÖĞRETİM OKULLARININ KURUM TEFTİŞ RAPORLARINA GÖRE KARŞILAŞTIRMASI." Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 21, ss.577 - 601, 2017.
ISNAD kaplan, ibrahim - Hoşgörür, Vural. "DEVLET VE ÖZEL İLKÖĞRETİM OKULLARININ KURUM TEFTİŞ RAPORLARINA GÖRE KARŞILAŞTIRMASI". Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 21/3 (2017), 577-601.