ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMINA İLİŞKİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ
Yıl: 2017 Cilt: 21 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 741 - 764 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMINA İLİŞKİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ
Öz: Bu araştırmanın amacı, "Kaynak Tarama ve Rapor Yazma" dersi için tasarlanan araştırma temelli öğrenme yaklaşımına dayalı ders uygulamasının üniversite öğrencilerinin görüşlerine göre değerlendirilmesidir. Nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışmasının kullanıldığı bu çalışmada veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilmiştir. Elde edilen veriler nitel veri analiz yöntemlerinden betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. 51 öğrenci görüşmelere gönüllü olarak katılmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin büyük çoğunluğu (f=34) bu dersteki öğrenmelerini araştırmalarla, uygulamalarla yani yaparak-yaşayarak öğrendiklerini, 29 öğrenci bu dersin öğrenci merkezli olduğunu, 5 öğrenci ise önceki dönemlerdeki ders işlenişleri ile bu dersin işlenişi arasında farklılıkların olmadığını belirtmişlerdir. 42 öğrenci öğrenilenlerin kalıcı olduğuna, gerçek hayatta ve meslek hayatında kullanacağına inanırken, 5 öğrencinin olumsuz görüş bildirdiği görülmektedir. Ayrıca ders işlenişi ile ilgili olarak 35 öğrenci olumlu görüş bildirirken, 20 öğrenci arkadaşlarının hazırladıkları çalışmaları dinlemenin sıkıcı olduğunu, 4 öğrenci ise uygulamaların zor olduğunu belirtmişlerdir
Anahtar Kelime: Konular:
UNIVERSITY STUDENTS’ VIEWS REGARDING RESEARCH- BASED LEARNING APPROACH: A CASE STUDY
Öz: The aim of this research is to evaluate the course practice that is based on the research-based learning approach designed for the "Literature Review and Report Writing" course according to student opinions. In this study in which qualitative research method was used, the data were obtained from the semi-structured interview form prepared by the researcher. The obtained data were analysed by descriptive analysis technique from qualitative data analysis methods. 51 students participated in the interviews. As a result of the analysis of the data, a great majority (f=34) of the students stated that they learned the subjects of this course by doing researches and practices namely by learning through experience, while, 29 students stated that this course is student-centred and 5 students that there are not any differences between previous courses and this course. 42 students expressed their belief that their learnings were permanent and that they would use them in real life and in their professions while 5 students reported negative views. In addition, while 35 students reported a favourable view about the course practice, 20 students stated that the studies of their classmates were boring and 4 of them that the practices were heavy
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akınoğlu, O. (2004). Yapılandırmacı Öğrenme ve Coğrafya Öğretimi. Marmara Coğrafya Dergisi, 10, 73-94.
- Akpullukçu, S. ve Günay, Y. (2013). Fen ve Teknoloji Dersinde Araştırmaya Dayalı Öğrenme Ortamının Öğrencilerin Akademik Başarı, Hatırda Tutma Düzeyi ve Tutumlarına Etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 14(1), 67-89.
- Altun, S ve Büyükduman, F.İ. (2007). Yapılandırmacı Öğretim Tasarımı Uygulamasına İlişkin Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri Bir Örnek Olay İncelemesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(1), 7-39.
- Arslan, M. (2007). Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 41-61.
- Baştürk, S. (2011). Matematik Öğretmen Adaylarının Eğitim Fakültesindeki Eğitim- Öğretim Sürecini Değerlendirmeleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 58-94.
- Bell, R. L., Smetana, L. & Bınns, I. (2005). Simplifying Inquiry Instruction. The Science Teacher, 72(7), 30-33.
- Bozkurt, O. (2012). Fen Eğitiminde Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına Ve Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 187-200.
- Burrowes, P. A. (2003). A Student-Centered Approach to Teaching General Biology that Really Works: Lord's Constructivist Model Put to A Test. The American Biology Teacher, 65(7), 491-502.
- Büyüköztürk, Ş. ve Köklü, N. (1999). Eğitim bilimleri alanında öğrenim gören lisansüstü öğrencilerinin araştırma yeterlikleri konusunda öğretim üyelerinin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 23(112), 18-28.
- Can, Ş. ve Ceylan, B. (2015). Eğitim Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Öğrencilerinin Bilimsel Rapor Yazma ve Yayınlama Konusundaki Görüşleri (Muğla İli Örneği). Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 35, 42-51.
- Celep, A. ve Bacanak, A. (2013). Yüksek Lisans Yapan Öğretmenlerin Bilimsel Süreç Becerileri ve Kazandırılması Hakkındaki Görüşleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(1), 56-78.
- Colburn, A. (2000). An Inquiry Primer. Science Scope, 23(6), 42-44.
- Cornu, R. L. & Peters, J. (2005). Towards Constructivist Classrooms: The Role of the Reflective Teacher. Journal of Educational Enquiry, 6(1), 50-64.
- Çalışkan, H. ve Turan, R. (2008). Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Sosyal Bilgiler Dersinde Akademik Başarıya ve Kalıcılık Düzeyine Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 603-627.
- Demirtaş, A. (1989). Üniversite Öğrencilerinin Yazılı Kaynakları Tarama Ve Rapor Yazma Bilgi Ve Becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 51-71.
- Dewey, J. (1966). Tecrübe ve Eğitim. (F.Başaran, F.Varış, çev.) Kappa Delta Pi Yayınları.
- Dilbaz, G.A., Yelken, T.Y. ve Özgelen, S. (2016). Araştırma Temelli Öğrenmenin Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum ve Araştırma Becerileri Üzerindeki Etkisi. İlköğretim Online, 15(2), 708-722.
- Duran, M. (2015). Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımına Dayalı Etkinliklerin Öğrencilerin Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Üzerine Etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, 32, 399-420.
- Gormally, C., Brıckman, P., Hallar, B., & Armstrong, N. (2009). Effects of InquiryBased Learning on Students’ Science Literacy Skills and Confidence. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 3(2), 16.
- Karakoç, T. (2016). Görme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Araştırmaya Dayalı Öğ- renme Yaklaşımı Modellerinden Rehberli Keşfetme Modelinin Deneysel İşlem Becerilerine, Akademik Başarılarına Ve Fen Bilimleri Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Karakuyu, Y., Bilgin, İ. ve Sürücü, A. (2013). Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yakla- şımlarının Üniversite Öğrencilerinin Genel Fizik Laboratuvarı I Dersindeki Başarı Ve Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 237-250.
- Ketpıchaınarong, W., Panıjpan, B. & Ruenwongsa, P. (2010). Enhanced Learning of Biotechnology Students by an Inquiry-Based Cellulase Laboratory. International Journal of Environmental and Science Education, 5(2), 169-187.
- Koç, G. ve Demirel, M. (2004). Davranışçılıktan Yapılandırmacılığa: Eğitimde Yeni Bir Paradigma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 174-180.
- Landsmeer, L. (2016, Şubat 5). Een Les Omvormen naar de Onderwijsmethode Probleemgestuurd Onderwijs (PGO). Wetenschapsknooppunt ZH/EUR.
- www.wetenschapsknooppuntzh.nl/uploads/Een-Les-Omvormen-naar-PGO.pdf adresinden edinilmiştir.
- Millî Eğitim Bakanlığı. (2006). Temel Eğitime Destek Projesi: Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Ankara.
- Millî Eğitim Bakanlığı. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
- Mirzeoğlu, A.D. ve Özcan, G. (2015). Akran Öğretimiyle İşlenen Okul Deneyimi Dersi Hakkında Öğrenci Görüşleri ve Kazanımları. Sport Sciences, 10(4), 16-33.
- Özkan, E.Ç. ve Bümen, N.T. (2014). Fen ve Teknoloji Dersinde Araştırmaya Dayalı Öğrenmenin Öğrencilerin Erişilerine, Kavram Öğrenmelerine, Üst biliş Farkındalıklarına ve Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 251-278.
- Sardilli, S. L. (1998). The Use of a Web Site To Disperse Information on DiscoveryBased Learning in Elementary Science Education.
- Tatar, N. (2006). İlköğretim Fen Eğitiminde Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşı- mının Bilimsel Süreç Becerilerine, Akademik Başarıya ve Tutuma Etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Von Glasersfeld, E. (1995). Radical Constructivism: A Way Of Knowing and Learning. London: The Falmer Press.
- Warner, A. J. & Myers, B. E. (2008). Implementing Inquiry-Based Teaching Methods. USA: University of Florida IFAS Extension. (Online). http://edis. ifas. ufl. edu, 22(02), 2012.
- Yang, S. P. & Lı, C. C. (2009). Using Student-Developed, İnquiry-Based Experiments to İnvestigate the Contributions of Ca and Mg to Water Hardness. J. Chem. Educ, 86(4), 506.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Beşinci baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, K. (2010). Sosyal Bilgiler Eğitimindeki Sorunlar ve Çözüm Önerileri: Öğ- retim Elemanlarının Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 839-867.
APA | IZGAR G (2017). ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMINA İLİŞKİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ. , 741 - 764. |
Chicago | IZGAR GOKHAN ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMINA İLİŞKİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ. (2017): 741 - 764. |
MLA | IZGAR GOKHAN ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMINA İLİŞKİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ. , 2017, ss.741 - 764. |
AMA | IZGAR G ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMINA İLİŞKİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ. . 2017; 741 - 764. |
Vancouver | IZGAR G ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMINA İLİŞKİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ. . 2017; 741 - 764. |
IEEE | IZGAR G "ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMINA İLİŞKİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ." , ss.741 - 764, 2017. |
ISNAD | IZGAR, GOKHAN. "ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMINA İLİŞKİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ". (2017), 741-764. |
APA | IZGAR G (2017). ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMINA İLİŞKİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 21(3), 741 - 764. |
Chicago | IZGAR GOKHAN ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMINA İLİŞKİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 21, no.3 (2017): 741 - 764. |
MLA | IZGAR GOKHAN ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMINA İLİŞKİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol.21, no.3, 2017, ss.741 - 764. |
AMA | IZGAR G ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMINA İLİŞKİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2017; 21(3): 741 - 764. |
Vancouver | IZGAR G ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMINA İLİŞKİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2017; 21(3): 741 - 764. |
IEEE | IZGAR G "ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMINA İLİŞKİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ." Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 21, ss.741 - 764, 2017. |
ISNAD | IZGAR, GOKHAN. "ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMINA İLİŞKİN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ". Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 21/3 (2017), 741-764. |