FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİR ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK V-DİYAGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ
Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 15 Sayfa Aralığı: 299 - 312 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİR ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK V-DİYAGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ
Öz: Bu araştırmada fen bilgisi öğretmen adaylarının Fizik Laboratuvarı II dersinde ölçme ve değerlendirme aracı olarak kullanılan V-diyagramlarına ilişkin değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 20142015 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Ankara'da bulunan bir devlet üniversitesinin 1. sınıfına devam eden toplam 30 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Süreç sonunda araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı-yapılandırılmış görüşme soruları ile toplanmıştır. Elde edilen nitel verilerin çözümlenmesi için nitel veri analiz sonuçlarının yazılı hale getirilmesi ile elde edilen dokümanlar, veriler arası ilişkilerin görülmesi ve kodlama yapılırken kolaylık sağlanması bakımından Hyper RESEARCHTM 2.6.1. nitel analiz programı ile analiz edilmiştir. diyagramlarının klasik deney raporlarından üstünlüklerin ilişkin görüşlerinin araştırıldığı ilk soruya içerik açısından, görsel açıdan ve öğrenci kazanımları açısından olmak üzere üç tema altında değerlendirme yaptığı görülmüştür. Daha sonra öğretmen adaylarına Vdiyagramlarına yönelik kişisel görüşleri sorulmuş ve adayların pek çoğunun bulunmuştur. Son olarak öğretmen adaylarına öğretmen olduklarında V-diyagramlarını kullanıp kullanmayacaklarını sorulmuştur. Öğretmen adaylarının V- diyagramlarını kullanışlı ve pratik olma, ilgi çekici olma ve anlaşılır olma gibi özelliklerinden dolayı öğretmen olduklarında kullanacaklarını belirttikleri görülmüştür
Anahtar Kelime: SCIENCE TEACHER CANDIDATES' VIEWS ON V-DIAGRAM AS A MEASUREMENT AND ASSESSMENT TOOL
Öz: IntroductionScience laboratories are the places where subjects are supportedwith experiments for a better learning in science and technologylessons. In order science education to be effective, it is required toconcretize the subjects processed theoretically during the lessons withthe practices and transfer them into the daily life. In the sciencelaboratories where students find the chance learning by discovering, getexcited and pleasure while learning science concrete experiences at firsthand and meaningful learning are realized (Çepni and Ayvacı, 2008).However all this applied process in our country is being evaluated withthe traditional experiment reports generally and the outcomes form theproduct of the learning process by theoretical knowledge weighted. Thissituation prevents students from thinking elaborately, learningmeaningfully and relating the previously existed knowledge with thenew ones learned during the laboratory study (Atılboz and Yakışan, 2003). Students also think that there are many deficiencies andunnecessary information in traditional experiment reports and theycan’t make any connections between the theoretical part of theexperiment and their observation during the experiment; they areinterested in some superficial features and there is no standardizationbetween the reports (Nakiboğlu and Meriç, 2000). Therefore, evaluationin laboratory activities having an important role in science teachingshould be realized with “alternative evaluation” which covers theperformance and real evaluation and is different from traditionaltheoretical documents. One of the alternative evaluation tools whichcan be used in laboratories is V-diagram.V-diagrams were developed to enlighten the nature and the aim ofthe laboratory studies in science by Novak and Gowin firstly (Novak andGowin, 1984). V-diagram formed by three main parts provides theconnection between the focus question located in the middle of the Vletter, procedural part on the right side and the conceptual part on theleft side. While forming the V-diagram firstly the problem, concepttheory related to the problem and the principals are determined; duringthe laboratory studies data are gathered by recognizing the objectsrelated to the research and then these data are transferred. So Vdiagramsenable the individual to organize the knowledge better helpingmake connections between the conceptions and to learn meaningfully(Alvarez and Risko, 2007; Aydoğdu and Kesercioğlu, 2005). Forexample, SavranGencer, Sevim and Kaska (2015) in their studiesexpress that V-diagrams used in General Laboratories have contributedthe students’ learning positively and raised the success. Similarly it ismentioned that v-diagrams are one of the tools which can be used inpreparing and evaluating the research reports, evaluating the students,examining the laboratory leaflets and designing the education programs(Novak and Gowin, 1984).This diagram enables the students to prepare a report as to theexperiment by having used in pre, while and post-experiment activities.By this means, students make connections between the theoreticalknowledge learned in science lessons and the laboratory studies andunderstand the laboratory reports more easily (Gurley Dilger, 1992). Vdiagrambasically is a learning and assessment and evaluation toolprepared during the laboratory studies and replacing the experimentreport (Nakiboğlu, Benlikaya and Karakoç, 2001). This diagram can beused for many different aims such as to design and improve theeducation programs, prepare the research report and evaluate, analyzethe laboratory leaflets, evaluate the lesson and the students (NovakveGovin, 1984). In this research too, V-diagram is used as anassessment and evaluation tool in laboratory lesson. In this research, itis aimed to obtain the science teacher candidates opinions as to Vdiagramused as an assessment and evaluation tool in PhysicsLaboratory II lesson and to evaluate these opinions.MethodIn this research, phenomenological method of the qualitativeresearch methods has been applied in order to obtain the suitable datafor this research’s aim. Participants from whom the data obtained havebeen gathered by purposeful sampling (Cohen, Monion and Morrison, 2007). The study group of the research is formed by 30 teachercandidates studying in the 1st year of a public university located inAnkara in the spring semester of 2014-2015 academic year. Beforeproceeding with the application of the research, by the researchers Vdiagramsand a seminar as to the preparation of the V-diagrams weregiven and V-diagram examples prepared suitably to the rules by theresearchers were shown to the participants. Later, the participants wereasked to realize the experiments determined in the curriculum andprepare a V-diagram related to each experiment instead of traditionalreporting methods during the research process. Assessments andevaluations as to the lesson of teacher candidates were realized withthese diagrams and the research data were gathered with 3 semistructuredinterview questions prepared by the researchers in the endof the process. An interview form including semi-structured interviewquestions as to the usage of V-diagrams as an alternative assessmentand evaluation tool to the traditional methods and V-diagrams usedduring the semi-structured interviews were followed. Experts in theirown fields 4 researchers’ opinions have been consulted for the validityof the questions and this form. Content analysis of the qualitative dataanalysis methods have been used in order to analyze the gatheredqualitative data. The documents gathered by having typed of theinterview results have been analyzed by the HyperRESEARCHTM 2.6.1.qualitative analysis program in order to have the convenience whilerecognizing the relation between the data and coding.R
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akçil, M. & Oğuz, A. (2015). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Öz Yeterlik İnancı İle Öğrenen Özerkliğini Destekleme Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, TurkishStudies, 10(11), 1 6, ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8616. ANKARA-TURKEY.
- Akgün, Ş. (2000). Fen bilgisi öğretimi. Ankara: PegemYayıncılık.
- Alkan, C., Çilenti, K. & Özçelik, D. (1991). Kimyaöğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Alvarez, M. C. & Risko, V.J. (2007). The use of vee diagrams with third grader sas a metacognitive tool for learning science concepts. http://e-research.tnstate.edu/pres/5.
- Anagün, Ş. S., Kiliç, Z., Atalay, N. & Yaşar, S., (2015). “Sınıf Öğretmeni Adayları Fen Bilimleri Öğretim Programını Uygulamaya Hazır mı?, Turkish Studies, 10(11), 127-148 ISSN: 1308-2140, (Prof. Dr. Şefik Yaşar Armağanı), www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8611, ANKARA/TURKEY.
- Aydoğdu, M. & Kesercioğlu, T. (Editörler) (2005). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi. Anı Yayıncılık.
- Atilboz, G, N. & Yakişan, M. (2003). V Diyagramlarının genel biyoloji laboratuarı konularını öğrenme başarısı üzerine etkisi: canlı dokularda enzimler ve enzim aktivitesini etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,25: 8–13.
- Cohen, L., Manıon, L. & Morrıson, K. (2007). Research methods in education. (6thedition). London: Routledge Falmer.
- Çepni, S. & Ayvacı, H. Ş. (2008). Laboratuvar destekli fen ve teknoloji öğretimi. S. Çepni, (Editör). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi (7. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Demirtaş, B. (2006). Kimya deneylerinde “V” diyagramları ile öğretim etkinliğinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Evren, A. (2008). Hayvan fizyolojisi konularının V-diyagramı ile öğretiminin öğrenci başarısına, hatırda tutma düzeyine ve duyuşsal özelliklerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
- Fernandez, A. & Palcing, K. (2000). Teaching Strategies and Resources Examples http://acience.universe.edu.au/school/tutes/tsr/lig2000.pdf.
- Gurley Dılger, L. (1992). Gowin’svee. TheScienceTeacher, 59(3), 50-57.
- Gücüm, B. (1998). Fen bilimlerinin oluşumu, gelişimi ve fen bilgisi. Yaşar, S. (Editör). Fen bilgisi öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- İnce, E., Güven, E. & Aydoğdu, M. (2010). Fen bilgisi laboratuar uygulamaları dersinde kavram haritası ve V diyagramının akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. Çukurova Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 378 – 394.
- Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
- Karamustafaoğlu, S., Karamustafaoğlu, O. & Yaman, S. (2005). Fen ve teknoloji eğitiminde kavram öğretimi. Aydoğdu ve T. Kesercioğlu, (Editörler). İlköğretimde fen ve teknoloji öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık, ss.25-54.
- Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Atlas Yayın Dağıtım.
- Lebowıtz, S. J. (1998). Use of veemaps in a college science laboratory. University of Arizona, Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching (NARST), San Diego, CA, 19-22 April.
- Maxwell, J. (1996). Qualitativere search design.Thous and Oaks, CA: Sage Publications.
- MEB, (2005). Fen ve teknoloji programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Yayınları.
- Nakiboğlu, C., Benlikaya, R. & Karakoç, Ö. (2001). Ortaöğretim kimya derslerinde V diyagramı uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21: 97–104.
- Nakiboğlu, C. & Meriç, G. (2000). Genel kimya laboratuvarlarında V-diyagramı kullanımı ve uygulamaları. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1), 58-75.
- Novak, J. D. & Gowin, D. B. (1984). Learning how tolearn. New York: Cambridge UniversityPress.
- Novak, J. (1984). Application of advanves in learning theory and philosophy of science to the improvement of chemistry teaching. Journal of Chemical Education, 61(7), 607-612.
- Özer, B. (2002). İlköğretim ve ortaöğretim okullarının eğitim programlarında öğrenme stratejileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 1(1), 17-32.
- Punch, F. K. (2005). Sosyal araştırmalara giriş nitel ve nicel yaklaşımlar. (Çev. Bayrak,D., Arslan, H. B. ve Akyüz, Z.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Roehrig, G., Luft, J. A. & Edwards, M. (2001). Versatileveemaps. ScienceTeacher, 68(1), 28- 31.
- Roth, W. M. (1990). Mapyourwayto a beter laboratory. TheScienceTeacher, 57(4), 30-34.
- Savran Gencer, A., Sevim, S. & Kaska, A. (2015). Genel Biyoloji Laboratuvarında Vee Diyagramı Uygulaması: Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarının, Öz-Yeterlik İnançlarının ve Tutumlarının Boylamsal Olarak Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(52), 183-202.
- Sarıkaya, R., Selvi, M., Selvi, M. & Yakışan, M. (2004). V-diyagramlarının hayvan fizyolojisi laboratuvarı konularını öğrenme başarısı üzerine etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 341-347.
- Tatar, N., Korkmaz, H. & Şaşmaz Ören, F. (2007). Araştırmaya dayalı fen laboratuvarlarında bilimsel süreç becerilerini geliştirmede etkili araçlar: Vee ve I diyagramları. İlköğretim Online, 6(1), 76-92.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
APA | DOĞRU M, Selvi M, KÖKLÜKAYA A, GÜVEN YILDIRIM E (2015). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİR ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK V-DİYAGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. , 299 - 312. |
Chicago | DOĞRU Mustafa,Selvi Mahmut,KÖKLÜKAYA Ayşe Nesibe,GÜVEN YILDIRIM EZGİ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİR ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK V-DİYAGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. (2015): 299 - 312. |
MLA | DOĞRU Mustafa,Selvi Mahmut,KÖKLÜKAYA Ayşe Nesibe,GÜVEN YILDIRIM EZGİ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİR ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK V-DİYAGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. , 2015, ss.299 - 312. |
AMA | DOĞRU M,Selvi M,KÖKLÜKAYA A,GÜVEN YILDIRIM E FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİR ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK V-DİYAGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. . 2015; 299 - 312. |
Vancouver | DOĞRU M,Selvi M,KÖKLÜKAYA A,GÜVEN YILDIRIM E FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİR ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK V-DİYAGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. . 2015; 299 - 312. |
IEEE | DOĞRU M,Selvi M,KÖKLÜKAYA A,GÜVEN YILDIRIM E "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİR ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK V-DİYAGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ." , ss.299 - 312, 2015. |
ISNAD | DOĞRU, Mustafa vd. "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİR ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK V-DİYAGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ". (2015), 299-312. |
APA | DOĞRU M, Selvi M, KÖKLÜKAYA A, GÜVEN YILDIRIM E (2015). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİR ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK V-DİYAGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik), 10(15), 299 - 312. |
Chicago | DOĞRU Mustafa,Selvi Mahmut,KÖKLÜKAYA Ayşe Nesibe,GÜVEN YILDIRIM EZGİ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİR ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK V-DİYAGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.15 (2015): 299 - 312. |
MLA | DOĞRU Mustafa,Selvi Mahmut,KÖKLÜKAYA Ayşe Nesibe,GÜVEN YILDIRIM EZGİ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİR ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK V-DİYAGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.15, 2015, ss.299 - 312. |
AMA | DOĞRU M,Selvi M,KÖKLÜKAYA A,GÜVEN YILDIRIM E FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİR ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK V-DİYAGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(15): 299 - 312. |
Vancouver | DOĞRU M,Selvi M,KÖKLÜKAYA A,GÜVEN YILDIRIM E FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİR ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK V-DİYAGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(15): 299 - 312. |
IEEE | DOĞRU M,Selvi M,KÖKLÜKAYA A,GÜVEN YILDIRIM E "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİR ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK V-DİYAGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.299 - 312, 2015. |
ISNAD | DOĞRU, Mustafa vd. "FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİR ÖLÇME DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK V-DİYAGRAMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ". Turkish Studies (Elektronik) 10/15 (2015), 299-312. |