Yıl: 2017 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 347 - 377 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

‘Harçlıklarımı Biriktirdim, Artık Tablet Alabilir miyiz?’: Çocukların Etkileme Stratejileri Üzerine Bir Araştırma

Öz:
Bu araştırmanın amacı çocukların istedikleri biri ürünü satın aldırtmak için kullandıkları stratejilerin neler olduğunu ebeveynlerin bakış açısıyla belirlemektir. Veriler, kolayda örnekleme yoluyla belirlenen 260 ebeveynden yüzyüze anket tekniğiyle toplanmıştır. Analize uygun 240 veriye açıklayıcı faktör analizi, betimsel analizler, bağımsız iki örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar, çocukların etkileme stratejileri bağlamında duygusal tepkiler verme, mantıksal gerekçeler sunma, yapmacık sevgi gösterisinde bulunma, ikna etme, dikkat çekme ve rica etme stratejilerinden yararlandıklarını göstermektedir. En çok tercih edilen strateji mantıksal gerekçeler sunma, en az yararlanılan strateji ise dikkat çekmedir. Kullanılan etkileme stratejileri, ebeveynlere ve çocuklara özgü bazı demografik özellikler açısından farklılaşmaktadır
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat

‘I Saved My Pocket Money, Could We Buy a Tablet Now?’: A Study on Children’s Influence Strategies

Öz:
The purpose of this study was to determine children’s influence strategies on their parents when they wanted to buy a product. A face to face questionnaire was applied to 260 parents selected using the convenience sampling method. Exploratory factor analysis, descriptive analysis, independent samples t-test and one-way ANOVA were applied to the research data collected from 240 participants. The children’s influence strategies were grouped under six factors including emotional responses, presenting logical justifications, showing unnatural affectionate, persuasion, acting noticeably, and making a direct request for no reason. The most frequent strategy was presenting logical justifications, while the least frequent strategy was acting noticeably. Significant differences were found between the influence strategies and demographic variables of the children and their parents
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ali, A., Ravichandran, N. ve Batra, D. K. (2013). “Children’s Choice Of Influence Strategies in Family Purchase Decisions And The Impact Of Demographics”, Vision, 17(1), 27–40.
  • Aslan, E. ve Karalar, R. (2011). “The Effects Of Turkish Teens Over Family Purchase Of Various Products”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29, 149 – 162.
  • Atkin, C. K. (1978). “Observation of Parent-Child Interaction in Supermarket Decision-Making”, Journal of Marketing, 42(4), 41-45.
  • Berey, L. A. ve Pollay, R. W. (1978). “The Influencing Role Of The Child in Family Decision Making”, Journal of Marketing Research, V(- February 1968), 70-72.
  • Chaudhary, M. ve Gupta, A. (2012). “Exploring The Influence Strategies Used By Children: An Empirical Study in India”, Management Research Review, 35(12), 1153-1169.
  • Corfman, K. P. ve Donald, R. L. (1987). “Models Of Cooperative Group Decision Making And Relative Influence: An Experimental Investigation Of Family Purchase Decisions”, Journal of Consumer Research, 14(June), 1-13.
  • Cowan, G. ve Avants, S. K. (1988). “Children’s Influence Strategies: Structure, Sex Differences, And Bilateral Mother-Child İnfluence”, Child Development, 59, 1303-1313.
  • Çakır, E. (2006). Satın Alma Kararlarında Çocukların Rolleri. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Çakmak, A. Ç. ve Çakır, M. (2013). “9-11 Yaş Arası İlköğretim Öğrencilerinin Ailedeki Satın Alma Kararlarına Etkileri: Karabük Şehir Merkezinde Bir Araştırma”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(1), 116-136.
  • Çelik, N. (2015). “Ailelerin Satın Alma Kararlarında Genç Tüketicilerin Etkisi”, JED/GKD, 10(1), 29-51.
  • Field, A. (2005). Discovering Statistics Using SPSS. SAGE Yayınları, London.
  • Gaumer, C. J., Arnone, C. S. ve Ashley-Cotleur, C. (2013). “Child Influence: Depth Interviews With Pre-Operational Child Consumers And Their Parents”, Journal of Food Products Marketing, 19(3), 219-235.
  • Goodrich, K.ve Mangleburg, T. F. (2010). “Adolescent Perceptions Of Parent And Peer Influences On Teen Purchase: An Application Of Social Power Theory”, Journal of Business Research, 63 (2010), 1328–1335.
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L. ve Black, W. C. (1998). Multivariate Data Analysis. (Fifth Edition). Prentice-Hall.
  • Haselhoff, V., Faupel, U.ve Holzmüller, H. H. (2014). “Strategies Of Children And Parents During Shopping For Groceries”, Young Consumers, 15(1), 17-36.
  • Hamilton, K. ve Catterall, M. (2006). “Consuming Love in Poor Families: Children’s Influence on Consumption Decisions”, Journal of Marketing Management, 2006(22), 1031-1052.
  • Isley, L., Popper, E.T. ve Ward, S. (1984). “Children’s Purchase Requests And Parental Responses: Results From A Diary Study”, Journal of Advertising Research, October/November, 28-39.
  • Kerrane, B. ve Hogg, M. K. (2011). “How Best To Get Their Own Way? Children’s Influence Strategies Within Families”, Advances in Consumer Research, 39, 367 -373.
  • Kerrane, B. ve Hogg, M. K. ve Bettany, S. M. (2012). “Children’s Influence Strategies in Practice: Exploring The Co-constructed Nature Of The Child Influence Process in Family Consumption”, Journal of Marketing Management, 28(7–8), 809–835.
  • Kuzu, A. (2008). İnternet Kullanımı Ve Aile Araştırması. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Goodrich, K. ve Mangleburg, T. F. (2010). “Adolescent Perceptions Of Parent And Peer Influences On Teen Purchase: An Application Of Social Power Theory”, Journal of Business Research, 63(2010), 1328–1335.
  • Malhotra, N. K. (2007). Marketing Research: An Applied Orientation, (Fifth Edition), Upper Saddle River, New Jersey: Prentice-Hall.
  • Marquis, M. (2004). “Strategies for Influencing Parental Decisions On Food Purchasing”, The Journal of Consumer Marketing, 21(2/3), 134 – 143.
  • Nakip, M. (2013). Pazarlamada Araştırma Teknikleri. (3. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Pagla, M. ve Brennan, R. (2014). “The Development Of Brand Attitudes Among Young Consumers”, Marketing Intelligence & Planning, 32(6), 687-705.
  • Palan, K. M. ve Laczniak, R. N. (2001). “The Relationship Between Advertising Exposure And Children’s Influence Strategies”. American Marketing Association Conference Proceedings, 28 – 36.
  • Palan, K. M. ve Wilkes, R. E. (1997). “Adolescent-Parent Interaction in Family Decision Making”, Journal of Consumer Research, 24(2), 159-169.
  • Sekeres, D. C. (2009). “The Market Child And Branded Fiction: A Synergism Of Children’s Literature, Consumer Culture, And New Literacies”, Reading Research Quarterly, 44(4), 399-414.
  • Somesfalean, V. M. (2012). “Children as Target Market”, Studies in Business and Economics, 7(2), 172-183.
  • Spiro, R.L. (1983). “Persuasion in Family Decision Making”, Journal of Consumer Research, 9(March), 393-402.
  • Shoham, A. ve Dalakas, V. (2006). “How Our Adolescent Children Influence Us As Parents”, Journal of Consumer Marketing, 23/6, 344–350.
  • TUİK (2013). Seçilmiş Göstergelerle Tokat 2013. Erişim tarihi: 11.08.2017 http://www.tuik.gov.tr/ilGostergeleri/iller/TOKAT.pdf
  • Wang, S., Holloway, B. B., Beatty, S. E. ve Hill, W. W. (2007). “Adolescent Influence in Family Purchase Decisions: An Update And Cross-National Extension”, Journal of Business Research, 60(2007) 1117–1124.
  • Williams, L.A. ve Burns, A. C. (2000). “Exploring The Dimensionality Of Children’s Direct İnfluence Attempts”, Advances in Consumer Research, 27, 64 – 71.
  • Wimalasiri, J. S. (2004). “A Cross-National Study On Children’s Purchasing Behavior And Parental Response”, The Journal of Consumer Marketing, 21(4/5), 274-284.
  • Valkenburg, P. M. ve Cantor, J. (2001). “The Development Of A Child into A Consumer”, Applied Developmental Psychology, 22(2001), 61-72.
  • Yang, Z., Kim, C., Laroche, M. ve Lee, H. (2013). “Parental Style And Consumer Socialization Among Adolescents: A Cross-Cultural İnvestigation”, Journal of Business Research, 67(2014), 228–236.
APA Kılıçer T, OKAN M (2017). ‘Harçlıklarımı Biriktirdim, Artık Tablet Alabilir miyiz?’: Çocukların Etkileme Stratejileri Üzerine Bir Araştırma. , 347 - 377.
Chicago Kılıçer Tuğba,OKAN Mehmet Emre ‘Harçlıklarımı Biriktirdim, Artık Tablet Alabilir miyiz?’: Çocukların Etkileme Stratejileri Üzerine Bir Araştırma. (2017): 347 - 377.
MLA Kılıçer Tuğba,OKAN Mehmet Emre ‘Harçlıklarımı Biriktirdim, Artık Tablet Alabilir miyiz?’: Çocukların Etkileme Stratejileri Üzerine Bir Araştırma. , 2017, ss.347 - 377.
AMA Kılıçer T,OKAN M ‘Harçlıklarımı Biriktirdim, Artık Tablet Alabilir miyiz?’: Çocukların Etkileme Stratejileri Üzerine Bir Araştırma. . 2017; 347 - 377.
Vancouver Kılıçer T,OKAN M ‘Harçlıklarımı Biriktirdim, Artık Tablet Alabilir miyiz?’: Çocukların Etkileme Stratejileri Üzerine Bir Araştırma. . 2017; 347 - 377.
IEEE Kılıçer T,OKAN M "‘Harçlıklarımı Biriktirdim, Artık Tablet Alabilir miyiz?’: Çocukların Etkileme Stratejileri Üzerine Bir Araştırma." , ss.347 - 377, 2017.
ISNAD Kılıçer, Tuğba - OKAN, Mehmet Emre. "‘Harçlıklarımı Biriktirdim, Artık Tablet Alabilir miyiz?’: Çocukların Etkileme Stratejileri Üzerine Bir Araştırma". (2017), 347-377.
APA Kılıçer T, OKAN M (2017). ‘Harçlıklarımı Biriktirdim, Artık Tablet Alabilir miyiz?’: Çocukların Etkileme Stratejileri Üzerine Bir Araştırma. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 9(2), 347 - 377.
Chicago Kılıçer Tuğba,OKAN Mehmet Emre ‘Harçlıklarımı Biriktirdim, Artık Tablet Alabilir miyiz?’: Çocukların Etkileme Stratejileri Üzerine Bir Araştırma. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi 9, no.2 (2017): 347 - 377.
MLA Kılıçer Tuğba,OKAN Mehmet Emre ‘Harçlıklarımı Biriktirdim, Artık Tablet Alabilir miyiz?’: Çocukların Etkileme Stratejileri Üzerine Bir Araştırma. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, vol.9, no.2, 2017, ss.347 - 377.
AMA Kılıçer T,OKAN M ‘Harçlıklarımı Biriktirdim, Artık Tablet Alabilir miyiz?’: Çocukların Etkileme Stratejileri Üzerine Bir Araştırma. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi. 2017; 9(2): 347 - 377.
Vancouver Kılıçer T,OKAN M ‘Harçlıklarımı Biriktirdim, Artık Tablet Alabilir miyiz?’: Çocukların Etkileme Stratejileri Üzerine Bir Araştırma. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi. 2017; 9(2): 347 - 377.
IEEE Kılıçer T,OKAN M "‘Harçlıklarımı Biriktirdim, Artık Tablet Alabilir miyiz?’: Çocukların Etkileme Stratejileri Üzerine Bir Araştırma." Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 9, ss.347 - 377, 2017.
ISNAD Kılıçer, Tuğba - OKAN, Mehmet Emre. "‘Harçlıklarımı Biriktirdim, Artık Tablet Alabilir miyiz?’: Çocukların Etkileme Stratejileri Üzerine Bir Araştırma". Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi 9/2 (2017), 347-377.