EĞİTSEL İNTERNET KULLANIMI İLE TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUM ARASINDAKİ İLİŞKİ: ÖĞRETMEN ADAYLARI ÖRNEĞİ
Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 15 Sayfa Aralığı: 519 - 534 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
EĞİTSEL İNTERNET KULLANIMI İLE TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUM ARASINDAKİ İLİŞKİ: ÖĞRETMEN ADAYLARI ÖRNEĞİ
Öz: Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanımları, teknolojik pedagojik alan bilgilerine vakıf olma durumları ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumlarının belirlenmesi oldukça önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı; öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım öz yeterliği inançları, teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güveni ve eğitim teknolojilerine yönelik tutum arasındaki ilişkinin bulunması ve bazı değişkenlere (sınıf düzeyi, bölüm, cinsiyet, internet kullanım sıklığı) göre farklılıklarının saptanmasıdır. Bu amaçla, 404 öğretmen adayından oluşan örneklem grubu ile ilişkisel tarama modelinde bir çalışma yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak; Şahin (2009) tarafından geliştirilen "eğitsel internet kullanım öz yeterliği inançları ölçeği", Graham ve ark. (2009) tarafından geliştirilen, Timur ve Taşar (2011) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güven ölçeği" ve Pala (2006) tarafından geliştirilen "eğitim teknolojilerine yönelik tutum ölçeği" kullanılmıştır. Bağımsız değişkenlerin (cinsiyet, öğrenim görülen program) iki gruba sahip olması sebebiyle ölçekler için bağımsız gruplar t-testi gerçekleştirilmiştir. Diğer bağımsız değişkenlerin (sınıf düzeyi, internet kullanım sıklığı) ikiden fazla gruba sahip olması sebebiyle tek yönlü varyans analizi (ANOVA) gerçekleştirilmiştir. Ayrıca ölçekten elde edilen toplam puanların sürekli olması ve normal dağılması sebebiyle, gruplar arası ilişkilerin belirlenmesi için basit doğrusal korelasyon analizi yapılarak Pearson korelasyon katsayıları belirlenmiştir. Söz konusu ölçme araçlarından elde edilen bulgulara göre; sınıf düzeyi ve öğrenim gördükleri bölümlere göre herhangi anlamlı bir farklılık saptanmazken, cinsiyet ve internet kullanım sıklıklarına göre farklılık bulunmuştur. Ayrıca eğitsel internet kullanımı, teknolojik pedagojik alan bilgisi ve eğitim teknolojilerine yönelik tutumları arasında anlamlı ilişkiler saptanmıştır
Anahtar Kelime: THE RELATION BETWEEN EDUCATIONAL INTERNET USE and TECHNOLOGICAL PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE AND ATTITUDES TOWARD EDUCATIONAL TECHNOLOGY: EXAMPLE OF PRE-SERVICE TEACHERS
Öz: Educational internet use of prospective teachers, their status of having technological pedagogical content knowledge and determining their attitudes towards educational technology is quite important. The purpose of this study is to find out the relationship between the teacher candidates’ educational internet use self-efficacy beliefs, technological pedagogical content knowledge self-confidence and attitudes towards education technology, and to determine differences according to some variables (grade level, department, gender, internet use frequency). For this purpose, a relational -model study has been conductud with a sample group consisting of 404 prospective teachers. As data collection tool; " pedagogical internet use self-efficacy beliefs scale" developed by Şahin (2009), "technological pedagogical content knowledge self-confidence scale" developed by Graham et al. (2009) and adapted into Turkish by Timur and Taşar (2011) and “attitude scale for educational technology" developed by Pala (2006) has been used. Since the independent variables (gender, attended program)have two groups, independent groups t-test has been performed for the scales. For the other independent variables (grade level, the frequency of Internet usage) have more than two groups ,one-way analysis of variance (ANOVA) has been used.Moreover , since the total score obtained from the scale is continuous and ranged normaly, Pearson correlation coefficients have been determined by making a simple linear correlation for the determination of inter-group relations .According to data obtained from these measuring means; differences have been observed according to gender and frequency of Internet use while no significant difference in terms of grade level and the department they study has been detected. In addition, significant relations have been detected between the educational use of the Internet, technological pedagogical content knowledge and the attitude towards educational technology The need for the training of teachers equipped with the necessaryknowledge and skills starting from the effective use of teachingtechnologies in teaching and learning process to learning, configurationand use of knowledge is a lot more today. Because, teaching technologiesare to be put into practice as being integrated with learningactivities(Rock & Yılayaz, 2013; Thompson & Mishra, 2008). When thisrequirement is considered, prospective teachers' educational uses of theInternet, their status of having technological pedagogical contentknowledge and determining their attitudes towards educationaltechnology is quite important. The purpose of this study is to find out therelationship between the teacher candidates’ educational internet use self-efficacy beliefs, technological pedagogical content knowledge selfesteemand attitudes towards education technology, and to determinedifferences according to some variables (grade level, department, gender,internet use frequency).As to determine the relations of different variableswith each other,This study has been designed as"relational (correlational) scanningmodel”. Correlational research is the study in which the relationshipbetween two or more variables is examined without intervening thevariables (Büyüköztürk et al., 2010). Due to the identification of relationsbetween variables, it comes out as a kind of descriptive research(Fraenkel and Wallen, 2006). The sample of the study constitues 404prospective teachers randomly chosen from two state universities in thecity of Eskisehir. In this study, " pedagogical internet use self-efficacybeliefs scale" developed by Şahin (2009), "technological pedagogicalcontent knowledge of self-confidence scale" developed by Graham et al.(2009) and adaptated into Turkish by Timur and Taşar (2011) and“attitude scale for educational technology" developed by Pala (2006) hasbeen used as data collection tool. Educational internet use self-efficacybeliefs scale is single-dimension five point- likert type scale and consistsof 28 questions. Technological pedagogical content knowledge self-esteemscale was developed by Graham et al. (2009) and adapted into Turkishby Timur and Taşar(2011). The scale in question is composed by fourdimensions; technology, pedagogy and content knowledge; The firstdimension; Technological Pedagogical Content Knowledge(TPAb)dimension, the second dimension; Technological PedagogicalKnowledge (TPN) dimension, the third dimension; Technological FieldKnowledge(TAB) and the fourth dimension; Technological Knowledge(TB). The scale comprises 8 items in the first dimension (1-8. Items), 7 itemsin the second dimension (9-15. Items),5 items in the third dimension (16-20. items) and 11 items in the fourth dimension (21-31.) There are a totalof 31 items and it is in five-point Likert-type. 43 issues containingattitude scale for educational technology, goals within the scope ofeducational technology, equipment use, teaching methods, assessmentand evaluation material has been scored by Likert system. In this scale,five options take place as“Completely Agree”, "Agree", "Neutral","Disagree" or "Strongly Disagree". Data set has been created by editingthe raw state of the data. It has been determined by reliability studiesmade for each scale that the scales are appropriate for analysis.Normality test has been conducted prior to the decision on what analysisto do. Following this analysis, the data has been found normallydistributed since Kolmogrov-Smirnov value (p> 0.05) has beenappropriate. Since the data are in rate scale and fit into a normaldistribution, it has been decided to make the parametric analysis. Suchvalues as descriptive statistics about the scale, average, standarddeviation and etc. have been revealed by data sets. As the independentvariables (gender, attended program) have two groups, independentgroups t-test has been performed for the s
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Abell, S. (2008). Twenty years later: Does pedagogical content knowledge remain a useful idea? International Journal of Science Education, 30(10), 1405-1416.
- Adıgüzel, A. (2005). Avrupa Birliğine uyum sürecinde öğretmen niteliklerinde yeni bir boyut: Bilgi okuryazarlığı. Milli Eğitim Dergisi, 167, 355-363.
- Akın, M. & Baştuğ, A. (2005). Erzincan eğitim fakültesi ilköğretim bölümü sınıf öğretmenliği anabilim dalı öğrencilerinin bilgisayar ve internet teknolojilerinden yararlanma düzeylerini belirlemeye yönelik bir ön araştırma. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 47-58.
- Aktepe, V. (2011). Sınıf öğretmenlerinin derslerinde bilgisayarı kullanımlarına ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 75-92.
- Baş, G. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin eğitsel internet kullanımı öz-yeterlik inançlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 1(2), 35-51.
- Başarıcı, R. & Ural, A. (2009). Bilgisayar öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime yönelik tutumları, International Online Journal of Educational Sciences, 1(1), 165-176.
- Berkant, H. G. & Efendioğlu, A. (2011). Faculty of education students’ attitudes toward computer and making computer supported education. Paper presented at International Educational Technology Conference (IETC) 2011, 25-27 May 2011, Istanbul, Turkey, (pp. 543-548).
- Busch, T. (1995). Gender differences in self-efficacy and attitudes toward computers, Journal of Educational Computing Research, 12(2), 147-158.
- Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Çelik, H. C. & Bindak, R. (2005). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 27-38.
- Çetin, B. (2008). Marmara Üniversitesi sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algılarının incelenmesi, Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 101-114.
- Doğruer, N., Meneviş, Ş. & Eyyam, R. (2010). Öğretmen adaylarının internet kullanımı. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November Antalya-Turkey.
- Ekici, G. (2008). Teknik öğretmenlerin ve teknik öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1, 42-55.
- Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education (6.Baskı). New York: McGraw-Hill International Edition.
- Gezer, B. & Sevim, Y. (2006). Ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin internet kullanımlarının meslekî gelişimlerine etkisi (Elazığ İli Örneği). Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 5(1).
- Gök, B. & Erdoğan, T. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının internetin eğitimsel amaçlar için kullanımına yönelik tutumlarının belirlenmesi. 8. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansında (İETC) sunulmuştur. Eskişehir, Anadolu Üniversitesi.
- İşman, A., Baytekin, Ç., Balkan, F., Horzum, B. & Kıyıcı, M. (2002). Fen bilgisi eğitimi ve yapısalcı yaklaşım. The Turkish Online Journal of Educational Technology(TOJET), 1(1), 41-47.
- Karademir, E. (2009). Bilgisayar destekli öğretimin öğrencilerin fen ve teknoloji dersi elektrik ünitesindeki akademik başarı düzeylerine, bilimsel süreç becerilerine ve tutumlarına etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Kaya, A., Balay, R. & Adıgüzel, R. (2014). Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım becerileri ile bilgi edinme becerileri arasındaki ilişki düzeyi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 83-99.
- Kaya, Z. & Yılayaz, Ö. (2013). Öğretmen Eğitimine Teknoloji Entegrasyonu Modelleri ve Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi, Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi (BAED), 4(8), 57- 83.
- Kaya, Z., Emre, İ. & Kaya, O. N. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) acısından özgüven seviyelerinin belirlenmesi. 9. Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 643-651, Elazığ.
- Kaya, Z., Özdemir, T. Y., Emre, İ. & Kaya, O. N. (2011). Exploring preservice information technology teachers’ perception of self-efficacy in web-technological pedagogical content knowledge. 6th International Advanced Technologies Symposium (IATS’11), Elazığ.
- Kılıç, H. & Coşkun, Y. D. (2010). Öğretmen adaylarının eğitsel amaçlı internet kullanım öz-yeterlik inanç düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. 19. Eğitim Bilimleri Kurultayında sunulmuştur. KKTC, Lefkoşa, Uluslararası Kıbrıs Doğu Akdeniz Üniversitesi.
- Kırschhner, P. & Selınger, M. (2003). The state of affairs of teacher education with respect to information and communications technology. Technology, Pedagogy and Education, 12(1), 5-17.
- Koehler, M. J. & Mıshra, P. (2008). Introducing TPCK. In AACTE Committee on Innovation and Technology. (Ed.), Handbook of technological pedagogical content knowledge (TPCK). New York: Routledge.
- Köseoğlu, P., Yılmaz, M., Gerçek, C. & Soran, H. (2007). Bilgisayar kursunun bilgisayara yönelik başarı, tutum ve öz-yeterlik inançları üzerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 203-209.
- Menzi, N., Çalışkan, E. & Çetin, O. (2012). Öğretmen adaylarının teknoloji yeterliliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Science International, 2(1), 1-18.
- Pala, A. (2006). İlköğretim birinci kademe öğretmenlerinin eğitim teknolojilerine yönelik tutumları, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 177-188.
- Polat, C. (2005). Üniversitelerde bilgi okuryazarlığı programlarının geliştirilmesi: Hacettepe üniversitesi örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Sancar-Tokmak, H., Yavuz-Konokman, G. & Yanpar-Yelken, T. (2013). Mersin Üniversitesi okul öncesi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) özgüven algılarının incelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1), 35- 51.
- Selwyn, N. (2008). An investigation of differences in undergraduates' academic use of the internet. Active Learning in Higher Education, 9(1), 11-22.
- Şahin, İ. (2009). Eğitsel internet kullanım öz-yeterliği inançları ölçeğinin geçerliği ve güvenirliği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 461-471.
- Şemseddin, G. & Odabaşı, F. (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitimde öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin önemi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 43-48.
- Tekinarslan, E. (2008). Eğitimciler için temel teknoloji yeterlikleri ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 186-205.
- Thompson, A. & Mıshra, P. (2008). Breaking news: TPCK becomes TPACK! Journal of Computing in Teacher Education, 24 (2), 78-102.
- Timur, B. & Taşar, M. F. (2011). Teknolojik pedagojik alan bilgisi öz güven ölçeğinin (TPABÖGÖ) Türkçeye uyarlanması, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 839-856.
- Tuncer, M. & Özüt, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitsel internet kullanımına yönelik özyeterlik inançları. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 7(2), 1079-1091.
- Ulaş, A. H. & Ozan, C. (2010). Sınıf öğretmenlerinin eğitim teknolojileri açısından yeterlilik düzeyi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 63-84.
- Yenilmez, K., Turgut, M., Anapa, P. & Ersoy, M. (2011). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının eğitsel internet kullanımına yönelik öz-yeterlik inançları. 5. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumunda sunulmuştur. Elazığ, Fırat Üniversitesi.
- Yusuf, M. O. & Balogun, M.R. (2011). “Student-Teachers’ Competence and Attitude towards Information and Communication Technology: A Case Study in a Nigerian University”, Contemporary Educational Technology, 2 (1), 18-36.
APA | KARADEMIR E (2015). EĞİTSEL İNTERNET KULLANIMI İLE TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUM ARASINDAKİ İLİŞKİ: ÖĞRETMEN ADAYLARI ÖRNEĞİ. , 519 - 534. |
Chicago | KARADEMIR ERSIN EĞİTSEL İNTERNET KULLANIMI İLE TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUM ARASINDAKİ İLİŞKİ: ÖĞRETMEN ADAYLARI ÖRNEĞİ. (2015): 519 - 534. |
MLA | KARADEMIR ERSIN EĞİTSEL İNTERNET KULLANIMI İLE TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUM ARASINDAKİ İLİŞKİ: ÖĞRETMEN ADAYLARI ÖRNEĞİ. , 2015, ss.519 - 534. |
AMA | KARADEMIR E EĞİTSEL İNTERNET KULLANIMI İLE TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUM ARASINDAKİ İLİŞKİ: ÖĞRETMEN ADAYLARI ÖRNEĞİ. . 2015; 519 - 534. |
Vancouver | KARADEMIR E EĞİTSEL İNTERNET KULLANIMI İLE TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUM ARASINDAKİ İLİŞKİ: ÖĞRETMEN ADAYLARI ÖRNEĞİ. . 2015; 519 - 534. |
IEEE | KARADEMIR E "EĞİTSEL İNTERNET KULLANIMI İLE TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUM ARASINDAKİ İLİŞKİ: ÖĞRETMEN ADAYLARI ÖRNEĞİ." , ss.519 - 534, 2015. |
ISNAD | KARADEMIR, ERSIN. "EĞİTSEL İNTERNET KULLANIMI İLE TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUM ARASINDAKİ İLİŞKİ: ÖĞRETMEN ADAYLARI ÖRNEĞİ". (2015), 519-534. |
APA | KARADEMIR E (2015). EĞİTSEL İNTERNET KULLANIMI İLE TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUM ARASINDAKİ İLİŞKİ: ÖĞRETMEN ADAYLARI ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik), 10(15), 519 - 534. |
Chicago | KARADEMIR ERSIN EĞİTSEL İNTERNET KULLANIMI İLE TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUM ARASINDAKİ İLİŞKİ: ÖĞRETMEN ADAYLARI ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.15 (2015): 519 - 534. |
MLA | KARADEMIR ERSIN EĞİTSEL İNTERNET KULLANIMI İLE TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUM ARASINDAKİ İLİŞKİ: ÖĞRETMEN ADAYLARI ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.15, 2015, ss.519 - 534. |
AMA | KARADEMIR E EĞİTSEL İNTERNET KULLANIMI İLE TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUM ARASINDAKİ İLİŞKİ: ÖĞRETMEN ADAYLARI ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(15): 519 - 534. |
Vancouver | KARADEMIR E EĞİTSEL İNTERNET KULLANIMI İLE TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUM ARASINDAKİ İLİŞKİ: ÖĞRETMEN ADAYLARI ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(15): 519 - 534. |
IEEE | KARADEMIR E "EĞİTSEL İNTERNET KULLANIMI İLE TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUM ARASINDAKİ İLİŞKİ: ÖĞRETMEN ADAYLARI ÖRNEĞİ." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.519 - 534, 2015. |
ISNAD | KARADEMIR, ERSIN. "EĞİTSEL İNTERNET KULLANIMI İLE TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ VE EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK TUTUM ARASINDAKİ İLİŞKİ: ÖĞRETMEN ADAYLARI ÖRNEĞİ". Turkish Studies (Elektronik) 10/15 (2015), 519-534. |