DOĞU TÜRKİSTAN BAĞIMSIZLIK DAVASININ LİDERİ MEHMET EMİN BUĞRA HAREKETİNİN DİNSEL DİNAMİKLERİ

Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 18 Sayfa Aralığı: 147 - 160 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

DOĞU TÜRKİSTAN BAĞIMSIZLIK DAVASININ LİDERİ MEHMET EMİN BUĞRA HAREKETİNİN DİNSEL DİNAMİKLERİ

Öz:
Doğu Türkistan'dan göç edip Türkiye'ye yerleşen ve hem ülkesi hem de yerleştiği yeni vatanı için önemli görevler üstlenen Emin Buğra (19011965)'nın medrese hayatı ile özgürlük mücadelesi dönemindeki dindarlığı, tartışmasız olarak bütün İslamcı çevrelerce takdir edilmiştir. Onun yeri, şimdiye kadar hiç doldurulamamıştır. Hayatı boyunca Doğu Türkistan'ın bağımsızlık mücadelesi için hiçbir ülkenin iç siyasetinde yer almamıştır. Bulunduğu yerlerde parti tutmamıştır. Yerel hiçbir örgüte üye olmamıştır. Her yerde Doğu Türkistan halkının bir vekili gibi davranmıştır. Dini taassuptan geri durmuştur. Aydın bir din adamı olmuştur. Hakkında yapılan çalışmalar ise oldukça sınırlıdır. Özellikle onun dini hayatını konu edinen bir çalışma neredeyse hiç yoktur. Oysa o her şeyden evvel bir din adamıdır. Ondan sonra başarılı bir diplomattır. Türkiye'de bulunduğu süre içerisinde birçok uluslararası konferanslarda halkını temsil etmiştir. Türkiye'de Türk akraba toplulukları ve dünya islam birliği teşkilatı ile sürekli temas halinde olmuştur. Bu genel kabule karşın, onun siyasi hayattaki tutumları, sosyal yaşantısındaki davranışları ve kimi fikirleri dinî açıdan açıklanmaya muhtaçtır. İşte bütün bu hususların ortaya çıkarılması için böyle bir çalışmaya gerek duyulmuştur. Bu çalışmada, öncelikle Buğra'nın yetişme döneminde etkili olan dinî unsurların izleri sürülecektir. İkinci adımda siyasi mücadelesindeki milliyetçilik vurgusu, dinî açıdan değerlendirilecektir. Üçüncü adımda ise, onun İslamcılık anlayışı ve Türk-İslam düşünce sistemindeki konumu ortaya konulacaktır. Çalışmanın sonunda da Kur'anî ve sosyolojik açıdan "Buğra Hareketi"nin dinî yönü temellendirilecektir
Anahtar Kelime:

RELIGIOUS DYNAMICS OF MEHMET EMIN BUGRA MOVEMENT ON EAST TURKISTAN INDEPENDENCE STRUGGLE

Öz:
The madrasa life and piety during the period of the independence struggle of Emin Bugra , who was migrated from East Turkistan, settled in Turkey, and performed important duties for both his new and mother counties, has been appreciated and undisputed by the Islamic circles. His loss has never been filled until now. Throughout his life, East Turkestan has not been involved in the internal politics of any country for the struggle for independence. He did not hold a party where he was. There are no local knitting members. Everywhere in East Turkestan people behave like a deputy. The religion has been restrained. Aydin has become a clergyman. Studies about it are rather limited. There is hardly any work on the subject of his religious life. However, he is a religious man before everything else. After that he is a successful diplomat. During his time in Turkey he represented his people at many international conferences. He has been in constant contact with Turkish relatives in Turkey and the world Islamic Union. Despite this general acceptance, his political attitudes, behavior in social life and some ideas need to be explained in terms of religious. Such a study is needed to uncover all of these issues. In this study, firstly effective religious elements along with Bugra’s growth will be traced. Then emphasis on nationalism in his political struggles will be evaluated from a religious point. In the third step, his understanding of Islamism and position on the Turkish-Islamic thinking will be presented. At the end of this study, religious aspects of the “Bugra movement” will be founded from the Quranic and a sociological perspective.The 20th century was one of the bloody era for East Turkestan. EastTurkestan people kept on their request for freedom continuously againstto the invasion of firstly Manchu, then Nationalist Chinese Governmentand Chinese Communist Government in 1949, which still maintains.They looked for several means on this way. They took positions in armedrebellions, diplomatic attempts and legal fights for law. Muhammad AminBughra was one of the significant figure one among them in this field,who spent his life for that.Bughra was grown up with the notion of struggle against to crueltyand dependency in his early years, which he took it from his family. Hewas good at in theological issues in his early years. After his school years,he was keen on theological knowledge, but at the same time he startedhis armed fight that after he gained a great success. But after that,because of some reasons beyond his power, he failed and stayed as arefugee in Kabul where he continued his theological researches anddiplomatic acts. Also, his fight maintained in the capital of NationalChinese Government, Chung Ching and the center of East Turkestan,Urumqi. In 1949, with the collapse of the national hegemony in China,communist Chinese regime took place. In this point, because he could not find any way to keep on his rightful claim in his hometown, Bughrafirstly migrated to India and then came to Turkey where he passed away.He continued his fight in different situations and he seized theopportunities on place and time very well. Right along with his theologicaland historical researches, during his lifetime in Chung Ching andUrumqi, he was a successful politician. After his arrival to Turkey untilthe end of his life, he proceeded his fight for freedom unceasingly. He tookcare of his fight in the glare of states. According to him, it is more usefulto introduce this fight through civil society organizations to all over theworld. In this context, while in Turkey, he took participate in theestablishment of many non-governmental organizations or have been inconstant contact with them. He has provided relevant institutions andorganizations with reports related to human rights violations in EastTurkestan. He has actively participated in the activities of organizationssuch as human rights organizations and world Muslim associationsaround the world. He expressed the problems of the Muslim people ofTurkestan during the sessions he participated. He has made variousdiplomatic and scientific visits to countries like Egypt and India. He gaveconferences. He tried to attract the attentions of the people of Egypt andIndia to the Turkestan problems. He also exchanged opinions withleading politicians and scholars.Bughra always preserved his Islamic identity during his claim. Hedid not give importance to the communist system of his time, and he didnot victimize the right of life of the people of East Turkestan to ethnicradicalism. Because it is a period that modern-day extremist nationalismdiscourses are very common. National states were set up in successionduring this period. However, Muhammad Amin Bughra has always tried tomaintain the struggle for independence of East Turkestan with a waybeyond the states. His freedom claim on Islamic basis was only anintellectual understanding. He expressed that being a partisan as harmfulas atheism. At the same time, he defended the idea that East Turkestanwas a Turkish fatherland from the early times and the owners of thiscountry are always Turks.He did not interrupt his scientific studies while he was a leader inpolitical arena. History and literature have been the two most importantfields of study for him. Apart from these, he have written serial articlesrelated to religious and social issues on various journals.We want to mention a topic in this study that was not taken intoaccount in previous studies. In the political life of Muhammad AminBughra, his religious dynamics are an important issue that can not beignored. It must be revealed how influential the religious factor is inshaping and sustaining his political life in terms of being a clergyman.We find that it is important to conduct such a study because of thereasons we try to express above. After a bri
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adil Hikmet Bey, Asya’da Beş Türk, Ötüken Yay.,1. bsk, İstanbul 1998
  • Ahmed b. Hanbel, Müsned, 4/107.
  • Altay Dergisi, yıl: 1945, sayı: 17-18.
  • Anthony Garnaut, “From Yunnanto Xinjiang: Governor Yang Zengxin and his Dungan Generals”, Etudesorientales N° 25 (1ersemestre 2008).
  • Buhârî, el-Camiu’s-Sahih, Mağâzî, 35.
  • Büyük Ansiklopedi, (AXİS 2000), Milliyet/HACHETTE, Doğan Kitapçılık 1999, c. 4, s. 302.
  • Charles Y. Glock, “Dindarlığın Boyutları Üzerine”, Çev: M. Emin Köktaş, 2007, s. 256-267.
  • Çin’in Xinjiang Bölgesi, Editör: Li Sheng, Xin Jiang Halk Yayınevi, Ürümçi 2006.
  • David Kushner, Türk Milliyetçiliğinin Doğuşu (3876- 1908), Tercüme: Zeki Doğan, Fener Yayınları, s. 13, 21.
  • Ebû Dâvud, Sünen, “Edeb”, 112.
  • Erkin Emet, “Mehmet Emin Buğra, Türkler Ansiklopedisi, Ankara 2002, c. 18, s. 725.
  • Hasan Arslan, “Dindarlık Boyutları, Algıları Ve Uygulamaları”, Hikmet Yurdu, Ocak – Haziran 2011, Yıl: 4, C: 4, Sayı: 7, s. 13.
  • Hoten Şehri Tarih Materyalliri, Editör Abdullah Süleyman, Hoten 2010.
  • İsa Yusuf Alptekin, Esir Doğu Türkistan İçin, Derleyen: M. Ali Taşçı, İstanbul 1985.
  • Kur’an-ı Kerim.
  • Kurban, Nurahmet., “Çağdaş Uygur İslam Düşüncesinin Önderi Abdulkadir Damolla”, Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanlığı, bilig, Bahar/ 2010, sayı 53, Ankara (2010), s.167-170.
  • LiDungfang, “Şincanglıklar Türk mü?”, Zhongyang Ribao gazetesi,14 Ekim 1944 Chong Qing.
  • LiDungfang, “Yineleyelim: Şincanglılar Türk, Şincang Eyaletini Türkistan Demek Doğru Değildir”, Zhongyang Ribo gazetesi, 2-3 Kasım 1944 Cong Qing.
  • Liu Zi Xiao, Uygurlar Tarihi, 2. Kısım, Şincang Helk Neşriyatı, Ürümçi 2003.
  • M. Saffet Sarıkaya, “Osmanlı Türkiye’sindeki İslamcılık Düşüncesine Genel Bir Bakış”, Arayışlar -İnsan Bilimleri Araştırmaları, 1999/1, cilt: I, sayı: 1, s. s. 105.
  • Mecmau’z-zevâid, 6/244.
  • Mehmet Ali Alioğlu, “Üç Efendiler Hareketinin Doğu Türkistan Doğu Türkistan Siyasi Tarihindeki Yeri ve Önemi”, Doğu Türkistan’ın Sesi dergisi, XXIII/67-68 (2006), s. 2-3.
  • Mehmet Emin Buğra, “İslam Dünyasına Bir Çağrı”, Külliyat, (CD, 2.30), s. 1-2.
  • Mehmet Emin Buğra, Birinci Toplam, (CD) Vesika (a) 2.1, s. 2.
  • Mehmet Emin Buğra, “İslam ve Medeniyet”, Altay dergisi, Chong Qing, Ocak 1943, sayı: 5, s. 1-3.
  • Mehmet Emin Buğra, “Milliyetçi Çin ve Türkistan Meselesi”, Yeni İstanbul Gazetesi 14/02/1957.
  • Mehmet Emin Buğra, Karaçi Üniversitesinde Yaptığı Konuşma, 30/03/1958, s. 5.
  • Mehmet Emin Buğra, Külliyat (CD, 4.2.1-14).
  • Mehmet Emin Buğra, Sialkot’ta İkbali Anma Töreninde Söylediği Konuşma, 25 Nisan 1958, (CD. 5.1.5), s. 1-3.
  • Mehmet Emin Buğra, Şerki Türkistan Tarihi, Ankara 1998, s. 316-317.
  • Mehmet Emin Buğra, “İkbal ve Bir Türkistanlı Mülteci”, Lahor 27 Nisan 1958, (CD, 5.1.6), s. 1.
  • Merthan Dündar, Panislamizm’den Büyük Asyacılığa, Ötüken Yay., İstanbul 2011, s. 57
  • Muhammed Emin Buğra Eserleri, haz: Abdulcelil Turan, Teklimakan Uygur Neşriyatı, İstanbul 2015.
  • Muhammet Yakub Buğra, Mahusen Koşunlirining Hoten Helkige Kılgan Zoravanlık ve Buzgunçilik İşliridin Eslime”, Şincang Tarih Materyalliri, Sayı: 17,Ürümçi 1986.
  • Musa Carullah, “Besmele Risalesi”, Kahire, 1350/1932.
  • Mümtazer Türköne, İslamcılık, Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), yıl: 2001, cilt: 23, sayfa: 60.
  • Necdet Subaşı, Gündelik Hayat ve Dinsellik, İz Yayıncılık, İstanbul 2004, s. 16.
  • Ni Yuching, “Muhamet İmin Buğra Kandak Kişi”, Şincang Tezkirisi, yıl: 1995, sayı: 4, s. 56;
  • Niyazi Akyüz, “Dini Tecrübenin İfade Şekilleri”, Atatürk Üniversitesi Din Sosyolojisi Ders Notları, 2015.
  • Paul E. Johnson, “Dini Tecrübe”, Çev: Recep YAPAREL, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1986, sayı: 3, s. 196-197.
  • Seyfidin Ezizi, Ömür Destanı, Milletler Neşriyatı, Pekin.
  • Sün Bin, “Hoten’ning Çong İşlar Yilnamisi”, Hoten’ning Kiskiçe Tarihi, Şincang Helk Neşiryatı, Ürümçi 2005.
  • Şerif Huştar, Şinjiang’ning Yekinki Zaman Tarihidiki Meşhur Şehisler, Şinjang Helk Neşriyatı, Ürümçi 2000.
  • Şeyhülislam. M. Sabri, “İslam ve Milliyetçilik”, İslam Medeniyeti dergisi, 25 Temmuz 1969, s. 45.
  • Tayyib Gökbilgin, “Ziya Gökalp'e Göre Halkçılık, Milliyetçilik, Türkçülük”, İslam Tetkikleri Enstitüsü Dergisi, İstanbul 1976, s. 209.
  • Zhang Jikang, “İslam Dini”, Hoten’in Kiskiçe Tarihi, I-II, Şincang Halk Neşriyatı, Ürümçi 2005.
APA NUR AHMET KURBAN N (2016). DOĞU TÜRKİSTAN BAĞIMSIZLIK DAVASININ LİDERİ MEHMET EMİN BUĞRA HAREKETİNİN DİNSEL DİNAMİKLERİ. , 147 - 160.
Chicago NUR AHMET KURBAN NURAHMET KURBAN DOĞU TÜRKİSTAN BAĞIMSIZLIK DAVASININ LİDERİ MEHMET EMİN BUĞRA HAREKETİNİN DİNSEL DİNAMİKLERİ. (2016): 147 - 160.
MLA NUR AHMET KURBAN NURAHMET KURBAN DOĞU TÜRKİSTAN BAĞIMSIZLIK DAVASININ LİDERİ MEHMET EMİN BUĞRA HAREKETİNİN DİNSEL DİNAMİKLERİ. , 2016, ss.147 - 160.
AMA NUR AHMET KURBAN N DOĞU TÜRKİSTAN BAĞIMSIZLIK DAVASININ LİDERİ MEHMET EMİN BUĞRA HAREKETİNİN DİNSEL DİNAMİKLERİ. . 2016; 147 - 160.
Vancouver NUR AHMET KURBAN N DOĞU TÜRKİSTAN BAĞIMSIZLIK DAVASININ LİDERİ MEHMET EMİN BUĞRA HAREKETİNİN DİNSEL DİNAMİKLERİ. . 2016; 147 - 160.
IEEE NUR AHMET KURBAN N "DOĞU TÜRKİSTAN BAĞIMSIZLIK DAVASININ LİDERİ MEHMET EMİN BUĞRA HAREKETİNİN DİNSEL DİNAMİKLERİ." , ss.147 - 160, 2016.
ISNAD NUR AHMET KURBAN, NURAHMET KURBAN. "DOĞU TÜRKİSTAN BAĞIMSIZLIK DAVASININ LİDERİ MEHMET EMİN BUĞRA HAREKETİNİN DİNSEL DİNAMİKLERİ". (2016), 147-160.
APA NUR AHMET KURBAN N (2016). DOĞU TÜRKİSTAN BAĞIMSIZLIK DAVASININ LİDERİ MEHMET EMİN BUĞRA HAREKETİNİN DİNSEL DİNAMİKLERİ. Turkish Studies (Elektronik), 11(18), 147 - 160.
Chicago NUR AHMET KURBAN NURAHMET KURBAN DOĞU TÜRKİSTAN BAĞIMSIZLIK DAVASININ LİDERİ MEHMET EMİN BUĞRA HAREKETİNİN DİNSEL DİNAMİKLERİ. Turkish Studies (Elektronik) 11, no.18 (2016): 147 - 160.
MLA NUR AHMET KURBAN NURAHMET KURBAN DOĞU TÜRKİSTAN BAĞIMSIZLIK DAVASININ LİDERİ MEHMET EMİN BUĞRA HAREKETİNİN DİNSEL DİNAMİKLERİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.18, 2016, ss.147 - 160.
AMA NUR AHMET KURBAN N DOĞU TÜRKİSTAN BAĞIMSIZLIK DAVASININ LİDERİ MEHMET EMİN BUĞRA HAREKETİNİN DİNSEL DİNAMİKLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(18): 147 - 160.
Vancouver NUR AHMET KURBAN N DOĞU TÜRKİSTAN BAĞIMSIZLIK DAVASININ LİDERİ MEHMET EMİN BUĞRA HAREKETİNİN DİNSEL DİNAMİKLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(18): 147 - 160.
IEEE NUR AHMET KURBAN N "DOĞU TÜRKİSTAN BAĞIMSIZLIK DAVASININ LİDERİ MEHMET EMİN BUĞRA HAREKETİNİN DİNSEL DİNAMİKLERİ." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.147 - 160, 2016.
ISNAD NUR AHMET KURBAN, NURAHMET KURBAN. "DOĞU TÜRKİSTAN BAĞIMSIZLIK DAVASININ LİDERİ MEHMET EMİN BUĞRA HAREKETİNİN DİNSEL DİNAMİKLERİ". Turkish Studies (Elektronik) 11/18 (2016), 147-160.