Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 18 Sayfa Aralığı: 215 - 226 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

MALATYA'DA SPOR MERKEZLERİNE DEVAM EDEN BİREYLERİN SPORDAN VE SPOR MERKEZLERİNDEN BEKLENTİLERİNİN KARŞILANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı; Malatya'da spor merkezlerine devam eden bireylerin spordan ve spor merkezlerinden beklentilerinin karşılanma düzeylerinin incelenmesidir. Sağlıklı yaşam ve spor merkezleri tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de sayıları giderek artan ve hizmet sektöründe geniş bir yer kaplayan sektör haline gelmiştir. Özellikle yoğun iş temposu ve hareketsiz yaşantıya maruz kalan insanların fiziksel, sosyal ve zihinsel anlamda kendilerini tamamlamak için, sağlıklı yaşam ve spor merkezlerine ciddi anlamda ilgi gösterdiği bilinmektedir. Araştırmanın evrenini Malatya ilinde spor merkezlerine devam eden bireyler oluştururken, örneklemini ise bu spor merkezlerinden yararlanan 836 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada Bingöl (2010)'ün "Spor merkezlerinden beklentilerin karşılanma düzeyi ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizinde spss paket programı kullanılmıştır. Araştırmamıza katılan bireylerin spordan ve spor merkezlerinden beklentilerin karşılanma düzeyi cinsiyet değişkenine göre spor merkezlerine devam eden bireylerin spordan ve spor merkezlerinden beklentilerinin karşılanma düzeyleri arasında anlamlı farklılığa rastlanmadığı görülmüştür(p<0.05). Yaş değişkenine göre spor merkezlerine devam eden bireylerin spordan ve spor merkezlerinden beklentilerinin karşılanma düzeyleri arasında anlamlı farklılığa rastlanmadığı görülmüştür(p<0.05). Eğitim düzeyleri değişkenine göre spor merkezlerine devam eden bireylerin spordan ve spor merkezlerinden beklentilerinin karşılanma düzeyleri arasında anlamlı farklılığa rastlanmadığı görülmüştür (p>0.05). Gelir düzeyleri değişkenine göre spor merkezlerine devam eden bireylerin spordan ve spor merkezlerinden beklentilerinin karşılanma düzeyleri arasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür (p=0.002). Spor yapma zamanı değişkenine göre spor merkezlerine devam eden bireylerin spordan ve spor merkezlerinden beklentilerinin karşılanma düzeyleri arasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür (p=0.001). Sonuç olarak; bireylerin "Spor merkezlerinden beklentilerin karşılanma düzeyi ölçeği" maddelerine verdikleri cevaplara göre Malatya'da spor merkezlerine devam eden bireylerin spordan ve spor merkezlerinden beklentilerinin yüksek oranda karşılandığı sonucuna ulaşılmıştır
Anahtar Kelime:

ANALYZING OF EXPECTATIONS LEVEL OF INDIVIDUALS WHO GO TO SPORTS CENTRE IN MALATYA FROM SPORT AND SPORTS CENTRE

Öz:
The aim of this study is to investigate the level of meeting the sports and sports centers expectations of individuals who attend to sports centers in Malatya. Healthy life and sports centers, with an increasing number, became a major sector which has a large place in the service industry in Turkey as well as it is in the world. It is known that especially individuals who go through a busy work schedule and an inactive life considerably show an interest to healthy life and sports centers in order to self-actualize themselves socially and mentally. The population of the study comprises of individuals who attend to sports centers in the city of Malatya while the sample group comprises of 830 individuals who benefit from these sports centers. In the study, Bingöl (2010)’s “Level of meeting the expectations in sports centers scale” was employed. In the analysis of the data, SPSS package software was used. The levels of meeting the sports and sports centers expectation of individuals who participated in the study, according to gender variable, did not demonstrate a meaningful difference between the levels of meeting the sports and sports centers expectations of individuals who attend to sports centers (p<0.05). According to age variable, it was observed that there is no meaningful difference between the levels of meeting the sports and sports centers expectations of individuals who attend to sports centers (p<0.05). According to education level variable, it was observed that there is no meaningful difference between the levels of meeting the sports and sports centers expectations of individuals who attend to sports centers (p<0.05). According to income level variable, it was observed that a meaningful difference exists between the levels of meeting the sports and sports centers expectations of individuals who attend to sports centers (p<0.002). According to time of exercising variable, it was observed that a meaningful difference exists between the levels of meeting the sports and sports centers expectations of individuals who attend to sports centers (p<0.001). As a result, according to the answers individuals gave to the matters of “Level of meeting the expectations in sports centers scale”, it was concluded that the sports and sports centers expectations of individuals who attend to sports centers in Malatya are met at a high rate. Healthy life and sports centers, with an increasing number, becamea major sector which has a large place in the service industry in Turkeyas well as it is in the world. It is known that especially individuals whogo through a busy work schedule and an inactive life considerably showan interest to healthy life and sports centers in order to self-actualizethemselves socially and mentally (Öztürk et al., 2011). Sports centers areone of the institutions which take on the tasks of making sportswidespread in every section of society without discriminations of gender,age, education level and certain physical qualifications, and exercisingthroughout a whole lifetime. Sports centers are established in order toproduce and market the services which can satisfy the social needs of thesociety and meet the sports needs of people (Ekenci and İmamoğlu,2002).Today, competition levels are considerably increased in serviceindustries in sports just as in other industries. In the competitiveenvironment, sports businesses make a great deal of effort in order tomaintain the continuity of their businesses, increase their profits, notlosing customers and add new ones to the current customer potential(Alpullu et al., 2008). Today, sports take the attention of many people asa huge social dynamic and become increasingly more organized (Yıldız,2006). Sports, which became an inseparable whole with human life, playa significant role in people’s becoming healthy, successful and happy intheir life and keeping in high spirits (Yalçınkaya et al., 1993). Individualswho do sports regularly have more self-confidence, a more balanced anddecent mental health in addition to having physical qualities such as amore regular cardiovascular function and, more durable and flexibleskeleton and muscle system (Kalyon, 1997). Health and vitalitymovement is a phenomenon which develops rapidly in the world(Afthinos, Theodorakis and Nassis, 2005). In parallel with that, thismovement started to develop in our country as well. With the effects ofadvertisement, television programs and positive interaction by word ofmouth, an awareness towards the phenomenon of health and vitality wasraised in a large part of our society. The individuals who give importanceto that phenomenon started to turn to sports centers in the recent times(Yıldız and Tüfekçi, 2010).MethodThe study was carried out on private sports centers in the citycenter of Malatya in 2016. Subjects who participated in the questionnairewere chosen from individuals who actively attend to any of these sportscenters. 836 individuals who participated voluntarily in the studycomprise of 393 female subjects and 443 male subjects.The questionnaire consists of two parts. The first part includes thesubject’s age, gender and the time they maintained exercising and thesecond part includes Bingöl (2010)’s “Level of meeting the expectationsin sports centers scale”. It also includes questions related to theinvestigation of the levels of the levels of meeting the sports and sportscenters expectations of sedentary individuals who attend to sportscenters. The questionnaire consists of 19 questions. A 5-point Likert-typescale was used in the questionnaire. The matters of the scale are presented as 1: Strongly Disagree, 2: Disagree, 3: Partly Agree, 4: Agreeand 5: Strongly Agree.The evaluation of the data: In the evaluation of the data acquiredfrom the questionnaire, SPSS 21.0 Package Software was used. In theevaluation of the data, mean, standard deviation, frequency andperce
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Afthinos, Y., Theodorakis, N.D., Nassis, P. (2005). Customers' expectations of service in Greek fitness centers'. Managing Service Quality, 15 (3). 245- 258.
  • Akgül, B.M., Ayyıldız T., Karaman M. (2014). Spor Merkezlerinde Rekreatif Faaliyetlere Katılan Bireylerin Serbest Zaman Tatmin Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. Cilt:8. Sayı:3. 278-287.
  • Akkoyun, İ. (2015). Yerel Yönetimlere Ait Fitness Merkezlerinde Algılanan Hizmet Kalitesi (Elazığ İl Örneği) Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. Elazığ.
  • Alpullu, A, Yorulmazlar M, Geri S, Demir G. (2008). İstanbul Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü’nün TKY’ye geçiş sürecinde personelin yaklaşımının belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5 (1).
  • Ayas, S. (2013). Rekreasyon Amaçlı Spor Tesisi Olarak Fitness Merkezlerinde Müşteri Profilini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma (Edirne İli Örneği). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İşletme Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Dönem Projesi. Edirne.
  • Bektaş, M. (2015). İstanbul’da Zincir Fitness Merkezlerinde Sunulan Hizmetlerin Üye Memnuniyeti Açısından Değerlendirilmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Bingöl, A. (2010). Spor Merkezlerine Devam Eden Bireylerin Spordan ve Spor Merkezlerinden Beklentilerinin Karşılanma Düzeyleri. Karadeniz Teknik Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon.
  • Boz, C. (2007). Yerel Yönetimlerin Spor Tesislerinde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları (İstanbul Büyükşehir Belediyesi Örneği). Marmara Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Duygulu, K. (2015). Fıtness & Spa Merkezinde Hizmet Kalitesi Üzerine Bir Araştırma. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı Yönetim Organizasyon Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Ekenci, G. İmamoğlu, F. A. (2002). Spor İşletmeciliği. Nobel Yayın Dağıtım. 2. Baskı. Ankara.
  • Kalyon, T.A.(1997). Spor Hekimliği Sporcu Sağlığı ve Sakatlıkları. Gata Basımevi. 4.Baskı. Ankara. s.1-3.
  • Kim, C., Kim, S. Y. (1998). Segmentation of sport center members in Seoul based on attitudes toward service quality. Journal of Sport Management. 12. 273-287.
  • Katırcı, H. Oyman M. (2011). Spor Merkezlerinde Tüketici Tatmini ve Sadakat Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Cilt: 5. Sayı: 2. 90-100.
  • Öztürk, H. (2010). Sağlıklı Yaşam ve Spor Merkezi Müşterilerinin Tatmin Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlerle İlişkisinin Karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Öztürk, H., Adiloğulları İ. Mungan Ay S.(2011).Sağlıklı Yaşam ve Spor Merkezi Müşterilerinin Tatmin Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 6 (2).
  • Silvestro, R. (2002). Dispelling the modern myth: Employee satisfaction and loyalty drive service profitability, International Journal of Operations & Production Management, 22 (1). 30–49.
  • Şener, H.B.(2013). Müşteri Sadakati Oluşturmada Müşterinin Algıladığı Değer, Memnuniyet ve Rakip İşletmeye Geçme Maliyeti: Bir Spor Merkezinde İstatiksel Uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 3. ss. 165-180.
  • TDK. (2005). Türkçe Sözlük, Ankara: MEB Basımevi
  • Yalçınkaya M, Saracaloğlu A, Varol R. (1993). Üniversite öğrencilerinin spora ilişkin görüşleri ve beklentileri. Spor Bilimleri Dergisi. 4. 2-13.
  • Yerlisu Lapa, T, Baştaç, E. (2012). Antalya’da Fitness Merkezlerine Devam Eden Bireylerin Yaş, Cinsiyet ve Eğitimlerine Göre Bu Merkezlere Yönelik Hizmet Kalitesi Değerlendirilmelerinin İncelenmesi. Pamukkale Journal Of Sport Sciences, Vol:3. No:1. Pg:42-52.
  • Yetim, G. (2014). Boş Zaman İlgileniminin Boş Zaman Tatmini ve Sadakati Üzerine Etkisi: Eskişehir’deki Fitnes Merkezleri Üzerine Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi Eskişehir.
  • Yıldız, G.H. (2006). Ortaöğretim Kurumları Spor Alanında Okuyan Öğrencilerin Spora Başlama ve Alanı Seçme Nedenleri İle Beklentileri. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. Ankara .
  • Yıldız, S.M., Tüfekçi, Ö. (2010). Fitness Merkezi Müşterilerinin Hizmet Kalitesine Yönelik Beklenti ve Algılarının Değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt: 13. Sayı: 24. Aralık. ss.1-11.
  • Yıldız, Y, Onağ, A. O, Onağ, Z. (2013). Spor ve Rekreasyon Hizmetlerinde Algılanan Hizmet Kalitesinin İncelenmesi: Fitness Merkezi Örneği. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi Ocak/Şubat/Mart Kış Dönemi Cilt: 2 Sayı:3 .
  • Yüzgenç, A.A., Alay Özgül, S.(2014).Yerel Yönetimlerin Sunduğu Spor Hizmetlerinde Hizmet Kalitesi (Gençlik Merkezleri Ve Aile Yaşam Gençlik Merkezleri Örneği) Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe J. Of Sport Sciences, 25 (2), 79–93.
APA karataş ö, AÇAK M (2016). MALATYA'DA SPOR MERKEZLERİNE DEVAM EDEN BİREYLERİN SPORDAN VE SPOR MERKEZLERİNDEN BEKLENTİLERİNİN KARŞILANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. , 215 - 226.
Chicago karataş özgür,AÇAK Mahmut MALATYA'DA SPOR MERKEZLERİNE DEVAM EDEN BİREYLERİN SPORDAN VE SPOR MERKEZLERİNDEN BEKLENTİLERİNİN KARŞILANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. (2016): 215 - 226.
MLA karataş özgür,AÇAK Mahmut MALATYA'DA SPOR MERKEZLERİNE DEVAM EDEN BİREYLERİN SPORDAN VE SPOR MERKEZLERİNDEN BEKLENTİLERİNİN KARŞILANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. , 2016, ss.215 - 226.
AMA karataş ö,AÇAK M MALATYA'DA SPOR MERKEZLERİNE DEVAM EDEN BİREYLERİN SPORDAN VE SPOR MERKEZLERİNDEN BEKLENTİLERİNİN KARŞILANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. . 2016; 215 - 226.
Vancouver karataş ö,AÇAK M MALATYA'DA SPOR MERKEZLERİNE DEVAM EDEN BİREYLERİN SPORDAN VE SPOR MERKEZLERİNDEN BEKLENTİLERİNİN KARŞILANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. . 2016; 215 - 226.
IEEE karataş ö,AÇAK M "MALATYA'DA SPOR MERKEZLERİNE DEVAM EDEN BİREYLERİN SPORDAN VE SPOR MERKEZLERİNDEN BEKLENTİLERİNİN KARŞILANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.215 - 226, 2016.
ISNAD karataş, özgür - AÇAK, Mahmut. "MALATYA'DA SPOR MERKEZLERİNE DEVAM EDEN BİREYLERİN SPORDAN VE SPOR MERKEZLERİNDEN BEKLENTİLERİNİN KARŞILANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ". (2016), 215-226.
APA karataş ö, AÇAK M (2016). MALATYA'DA SPOR MERKEZLERİNE DEVAM EDEN BİREYLERİN SPORDAN VE SPOR MERKEZLERİNDEN BEKLENTİLERİNİN KARŞILANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 11(18), 215 - 226.
Chicago karataş özgür,AÇAK Mahmut MALATYA'DA SPOR MERKEZLERİNE DEVAM EDEN BİREYLERİN SPORDAN VE SPOR MERKEZLERİNDEN BEKLENTİLERİNİN KARŞILANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 11, no.18 (2016): 215 - 226.
MLA karataş özgür,AÇAK Mahmut MALATYA'DA SPOR MERKEZLERİNE DEVAM EDEN BİREYLERİN SPORDAN VE SPOR MERKEZLERİNDEN BEKLENTİLERİNİN KARŞILANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.18, 2016, ss.215 - 226.
AMA karataş ö,AÇAK M MALATYA'DA SPOR MERKEZLERİNE DEVAM EDEN BİREYLERİN SPORDAN VE SPOR MERKEZLERİNDEN BEKLENTİLERİNİN KARŞILANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(18): 215 - 226.
Vancouver karataş ö,AÇAK M MALATYA'DA SPOR MERKEZLERİNE DEVAM EDEN BİREYLERİN SPORDAN VE SPOR MERKEZLERİNDEN BEKLENTİLERİNİN KARŞILANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(18): 215 - 226.
IEEE karataş ö,AÇAK M "MALATYA'DA SPOR MERKEZLERİNE DEVAM EDEN BİREYLERİN SPORDAN VE SPOR MERKEZLERİNDEN BEKLENTİLERİNİN KARŞILANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.215 - 226, 2016.
ISNAD karataş, özgür - AÇAK, Mahmut. "MALATYA'DA SPOR MERKEZLERİNE DEVAM EDEN BİREYLERİN SPORDAN VE SPOR MERKEZLERİNDEN BEKLENTİLERİNİN KARŞILANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 11/18 (2016), 215-226.