Yıl: 2017 Cilt: 6 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 65 - 88 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üniversite Öğrencilerinin Dini Tutumları İle Ruh Sağlığı İlişkisinin İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin dini tutumları ile ruh sağlığı arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır. Araştırmanın örneklemini 315 kız ve 76 erkek olmak üzere toplamda 391 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Ok-Dini Tutum Ölçeği ve Kısa Semptom Envanteri (KSE) kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS-21 programı kullanılmıştır. Araştırma neticesinde araştırmaya katılan öğrencilerin dini tutumları ile KSE puanları arasında genel anlamda anlamlı bir ilişki bulunamazken, dini tutum puanları ile KSE'nin "Hostilite" alt faktöründe negatif yönlü zayıf bir korelasyonel ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca dini tutum puanlarında, cinsiyet, akademik başarı, anne ve babanın eğitim seviyesi açısından anlamlı farklılıklar tespit edilirken, KSE puanlarının yalnızca yaş ile negatif yönlü anlamlı korelasyonel ilişkisi tespit edilmiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Din Bilimi Spor Bilimleri Psikoloji Davranış Bilimleri

The Research of Relationship Between The Religios Attitude And Mental Health in Students of University

Öz:
The aim of this research is to investigate the relationship between the religious attitudes of university students and mental health. The study was carried out by the volunteer university students in Istanbul. The study group consisted of 391 persons, 315 female and 76 male. Personal Information Form, Ok-Din Attitude Scale and Brief Symptom Inventory (BSI) were used as data collection tools. As a result of the research, there was no significant relationship between the religious attitudes of the research group and the BSI scores in general, but a negative correlative correlation was found between the religious attitude scores and the "Hostility" subscale of the BSI. Moreover, significant differences were found in religious attitude scores, gender, academic success and educational level of parents. There was a negative correlation between age and BSI scores
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Din Bilimi Spor Bilimleri Psikoloji Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Allport, Gordon W., (2005). Birey ve dini. (B. Sambur, Çev.) Elis Yayınları (Orjinali 1950).
  • Allport, Gordon W. (1950). The individual and his religion: a psychological interpretation. Oxford, England: Macmillan The individual and his religion: a psychological interpretation.
  • Apaydın, H. (2010). Ruh sağlığı‐din ilişkisi araştırmalarına bir bakış. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, Cilt 10, 2, 2010, ss. 59‐77.
  • Arıcı, A. (2006), Ergenlerde dini başaçıkma yöntemi olarak dua. Gençlik Din ve Değerler Psikolojisi (ss.529-557). İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Aronson, E., Wilson, T. D. and Akert, R. M. (2010). Social psychology. Boston: Prentice Hall.
  • Aydın, A.R. (1995). Dini inkarın psikososyal nedenleri. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), 19 Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Baynal, Fatma (2015). Yetişkinlerde dindarlık ve ruh sağlığı ilişkisinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, Cilt 4, Sayı 1, ss. 206-231.
  • Bayyiğit, M. (1989), Üniversite gençliğinin dini inanç, tutum ve davranışları üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Boman, P. (2003). Gender differences in school anger. International Education Journal, l 4 (2), 71-77.
  • Budak, S. (2000). Ruh sağlığı maddesi. Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Butcher, James N., Susan M., Jill M. Hooley (2013). Anormal psikoloji. (O. Gündüz, Çev.) Kaknüs Yayınları.
  • Certel, H., (2011). Din psikolojisi. Isparta: Tuğra Ofset.
  • Çelik, C. (2002). Şehirleşme ve din. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Demirel, S. A.; Eğlence, R.; Kaçmaz, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin ruhsal durumlarının belirlenmesi. NEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1, ss. 18-29.
  • Dittes, J. E. (1969). Psychology of religion. In: G. Lindzey & E. Aronson (Eds.). The Handbook of Social Psychology 5, (pp. 602-659). London: AddisonWesley.
  • Ekşi, H. (2001). Başa çıkma, dini başa çıkma ve ruh sağlığı arasındaki ilişki üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Ellis, A. (1980). Psychotherapy and atheistic values: a response to A. E. Bergin’s “psychotherapy and human values”. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 48, 635-639.
  • Ellis, A. (1983), The case against religiosity. New York: Institute for RationalEmotive Theraphy.
  • Frankl, V. E. (2014). Psikoterapi ve din. Say Yayınları.
  • Freud, S. (2002). Dinin kökenleri. (A. Tekşen Kapkın Çev.). Payel Yayınları.
  • Freud, S. (2016). Bir yanılsamanın geleceği uygarlık ve hoşnutsuzlukları. İdea Yayınevi.
  • Fromm, E. (2017). Psikanaliz ve din. (E. Erten, Çev.) İstanbul: Say Yayınları. (Orijinali 1950).
  • Hogg, M., A., Vaughan, G. M., (2007). Sosyal psikoloji. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Hökelekli, H. (1998). Din psikolojisi. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Hökelekli, H. (2008). Ölüm, ölüm ötesi düşüncesi ve din. İstanbul: Dem Yayınları.
  • İmamoğlu, A. ve Yavuz, A. (2011). Üniversite gençliğinde dini inanç ve umutsuzluk ilişkisi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt:XIII, Sayı: 23 (2011/1), s. 205-244
  • İmamoğlu, F. ve Ferşadoğlu, S. (2013). Psikolojik açıdan ergenlerde dini tutum ve davranışların tahlili. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı 1, ss.19-40.
  • James, W. (1902). The varieties of religious experience a study in human nature. New York: Dover Publications, inc. Mineola.
  • Jung, C. G. (1938). Psychology and religion. New Haven: Yale University Press.
  • Jung, C. G. (2014). Psikoloji ve din. (R. Karabey, Çev.). Okyanus Yayıncılık.
  • Kağıtçıbaşı, Ç., (2010). Günümüzde insan ve insanlar sosyal psikolojiye giriş. 12. Basım. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Karaca, F. (2000). Ölüm psikolojisi. İstanbul: Beyan Yay.
  • Kavas, E (2013). Dini tutum-stresle başa çıkma ilişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 37, 143-168.
  • Koç, M. ve Polat, Ü. (2006). Üniversite öğrencilerinin ruh sağlığı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. Cilt: 3 Sayı: 2, ss. 1-22.
  • Kula, M. N. (2000). Deprem ve kıyamet benzetmesi. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. 9, Sayı 9.
  • Kula, M.N. (2001). Kimlik ve din, ergenler üzerine bir araştırma. İstanbul: Ayışığı Kitapları.
  • Kula, M. N., (2002). Deprem ve dinî başa çıkma. Gazi Üniversitesi Çorum İlâhiyat Fakültesi Dergisi, C. 1, Sayı. 1, Çorum.
  • Kula, M. N.(2005). Küreselleşme, ruh sağlığı ve din. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi V, Sayı: 2, 7-30.
  • Kula, M. N., (2005), Bedensel engellilik ve dinî başa çıkma. İstanbul: Dem Yayınları.
  • Küçükcan, T. Köse, A. (2000). Doğal afetler ve din. İstanbul: İSAM Yay.
  • Maslow, A. (1996). Dinler, değerler, doruk deneyimler (H. K. Sönmez, Çev.). İstanbul: Kuraldışı Yay. (Orijinali 1968).
  • Maslow, A. (2001). İnsan olmanın psikolojisi (O. Gündüz, Çev.). İstanbul: Kuraldışı Yay. (Orijinali 1964).
  • Mehmedoğlu, A. U. (2004), Kişilik ve din. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Ok, Ü. (2005). Dini düşüncede yaşanan stresin (şüphe, uyumsuzluk, çelişki v.b.) boyutları. Dini Araştırmalar Dergisi, Cilt 8 (22). Ankara, ss.11-40.
  • Ok, Ü., (2011). Dinî Tutum Ölçeği: Ölçek Geliştirme ve Geçerlik Çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt 8 (2).
  • Oluğ, F. (2011). Erinlik dönemindeki öğrencilerde dini tutum ve davranışlar (sakarya örneği). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Öztürk, H. (1992). Ergenlerde din duygusu ve Allah inancının boyutları, Din Öğretimi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 4, Ankara
  • Pargament, K. I. (1997). The psychology of religion and coping: Theory, research, practice. New York: The Guilford Pres.
  • Pehlivan, Özlem (2002). Bireyin dini tutum ve davranışlarına etki eden anne baba davranışları ve diğer çevre faktörleri (14-17 yaş grubu). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Peker, H. (2008). Din psikolojisi. 4. Baskı, İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Plotnik, R., (2009). Psikolojiye giriş. (T. Geniş, Çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Reber, A. S. (1985). Mental health. Dictionary of Psychology. London: Penguin Books.
  • Şahin, A. (1993). Yetiştirme yurtlarındaki gençlerin dini duygu, düşünce, tutum ve davranışları üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Topuz, İ. (1999). Üniversite öğrencilerinde dini tutum ve davranışlar. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Uysal, V., (1996). Din psikolojisi açısından dinî tutum davranış ve şahsiyet özellikleri. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Vergote, A. (1999). Din inanç ve inançsızlık. (V. Uysal, Çev.). İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Uysal, V. (2006). Türkiye’de dindarlık ve kadın. İstanbul: DEM Yayınları.
  • Yapıcı, A. (2007). Ruh sağlığı ve din psiko-sosyal uyum ve dindarlık. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Yapıcı, A. (2011). Kuramdan yönteme ruh sağlığı-din çalışmalarında karşılaşılan güçlükler. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 11 (2), ss. 25-61.
  • Yapıcı, A. ve Zengin, Z. S. (2003). İlahiyat fakültesi ö¤rencilerinin dinin etkisini hissetme düzeyleriyle psiko-sosyal uyumları arasındaki ilişki. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3 (2), ss. 65-127.
  • Yıldız, M. (2006), Ölüm kaygısı ve dindarlık, İzmir: İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları.
APA TURGAY Ş (2017). Üniversite Öğrencilerinin Dini Tutumları İle Ruh Sağlığı İlişkisinin İncelenmesi. , 65 - 88.
Chicago TURGAY ŞİRİN Üniversite Öğrencilerinin Dini Tutumları İle Ruh Sağlığı İlişkisinin İncelenmesi. (2017): 65 - 88.
MLA TURGAY ŞİRİN Üniversite Öğrencilerinin Dini Tutumları İle Ruh Sağlığı İlişkisinin İncelenmesi. , 2017, ss.65 - 88.
AMA TURGAY Ş Üniversite Öğrencilerinin Dini Tutumları İle Ruh Sağlığı İlişkisinin İncelenmesi. . 2017; 65 - 88.
Vancouver TURGAY Ş Üniversite Öğrencilerinin Dini Tutumları İle Ruh Sağlığı İlişkisinin İncelenmesi. . 2017; 65 - 88.
IEEE TURGAY Ş "Üniversite Öğrencilerinin Dini Tutumları İle Ruh Sağlığı İlişkisinin İncelenmesi." , ss.65 - 88, 2017.
ISNAD TURGAY, ŞİRİN. "Üniversite Öğrencilerinin Dini Tutumları İle Ruh Sağlığı İlişkisinin İncelenmesi". (2017), 65-88.
APA TURGAY Ş (2017). Üniversite Öğrencilerinin Dini Tutumları İle Ruh Sağlığı İlişkisinin İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(4), 65 - 88.
Chicago TURGAY ŞİRİN Üniversite Öğrencilerinin Dini Tutumları İle Ruh Sağlığı İlişkisinin İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 6, no.4 (2017): 65 - 88.
MLA TURGAY ŞİRİN Üniversite Öğrencilerinin Dini Tutumları İle Ruh Sağlığı İlişkisinin İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, vol.6, no.4, 2017, ss.65 - 88.
AMA TURGAY Ş Üniversite Öğrencilerinin Dini Tutumları İle Ruh Sağlığı İlişkisinin İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2017; 6(4): 65 - 88.
Vancouver TURGAY Ş Üniversite Öğrencilerinin Dini Tutumları İle Ruh Sağlığı İlişkisinin İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 2017; 6(4): 65 - 88.
IEEE TURGAY Ş "Üniversite Öğrencilerinin Dini Tutumları İle Ruh Sağlığı İlişkisinin İncelenmesi." İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6, ss.65 - 88, 2017.
ISNAD TURGAY, ŞİRİN. "Üniversite Öğrencilerinin Dini Tutumları İle Ruh Sağlığı İlişkisinin İncelenmesi". İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 6/4 (2017), 65-88.