Yıl: 2017 Cilt: 16 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1532 - 1557 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Görevlerine Yönelik Ders Dışı Zaman Kullanımları

Öz:
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin mesleki görevlerine yönelik ders dışı zaman kullanımlarının belirlenmesidir. Araştırma tarama modelinde olup araştırma sürecinde nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla iki bölümden oluşan anket hazırlanmıştır. Anketin I. bölümünü "Öğretmenlerin Demografik Özellikleri", II. bölümünü araştırmacı tarafından geliştirilen "Mesleki Görevlere Yönelik Zaman Kullanımı Ölçeği" oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma evrenini Karabük İlindeki devlet ilkokullarında çalışan 517 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Nicel verilerin toplanmasında evrenin tamamına ulaşılması düşünüldüğünden örneklem alınmamıştır. 414 anket ile asıl uygulama analizleri yapılmıştır. Araştırmanın sonuçları şu şekildedir: Öğretmenlerin mesleki görevlerine yönelik "Genel Zaman Kullanımı" orta düzeydedir. Öğretmenler mesleki görevlerine yönelik en fazla zamanı: "öğretme ve öğretime hazırlık" görevi için en az zamanı ise "sosyal etkinlikler ve rehberlik" görevi için harcamaktadırlar. Öğretmenler mesleki faaliyetler arasında en az zamanı "öğrenci kulübü ve toplum hizmetine ilişkin çalışmalara (hazırlıklar, faaliyetleri yapma vb.)" en fazla zamanı ise "materyal ve etkinlik kağıtlarını hazırlama, çoğaltma vb. hazırlıklar (BEP olan öğrenciler için yapılan hazırlıklar dahil)" için ayırmaktadır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri

Determination of Classroom Teachers’ Extra-Curricular Time Use for Professional Tasks

Öz:
The purpose of this study is to determine the classroom teachers’ extra-curricular time use for professional tasks. This research is a survey model and quantitative research methods were used in the research process. In order to collect research data, a questionnaire consisting of two parts was prepared. The first part of the questionnaire is "Demographic Characteristics of Teachers" and the second part of the questionnaire is the “Teachers’ Extra-Curricular Time Use Scale for Professional Tasks " developed by the researcher. The population of the study consists of 517 classroom teachers working in state primary schools in Karabuk city. No sampling procedure is applied as we consider to reach all participants while collecting the quantitative data. 414 questionnaires were used to analyze the main implementation. The results of the study reveal that the teachers’ extra-curricular time use for professional tasks is medium level. Teachers spend most of their time to “get prepared for teaching and instruction”, and for the task of “social activities and coaching” at least. Teachers spend least of their time “student clubs and community service” (preparations, doing activities etc.) and most of their time “preparation and copying of material and activity papers (including the preparations for the children with special needs)”
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abazaoğlu, İ., Yıldırım O., & Yıldızhan, Y. (2014). Türkiye’ nin öğretmen profili. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1-20.
  • Akar, H. (2009). E-okul uygulamasının başarısına yönelik ilköğretim okulu öğretmen ve idarecilerinin görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Algan, S. (2008). İlköğretim 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programının ölçme ve değerlendirme öğesinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Aslan, N., & Cansever A., B. (2007). Okuldaki sosyal etkinliklere katılımda ebeveyn- çocuk etkileşimi (kültürlerarası bir karşılaştırma). Ege Eğitim Dergisi, (8)1, 113-131.
  • Atkins,J., Carter, D., & Nichol, M. (2002). The impact of class size on teacher workload.(Report). Retrieved from http://www.nut.org.uk/files/active/0/class-size-report4.pdf
  • Campbell, R. J., & Neill, S. R. St. J. (1994a). Primary teachers at work. New York, NY: Routledge.
  • Ceylan, M., & Akar, B. (2010). Ortaöğretimde okul-aile işbirliği ile ilgili öğretmen ve veli görüşlerinin incelenmesi (Karacasu Lisesi örneği). Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2,43-64
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: ilk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, (37)2, 99-114
  • Çelikkaya, T. (2008). Yapılandırmacı yaklaşımın sosyal bilgiler öğretiminde başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi (5.sınıf örneği).Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum
  • Draeger, B. (1995). A descriptive study of teacher time usage and allocation in Fairfax County public schools,Virginia. Doctoral Dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University, Virginia
  • Eğitim Araştırma Geliştirme Dairesi Başkalığı (1993). Öğretim Yükünün Analizi. http://www.meb.gov.tr/earged/earged/ogretim_yuku_analizi.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Eğitim Reformu Girişimi (2005). Yeni öğretim programlarını inceleme ve değerlendirme raporu. http://www.erg.sabanciuniv.edu/docs/mufredat_raporu.doc sayfasından erişilmiştir.
  • Eurydice (2008). Avrupa'daki Öğretmenlerin Sorumluluk ve Özerklik Düzeyleri. http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/094TR.pdf. sayfasından erişilmiştir.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using spss. London: Sage
  • Finnish National Board of Education (2013). Teachers in Finland. http://www.oph.fi/english/publications/brochures sayfasından erişilmiştir.
  • Garrick, A.J., Mak, A., Cathcart, S., Winwood, P.C., Bakker, A.B. Lushington, K. (2017). Non-work time activities predicting teachers' work-related fatigue and engagement: An effort-recovery approach. Australian Psychologist 52,3 DOI: 10.1111/ap.12290
  • Gelbal S., & Kelecioğlu H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Genç, S. Z. (2005). İlköğretim 1. kademedeki okul-aile işbirliği ile ilgili öğretmen ve veli görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 227-243.
  • Gibson, S. Oliver L. & Dennison M.(2015) Workload Challenge: Analysis of teacher consultation responses
  • Research report. Department for Education.
  • Güven, S. (2001, Haziran). Sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmede kullandıkları yöntem ve tekniklerin belirlenmesi. 10. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulmuş bildiri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Gwambombo, I. (2013). The effect of teachers’ workload on students’ academıc performance ın communıty secondary schools a study of mbeya cıty. Master Thesis. Administration, Planning and Policy Studies (MED. APPS) of the Open University of Tanzania.
  • Higton, J., Leonardi, S., Richards N., Choudhoury, A., Sofroniou N. & Owen D.(2017). Teacher workload
  • Survey 2016 research report. ISBN 978-1-78105-689-9, DFE-RR633 https://www.gov.uk/government/publications/teacher-workload-survey-2016 sayfasından erişilmiştir.
  • Hilsum, S., & Cane, B. S. (1971). The teacher's day, Windsor, National Foundation for Educational Research.
  • Jha J., Minni P. & N. Ghatak (2016).Working Conditions of Teachers: State Report for Karnataka. National University of Educational Planning and Administration (NUEPA) ,New Delhi
  • Kaçan, G. (2004). Sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişime ilişkin isteklilik düzeyleri. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (1),57-66
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara, Asil
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara, Nobel
  • Küçükahmet, L. (2008). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Ankara: Nobel
  • OECD (2012). “How much time do teachers spend teaching?” in education at a glance 2012: Highlights, OECD Publishing.
  • Şahin, İ. (2006). İlkögretim müfredat laboratuvar okullarının okul gelistirme süreci açısından incelenmesi. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir
  • Şimşek, H. & Tanaydın D. (2001). Öğretmen veli Katılımı: Öğretmen,-Veli-Psikolojik Danışma üçgeni, İlköğretim Online 1(1),12-16. 23 Ocak 2016 tarihinde http://ilkogretimonline.org.tr/vol1say1/v01s01b.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2016). Öğretim programları. http://ttkb.meb.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • TALİS (2008). The experience of new teachers results from talis 2008. http://www.oecd.org/edu/school/49846877.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Temel, A. (1991). Ortaöğretimde Ölçme ve Değerlendirme Sorunları. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 18, 23-27.
  • Tetik, V. (2008). Genel liselerde sosyal etkinliklerin uygulanmasında okul yöneticilerinin etkililiği. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Thomas, B. (2005). Teachers’ time on task. Doctoral dissertation, Capella University,USA
  • Wolf, M. A. (2002, August). Teacher time: A study of time and tasks required to complete job related work. Doctoral dissertation. University of Virginia, USA.
APA GÖLOĞLU DEMİR C, Gelişli Y (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Görevlerine Yönelik Ders Dışı Zaman Kullanımları. , 1532 - 1557.
Chicago GÖLOĞLU DEMİR CENNET,Gelişli Yücel Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Görevlerine Yönelik Ders Dışı Zaman Kullanımları. (2017): 1532 - 1557.
MLA GÖLOĞLU DEMİR CENNET,Gelişli Yücel Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Görevlerine Yönelik Ders Dışı Zaman Kullanımları. , 2017, ss.1532 - 1557.
AMA GÖLOĞLU DEMİR C,Gelişli Y Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Görevlerine Yönelik Ders Dışı Zaman Kullanımları. . 2017; 1532 - 1557.
Vancouver GÖLOĞLU DEMİR C,Gelişli Y Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Görevlerine Yönelik Ders Dışı Zaman Kullanımları. . 2017; 1532 - 1557.
IEEE GÖLOĞLU DEMİR C,Gelişli Y "Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Görevlerine Yönelik Ders Dışı Zaman Kullanımları." , ss.1532 - 1557, 2017.
ISNAD GÖLOĞLU DEMİR, CENNET - Gelişli, Yücel. "Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Görevlerine Yönelik Ders Dışı Zaman Kullanımları". (2017), 1532-1557.
APA GÖLOĞLU DEMİR C, Gelişli Y (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Görevlerine Yönelik Ders Dışı Zaman Kullanımları. İlköğretim Online (elektronik), 16(4), 1532 - 1557.
Chicago GÖLOĞLU DEMİR CENNET,Gelişli Yücel Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Görevlerine Yönelik Ders Dışı Zaman Kullanımları. İlköğretim Online (elektronik) 16, no.4 (2017): 1532 - 1557.
MLA GÖLOĞLU DEMİR CENNET,Gelişli Yücel Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Görevlerine Yönelik Ders Dışı Zaman Kullanımları. İlköğretim Online (elektronik), vol.16, no.4, 2017, ss.1532 - 1557.
AMA GÖLOĞLU DEMİR C,Gelişli Y Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Görevlerine Yönelik Ders Dışı Zaman Kullanımları. İlköğretim Online (elektronik). 2017; 16(4): 1532 - 1557.
Vancouver GÖLOĞLU DEMİR C,Gelişli Y Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Görevlerine Yönelik Ders Dışı Zaman Kullanımları. İlköğretim Online (elektronik). 2017; 16(4): 1532 - 1557.
IEEE GÖLOĞLU DEMİR C,Gelişli Y "Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Görevlerine Yönelik Ders Dışı Zaman Kullanımları." İlköğretim Online (elektronik), 16, ss.1532 - 1557, 2017.
ISNAD GÖLOĞLU DEMİR, CENNET - Gelişli, Yücel. "Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Görevlerine Yönelik Ders Dışı Zaman Kullanımları". İlköğretim Online (elektronik) 16/4 (2017), 1532-1557.