Yıl: 2017 Cilt: 16 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1589 - 1599 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Nitelikli Çocuk Kitaplarının Öğrencilerin Bilişsel İşlevleri Kullanma Düzeylerine Etkisi

Öz:
Amaç ve Önem: Çocuğun bilişsel temelli yeterlikleri kullanabilmesi kendisi için hazırlanan kitapların uygunluğuna bağlıdır. Çocuk kitaplarında yer alan tanımlama, neden sonuç, karşılaştırma ve benzeri öğeler, bir çocuğun okuma anlama başarımını (performans) ve anımsamasını farklılaştırmaktadır. Bu öngörüden hareketle nitelikli çocuk kitabı ölçütlerine uygun seçilen bir dizi kitabın okutulduğu deney grubunun bilişsel işlevlerini (yorumlama, örneklendirme, sınıflama, özetleme, sonuç çıkarma, karşılaştırma ve açıklama yönünden) kullanma düzeyleri ile kontrol grubunun bu bilişsel işlevleri kullanma düzeyleri arasında anlamlı bir farkın olup olmadığı araştırılmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Impact of Qualified Children’s Books on Students’ Ability toUse Cognitive Functions1

Öz:
Bu Qualified children’s books are high-qualified learning materials constructed in accordance with children’s development levels. This study attempted to investigate the impacts of qualified children’s books on children’s skills such as explaining, comparing, interpreting, exemplifying, classifying, summarizing, and inferring. To this end, a pretest–posttest model was employed in the present study with two groups each of which consisted of 25 students in 2015 spring semester. The Test on the Use of Cognitive Competencies, comprising 25 questions, was employed to determine the cognitive skills of the experimental and control group students. In the end, a posttest was administered to both the experimental and control groups. Data were analyzed using a one-way ANOVA, t-test, arithmetic mean, and standard deviation techniques. In light of the research findings, this study offers some suggestions for parents, teachers, and school administrators regarding the selection of quality children’s books
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alpay, M. (1987). Ya-Pa Okul Öncesi Eğitim Semineri. İstanbul: Ya-Pa.
  • Anderson, R.C., & Pearson, P.D. (1984). A schema-theoretic view of basic processes in reading comprehension. In P.D. Pearson (Ed.). Handbook of reading research (pp. 255-293). New York: Longman.
  • Barkley, R.A. (1990). Attention deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. New York: The Guildford.
  • Bruner, J. (1968). Toward a theory of instruction. New York: W. W. Norton and Company Inc.
  • Burns, M.S.,& Kidd, J.K. (2010). Learning and cognition in education learning to read. George Mason University, Fairfax, VA, USA: Elsevier.
  • Choo, C.W.(2002). Information management for the intelligent organization. New Jersey: asis&t.
  • Cizek, G.J., Webb, L.C., & Kalohn, J.C. (1993). The use of cognitive taxonomies in licensure and certification test development: Reasonable or customary? Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Atlanta.
  • Corrigana, R., & Surber, J.R. (2010). The reading level paradox: Why children's picture books are less cohesive than adult books. Discourse Processes, 47:32-54.
  • İrkin, A. Ç. (2012). Çocukların Gelişim Süreci ve Televizyonun Etkileri. Ankara: T.C. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu
  • Dickinson, D.K., & Snow, C.E. (1987). Interrelationships among prereading and oral language skills in kindergartners from two social classes. Early Childhood Research Quarterly, 2 (1):1-25
  • Dilidüzgün, S. (2003). Çağdaş Çocuk Yazını: Yazın Eğitimine Atılan İlk Adım. İstanbul: Morpa Kültür.
  • Dole, J.A., Duffy, G.G., Roehler, L.R., & Pearson, P.D. (1991). Moving from the old to the new: Research on reading comprehension instruction. Review of Educational Research, 61(2): 239-264
  • Erden, M., & Akman, Y. (1997). Gelişim Öğrenme Öğretme: Eğitim Psikolojisi. Ankara: Arkadaş.
  • Fang, Z. (1996). Illustration, text, and the child reader: What are pictures in children’s storybooks for? Reading Horizons, 37:130–142.
  • Garner, R., & Alexander, P.A. (1989). Metacognition: Answered and unanswered questions. Educational Psychologist, 24(2):143-158.
  • Goldman, S., Varma, K.O., & Sharp, D. (1999). Cognition and technology group at Vanderbilt: Children’s understanding of complex stories; ıssues of reprenetatıon and assesment. In
  • Goldman, S.G., Grasser, A.C. & van den Broek (Eds.) Narrative comprehension, cousality an coherence (pp.135-160) Mahwah, NJ:Lavrence Erlbaum Associates.
  • Graesser, A., Singer, M., & Trabasso, T. (1994). Constructing inferences during narrative comprehension. Psychological Review, 101: 371–395.
  • Green, L., Condy, J., & Chigona, A. (2012). Developing the language of thinking within a classroom community of inquiry: pre-service teachers’ experiences. South African Journal of Education, 32: 319-330.
  • Hall, S. (1990). Cultural identity and diaspora. In J.Rutherford (Ed.). Identity: community, culture, difference. London: Lawrence & Stuart.
  • Karatay, H. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Okuduğunu Kavrama ile İlgili Bilişsel Farkındalıkları. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi (TUBAR), 25: 457-475.
  • Keçik, İ., & Uzun, L. (2003). Türkçe Yazılı ve Sözlü Anlatım. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Kintsch, W., & Kintsch, E. (2005). Comprehension. In S. Stahl & S. Paris (Eds.) Children’s reading comprehension and assessment (pp. 71–92). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Kintsch, W. (1998). Comprehension: A paradigm for cognition. New York: Cambridge University.
  • Kintsch, W., & Vipond, D. (1979). Reading comprehension and readablity in educational practice and psychological theory. In C.G. Nilsson (Ed). Perspectives of memory research (pp.325-366). Hillsade NJ: Erlbaum.
  • Meadows, S. (1993). The child as thinker. London: Routledge.
  • MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. Sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı
  • Meyer, B.J.F. (1975). The organisation of prose and its effects on memory. Amsterdam: Nort-Holland.
  • Morrow, L.M., & Gambrell, L.B. (2001). Literature-based instruction in the early years. In SB Neuman & DK Dickinson (Eds.), Handbook of early literacy research (pp.348-360). New York: Guilford.
  • Norton, D.E. (1999). Through the eyes of child an introductiıon to children’s literatüre. 5th edition New Jersey: Simon & Shuster/A viacom company.
  • Oostendorp, H. V., & Goldman, S.R. (1999). The construction of mental representations during reading. Mahwah, N.J.: L. Erlbaum Associates.
  • Rasinski, T., & Padak, N. (2000). Effective reading strategies: Teaching children who find reading difficult (2nd ed.). Ohio: Merrill-Prentice Hall.
  • Raymond, M. (1993). The effects of strategis training on recall of expository prose for university students reading Frech as a second language. The Modern Language Journall, 77: 445-485.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Pegem.
  • Sever, S. (2013). Çocuk Edebiyatı ve Okuma Kültürü. İzmir: Tudem.
  • Sever, S.,&Aslan, C. (2008). Eleştirel Düşünme Becerisini Kazandırma Bağlamında Çocuk Edebiyatı Yapıtlarının İşlevi Üzerine Bir Çözümleme. VI. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi, Türkiye’de Çocuk Yetiştirme, Yaklaşımlar, Yöntemler, Sorunlar, Çözümler. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi, 13-15 Ekim.
  • Slater, W., & Graves, M. (1989). Research on expository text: Implications for teachers. In K.D. Muth (Ed.), Children's comprehension of text. Newark, DE:IRA, 140-166.
  • Snow, C., Barnes, W., Chandler, J., Goodman, I., & Hemphill, L. (1991). Unfulfilled expectations:Home and school influences on literacy. Cambridge, Massachusetts: Harvard University.
  • Spiro, R.J., & Myers, A. (1984). Individual differences and underlying cognitive processes in reading. In P. David Pearson (ed.). Handbook of reading research (pp. 471-501). New York: Longman.
  • Staden, S., & Bosker, R. (2014). Factors that affect South African reading literacy achievement: evidence from prePIRLS 2011. South African Journal of Education, 34(3): 838-847.
  • Stotsky, S. (1983). Research on reading/writing relationships: A synthesis and suggested directions. Language Arts, 60: 627–643.
  • Trabasso, T., & van den Broek, P. (1984). Causal thinking and the representation of narrative events. Journal of Memory and Language, 24: 612–630
  • van den Broek, P. (1997). Discovering the cement of the universe: The development of event comprehension from childhood to adulthood. In P. Broek van den, PJ Bauer & T Bourg (Eds.). Developmental spans in event comprehension and representation (pp. 321–342). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • van Dijk, T.A., & Kintsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. New York: Academic.
  • Veenman, M. V. J., & . Van Hout-Wolters, B. H. A. M & Afflerbach, P. (2006). Metacognition and learning: conceptual and methodological considerations. Metacognition Learning,1: 3–14
  • Zimmerman, L. & Smit, B. (2014). Profiling classroom reading comprehension development practices from the PIRLS 2006 in South Africa. South African Journal of Education, 34(3): 962-971.
APA BEYDOĞAN H, HAYRAN Z (2017). Nitelikli Çocuk Kitaplarının Öğrencilerin Bilişsel İşlevleri Kullanma Düzeylerine Etkisi. , 1589 - 1599.
Chicago BEYDOĞAN H. Ömer,HAYRAN ZEYNEL Nitelikli Çocuk Kitaplarının Öğrencilerin Bilişsel İşlevleri Kullanma Düzeylerine Etkisi. (2017): 1589 - 1599.
MLA BEYDOĞAN H. Ömer,HAYRAN ZEYNEL Nitelikli Çocuk Kitaplarının Öğrencilerin Bilişsel İşlevleri Kullanma Düzeylerine Etkisi. , 2017, ss.1589 - 1599.
AMA BEYDOĞAN H,HAYRAN Z Nitelikli Çocuk Kitaplarının Öğrencilerin Bilişsel İşlevleri Kullanma Düzeylerine Etkisi. . 2017; 1589 - 1599.
Vancouver BEYDOĞAN H,HAYRAN Z Nitelikli Çocuk Kitaplarının Öğrencilerin Bilişsel İşlevleri Kullanma Düzeylerine Etkisi. . 2017; 1589 - 1599.
IEEE BEYDOĞAN H,HAYRAN Z "Nitelikli Çocuk Kitaplarının Öğrencilerin Bilişsel İşlevleri Kullanma Düzeylerine Etkisi." , ss.1589 - 1599, 2017.
ISNAD BEYDOĞAN, H. Ömer - HAYRAN, ZEYNEL. "Nitelikli Çocuk Kitaplarının Öğrencilerin Bilişsel İşlevleri Kullanma Düzeylerine Etkisi". (2017), 1589-1599.
APA BEYDOĞAN H, HAYRAN Z (2017). Nitelikli Çocuk Kitaplarının Öğrencilerin Bilişsel İşlevleri Kullanma Düzeylerine Etkisi. İlköğretim Online (elektronik), 16(4), 1589 - 1599.
Chicago BEYDOĞAN H. Ömer,HAYRAN ZEYNEL Nitelikli Çocuk Kitaplarının Öğrencilerin Bilişsel İşlevleri Kullanma Düzeylerine Etkisi. İlköğretim Online (elektronik) 16, no.4 (2017): 1589 - 1599.
MLA BEYDOĞAN H. Ömer,HAYRAN ZEYNEL Nitelikli Çocuk Kitaplarının Öğrencilerin Bilişsel İşlevleri Kullanma Düzeylerine Etkisi. İlköğretim Online (elektronik), vol.16, no.4, 2017, ss.1589 - 1599.
AMA BEYDOĞAN H,HAYRAN Z Nitelikli Çocuk Kitaplarının Öğrencilerin Bilişsel İşlevleri Kullanma Düzeylerine Etkisi. İlköğretim Online (elektronik). 2017; 16(4): 1589 - 1599.
Vancouver BEYDOĞAN H,HAYRAN Z Nitelikli Çocuk Kitaplarının Öğrencilerin Bilişsel İşlevleri Kullanma Düzeylerine Etkisi. İlköğretim Online (elektronik). 2017; 16(4): 1589 - 1599.
IEEE BEYDOĞAN H,HAYRAN Z "Nitelikli Çocuk Kitaplarının Öğrencilerin Bilişsel İşlevleri Kullanma Düzeylerine Etkisi." İlköğretim Online (elektronik), 16, ss.1589 - 1599, 2017.
ISNAD BEYDOĞAN, H. Ömer - HAYRAN, ZEYNEL. "Nitelikli Çocuk Kitaplarının Öğrencilerin Bilişsel İşlevleri Kullanma Düzeylerine Etkisi". İlköğretim Online (elektronik) 16/4 (2017), 1589-1599.