Yıl: 2017 Cilt: 12 Sayı: 17 Sayfa Aralığı: 337 - 356 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL İLETİŞİM BECERİSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Öz:
Matematik eğitiminin belki de en önemli amaçlarından biri sosyal bağlamda düşüncelerini ve akıl yürütmelerini aktarabilen özerk öğrenciler yetiştirmek olduğundan matematik ve matematik eğitiminin ayrılmaz bir parçası olan matematiksel iletişim becerisi, matematik öğretim programlarında da önemli bir yer tutar. Matematiksel iletişimin hem okul hayatında hem de günlük yaşamdaki önemi düşünüldüğünde öğrencilerin bu becerilerinin gelişiminin sağlanmasının gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Bu hedefe ulaşmada ise öğretmenlerin rolü büyüktür. Dolayısıyla bu çalışmada öğretmenlerin matematiksel iletişim becerisi ile bu becerinin gelişimine ve göstergelerine yönelik düşüncelerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Özel durum çalışması yönteminin kullanıldığı araştırma, 15 ortaokul matematik öğretmeni ile yarıyapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla yürütülmüştür. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda öğretmenlerin matematiğe bir dil olarak bakabildikleri, matematiksel iletişim matematik dilini etkili ve doğru kullanması gerektiğini düşündükleri, büyük çoğunluğunun bu becerinin geliştirilmesini önemseyip öğretim ortamlarını bu beceriyi dikkate alarak düzenlediklerini ve öğretmenlerin öğrencilerinin değerlendirmek için en çok yazılı sınavları tercih ettiklerini belirttikleri görülmüştür. Ayrıca, öğretmenlerin matematiksel iletişim becerisinin göstergesi olan alt beceriler arasında en fazla; verilen matematiksel ifadeyi (tanımları, terimleri, işlemleri, sembolleri vb.) anlamayı vurguladıkları, bunun yanı sıra sembolleri anlama, sembolleri yazılı ve sözlü açıklama ile sembolleri doğru şekilde kullanmanın üzerinde önemle durdukları ortaya çıkmıştır
Anahtar Kelime:

AN EXAMINATION OF SECONDARY SCHOOL MATHEMATICS TEACHERS’ OPINIONS ON MATHEMATICAL COMMUNICATION SKILLS

Öz:
As possibly one of the most important purposes of the mathematics education is to raise autonomous students who can convey their thoughts and reasoning within the social context, mathematical communication skill which is an inseparable part of mathematics and mathematics education has a place in mathematics curricula. When considering the importance of mathematical communication both in the school life and daily life, it is apparently required to help improve these skills of students’. Teachers play a key role in achieving this objective. Hence, this study aims to examine teachers’ opinions on mathematical communication skills and development and indicators of this skill. Using the case study method, the research was conducted with 15 secondary school mathematics teachers through semi-structured interviews. The data obtained were analyzed with the content analysis method. It was observed in the study that the teachers can regard mathematics as a language, think that they should use the mathematical language efficiently and properly in the first place so students can acquire the mathematical communication skills; majority of them care about the development of this skill and arrange the learning settings in accordance with this skill; and the teachers prefer the written examination the most for assessing students’ progress in their mathematical communication skills. It was also discovered what the teachers emphasize the most is understanding the given mathematical expression (definitions, terms, operations, symbols, etc.) among the subskills which are the indicators of mathematical communication skills and that they accentuate understanding the symbols, explaining the symbols in written and orally and using the symbols properly Communication is a way for sharing thoughts and clarifyingcomprehension (National Council of Teachers of Mathematics [NCTM],2000). Each discipline has its idiosyncratic language in considerationthat conveyed information, thoughts and skills in every discipline mayvary. Mathematics is a universal language with its own symbols andterminology and significant relations between its concepts (Ministry ofNational Education [MoNE], 2013). Students add meaning to theirexperiences via language. Mathematical thinking starts developingnaturally among children in the pre-primary school period. Children make sense of their surroundings by the means of observations andcommunications in the social environment they are in (MoNE, 2017). Itis therefore impossible to isolate language in daily life and mathematicslearning. Students need to use their own language to convey what theyhave found while exploring mathematics and thinking mathematically toothers and to clarify their findings through their observations. Proper andeffective use of language encourages learning in mathematics. Playing acritical role in expressing mathematical ideas alongside mathematicalsymbols and drawings, language functions as a bridge in the transitionbetween abstract and concrete notations (NSW Department of SchoolEducation [NSWDoSE], 1989). In other words, mathematical language isan instrument used in mathematical communication, mathematicalthinking and the process of instructing the mathematical concepts(Jamison, 2000; Mercer & Sams, 2006).As possibly one of the most important purposes of the mathematicseducation is to raise autonomous students who can convey theirthoughts and reasoning within the social context (Pourdavood, Svec,Cowen & Genovese, 2005), mathematical communication skill (MCS)which is an inseparable part of mathematics and mathematics educationis emphasized significantly in mathematics curricula in Turkey and manyother countries (i.e. USA, UK, Canada [Ontario], Singapore and NewZealand) (MoNE, 2013, 2017; NCTM, 1989; NCTM, 2000; NSWDoSE,1989; Singapore Ministry of Education [SMoE], 2007; The NationalCurriculum for England [NCfE], 1999; The New Zealand Ministry ofEducation [NZMoE], 2009; The Ontario Ministry of Education [OMoE],2005).When considering the importance of mathematical communicationboth in the school life and daily life, it is apparently required to helpimprove these skills of students’. It is highlighted by several studies andinstitutions that teachers have a great responsibility for enabling thedevelopment of MCS among students. Cooke and Buchholz (2005) statethat teachers need to help students express their thoughts in a detailedway so that they can establish a connection between mathematics andlanguage and this connection can be reflected in the best way possible.In addition, they lay emphasis on the idea that such kind of interactionsenable students to clarify their own thoughts and develop their ownunderstanding while trying to understand to comprehend their worldsthrough communication. When students asked to express what they doand think of, this does not only clarify and improve their ownunderstanding but also help them convey their levels of understandingto teachers (NSWDoSE, 1989). Hence, teachers are liable to use severalmethods to enable students to communicate about mathematics andassess their progress (Thompson and Chappell, 2007).Even though it is highlighted in several studies and by severalinstitutions that teachers have great responsibility for the developmentof students’ MCS, it is remarkably observed in the literature that studiesare needed for the teacher attention to the skill and assessment ofstudents’ MCS and progress. In the light of these considerations, thisstudy aims to discover how secondary school mathematics teachersassess MCS, its importance and students’ progress in MCS and toexamine teacher opinions on the indicators of MCS.This research which used the case study method was conductedwith 15 volunteered mathematics teachers who are serving at secondaryschools. Semi-structured interviews were performed to collect data in therese
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adams, T. L. (2003). Reading mathematics: More than words can say, The Reading Teacher, 56(8), 786-795.
  • Adams, T. L. & Lowery, R. M. (2007). An analysis of children’s strategies for reading mathematics, Reading and Writing Quarterly, 23(2), 161-177
  • Borasi, R. & Rose, B. J. (1989). Journal writing and mathematics instruction. Educational Studies in Mathematics, 20(4), 347-365.
  • Braddon, K. L., Hall, N. J. & Taylor, D. (1993). Math through children’s literature: Making the NCTM standards come alive, Teacher Ideas Press, United States of America.
  • Burns, M. (2004). Writing in math, Educational Leadership, 62(2): 30-33.
  • Cai, J., Jakabcsin, M. S., & Lane, S. (1996). Assessing students' mathematical communication. School Science and Mathematics, 96(5), 238-246.
  • Caldwell, J. S. (2007). Reading assessment: A primer for teachers and coaches, nd 2 Edition, New York: Guilford Press.
  • Cooke, B. D., & Buchholz, D. (2005). Mathematical communication in the classroom: A teacher makes a difference. Early Childhood Education Journal, 32(6), 365-369.
  • Çalıkoğlu-Bali, G. (2002). Matematik öğretiminde dil ölçeği, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 57-61.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (Üçüncü Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Davis, B. (1994). Mathematics teaching: Moving from telling to listening, Journal of Curriculum and Supervision, 9(3), 267-283.
  • Doğan, M., & Güner, P. (2012). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik dilini anlama ve kullanma becerilerinin incelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Dur, Z. (2010). Öğrencilerin matematiksel dili hikâye yazma yoluyla iletişimde kullanabilme becerilerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Emre, E., Sağ, Y.G., Gülkılık, H. & Argün, Z. (2010, Eylül). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel dil kullanımları. IX. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • Jamison, R. E. (2000). Learning the language of mathematics. Language and Learning Across The Disciplines, 4(1), 45-54.
  • Kabael, T. U., & Baran, A. A. (2016). Matematik öğretmenlerinin matematik dili becerilerinin gelişimine yönelik farkındalıklarının incelenmesi. İlköğretim Online, 15(3), 868-881.
  • Martin Jr, R. E., & Orrach, L. P. (1981, November). Improving reading and study skills in science and mathematics. Paper presented at the Regional Conference of the National Science Teachers Association, Nashville, TN.
  • McIntosh, M. E., & Draper, R. J. (2001). Using learning logs in mathematics: Writing to learn. The Mathematics Teacher, 94(7), 554-557.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı, 2009). İlköğretim matematik dersi 6–8. sınıflar öğretim programı, Ankara.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı, 2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı, 2017). Taslak matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara. 02.01. 2017 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Mercer, N., & Sams, C. (2006). Teaching children how to use language to solve maths problems. Language and Education, 20(6), 507-528.
  • Miller, L. D. (1993). Making the connection with language, The Arithmetic Teacher, 40: 311-316.
  • Nahrgang, C. L., & Petersen, B. T. (1986). Using writing to learn mathematics. The Mathematics Teacher, 79(6), 461-465.
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM, 1989). Curriculum and evaluation for school mathematics, Reston, VA: Author.
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM, 1991). Professional standards for teaching mathematics. Reston, Va.: Author.
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM, 2000). Principles and standarts for school mathematics, Reston, VA: Author.
  • NSW Department of School Education [NSWDoSE] (1989). Mathematics K-6. Sydney.
  • Otterburn, M. K., & Nicholson, A. R. (1976). The language of (CSE) mathematics. Mathematics in School, 5(5), 18-20.
  • Paknadel, C. (1994). Etkili iletişim becerileri, Bilim ve Teknik Dergisi, 325: 96-97.
  • Phillips, E., & Crespo, S. (1996). Developing written communication in mathematics through math penpal letters. For the Learning of Mathematics, 16(1), 15-22.
  • Pourdavood, R., Svec, L. V., Cowen, L. M. & Genovese, J. (2005). Culture, communication, and mathematics learning: An introduction, focus on learning problems in mathematics. Retrieved August 10, 2010 from http://www.accessmylibrary.com/article-1G1-136154745/culture-communication-and-mathematics.html
  • Raiker, A. (2002). Spoken language and mathematics. Cambridge Journal of Education, 32(1), 45- 60.
  • Rubenstein, R. N. & Thompson, D. R. (2001). Learning mathematical symbolism: Challenges and instructional strategies, The Mathematics Teacher, 94(4):265.
  • Schlattmann, J. (2006). Improving mathematics problem solving through written explanations. Projects for MA Degree. Paper 28. http://digitalcommons.unl.edu/mathmidsummative/28
  • Singapore Ministry of Education [SMOE)], (2007). Primary mathematics syllabus. Singapore: Ministry of Education, Curriculum Planning and Development Division. Retrieved August 12, 2012 from www.moe.gov.sg/education/syllabuses/sciences/.../maths-primary2007.pdf
  • Tavşancıl, E. & Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • The National Curriculum for England [NCfE]. Mathematics. London: HMSO. Retrieved August 12, 2012 from http://www.nc.uk.net
  • The New Zealand Ministry of Education [NZMOE], (2009). The New Zealand curriculum mathematics standards for years 1-8. Wellington, NZ: Author. Retrieved August 12, 2012 from http://nzcurriculum.tki.org.nz/National-Standards/Mathematics-standards
  • The Ontario Ministry of Education [OMoE], (2005). The Ontario curriculum: Grades 1–8: mathematics. Toronto: Queen's Printer for Ontario. Retrieved March 1, 2010 from http://www.edu.gov.on.ca/eng/ curriculum/elementary/math18curr.pdf
  • Thompson, D. R. & Chappell, M. F. (2007). Communication and representation as elements in mathematical literacy, Reading and Writing Quarterly, 23:179-196.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 24, 543– 559.
  • Williams, K. M. (2003). Writing about the problem-solving process to improve problem-solving performance. The Mathematics Teacher, 96(3), 185-187.
  • Williams, N. B., & Wynne, B. D. (2000). Journal writing in the mathematics classroom: A beginner's approach. Mathematics Teacher, 93(2), 132-35.
  • Yeo, S. M., & Fan, L. (2003). Using journal writing as an alternative assessment in junior college mathematics classrooms. Paper presented at the ERAS Conference, Singapore, 19-21 November. https://repository.nie.edu.sg//handle/10497/15686
  • Yeşildere, S. (2007). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel alan dilini kullanma yeterlikleri, Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 24(2):61-70.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, 5. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, H. (2010). İletişimin tanımı ve temel bileşenleri, Demiray, U. (Ed.), Etkili iletişim (s. 1-43), 3. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Yüzerler, S. & Doğan, M. (2012). 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin matematiksel dili kullanabilme becerileri, X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 27-30 Haziran, Niğde Üniversitesi, Niğde.
APA ARSLAN S, ÖZPINAR İ (2017). ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL İLETİŞİM BECERİSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. , 337 - 356.
Chicago ARSLAN SELAHATTİN,ÖZPINAR İlknur ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL İLETİŞİM BECERİSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. (2017): 337 - 356.
MLA ARSLAN SELAHATTİN,ÖZPINAR İlknur ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL İLETİŞİM BECERİSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. , 2017, ss.337 - 356.
AMA ARSLAN S,ÖZPINAR İ ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL İLETİŞİM BECERİSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. . 2017; 337 - 356.
Vancouver ARSLAN S,ÖZPINAR İ ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL İLETİŞİM BECERİSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. . 2017; 337 - 356.
IEEE ARSLAN S,ÖZPINAR İ "ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL İLETİŞİM BECERİSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.337 - 356, 2017.
ISNAD ARSLAN, SELAHATTİN - ÖZPINAR, İlknur. "ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL İLETİŞİM BECERİSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ". (2017), 337-356.
APA ARSLAN S, ÖZPINAR İ (2017). ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL İLETİŞİM BECERİSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 12(17), 337 - 356.
Chicago ARSLAN SELAHATTİN,ÖZPINAR İlknur ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL İLETİŞİM BECERİSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 12, no.17 (2017): 337 - 356.
MLA ARSLAN SELAHATTİN,ÖZPINAR İlknur ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL İLETİŞİM BECERİSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.12, no.17, 2017, ss.337 - 356.
AMA ARSLAN S,ÖZPINAR İ ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL İLETİŞİM BECERİSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2017; 12(17): 337 - 356.
Vancouver ARSLAN S,ÖZPINAR İ ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL İLETİŞİM BECERİSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2017; 12(17): 337 - 356.
IEEE ARSLAN S,ÖZPINAR İ "ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL İLETİŞİM BECERİSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 12, ss.337 - 356, 2017.
ISNAD ARSLAN, SELAHATTİN - ÖZPINAR, İlknur. "ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİKSEL İLETİŞİM BECERİSİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 12/17 (2017), 337-356.