Yıl: 2017 Cilt: 12 Sayı: 17 Sayfa Aralığı: 589 - 604 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TARİH ALAN YETERLİK ALGISI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Öz:
Öğretmen nitelikleri üzerine yapılan birçok araştırma, tarih öğretmenlerinin kendi disiplinleri hakkında derin bilgi sahibi olmaları gerektiğini ileri sürmektedir. Böyle bir tarihsel bilgiye sahip olmak, tarih öğretmeni için bir tür ön koşul niteliğindedir. Nitekim tarihsel alan bilgisinde mevcut olan bir kısım eksiklikler bile, öğrenmenin niteliğini olumsuz yönde etkilemekte ve öğretilecek konuların yüzeysel bir şekilde aktarılmasına neden olmaktadır. Tarih öğretiminde alan bilgisinin önemine karşın, bu anlamda kullanılacak bir ölçme aracının bulunmaması önemli bir eksikliktir. Bu çalışmanın amacı, tarih öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının alan bilgileri konusundaki yeterlik algılarını ölçmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu kapsamda 21 madde ve 4 boyuttan oluşan Tarih Alan Yeterlik Algısı Ölçeği (TAYAÖ), 343 tarih ve sosyal bilgiler öğretmen adayı üzerinde uygulanmış ve elde edilen veriler geçerlik ve güvenirlik analizine tabi tutulmuştur. Yapılan açıklayıcı faktör analizine göre TAYAÖ, toplam varyansın % 62.84'ünü açıklamaktadır. Açıklayıcı faktör analizi sonuçları incelendiğinde TAYAÖ'de yer alan 21 maddenin faktör yüklerinin .43-.83 arasında değiştiği görülmektedir. Ayrıca TAYAÖ'nün faktör yapısı doğrulayıcı faktör analiziyle de sınanmış, elde edilen sonuçlar 4 faktörlü yapıyı doğrulamıştır. Elde edilen uyum indeksleri ise; RMSEA = .060, GFI = .90, CFI = .98, NFI =.96, RFI = .96, AGFI = .87, IFI = .98 ve NNFI = .98 şeklindedir. Ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı ise .92 olarak hesaplanmıştır. Bununla birlikte ölçekte yer alan boyutların kendileriyle ve ölçek toplam puanıyla korelasyon içinde oldukları görülmektedir. Bütün bu sonuçlar TAYAÖ'nün tarih öğretmenlerinin alan yeterliklerini ölçmede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir
Anahtar Kelime:

SCALE OF PERCEIVED COMPETENCE IN HISTORY AS A SUBJECT MATTER: A SCALE DEVELOPMENT STUDY

Öz:
From the perspective of history teaching, it is widely accepted that history teachers have to know the subjects they are teaching. As a matter of fact, even some apparently small deficiencies in subject matter knowledge negatively affect the quality of learning and cause just a superficial understanding of the subjects being taught. Despite the importance of subject matter knowledge for history teaching, the Turkish literature in this matter contains no study dealing with history teachers’ competence in subject matter knowledge. The purpose of this study is to develop a valid and reliable measurement tool that can be used for measuring in-service and pre-service history teachers’ perceived competence in subject matter knowledge. Scale of Perceived Competence in History as a Subject Matter (SPCHSM) consisting of 21 items and 4 dimensions was administered to 343 pre-service history and social studies teachers, and the obtained data were subjected to validity and reliability analysis. According to the results of the explanatory factor analysis, SPCHSM explains 62.84% of the total variance. They also indicate that the factor loadings of 21 items in SPCHSM vary from .43 to .83. The factor structure of SPCHSM was tested through confirmatory factor analysis. The obtained results confirmed the 4-factor structure. The fit indices acquired are as follows: RMSEA = .060, GFI = .90, CFI = .98, NFI = .96, RFI = .96, AGFI = .87, IFI = .98, and NNFI = .98. The Cronbach’s alpha coefficient of internal consistency of the scale was found to be .92. The dimensions of the scale were seen to be correlated with each other and the total scale score. All these results indicate that SPCHSM is a valid and reliable measurement tool that can be used for measuring history teachers’ perceived competency in their field Competence refers to “knowledge, skills, attitudes, and values that an individual has to have in order to perform the teaching profession in an effective and productive way” (MEB, 2008a). Having such competence constitutes the basis of a teacher’s qualification. In addition to professional knowledge and ability, another important thing in the teacher training process is subject matter knowledge. It is widely accepted in the literature that effective teaching requires in-depth subject matter knowledge and it cannot be replaced by anything (Kıylık, 2016). Even if a teacher closely follows every innovation in methodology, technique, or pedagogy, he/she has to build it on subject matter knowledge. According to Shulman (1986: 9), who made one of the first studies in the literature, teachers have to know the basic phenomena, concepts, theories, and ideas about the subject matter; be able to organize them; be capable of evaluating and explaining the subjects to be taught within their contexts; and understand and know such subjects well enough to prove them. A teacher is required to master the knowledge and skills related to the subject matter and internalize the point of view of the field. A teacher who does not understand the basic subjects of the field and the relations between them cannot be expected to plan and maintain an effective teaching process (Kıncal, 1999: 35-39; Özdemir, Yalın, and Sezgin, 2004: 78). As the nature of the subject being transferred and subject matter knowledge are directly related, developments and innovations in the field need to be followed closely (Doğru, 2016). This is because; in the recent studies, the cognitive skills and the subject matter knowledge teachers have are seen as the basis of an effective teaching process (Kitson, Husband, and Steward, 2011). In other words, a teacher has to understand the conceptual structure and principles of his field and be capable of transferring the ideas related to his field to students in a meaningful way (Barton and Levstik, 2004). Teachers with this kind of competence are able to master the concepts of the discipline that they intend to teach and know what they teach in detail. This also increases the quality of any kind of teaching practice in the class (Kitson, Husband, and Steward, 2011). From the perspective of history teaching, it is widely accepted that history teachers have to know the subjects they are teaching (Husband, 2011). As a matter of fact, even some apparently small deficiencies in subject matter knowledge negatively affect the quality of learning and cause just a superficial understanding of the subjects being taught (Smith, 2010). Unless teachers achieve a perfect understanding of the nature of historical knowledge, it is very difficult for them to design a meaningful learning process because they, personally, may not know the things that their students have to learn (Barton and Levstik, 2004). The positive effect of subject matter knowledge is clear, considering the tasks of history teachers such as checking the answers given by students to question-answer activities based on knowledge in the classroom environment, detecting misunderstanding, and correcting it (Husband, 2011). Despite the importance of subject matter knowledge for history teaching, the Turkish literature in this matter contains no study dealing with history teachers’ competence in subject matter knowledge. It can be considered as an important gap that there is no measurement tool developed for determining history teachers’ perceived competence in subject matter knowledge. In this regard, the present study aims to develop a measurement tool for measuring history teachers’ perceived competence in subject matter knowledge. Method This is a scale development study aiming to develop a measurement tool that can be used for describing pre-service history teachers’ perceived competence in subject matter knowledge. In the scale development process, a 50-item item pool was created based on “History Teachers’ Competences in Their Field”, which entered into force in 2011 following its preparation by a commission formed by the Ministry of National Education of Tu
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Tarih biliminin konusunu açıklayabilirim. ,788 ,705
  • 2. Tarih biliminin gerekliliğini açıklayabilirim. ,765 ,680
  • 3. Tarih biliminin kavramlarını açıklayabilirim. ,756 ,666
  • 4. Tarih için kullanılan kaynakların türlerini açıklayabilirim ,709 ,584
  • 5. Tarih bilimini, diğer bilimlerin temel kavramları ve yöntemleriyle ilişkilendirebilirim. ,649 ,553
  • 6. Tarih biliminin gelişimini açıklayabilirim. ,553 ,551
  • 7. Asya Hun Devleti’nden Uygur Devleti’nin yıkılışına kadarki dönemin önemli olayları ve kişileri açıklayabilirim. ,748 ,606
  • 8. İslamiyet’in doğuşu ve yayılışını açıklayabilirim. ,667 ,549
  • 9. İlk Türk İslam devletlerinin özelliklerini açıklayabilirim. ,772 ,661
  • 10. Malazgirt Savaşı’ndan itibaren Türklerin Anadolu’ya yerleşmesini açıklayabilirim. ,658 ,647
  • 11. Osmanlı Devleti’nin siyasi, ekonomik, sosyal ve kültürel yapısını açıklayabilirim. ,635 ,598
  • 12. Osmanlı Devleti’nin önemli olaylarını ve kişilerini açıklayabilirim. ,645 ,628
  • 13. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunu açıklayabilirim. ,723 ,694
  • 14. Atatürk ilke ve inkılâplarını açıklayabilirim. ,785 ,743
  • 15. Atatürk döneminin siyasi, ekonomik, sosyal ve kültürel gelişmelerini açıklayabilirim. ,754 ,713
  • 16. İlk uygarlıkların (Anadolu, Mezopotamya, Mısır, Uzakdoğu, Yunan, Roma, İbrani vb.) yaşayışlarını açıklayabilirim. ,432 ,326
  • 17. Fransız İhtilali’ne kadar Avrupa’da meydana gelen gelişmelerin (coğrafi keşifler, Rönesans, reform, mutlakıyetçi devletlerin kuruluşu, aydınlanma, vb.) önemini açıklayabilirim. ,604 ,446
  • 18. Fransız İhtilali’nden I. Dünya Savaşı’na kadarki dönemde ortaya çıkan siyasi gelişmeleri (milliyetçilik, millî devletler, demokrasi, parlamenter sistemler, sanayi devrimi vb.) ve olguları açıklayabilirim. ,710 ,611
  • 19. I. Dünya Savaşını, dünya tarihi açısından açıklayabilirim. ,774 ,759
  • 20. II. Dünya Savaşını dünya tarihi açısından açıklayabilirim. ,834 ,785
  • 21. I. ve II. Dünya Savaşı arasındaki dönemde dünyada birçok alanda meydana gelen değişimlerin sonuçlarını açıklayabilirim
APA Yazıcı F, YILDIRIM T (2017). TARİH ALAN YETERLİK ALGISI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. , 589 - 604.
Chicago Yazıcı Fatih,YILDIRIM TERCAN TARİH ALAN YETERLİK ALGISI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. (2017): 589 - 604.
MLA Yazıcı Fatih,YILDIRIM TERCAN TARİH ALAN YETERLİK ALGISI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. , 2017, ss.589 - 604.
AMA Yazıcı F,YILDIRIM T TARİH ALAN YETERLİK ALGISI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. . 2017; 589 - 604.
Vancouver Yazıcı F,YILDIRIM T TARİH ALAN YETERLİK ALGISI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. . 2017; 589 - 604.
IEEE Yazıcı F,YILDIRIM T "TARİH ALAN YETERLİK ALGISI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI." , ss.589 - 604, 2017.
ISNAD Yazıcı, Fatih - YILDIRIM, TERCAN. "TARİH ALAN YETERLİK ALGISI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI". (2017), 589-604.
APA Yazıcı F, YILDIRIM T (2017). TARİH ALAN YETERLİK ALGISI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik), 12(17), 589 - 604.
Chicago Yazıcı Fatih,YILDIRIM TERCAN TARİH ALAN YETERLİK ALGISI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik) 12, no.17 (2017): 589 - 604.
MLA Yazıcı Fatih,YILDIRIM TERCAN TARİH ALAN YETERLİK ALGISI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik), vol.12, no.17, 2017, ss.589 - 604.
AMA Yazıcı F,YILDIRIM T TARİH ALAN YETERLİK ALGISI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2017; 12(17): 589 - 604.
Vancouver Yazıcı F,YILDIRIM T TARİH ALAN YETERLİK ALGISI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2017; 12(17): 589 - 604.
IEEE Yazıcı F,YILDIRIM T "TARİH ALAN YETERLİK ALGISI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI." Turkish Studies (Elektronik), 12, ss.589 - 604, 2017.
ISNAD Yazıcı, Fatih - YILDIRIM, TERCAN. "TARİH ALAN YETERLİK ALGISI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI". Turkish Studies (Elektronik) 12/17 (2017), 589-604.