Yıl: 2017 Cilt: 5 Sayı: 12 Sayfa Aralığı: 1595 - 1603 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öz:
Bu çalışmanın amacı, sulama göletlerinin mevsimsel su kalitesinin değişimlerini belirlemektir. Dört farklı mevsim için Yenice ve Davutköy sulama göletlerinin 3 farklı örnekleme noktasından yüzey suyu örnekleri toplanmıştır. Bu göletlerin su kalitesini belirlemek amacıyla çözünmüş oksijen, pH, tuzluluk, elektriksel iletkenlik, kimyasal oksijen ihtiyacı, biyokimyasal oksijen ihtiyacı, amonyum, nitrit, nitrat, fosfat, toplam sertlik, klorür ve sodyum adsorpsiyon oranı (SAR) parametreleri incelenmiştir. Ulusal ve uluslararası su kalite standartlarına göre, fiziko-kimyasal parametreler sınır değerleri sağlamaktadır. ABD tuzluluk diyagramında C1-S1 sınıfında yer almaktadır. Tuzluluk ve sodyum değerine göre sulama suyu olarak kullanıma uygun olduğu belirlenmiştir. Yenice ve Davutköy göletlerinin mikrobiyal kalitesi için sıcaklığa bağlı olarak mezofil ve psikrofil aerob bakteri oranı belirlenmiştir. Düşük sıcaklıklarda yüksek seviyede psikrofil bakteri belirlenirken yüksek sıcaklıklarda mezofil bakteri sayısı artmaktadır. Psikrofil aerob canlı sayısı (PAC) mevsimlere göre değerlendirildiğinde, sıcaklık artışına bağlı olarak pearson korelasyon analizine göre istatistiksel olarak önemli güçlü negatif korelasyon bulunmuştur (r=-0,635). Fekal kirlilik indikatörü olan E.coli sayısının yaz mevsiminde Davutköy göletine ait istasyonlarda 110 kob/100ml ve 50 kob/100ml olarak belirlenmiştir. Diğer istasyonlarda ise E.coli tespit edilmemiştir. Elde edilen sonuçlara göre, Yenice ve Davutköy sulama göletlerine ait suların tarımsal aktiviteye uygun olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Biyoloji Su Kaynakları Çevre Bilimleri Ekoloji Ziraat Mühendisliği Gıda Bilimi ve Teknolojisi Ziraat, Toprak Bilimi

Investigate of Physicochemical and Microbiological Quality of Yenice-Davutköy (Çanakkale) Irrigation Ponds

Öz:
Bu çalışmanın amacı, sulama göletlerinin mevsimsel su kalitesinin değişimlerinibelirlemektir. Dört farklı mevsim için Yenice ve Davutköy sulama göletlerinin 3 farklıörnekleme noktasından yüzey suyu örnekleri toplanmıştır. Bu göletlerin su kalitesinibelirlemek amacıyla çözünmüş oksijen, pH, tuzluluk, elektriksel iletkenlik, kimyasaloksijen ihtiyacı, biyokimyasal oksijen ihtiyacı, amonyum, nitrit, nitrat, fosfat, toplamsertlik, klorür ve sodyum adsorpsiyon oranı (SAR) parametreleri incelenmiştir. Ulusal veuluslararası su kalite standartlarına göre, fiziko-kimyasal parametreler sınır değerlerisağlamaktadır. ABD tuzluluk diyagramında C1−S1 sınıfında yer almaktadır. Tuzluluk vesodyum değerine göre sulama suyu olarak kullanıma uygun olduğu belirlenmiştir. Yeniceve Davutköy göletlerinin mikrobiyal kalitesi için sıcaklığa bağlı olarak mezofil vepsikrofil aerob bakteri oranı belirlenmiştir. Düşük sıcaklıklarda yüksek seviyede psikrofilbakteri belirlenirken yüksek sıcaklıklarda mezofil bakteri sayısı artmaktadır. Psikrofilaerob canlı sayısı (PAC) mevsimlere göre değerlendirildiğinde, sıcaklık artışına bağlıolarak pearson korelasyon analizine göre istatistiksel olarak önemli güçlü negatifkorelasyon bulunmuştur (r=-0,635). Fekal kirlilik indikatörü olan E.coli sayısının yazmevsiminde Davutköy göletine ait istasyonlarda 110 kob/100ml ve 50 kob/100ml olarakbelirlenmiştir. Diğer istasyonlarda ise E.coli tespit edilmemiştir. Elde edilen sonuçlaragöre, Yenice ve Davutköy sulama göletlerine ait suların tarımsal aktiviteye uygun olduğubelirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Selvi K, ÖZDİKMENLİ TEPELİ S, İleri B, YILDIZ R, Yucel M (2017). Yenice–Davutköy (Çanakkale) Sulama Göletlerinin Fizikokimyasal ve Mikrobiyolojik Kalitesinin Araştırılması. , 1595 - 1603.
Chicago Selvi Kahraman,ÖZDİKMENLİ TEPELİ SEDA,İleri Burcu,YILDIZ Ramazan,Yucel Mehmet Ali Yenice–Davutköy (Çanakkale) Sulama Göletlerinin Fizikokimyasal ve Mikrobiyolojik Kalitesinin Araştırılması. (2017): 1595 - 1603.
MLA Selvi Kahraman,ÖZDİKMENLİ TEPELİ SEDA,İleri Burcu,YILDIZ Ramazan,Yucel Mehmet Ali Yenice–Davutköy (Çanakkale) Sulama Göletlerinin Fizikokimyasal ve Mikrobiyolojik Kalitesinin Araştırılması. , 2017, ss.1595 - 1603.
AMA Selvi K,ÖZDİKMENLİ TEPELİ S,İleri B,YILDIZ R,Yucel M Yenice–Davutköy (Çanakkale) Sulama Göletlerinin Fizikokimyasal ve Mikrobiyolojik Kalitesinin Araştırılması. . 2017; 1595 - 1603.
Vancouver Selvi K,ÖZDİKMENLİ TEPELİ S,İleri B,YILDIZ R,Yucel M Yenice–Davutköy (Çanakkale) Sulama Göletlerinin Fizikokimyasal ve Mikrobiyolojik Kalitesinin Araştırılması. . 2017; 1595 - 1603.
IEEE Selvi K,ÖZDİKMENLİ TEPELİ S,İleri B,YILDIZ R,Yucel M "Yenice–Davutköy (Çanakkale) Sulama Göletlerinin Fizikokimyasal ve Mikrobiyolojik Kalitesinin Araştırılması." , ss.1595 - 1603, 2017.
ISNAD Selvi, Kahraman vd. "Yenice–Davutköy (Çanakkale) Sulama Göletlerinin Fizikokimyasal ve Mikrobiyolojik Kalitesinin Araştırılması". (2017), 1595-1603.
APA Selvi K, ÖZDİKMENLİ TEPELİ S, İleri B, YILDIZ R, Yucel M (2017). Yenice–Davutköy (Çanakkale) Sulama Göletlerinin Fizikokimyasal ve Mikrobiyolojik Kalitesinin Araştırılması. Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji dergisi, 5(12), 1595 - 1603.
Chicago Selvi Kahraman,ÖZDİKMENLİ TEPELİ SEDA,İleri Burcu,YILDIZ Ramazan,Yucel Mehmet Ali Yenice–Davutköy (Çanakkale) Sulama Göletlerinin Fizikokimyasal ve Mikrobiyolojik Kalitesinin Araştırılması. Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji dergisi 5, no.12 (2017): 1595 - 1603.
MLA Selvi Kahraman,ÖZDİKMENLİ TEPELİ SEDA,İleri Burcu,YILDIZ Ramazan,Yucel Mehmet Ali Yenice–Davutköy (Çanakkale) Sulama Göletlerinin Fizikokimyasal ve Mikrobiyolojik Kalitesinin Araştırılması. Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji dergisi, vol.5, no.12, 2017, ss.1595 - 1603.
AMA Selvi K,ÖZDİKMENLİ TEPELİ S,İleri B,YILDIZ R,Yucel M Yenice–Davutköy (Çanakkale) Sulama Göletlerinin Fizikokimyasal ve Mikrobiyolojik Kalitesinin Araştırılması. Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji dergisi. 2017; 5(12): 1595 - 1603.
Vancouver Selvi K,ÖZDİKMENLİ TEPELİ S,İleri B,YILDIZ R,Yucel M Yenice–Davutköy (Çanakkale) Sulama Göletlerinin Fizikokimyasal ve Mikrobiyolojik Kalitesinin Araştırılması. Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji dergisi. 2017; 5(12): 1595 - 1603.
IEEE Selvi K,ÖZDİKMENLİ TEPELİ S,İleri B,YILDIZ R,Yucel M "Yenice–Davutköy (Çanakkale) Sulama Göletlerinin Fizikokimyasal ve Mikrobiyolojik Kalitesinin Araştırılması." Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji dergisi, 5, ss.1595 - 1603, 2017.
ISNAD Selvi, Kahraman vd. "Yenice–Davutköy (Çanakkale) Sulama Göletlerinin Fizikokimyasal ve Mikrobiyolojik Kalitesinin Araştırılması". Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji dergisi 5/12 (2017), 1595-1603.