Yıl: 2017 Cilt: 19 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 86 - 103 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yazma Özyeterlikleri ile Yazılı Anlatım Becerileri Arasındaki İlişki

Öz:
Öğretim Merkezi'nde B2 seviyesinde Türkçe öğrenen öğrencilerin yazma özyeterlik algıları ile yazılı anlatım becerileri arasındaki ilişki tespit edilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak Güngör ve Kan (2015) tarafından geliştirilen "Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Öğrencilere Yönelik Yazma Becerisi Öz Yeterlilik Ölçeği" ve Demir (2013a: 568) tarafından oluşturulan "B2 Düzeyindeki Kullanıcılar İçin Yazılı Anlatım (Yazma) Değerlendirme Formu" ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Gerçekleştirilen analizler neticesinde öğrencilerin "yazma özyeterlik" puan ortalaması (78,170±12,222); "yazma becerisi" puan ortalaması (21,962±5,854) olarak saptanmıştır.Regresyon analizi neticesinde öğrencilerin yazma özyeterlik düzeyinin yazma becerisi düzeyini artırdığı tespit edilmiştir (ß=0,094). Öğrencilerin yazma beceri puanları ve yazma özyeterlik düzeyleri araştırmanın değişkenleri doğrultusunda analiz edilmiş, bulgular ve yorumlar doğrultusunda öneriler getirilmiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Relationship between Writing Self-Efficacy and Writing Skills of Turkish Learners as a Foreign Language

Öz:
In the study, the relationship between writing self-efficacy perceptions and writing expression skills of students learning Turkish at B2 level at Inonu University TOMER and Syrian refugee camp TOMER was determined. As a data collection tool in the study, "The Writing Self-Efficacy Scale for Students Learning Turkish as a Foreign Language" developed by Güngör and Kan (2015), "Written Expression (Writing) Evaluation Form for B2 Level Users" created by Demir (2013a: 568) and Personal Information form were used. As a result of the analyzes, the average score of "writing self-efficacy" of the students (78.170 ± 12.222); "Writing skill" score average (21.962 ± 5.854) were determined. As a result of the regression analysis, it was found that the level of writing self-efficacy of students increased the level of writing ability (ß = 0.094). The students' writing skill scores and writing self-efficacy levels were analyzed in accordance with the variables of the research and suggestions were made in the direction of findings and interpretations
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktaş, Ş., Gündüz, O. (2005). Yazılı ve sözlü anlatım. (Altıncı Baskı). Ankara: AkçağYayınları.
  • Azar, A. (2010). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlilik ı̇nançları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (12), 235–252.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall
  • Behjoo, M. B. (2013). The relationship among self-efficacy, academic self-efficacy, problem solving skills and foreign language achievement. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Borman, W. C., Hanson, M. A., Oppler, S. H., Pulakos, E. D., & White, L. A. (1993). Role of early supervisory experience in supervisor performance. Journal of Applied Psychology, 78, 443-449. Retrieved October 23, 2000, from PsycARTICLES database.
  • Büyükikiz, K. K. (2011). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma becerileri ile öz yeterlilik algıları arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı. Yayımlanmamış̧Doktora Tezi. Ankara.
  • Büyükikiz, K. K. (2012). Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen yabancılar için yazma becerisi öz yeterlilik ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9/12, 69-80.
  • Cynx, J., Williams, H., &Nottebohm, F. (1992). Hemispheric differences in avian song discrimination. Proceedings of the National Academy of Sciences, 89, 1372- 1375.
  • Demir, T. (2013a). Türk dillilere (soylulara) Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme. Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı, Editörler: Mustafa Durmuş ve Alpaslan Okur, Ankara: Grafiker Yayıncılık
  • Demir, T. (2013b). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma özyeterlik algısı ilişkisi üzerine bir çalışma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisik, 2/1. 84- 114.
  • Erkan, Y. D.,& Saban, A. I. (2011). Writing performance relative to writing apprehension, selfefficacy in, writing and attitudes towards writing: A Correlational Study in Turkish Tertiary-Level EFL. The Asian EFL Journal Quarterly, 13(1), 163-191
  • Fournier, M., de Ridder, D., &Bensing, J. (1999). Optimism and adaptation to multiple sclerosis: What does optimism mean? Journal of Behavioral Medicine, 22, 303-326. Abstract retrieved October 23, 2000, from PsycINFO database.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Güngör, H. ve Kan, A. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilere yönelik yazma becerisi özyeterlik ölçeği geliştirme çalışması. 8. Uluslararası Türkçenin Eğitimi - Öğretimi kurultayı, 1-3 Ekim 2015.
  • Hamzadayı, E. ve Büyükikiz, K. K. (2015). Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin konuşma becerisi öz yeterlik algıları ile kişilik tipleri arasındaki ilişki. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19/1, 297-312.
  • Hsieh, P. P., & Kang, H. S. (2010). Attribution and self-efficacy and their ınterrelationship in the korean EFL Context.Language Learning, 60(3), 606–627. http://dx.doi.org/ 10.1111/j.1467-9922.2010.00570.
  • Jinks, J., Morgan, V. (1999) Children‟s perceived academic self-efficacy: An ınventory scale. The Clearing House, Vol. 72, No. 4, 224-230.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Mahyuddin, R., Elias, H., Cheong, L., Muhamad, M., Noordin, N., & Abdullah, M. (2006). TheRelationship Between Students’ Self-efficacy and Their Achievement. JurnalPendidikdanPendidikan, Jil, 21, 61–71.
  • McDonald, J. T. (2002, Ocak). Using problem based learning a in science methods course. Paper presented at theAnnual Meeting of the Association for the Education of Teachers in Science, Charlotte, USA.
  • Mead, J. V. (1992). Looking at old photographs: Investigating the teacher tales that novice teachers bring with them (Report No. NCRTL-RR-92-4). East Lansing, MI: National Center for Research on Teacher Learning. (ERIC Document Reproduction Service No. ED346082)
  • Melanlıoğlu, D. ve Demir Atalay, T. (2016a). Yabancı dı̇l olarak Türkçe öğrenenlerin yazma öz yeterlı̇klerı̇nde yaratıcı yazma uygulamalarının etkisi. ̇ Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 697-721.
  • Melanlıoğlu, D. ve Demir Atalay, T. (2016b). Türkçe öğrenen yabancılar örneğı̇nde yansıtıcı günlük kullanma ve yazma öz yeterlı̇ğı̇ arasındaki̇ı̇lı̇şkı̇. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13/35, 56-76.
  • Mills, N., Pajares, F., & Herron, C. (2006). A Reevaluation of the Role of Anxiety: Self-Efficacy, Anxiety, and Their Relation to Reading and Listening Proficiency. Foreıgn Language Annals, 39(2), 276-294. http://dx.doi.org/10.1111/j.1944-9720.2006.tb02266.x
  • Özbay, M. (2011) Yazma eğitimi.( Ed. Özbay M.) Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Pajares F. (2003). Self-efficacy beliefs, motivation, and achievement in writing: A review of the literature. Reading & Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, 19, 139-158.
  • Pajares, F. (2002). Overview of social cognitive theory and of self-efficacy. https://www.uky.edu/~eushe2/Pajares/eff.html adresinden 07/06/2017 tarihli erişim ile alınmıştır.
  • Rahimi, A., & Abedini, A. (2009). The ınterface between EFL learners’ self-efficacy concerning listening comprehension and listening proficiency. Novitas-ROYAL, 3(1), 14-2
  • Sallabaş, E. (2012). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma öz yeterliliklerinin değerlendirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16/2, 269-290.
  • Sallabaş, E. (2013). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenler için konuşma öz yeterlik ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36, 261-270.
  • Schunk, D. H. (1984). Enhancing self-efficacy and achievement through rewards and goals: motivational and informational effects. Journal of Educational Research.Vol. 78, No 1, September/October, 29-34.
  • Schunk, D. H. (2003). Self-Efficacy for reading and writing: Influence of modeling, goal setting ands elf-evaluation, Reading and Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, S: 19 (2).
  • Schunk, D. H., Zimmerman, B. J. (2007). Influencing children’s self-efficacy and self-regulation of reading and writing through modeling. Reading & Writing Quarterly, 23, 7–25.
  • Tılfarlıoğlu, F. T., & Çiftçi, F. S. (2011). Supporting self-efficacy and learner autonomy in relation to academic success in EFL classrooms (a case study). Theory and Practice in Language Studies, 1(10), 1284-1294. http://dx.doi.org/10.4304/tpls.1.10.1284-1294
  • Tılfarlıoğlu & Cinkara (2009). Self efficacy in EFL: Differences among proficiency groups and relationship with success. Novitas-ROYAL, 3(2), 129-142.
  • Wang, J., Spencer, K., & Xing, M. (2009). Metacognitive beliefs and strategies in learning Chinese as aforeign language. System, 37, 46-56. http://dx.doi.org/10.1016/j.system.2008.05.001
  • Way, D. P., Joıner, E. G. ve Seaman, M. A. (2000). Writing in the secondary foreign language classroom: The effects of prompts and tasks on novice learners of french. Modern Language Journal, 84(2), 155-281.
  • Yaman, H. & Tulumcu, F.M. (2016). “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenler İçin Dinleme Becerisi Öz Yeterlik Ölçeği Geliştirilmesi / The Development of Listening Skill’s Self Efficacy for Learners of Turkish as a Foreign Language”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, (Prof. Dr. Hayati Akyol Armağanı), Volume 11/3 Winter 2016, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9327, p. 2371-2386.
  • Zımmerman, B. J. ve Bandura, A. (1994). Impact of self-regulatory ınfluences on writing course attainment, American Educational Research Journal, 31.
APA ALTUNKAYA H, ATEŞ A (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yazma Özyeterlikleri ile Yazılı Anlatım Becerileri Arasındaki İlişki. , 86 - 103.
Chicago ALTUNKAYA Hatice,ATEŞ AYŞE Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yazma Özyeterlikleri ile Yazılı Anlatım Becerileri Arasındaki İlişki. (2017): 86 - 103.
MLA ALTUNKAYA Hatice,ATEŞ AYŞE Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yazma Özyeterlikleri ile Yazılı Anlatım Becerileri Arasındaki İlişki. , 2017, ss.86 - 103.
AMA ALTUNKAYA H,ATEŞ A Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yazma Özyeterlikleri ile Yazılı Anlatım Becerileri Arasındaki İlişki. . 2017; 86 - 103.
Vancouver ALTUNKAYA H,ATEŞ A Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yazma Özyeterlikleri ile Yazılı Anlatım Becerileri Arasındaki İlişki. . 2017; 86 - 103.
IEEE ALTUNKAYA H,ATEŞ A "Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yazma Özyeterlikleri ile Yazılı Anlatım Becerileri Arasındaki İlişki." , ss.86 - 103, 2017.
ISNAD ALTUNKAYA, Hatice - ATEŞ, AYŞE. "Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yazma Özyeterlikleri ile Yazılı Anlatım Becerileri Arasındaki İlişki". (2017), 86-103.
APA ALTUNKAYA H, ATEŞ A (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yazma Özyeterlikleri ile Yazılı Anlatım Becerileri Arasındaki İlişki. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 86 - 103.
Chicago ALTUNKAYA Hatice,ATEŞ AYŞE Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yazma Özyeterlikleri ile Yazılı Anlatım Becerileri Arasındaki İlişki. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no.3 (2017): 86 - 103.
MLA ALTUNKAYA Hatice,ATEŞ AYŞE Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yazma Özyeterlikleri ile Yazılı Anlatım Becerileri Arasındaki İlişki. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.3, 2017, ss.86 - 103.
AMA ALTUNKAYA H,ATEŞ A Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yazma Özyeterlikleri ile Yazılı Anlatım Becerileri Arasındaki İlişki. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 19(3): 86 - 103.
Vancouver ALTUNKAYA H,ATEŞ A Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yazma Özyeterlikleri ile Yazılı Anlatım Becerileri Arasındaki İlişki. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 19(3): 86 - 103.
IEEE ALTUNKAYA H,ATEŞ A "Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yazma Özyeterlikleri ile Yazılı Anlatım Becerileri Arasındaki İlişki." Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, ss.86 - 103, 2017.
ISNAD ALTUNKAYA, Hatice - ATEŞ, AYŞE. "Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yazma Özyeterlikleri ile Yazılı Anlatım Becerileri Arasındaki İlişki". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/3 (2017), 86-103.