Yıl: 2017 Cilt: 16 Sayı: 60 Sayfa Aralığı: 119 - 134 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI: BİR KARMA YÖNTEM ÇALIŞMA

Öz:
Bu çalışmada öğretmen adayı üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu genel amaç doğrultusunda; öğrencilerin epistemolojik inançlarının nasıl olduğu, öğrencilerin epistemolojik inançları; sınıf düzeyi, cinsiyet, okumakta oldukları bölüm değişkenlerine göre, anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Çalışma grubuna önce ölçek uygulanmış ve çalışma grubundan bir grup katılımcı ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi fen bilimleri alanlarından fen bilgisi öğretmenliği ile fizik öğretmenliği bölümlerinde öğrenim görmekte olan toplam 280 öğrenciden oluşmaktadır. Her iki bölümün tüm sınıflarında okuyan öğrenciler çalışmaya dâhil edilmiştir. Ancak fizik öğretmenliğinin birinci sınıfında öğrenci bulunmadığından bu sınıf çalışmaya dâhil edilmemiştir. Araştırmanın verileri Schommer (1990) tarafından geliştirilen, Tüzün ve Topçu (2008) tarafından Türkçe' ye uyarlanan ''Epistemolojik İnançlar Ölçeği'' kullanılarak toplanmıştır. Ayrıca 24 kişilik bir çalışma grubuyla bireysel görüşmeler yapılmıştır. Ölçekle elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analizler ve parametrik testler kullanılmıştır. Bireysel görüşmelerle elde edilen veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Schommer (1990)' in modelinde, gelişmemiş ya da olgunlaşmamış epistemolojik inançlara sahip olan bireyler; bilginin basit, kesin/değiştirilemez olduğunu, öğrenmenin hemen gerçekleştiğini, öğrenme yeteneğinin doğuştan olduğunu ve sonradan geliştirilemeyeceğini; gelişmiş ya da olgunlaşmış epistemolojik inançlara sahip bireyler bilginin karmaşık olduğunu, değiştiğini, öğrenmenin zaman aldığını ve çaba gerektirdiğini düşünürler. Öğrencilerin üniversiteye, bilginin mutlak ve kesin kolay anlaşılır, birbiriyle ilişkisiz parçalardan oluşan bir yapıya sahip ve bir uzman (otorite) tarafından oluşturulup öğrencilere aktarılan bir şey olduğuna inanarak geldikleri belirlenmiştir. Bu araştırmada, bölüm değişkenlerine, cinsiyete ve sınıflar arası düzeye göre incelendiğinde değişkenler arasında anlamlı farklılıklar bulunmamıştır. Sonuç olarak, öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının gelişmemiş/olgunlaşmamış olduğu, görüşlerinin bölüm, sınıf ve cinsiyet değişkenlerine göre değişmediği belirlenmiştir. Üniversite öğrenimi süresince öğrencilerin epistemolojik inançlarında hiç bir değişikliğin olmadığı görülmektedir
Anahtar Kelime:

EPISTEMOLOGICAL BELIEFS OF PRESERVICE TEACHERS: A MIXED METHOD STUDY

Öz:
In this research; determination of epistemological beliefs of preservice teachers was aimed. In accordance with this general purpose, epistemological beliefs of students and whether these beliefs differ meaningfully according to some variables like gender, class level and the department; the study was researched. First, the selected study group was scaled and then a semistructured interview was made with some participants from the study group. The study group of research consists of 280 students in total who studied science teaching and physics teaching in Faculty of Education in Yüzüncü Yıl University during 2012-2013 academic year. The students of every grade of both departments were involved in the research. But, as the physics teaching department doesn't have 1st grade students, this grade wasn't incorporated into the research. The data of the research was collected using ''Epistemological Beliefs Scale'' which was developed by Schommer (1990) and adapted to Turkish by Tüzün and Topçu (2008). Besides, individual interviews were made with a study group of 24 preservice teacher. Descriptive analysis and parametric tests were used for analyzing the data which was obtained with scale. The data obtained with individual interviews was analyzed with content analysis. In Schommer's (1990) model, individuals who have undeveloped or immature epistemological beliefs think that knowledge is simple, immature/unchangeable, learning take place immediately and learning ability is innate and can't be developed later while individuals who have developed or mature epistemological beliefs think that knowledge is complicated and changes, learning takes time and requires effort. Accordingly, it was determined that students come to university believing that knowledge is absolute and precise, lucid has a structure consisting of irrelevant components and that is something formed and transferred to students by an expert. When the research was examined according to department, gender and class level variables, meaningful differences weren't found between variables. As a result of the study, it was determined that epistemological beliefs of preservice teachers are undeveloped/immature and their ideas don't differ according to department, class and gender variables. It is seen that there isn't any change in students' epistemological beliefs during their university study period
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Baxter-Magolda, M. B. (1992). Knowing and reasoning in college: gender-related patterns in students’ ıntellectual development, San Francisco: Jossey Bass.
  • Belenky, M. F., Clinchy, B. M., Goldberger, N. R. ve Tarule, J. M. (1986). Women’s ways of knowing: The development of self, voice and mind. New York; Basic Books.
  • Bernardo, A. B. I. (2008). Exploring epistemological beliefs of bilingual Filipino preservice teachers. The Journal of Psychology, 142 (2), 193-208.
  • Braten, I. ve Stromso, H. I. (2005). The relationship between epistemological beliefs, ımplicit theories of ıntelligence, and self-regulated learning among Norwegian postsecondary students. British Journal of Educational Psychology, 75, 539-565.
  • Braten, I. ve Stromso, H. I. (2006). Epistemological beliefs, ınterest, and gender as predictors of ınternet-based learning activities, Computers in Human Behavior, 22, 1027-1042.
  • Brownlee, J. (2001). Beliefs about knowing in pre-service teacher education students. Ed: L. Richardson & J. Lidstone (Eds), Flexible Learning for a Flexible Society, 75-82.
  • Buehl, M. ve Alexander, P. A. (2001). Beliefs about academic knowledge, Journal of Educational Psychology Review,13 (4), 353-382.
  • Buehl, M. (2003). At the crossroads of epistemology and motivation: Modeling the relations between students' domain-specific epistemological beliefs, achievement motivation, and task performance. (Yayınlanmamış doktora tezi). Maryland Üniversitesi. Amerika.
  • Cavallo, A. M. L., Rozman, M., Blickenstaff, J. ve Walker, N. (2003). Students’ learning approaches, reasoning abilities, motivational goals, and epistemological beliefs in differing college science courses, Journal of College Science Teaching, 33, 18-23.
  • Cano, F. (2005). Epistemological beliefs and approaches to learning: Their change through secondary school and their ınfluence on academic performance, British Journal of Educational Psychology, 75, 203-221.
  • Chan, K. W. ve Elliott., R. G. (2002). Exploratory study of Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs: Cultural perspectives and ımplications on belief research. Contemporary Educational Psychology, 27, 392-414.
  • Chan, K. (2003). Hong Kong teacher education students' epistemological beliefs and approaches to learning. Research in Education, 69, 36-50.
  • Chan, K. W. ve Elliott, R. G. (2004). Epistemological beliefs across cultures: Critique and analysis of beliefs structure studies. Educational Psychology, 24(2), 123-142.
  • Creswell, J. W., Clark, V. L. P., Gutmann, M. L. ve Hanson, W. E. (2003). Handbook of mixed methods ın social & behavioral research. A. Tashakkori ve C. Teddlie (Ed.). Advanced mixed methods research designs (s. 223-227). Thousand Oaks, London: Sage Publications.
  • Demirel, Ö. (2004). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Deryakulu, D. ve Büyüköztürk, Ş. (2002). Epistemolojik inanç ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması, Eğitim Araştırmaları, 8, 111-125.
  • Deryakulu, D. (2004) Üniversite öğrencilerinin öğrenme ve ders çalışma stratejileri ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38, 230-249.
  • Deryakulu, D. ve Büyüköztürk, Ş. (2005). Epistemolojik inanç ölçeğinin faktör yapısının yeniden incelenmesi: Cinsiyet ve öğrenim görülen program türüne göre epistemolojik inançların karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları, 18, 57–70.
  • Duell, O. K. ve Schommer-Aikins, M. (2001). Measures of people’s beliefs about knowledge and learning, Educational Psychology Review,13(4), 419-449.
  • Hofer, B. K. ve Pintrich, P. R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning, Review of Educational Research, 67(1), 88-140.
  • Hofer, B. K. (2000). Dimensionality and disciplinary differences in personal epistemology, Contemporary Educational Psychology, 25, 378-405.
  • Hofer, B. K. (2004a). Exploring the dimensions of personal epistemology in differing classroom contexts: Student ınterpretations during the first year of college, Contemporary Educational Psychology, 29, 129-163.
  • Kizilgünes, B., Tekkaya, C. ve Sungur, S. (2009). Modeling the relations among students’ epistemological beliefs, motivation, learning approach, and achievement. The Journal of Educational Research, 102(4), 243-255.
  • King, P. M. ve Kitchener, K. S. (1994). Developing reflective judgment: Understanding and promoting ıntellectual growth and critical thinking in adolescents and adults. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Llyod, G. (2003). Mathematics teachers’ beliefs and experiences with ınnovative curriculum materials: The Role of Curriculum in Teacher Development, (Ed: G. C. Leder., E. Pehkonen ve G. Törner) Beliefs: A Hidden Variable in Mathematics Education? (ss. 149-159), New York: Kluwer Academic Publishers.
  • Mason, L. ve Boscolo, P. (2004). Role of epistemological understanding and ınterest in ınterprating a controversy and in Topic-Specific Belief Change, Contemporary Educational Psychology, 29, 103-128.
  • Meral, M. ve Çolak, E. (2009). Öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının incelenmesi. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 129-146
  • Öngen, D. (2003). Epistemolojik inançlar ile problem çözme stratejileri arasındaki ilişkiler: Eğitim fakülteleri öğrencileri üzerinde bir çalışma, Eğitim Araştırmaları, 13,155-162.
  • Perry, W. G. (1970). Forms of intellectual development and ethical development in the college years: A scheme. New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension, Journal of Educational Psychology, 82, 498-504.
  • Schommer, M. (1994). Synthesizing epistemological belief research: Tentative understandings and provocative confusions, Educational Psychology Review, (4), 293- 319.
  • Schommer-Aikins, M., Brookhart, S., Hutter, R. ve Mau, W. C. (2000). Understanding middle students’ beliefs about knowledge and learning using a multidimensional paradigm, The Journal of Educational Research, 94 (4), 20-127.
  • Schommer-Aikins, M. (2004). Explaining the epistemological belief system: Introducing the embedded systemic model and coordinated research approach. Educational Psychologist, 39(1), 19-29.
  • Schommer-Aikins, M. ve Easter, M. (2006). Ways of knowing and epistemological beliefs: Combined effect on academic performance, Educational Psychology, 26(3), 411-423.
  • Topçu, M.S. (2011). Turkish elementary student teachers’ epistemological beliefs and moral reasoning. European Journal of Teacher Education, 34(1), 99–125.
  • Trautwein, U. ve Lüdtke, O. (2007). Epistemological beliefs, school achievement, and college major: A large-scale longitudinal study on the ımpact of certainty beliefs, Contemporary Educational Psychology, 32, 348–366. Valanides, N. ve Angeli, C. (2005). Effects of ınstruction on changes ın epistemological beliefs. Contemporary Educational Psychology, 30, 314-330.
  • Yılmaz-Tüzün, Ö. ve Topcu, M. S. (2008). Relationships among preservice science Teachers' epistemological beliefs, epistemological world views. International Journal of Science Education, 30(1), 65–85.
APA KOC S, MEMDUHOĞLU H (2017). ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI: BİR KARMA YÖNTEM ÇALIŞMA. , 119 - 134.
Chicago KOC SEVGİ,MEMDUHOĞLU Hasan Basri ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI: BİR KARMA YÖNTEM ÇALIŞMA. (2017): 119 - 134.
MLA KOC SEVGİ,MEMDUHOĞLU Hasan Basri ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI: BİR KARMA YÖNTEM ÇALIŞMA. , 2017, ss.119 - 134.
AMA KOC S,MEMDUHOĞLU H ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI: BİR KARMA YÖNTEM ÇALIŞMA. . 2017; 119 - 134.
Vancouver KOC S,MEMDUHOĞLU H ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI: BİR KARMA YÖNTEM ÇALIŞMA. . 2017; 119 - 134.
IEEE KOC S,MEMDUHOĞLU H "ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI: BİR KARMA YÖNTEM ÇALIŞMA." , ss.119 - 134, 2017.
ISNAD KOC, SEVGİ - MEMDUHOĞLU, Hasan Basri. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI: BİR KARMA YÖNTEM ÇALIŞMA". (2017), 119-134.
APA KOC S, MEMDUHOĞLU H (2017). ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI: BİR KARMA YÖNTEM ÇALIŞMA. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 16(60), 119 - 134.
Chicago KOC SEVGİ,MEMDUHOĞLU Hasan Basri ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI: BİR KARMA YÖNTEM ÇALIŞMA. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 16, no.60 (2017): 119 - 134.
MLA KOC SEVGİ,MEMDUHOĞLU Hasan Basri ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI: BİR KARMA YÖNTEM ÇALIŞMA. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.16, no.60, 2017, ss.119 - 134.
AMA KOC S,MEMDUHOĞLU H ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI: BİR KARMA YÖNTEM ÇALIŞMA. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2017; 16(60): 119 - 134.
Vancouver KOC S,MEMDUHOĞLU H ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI: BİR KARMA YÖNTEM ÇALIŞMA. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2017; 16(60): 119 - 134.
IEEE KOC S,MEMDUHOĞLU H "ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI: BİR KARMA YÖNTEM ÇALIŞMA." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 16, ss.119 - 134, 2017.
ISNAD KOC, SEVGİ - MEMDUHOĞLU, Hasan Basri. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI: BİR KARMA YÖNTEM ÇALIŞMA". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 16/60 (2017), 119-134.