Yıl: 2017 Cilt: 12 Sayı: 6 Sayfa Aralığı: 839 - 862 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

A MODEL THAT EXAMINES EPISTEMOLOGICAL BELIEFS AND SELF-EFFICACY ON SCIENCE LITERACY

Öz:
Araştırmada fen bilgisi öğretmen adaylarının fen okuryazarlıklarının, epistemolojik inançları ve fen bilgisi öğretimi öz yeterlik inançlarıyla ne düzeyde açıklandığını bir model aracılığıyla incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkeni üzerindeki bağımsız değişkenlerin doğrudan ve dolaylı etkilerini belirleyecek bir model oluşturulmuş ve test edilmiştir. Araştırmada nedensel karşılaştırmalı desen kullanılmıştır, araştırmanın çalışma grubunu farklı üniversitelerden 415 bayan ve 181 erkek olmak üzere 596 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Laugksch ve Spargo (1996), tarafından geliştirilen ve Yetişir (2007), tarafından Türkçe'ye uyarlanan temel fen ve teknoloji okuryazarlık ölçeği, Riggs ve Enochs (1990), tarafından geliştirilen ve Özkan, Tekkayave Çakıroğlu (2002) tarafından Türkçe'ye uyarlanan fen bilgisi öğretimi öz yeterlik inancı ölçeği ve Schommer (1990), tarafından geliştirilen ve Deryakulu ve Büyüköztürk (2002) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Epistemolojik inanç ölçeği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 21 ve AMOS programlarıyla analiz edilmiştir. Araştırmada model testi için path analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda fen bilgisi öğretmen adaylarının fen okuryazarlıklarının, epistemolojik inançları bakımından doğrudan, fen öğretimi öz yeterlik inançları bakımından ise dolaylı olarak açıklandığı belirlenmiştir. Çalışmada değişkenler (fen bilgisi öğretmen adaylarının fen okur yazarlığı, epistemolojik inançları ve fen öğretimi alanındaki öz yeterlik inançları) arasındaki ilişki için kavramsal bir model önerilmiştir. Tek bir doğru olduğuna dair inanç değişkeninin bağımsız ve diğer değişkenlerle etkileşimsiz olduğu görülmüş ve bu değişken modele alınmamıştır
Anahtar Kelime:

FEN OKURYAZARLIĞI ÜZERİNE EPİSTEMOLOJİK İNANÇLAR VE ÖZYETERLİK ETKİSİNİ İNCELEYEN BİR MODEL

Öz:
The aim of the research is to investigate to what extent the science literacy of science teacher candidates is explained by their epistemological beliefs and self-efficacy beliefs of science teaching through a model. A model was created and tested to determine the direct and indirect effects of the independent variables on the dependent variables of the research. The causal-comparative design was used in the research, and the study group of the research is composed of 596 university students, 415 of which are female and 181 of which are male. The basic science and technology literacy scale developed by Laugksch and Spargo (1996) and adapted into Turkish language by Yetişir (2007); the science teaching self-efficacy belief scale developed by Riggs and Enochs (1990) and adapted into Turkish language by Özkan, Tekkaya and Çakıroğlu (2002); and the Epistemological beliefs inventory developed by Schommer (1990) and adapted into Turkish language by Deryakulu and Büyüköztürk (2002) were used in the research as data collecting tools. The data obtained from the research were analyzed with SPSS 21 and AMOS software packages. The path analysis was performed for testing the model in the research.It was consequently determined in the research that scientific literacy of science teacher candidates was explained by their epistemological beliefs directly, their science teaching self-efficacy beliefs indirectly. In the study, a conceptual model was suggested for the relationship between the variables (science literacy of science teacher candidates, their epistemological beliefs and their selfefficacy beliefs in science teaching). It was observed that the variable of the belief that there is only one correct was correlation inefficient with independent and the other variables, and this variable wasn’t taken into the model.The main aim of science teaching is to grow scientific literateindividuals. Growing individuals who can decide when faced with aproblem on science, who can make suggestions on scientific discussions,know the basic concepts on science and can use these concepts for theproblems in their lives, is rather important for developing societies(Çepni, Bacanak and Küçük, 2003).Although scientists make a lot of definitions about science literacy,a common definition can’t be developed. Yet, in general terms, a commonand basic concept can be mentioned for the aims in science teaching inthe schools (Deboer, 2000; Robert, 1983; as cited in Laugksch, 2000).The other variable beside science literacy that effects the scientificdevelopment of individuals is epistemological beliefs. These beliefs areabout the nature of knowledge and learning but not a strict philosophicalperception (Schommer, 1998). An extended definition of epistemologicalbelief is the subjective beliefs about what knowledge is and how knowingand learning ocur.There is a consistent relation between epistemological beliefs andlearning and studying strategies of the students. The students who haveimproved beliefs in learning process use more qualified learningstrategies and can be more successful in terms of academic than thestudents who have unimproved epistemological beliefs (Deryakulu,2004).The characteristics that science teachers must have are scienceliteracy and developed epistemological and self-efficacy beliefs. Selfefficacyis one of the concepts that came to forefront in Bandura’s sociallearning theory. Bandura firstly mentioned about this concept in hiswork "Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change" in1977 (Bıkmaz, 2004; Pajares, 2002).Self-efficacy is an important qualification for forming behavioursand individual’s judgement about himself for making necessaryorganisations and sustaining successfully (Bandura, 1997).The self-efficacy in science education can be defined as thejudgment about the students’ own skills for participation, motivation andas a result the success of them and effective and fertile science teachingof teachers (Küçükyılmaz and Duban, 2006). So, the low or high selfefficacyof the teachers may affect the applications of the teachers inscience education (Schriver and Czerniak, 1999).In the study, the self-efficacy belief in science education is veryimportant in terms of science teacher candidates. The teacher candidateswith high self-efficacy beliefs will be more determined, knowing what hewants and what he must do. In this study, the science literacy of theteacher candidates were explained in terms of the variables,epistemological belief and self-efficacy belief for science teaching, and thereasons and results were discussed comparatively CONCEPTUAL FRAMEWORKIt can be said that, as well as teachers’ personal characteristics,their educational process at faculty of education has a great role for theirscientific literacy. That is why many research has been done about thelevel of scientific literacy on science teacher candidates. It can be thoughtthat scientific literacy of science teacher candidates is influenced byepistemological beliefs and self-efficacy beliefs. Yet, there is no researchin literature.Searching how science candidate teacher’s scientific literacy ispredicted by their epistemological beliefs and self efficacy beliefs onscience teaching has a crucial role on teacher’s education, correctingdeficiencies in science teaching field and enlighting for further studies.METHODIn this study, casual-comparative research method, one of thescanning models, was used. Casual-comparative researches are fordetermining the reasons of a natural situation or event and the variablesaffecting these reasons or the results of an effectThis method was used for explaining the science literacy of teachercandidates depending on the epistemological belief and the variables ofself-efficacy belief for science teaching.Data Collection ToolsThe Scale of Basic Science and Technology Lit
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akçil, M. & Oğuz, A., (2015). “Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Öz Yeterlik İnancı ile ÖğrenenÖzerkliğini Destekleme Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi / Investigation Of TheRelationship Between The Science Teachers’ Self-Effıcacy Beliefs And Their LearnerAutonomy Support Behaviours”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, (Prof. Dr. ŞefikYaşar Armağanı), Volume 10/11 Summer 2015, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8616, p. 116.
  • Akgün, A., Özden, M., Çinici, A., Sonekinci, A. & Aygün, H.A. (2014). Fen bilgisi öğretmen ve öğretmen adaylarının fen ve teknoloji okuryazarlığı seviyeleri ile özyeterlik ve tutum düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Akademik Bakış Dergisi, 43.
  • Anagün Ş. S. (2008). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinde yapılandırmacı öğrenme yoluyla fen okuryazarlığının geliştirilmesi: Bir eylem araştırması. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Arseven, A. (2016). “Öz Yeterlilik: Bir Kavram Analizi / Self-Efficacy: A Concept Analysis”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, Volume 11/19 Fall 2016, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.10001, p. 63-80.
  • Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, N.J. Prentice Hall.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Bandura, A., Edams, N. E., & Beyer, J. (1977). Cognitive processes mediating behavioral change. Journal of Personality and Social Psychology, 35 (3), 125–139.
  • Bıkmaz, F.H. (2004). Eğitimde Bireysel Farklılıklar, (Edt: Yıldız Kuzgun ve Deniz Deryakulu), Ankara: Nobel Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Bybee, R. W. (1999). Toward an understanding of scientific literacy. (In advancing standards for science and mathematics education: Views from the field). The American Association for the Advancement of Science, Washington, DC.
  • Bybee, R. W., Powell, J. C., Ellis, J. D., Giese, J. R., Parisi L., & Singleton, L. (1991). Integrating the history and nature of science and technology in science and social studies curriculum. Science Education, 75(1): 143-155.
  • Chen, J.A. & Pajares, F. (2010). Implicit theories of ability of grade 6 science students: Relation to epistemological beliefs and academic motivation and achievement in science. Contemporary Educational Psychology, 35, 75-87.
  • Çepni, S., Bacanak, A. & Küçük, M. (2003). Fen eğitiminin amaçlarında değişen değerler: Fen–teknoloji–toplum, Değerler Eğitimi Dergisi, 4, 7-29.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli SPSS ve LİSREL uygulamaları (2. Baskı). Pegem Akademi Yayınları.
  • De Boer, G. E. (2000). Scientific literacy: Another look at its historical and contemporary meanings and its relationship to science education reform. Journal of Research of in Science Teaching, 37(6), 582-601.
  • Deryakulu, D. (2004). Eğitimde Bireysel Farklılıklar, (Edt: Yıldız Kuzgun ve Deniz Deryakulu), Ank: Nobel Yayınları.
  • Deryakulu, D. & Büyüköztürk, Ş. (2002). Epistemolojik inanç ölçeği'nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Araştırmaları, L{8), 111-125.
  • Deryakulu, D. & Büyüköztürk, Ş. (2005). Epistemolojik inanç ölçeğinin faktör yapısının yeniden incelenmesi: Cinsiyet ve öğrenim görülen program türüne göre epistemolojik inançların karşılaştırılması, Eğitim Araştırmaları, 5(18), 57–70.
  • Erdamar & Alpan (2011). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(4).
  • Erdem, M., Yılmaz, A. & Akkoyunlu, B. (2008). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlık özyeterlik inançları ve epistemolojik inançları üzerine bir çalışma. International Educational Technology Conference, sunulmuş bildiri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Gürol, A., Altunbaş, S. & Karaaslan, N. (2010). Öğretmen adaylarının öz yeterlilik inançları ve epistemolojik inançları üzerine bir çalışma. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu S. 569-573.Elazığ.
  • Güven, M. & Belet, D. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançları ve bilişbilgilerine ilişkin görüşleri. ilköğretim Online, 9(1), 361-378. http://ilkögretimonline.org.tr
  • Henson, R. K. (2001). Teacher self-efficacy: Substantive implications and measurement dilemmas. Annual Meeting of the Educational Research Exchange, January 26, 2001, Texas.
  • Hurd, P. (1958). Science literacy: Its meaning for american schools. Educational Leadership, 16, 13–16.
  • Izgar, H. & Dilmaç, B. (2008). Yönetici adayı öğretmenlerin özyeterlik ve epistemolojik inançlarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 437–47.
  • İçen, M. & Akpınar, E. (2016). “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Epistemolojik İnançlarının Sınıflarda Uyguladıkları Öğretim Stratejilerine Etkisi / The Epistemologic Beliefs of Social Science Teachers and the Teaching Strategies They Apply in the Class”, TURKISHSTUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish orTurkic-, ISSN: 1308-2140, Volume 11/19 Fall 2016, ANKARA/TURKEY,www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.10027, p.4430460….
  • Köse,S. & Dinç, S. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının özyeterlilik algıları ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 121-141.
  • Küçükyılmaz, A. & Duban, N. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz-yeterlik inançlarının artırılabilmesi için alınacak önlemlere ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-23.
  • Laugksch, R. C. (2000). Scientific literacy: A conceptual overview. Science Education, 84(1), 71– 94.
  • Leitwood, K. (2007). What we know abouth educational leadership. J.M.Burger, C. Webber ve P.Knick. (Eds.) Intelligent Leadership. Springer, 41-66.
  • MEB (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.
  • Özkan, Ö., Tekkaya, C. & Çakıroğlu, J. (2002). Fen bilgisi aday öğretmenlerin fen kavramlarını anlama düzeyleri, fen öğretimine yönelik tutum ve öz-yeterlik inançları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi 16-18 Eylül 2002. Bildiriler Kitabı. Cilt. 2, 1300- 1304. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Pajares, F. (2002). Overview of social cognitive theory and of self-efficacy. http://www.emory.edu/EDUCATION/MFP/eff.html
  • Plourde, L.A. (2001). The genesis of science teaching in the elementary school: the influence of student teaching. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED453083.pdf#page=1472
  • Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educalional Psychology, 82(3), 498- 504.
  • Schommer, M. (1998). The ınfluence of age and education on epistemological beliefs. British Journal of Educational Psychology, (68)4, 551-561.
  • Schriver, M. & Czerniak, C.M. (1999). A comparison of middle and junior high science teachers' levels of efficacy and knowledge of developmentaIly appropriatecurriculumand instruction. Journal of Science Teacher Education, 1O(1), 21- 42.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş, Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • TDK,Çaba,http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.55c9100f122 526.25549993.
  • Tschannen-Moran, M. & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
  • Yetişir M. İ. (2007). İlköğretim fen bilgisi öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği birinci sınıfında okuyan öğretmen adaylarının fen ve teknoloji okuryazarlık düzeyleri. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
APA Kandemir M, KIRINDI T, YAVUZ İ (2017). A MODEL THAT EXAMINES EPISTEMOLOGICAL BELIEFS AND SELF-EFFICACY ON SCIENCE LITERACY. , 839 - 862.
Chicago Kandemir Mehmet,KIRINDI Talip,YAVUZ İbrahim Ethem A MODEL THAT EXAMINES EPISTEMOLOGICAL BELIEFS AND SELF-EFFICACY ON SCIENCE LITERACY. (2017): 839 - 862.
MLA Kandemir Mehmet,KIRINDI Talip,YAVUZ İbrahim Ethem A MODEL THAT EXAMINES EPISTEMOLOGICAL BELIEFS AND SELF-EFFICACY ON SCIENCE LITERACY. , 2017, ss.839 - 862.
AMA Kandemir M,KIRINDI T,YAVUZ İ A MODEL THAT EXAMINES EPISTEMOLOGICAL BELIEFS AND SELF-EFFICACY ON SCIENCE LITERACY. . 2017; 839 - 862.
Vancouver Kandemir M,KIRINDI T,YAVUZ İ A MODEL THAT EXAMINES EPISTEMOLOGICAL BELIEFS AND SELF-EFFICACY ON SCIENCE LITERACY. . 2017; 839 - 862.
IEEE Kandemir M,KIRINDI T,YAVUZ İ "A MODEL THAT EXAMINES EPISTEMOLOGICAL BELIEFS AND SELF-EFFICACY ON SCIENCE LITERACY." , ss.839 - 862, 2017.
ISNAD Kandemir, Mehmet vd. "A MODEL THAT EXAMINES EPISTEMOLOGICAL BELIEFS AND SELF-EFFICACY ON SCIENCE LITERACY". (2017), 839-862.
APA Kandemir M, KIRINDI T, YAVUZ İ (2017). A MODEL THAT EXAMINES EPISTEMOLOGICAL BELIEFS AND SELF-EFFICACY ON SCIENCE LITERACY. Turkish Studies (Elektronik), 12(6), 839 - 862.
Chicago Kandemir Mehmet,KIRINDI Talip,YAVUZ İbrahim Ethem A MODEL THAT EXAMINES EPISTEMOLOGICAL BELIEFS AND SELF-EFFICACY ON SCIENCE LITERACY. Turkish Studies (Elektronik) 12, no.6 (2017): 839 - 862.
MLA Kandemir Mehmet,KIRINDI Talip,YAVUZ İbrahim Ethem A MODEL THAT EXAMINES EPISTEMOLOGICAL BELIEFS AND SELF-EFFICACY ON SCIENCE LITERACY. Turkish Studies (Elektronik), vol.12, no.6, 2017, ss.839 - 862.
AMA Kandemir M,KIRINDI T,YAVUZ İ A MODEL THAT EXAMINES EPISTEMOLOGICAL BELIEFS AND SELF-EFFICACY ON SCIENCE LITERACY. Turkish Studies (Elektronik). 2017; 12(6): 839 - 862.
Vancouver Kandemir M,KIRINDI T,YAVUZ İ A MODEL THAT EXAMINES EPISTEMOLOGICAL BELIEFS AND SELF-EFFICACY ON SCIENCE LITERACY. Turkish Studies (Elektronik). 2017; 12(6): 839 - 862.
IEEE Kandemir M,KIRINDI T,YAVUZ İ "A MODEL THAT EXAMINES EPISTEMOLOGICAL BELIEFS AND SELF-EFFICACY ON SCIENCE LITERACY." Turkish Studies (Elektronik), 12, ss.839 - 862, 2017.
ISNAD Kandemir, Mehmet vd. "A MODEL THAT EXAMINES EPISTEMOLOGICAL BELIEFS AND SELF-EFFICACY ON SCIENCE LITERACY". Turkish Studies (Elektronik) 12/6 (2017), 839-862.