SİYASAL PARTİLERİN İNTERNET KAYNAKLI HALKLA İLİŞKİLER VE SİYASAL İLETİŞİM FAALİYETLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 951 - 964 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

SİYASAL PARTİLERİN İNTERNET KAYNAKLI HALKLA İLİŞKİLER VE SİYASAL İLETİŞİM FAALİYETLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Öz:
İnsanlar yaratılışından itibaren iletişim kurabilmek amacıyla farklı teknikler geliştirmiş ve geliştirmektedir. Mağara resimleri, dumanla iletişim, güvercinlerden başlayan bu serüven, günümüzde yoğun olarak kullanılan teknolojilerin de etkisiyle farklılaşmış ve daha da önemli bir duruma gelmiştir. İletişimin önemi ilk çağlardan beri ortaya çıkmakla birlikte günümüzde, siyasette de etkin olmak üzere pek çok alanda yeni uygulamalar kullanılmaktadır. Siyasette insanlarla etkileşim kurabilme, onları etkileyebilme ve siyasal rekabette daha etkili olabilmek adına iletişim tekniklerinin birçoğunun kullanıldığı görülmektedir. İnsanların hem kendilerini ifade edebilmeleri, hem de diğer insanlar tarafından anlaşılabilmeleri için iletişim büyük öneme sahiptir. Hayatın her alanında olduğu gibi siyasette de iletişimin önemi ortaya çıkmış ve siyasa aktörler de bunun bilincine varmışlardır. Özellikle siyasal rekabetin daha da artmasıyla birlikte iletişim tekniklerinin ve iletişim stratejilerinin siyaset alanında da fazlaca kullanıldığını görebilmekteyiz. Çalışmada, Türkiye'de mecliste bulunan siyasal partilerin internet temelli halkla ilişkiler ve siyasal iletişim faaliyetleri araştırılmıştır. Bu kapsamda özellikle 1 Kasım 2015 seçim dönemi öncesi ve sonrasında siyasi partilerle iletişime geçilmeye çalışılmış, seçim öncesi ve sonrası dönemlere ilişkin bir değerlendirme yapılmaya çalışılmıştır. Bu süreçte siyasal partilerin internet adresleriyle iletişime geçilmiş ve elde edilen veriler çalışmada ortaya konulmuştur
Anahtar Kelime:

A RESEARCH STUDY OF THE ACTIVITIES OF POLITICAL PARTIES’ INCLUDING THE INTERNET-BORNE PUBLIC RELATIONS AND POLITICAL COMMUNICATION

Öz:
It has developed different techniques in order to communicate with people from creation and improving. Cave paintings, smoked communication, that the pigeon adventure started today, the impact of the heavily used differentiated technology and has become a more important situation. The importance of communication revealed that since the first ages being active in politics today, with de getting many new applications. Ability to create interaction with people in politics, in order to be more effective than them influence, and political competition many used communication techniques. People express themselves well, as well as communication of great importance in order to be understood by other people. As in all areas of life it emerged the importance of communication in politics and policy actors, as they are aware of it. In particular, we see that political competition with a further increase of communication techniques and communication strategies in the field of politics, much used. Political communication, political advertising, political Public Relations, political marketing concepts such as media, communication technologies, along with concepts such as public relations in politics among the new concepts that face us. The political actors who want to be more active in politics, tries to use these techniques as much as possible nowadays. Now concepts such as politics and communication in every area of our lives with each other in the works and can support you to success in politics. Public relations activities, but also is one of the methods in the realization of communication with, are among the methods used by the political parties. In the study, political parties which exist/that should be Public Relations activities and, therefore, the status of the attempted communication, and recycling phases of the process were investigated. As in all management functions of public relations it should be directed towards the communication function. Because a non-effective communication, away from the desired goal to achieve, can reveal much worse results. In our research of political parties in parliament, the Internetbased Public Relations and communication activities and whether they have conducted a study as to whether these characteristics are free of units. Thus with regard to political parties, trying to reach the address of a contact, and the findings were shared. As a result of our research on the websites of political parties in the Parliament after the elections on 7 June 2015 contact, which can be found from the columns were attempted to be contacted. In this process, in particular before 1 November 2015 elections, and then communication is established. In Parliament, The justice and Development Party the Republican People's Party, Peoples’ Democratic Party and the Mationalist Action Party’s internet sites were visited, and the presence of the public relations unit as a special unit were evaluated. Firstly, it appears that only the Justice and Development Party in Public Relations as a unit and the unique organizational structure. Other political parties in the website there is no information about such a unit. However, all political parties, “contact” column is found and in demand, request, complaint, suggestion, such as it can be said that these channels can be made with the assessments. Political parties by giving information about the work we are doing, questions were asked about the availability of the public relations unit. The Justice and Development Party, that are sent in automated emails, and a phone that can be achieved given the public relations unit of the names of persons in general has been mentioned. However, as a result of the search, the headquarters, instead of routing required and with where we are is not the answer. Similarly, the Nationalist Movement Party auto-reply sent from, the message of their receipt of the mail has been sent. No return has not been made on the subject. Besides, the Republican People's Party has not received any return from. In addition, instead of sending automatic mail Peoples’ Democratic Party, any of the unit by mentioning that public relations is any communication that contains paths that can be followed in case of the need to switch to a notification e-mail was sent. The Web sites of political parties for one-way communication channel that you are using, in addition to the interactive or two-way political communication, and public relations activities, they did not use that it has emerged. Although there is a column communication in all political parties, is not in effective and efficient use of this application, the communication is one-sided, it is noted that with the presentation of web content was held. As a result, in Turkey political parties in the Parliament did not give enough attention to public relations activities in Internet use, existing Internet sites of Public Relations activities rather than the activities of the party, describing the history of the party, the leader of the party and that identifies the characteristics of nature. However, the increasing importance of Public Relations activity, reveals the necessity of being more active in the activities of political parties. One of the shortest ways to get to the party the use of the Internet, by the parties in the use of Public Relations activities has to be a way more efficient and convenient.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akar, Erkan (2011), “İnternetle Değişen Siyaset Pazarlaması: Dünyadan Örneklerle Yeni Trendler”, Dumlupınar Üni. Sosyal Bilimler Dergisi, S: 23, ss: 171-182 Akıncı Vural, Z. Beril; Bat, Mikail (2009), “Siyasal Seçim Kampanyalarında Yeni İletişim
  • Teknolojileri ve Blog kullanımı: 2008 Amerika Başkanlık Seçimlerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Analiz” Journal of Yasar University, 4(16), ss: 2745-2778. Aziz, Aysel (2014), Siyasal İletişim, 5. Basım, Nobel Yayınevi, Ankara. Balcı, Şükrü; Tarhan, Ahmet; Bal, Enes (2013), Medya ve Siyasal Katılım, LiteraTürk Academia, Konya.
  • Bektaş, Arsev (2013), Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi, 4. Basım, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • Çalışır, Gülsüm (2014), “Siyaset ve İletişim Bağlamında Kitle İletişim Araçları Üzerine Bir Değerlendirme”, Siyaset Bilimi ve Disiplinlerarası İlişki, Ed. Muharrem Tosun, Nihat Yılmaz, Değişim Yayınları, İstanbul, ss: 221-257 . Duman, Doğan; İpekşen, Serçin Sun (2013), “ Türkiye’de Genel Seçim Kampanyaları (1950- 2002)”, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/7 Summer 2013, ss: 117-135. Ekinci, Necdet (2014), “Siyasal İletişim Çalışmalarında Kapsam ve Yaklaşım Sorunsalı”, İletişim ve Diplomasi, TC. Başbakanlık Basın Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü, Yıl:2, S:3, Temmuz-Aralık, ss: 5-25. 964 Fatma OKUR ÇAKICI – Gülsüm ÇALIŞIR Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 11/2 Winter 2016
  • Erdem, Ayhan; Akbaba Davulcu, Ebru (2012), “Halkla İlişkiler Nedir?, Ne Değildir?”, Halkla
  • İlişkilere Giriş, Edt. Metin Işık, Eğitim Yayınevi, Konya, ss: 5-21. Geçikli, Fatma (2010), Halkla İlişkiler ve İletişim, 2. Baskı, Beta Basım Yayım, İstanbul. Kılıçaslan, (2013)’den akt. Pakhuylu, Serkan ( 2015), “Politik İletişim, Kamuoyu ve Medya”,
  • Siyaset Psikolojisi, Edt. Özlem Dirilen Gümüş, Nobel Yayınları, Ankara, ss: 281-309. Lynch Kevin, Hogan John (2015), “How Irish Political Parties Are Using Social Networking Sites
  • To Reach Generation Z: An Insight Into a New Online Social Network In a Small Democracy” Erişim Tarihi: 12. 10. 2015,
  • http://dit.ie/icr/media/diticr/documents/6%20Lynch.pdf
  • Oktay, Mahmut (2002), Politikada Halkla İlişkiler, Derin Yayınları, İstanbul. Özer, Mehmet Akif (2012), Halkla İlişkiler Dersleri, 2. Baskı, Adalet Yayınevi, Ankara. Özsoy, Osman (2004), Başarılı Siyasetçinin El Kitabı, Hayat Yayıncılık, İstanbul. Özsoy, Osman (2009), Seçim Kazandıran Siyasal İletişim, Pozitif Yayınları, İstanbul. Peltekoğlu, (2001)’den akt. Onay, Atılım (2012), “Siyasal İletişimin Tanımı ve Temel Kavramları”,
  • Siyasal İletişim Edt. Ferruh Uztuğ, Yasemin Özgün, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları, ss: 31-51.
  • Sandıkçıoğlu, Bilge (2012), “Tarihsel Gelişim Süreci İçinde Siyasal İletişim”, Siyasal İletişim Edt. Ferruh Uztuğ, Yasemin Özgün, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları, ss: 3-30. Tokgöz, Oya (2010), Seçimler, Siyasal Reklamlar ve Siyasal İletişim, İmge Kitabevi, Ankara.
  • Tokgöz, Oya (2014), Siyasal İletişimi Anlamak, 2. Baskı, İmge Kitabevi, Ankara. Tongut, Süleyman; Akman Erdoğan (2014), “Sosyal medyanın Siyasi Partiler Tarafından Siyasal
  • iletişim Aracı Olarak Kullanılması: 2014 Yerel Seçimleri ve Cumhuriyet Halk Partisi İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Mustafa Sarıgül’ün Twitter Kullanımı”, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of
  • Turkish or Turkic Volume 9/5 Spring 2014, ss: 117-137.
  • Uysal, Birkan (1998), Siyaset, Yönetim ve Halkla İlişkiler, TODAİE, Ankara. Uztuğ, Ferruh (2007), Siyasal İletişim Yönetimi, 3. Baskı, MediaCat, İstanbul.
  • Yılmaz, Aytekin (1996), “Siyasal Reklamcılık ve Kamuoyu”, Yeni Türkiye, Mayıs-Haziran, Yıl: 2,
  • S.9, ss: 185-204. Yolçu, Neslihan (2011), “12 Eylül Anayasa Referandumunda Siyasal Partilerin İnternet Kullanımı
  • ve Kampanya Söylemleri”, The Academic Journal of Information Technologies, S:2, ss: 1- 23.
APA OKUR ÇAKICI F, ÇALIŞIR G (2016). SİYASAL PARTİLERİN İNTERNET KAYNAKLI HALKLA İLİŞKİLER VE SİYASAL İLETİŞİM FAALİYETLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. , 951 - 964.
Chicago OKUR ÇAKICI FATMA,ÇALIŞIR GÜLSÜM SİYASAL PARTİLERİN İNTERNET KAYNAKLI HALKLA İLİŞKİLER VE SİYASAL İLETİŞİM FAALİYETLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. (2016): 951 - 964.
MLA OKUR ÇAKICI FATMA,ÇALIŞIR GÜLSÜM SİYASAL PARTİLERİN İNTERNET KAYNAKLI HALKLA İLİŞKİLER VE SİYASAL İLETİŞİM FAALİYETLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. , 2016, ss.951 - 964.
AMA OKUR ÇAKICI F,ÇALIŞIR G SİYASAL PARTİLERİN İNTERNET KAYNAKLI HALKLA İLİŞKİLER VE SİYASAL İLETİŞİM FAALİYETLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. . 2016; 951 - 964.
Vancouver OKUR ÇAKICI F,ÇALIŞIR G SİYASAL PARTİLERİN İNTERNET KAYNAKLI HALKLA İLİŞKİLER VE SİYASAL İLETİŞİM FAALİYETLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. . 2016; 951 - 964.
IEEE OKUR ÇAKICI F,ÇALIŞIR G "SİYASAL PARTİLERİN İNTERNET KAYNAKLI HALKLA İLİŞKİLER VE SİYASAL İLETİŞİM FAALİYETLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA." , ss.951 - 964, 2016.
ISNAD OKUR ÇAKICI, FATMA - ÇALIŞIR, GÜLSÜM. "SİYASAL PARTİLERİN İNTERNET KAYNAKLI HALKLA İLİŞKİLER VE SİYASAL İLETİŞİM FAALİYETLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA". (2016), 951-964.
APA OKUR ÇAKICI F, ÇALIŞIR G (2016). SİYASAL PARTİLERİN İNTERNET KAYNAKLI HALKLA İLİŞKİLER VE SİYASAL İLETİŞİM FAALİYETLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Turkish Studies (Elektronik), 11(2), 951 - 964.
Chicago OKUR ÇAKICI FATMA,ÇALIŞIR GÜLSÜM SİYASAL PARTİLERİN İNTERNET KAYNAKLI HALKLA İLİŞKİLER VE SİYASAL İLETİŞİM FAALİYETLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Turkish Studies (Elektronik) 11, no.2 (2016): 951 - 964.
MLA OKUR ÇAKICI FATMA,ÇALIŞIR GÜLSÜM SİYASAL PARTİLERİN İNTERNET KAYNAKLI HALKLA İLİŞKİLER VE SİYASAL İLETİŞİM FAALİYETLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.2, 2016, ss.951 - 964.
AMA OKUR ÇAKICI F,ÇALIŞIR G SİYASAL PARTİLERİN İNTERNET KAYNAKLI HALKLA İLİŞKİLER VE SİYASAL İLETİŞİM FAALİYETLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(2): 951 - 964.
Vancouver OKUR ÇAKICI F,ÇALIŞIR G SİYASAL PARTİLERİN İNTERNET KAYNAKLI HALKLA İLİŞKİLER VE SİYASAL İLETİŞİM FAALİYETLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(2): 951 - 964.
IEEE OKUR ÇAKICI F,ÇALIŞIR G "SİYASAL PARTİLERİN İNTERNET KAYNAKLI HALKLA İLİŞKİLER VE SİYASAL İLETİŞİM FAALİYETLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.951 - 964, 2016.
ISNAD OKUR ÇAKICI, FATMA - ÇALIŞIR, GÜLSÜM. "SİYASAL PARTİLERİN İNTERNET KAYNAKLI HALKLA İLİŞKİLER VE SİYASAL İLETİŞİM FAALİYETLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA". Turkish Studies (Elektronik) 11/2 (2016), 951-964.