Yıl: 2017 Cilt: 18 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 429 - 449 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bağlamsal Öğrenme Ortamı Oluşturmada GeoGebra Yazılımının Rolü: Elips Örneği

Öz:
Bu çalışmada, elips kavramının öğretiminde GeoGebra yazılımının kullanılmasının bağlam oluşturup oluşturmadığının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Aksiyon araştırması yönteminin kullanıldığı çalışma ilköğretim matematik öğretmenliği programındaki üçüncü sınıf öğrencileriyle yürütülmüştür. Veriler çalışma yaprakları, araştırmacının alan notları ve mülakatlar ile toplanmıştır. Veriler analiz edilirken bağlamsal öğrenme öğretme yaklaşımının bir stratejisi olan REACT stratejisi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda GeoGebra yazılımının; analitik geometri kavramları arasındaki ilişkilendirmelere, öğretmen adaylarının kâğıt kalem ortamında yaptıklarını karşılaştırmalarına imkân sağlayarak bir tecrübe süreci yaşamalarına, ikonları ve çoklu gösterimleri sayesinde verilen geometrik yerlerin modellenmesine ve öğrenilen kavramların matematiksel olarak genelleştirilmesi ile uygulamalarına katkı sağladığı tespit edilmiştir. Diğer taraftan yazılımın geri dönütleriyle öğretmen adaylarının birbirleri ile iletişime geçmelerine ve fikir alışverişinde bulunarak yardımlaşmalarına fayda sağlayarak işbirliği sürecini kolaylaştırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Transfer etme sürecinde ise GeoGebra yazılımının öğrenilen kavramların transfer edilmesini sağlayarak bu süreci kolaylaştırdığı belirlenmiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

The Role of GeoGebra Software in Constructing a Contextual Learning Environment: The Case of Ellipse

Öz:
This research aims to investigate the role of the GeoGebra software as a tool to creat a contextual learning for the concept of ellipse. Action research method was used in the research. Participants of the research are pre-service elementary mathematics teachers at third-grade in the undergraduate program. Data were collected through student worksheets, observations, field notes and interviews. The data were analyzed with qualitative methods in accordance with the REACT, a contextual learning strategy. Finally, GeoGebra software was found helpful for pre-service elementary mathematics teachers to make comparisons what they did in a paper- pencil environment, to gain new experience based on their previous experiences. It was also found that GeoGebra as a tool provides an opportunity to pre-service teachers to be able to apply and generalize mathematics concepts. It was also observed that feedbacks provided by the software enabled a kind of communication among group members as they communicated, exchanged ideas and cooperated with each other. The software helped transferring between mathematical subjects and concepts
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktumen, M., Baltaci, S. & Yildiz, A. (2011). Calculating the surface area of the water in a Rolling cylinder and visualization as two and three dimensional by means of GeoGebra. International Journal of Computer Applications, 25(1), 42-46.
  • Anabousy, A., Daher, W., Baya’a N. & Abu-Naja, M. (2014). Conceiving function transformations in different representations: Midde school student working with technology. Mathematics Education, 9(2), 99-114.
  • Antohe, G. S. (2009). Modeling a geometric locus with GeoGebra annals. Computer Science Series, 7(2), 105-112.
  • Arcavi, A., & Hadas, N. (2000). Computer mediated learning: An example of an approach. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 5, 25-45.
  • Ahi Evran Ünv. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 18, Sayı 1, Nisan 2017 445
  • Aytekin, C. ve Kıymaz, Y. (2013). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Geogebra ile Bazı Trigonometrik Fonksiyonların Grafiklerini Yorumlama Süreçleri. 1.Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Sempozyumu. Karadeniz Teknik Üniversitesi. 20-22 Haziran 2013
  • Aytekin,C. ve Toluk Uçar, Z. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Kesirlerde Tahmin Becerilerinin İncelenmesi. İlköğretim Online. 13(2), 546-563.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Ankara: Harf Eğitim Yayınları. Baki, A., Çekmez, E. & Kösa, T. (2009, July). Solving geometrical locus problems in Geogebra, GeoGebra Conference, RISC in Hagenberg. Baki, A., Yıldız, C., Aydın, M., & Köğce, D. (2010). The application of group investigation technique: Teacher and students views. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(2), 166-186.
  • Baltaci, S. (2014). Dinamik matematik yazılımının geometrik yer kavramının oğretiminde kullanılmasının bağlamsal oğrenme boyutundan incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon, Turkey. Batson, H. (2005). Konikler en doğal halleriyle, Matematik Dünyası,14-18. http://www.matematikdunyasi.org/arsiv/PDF/05_2_14_18_
  • KONIKLERENDOGAL.pdf. Adresinden 10.11.2012 tarihinde indirilmiştir. Bogdan, R.C. & Biklen, S.K. (1998). Oualitative research for education: An introduction to theory and methods (4th ed.). New York: Pearson Education Group. Botana, F. & Valcarce, J. L. (2003). A software tool for the investigation of plane loci. Mathematics and Computers in Simulation, 61, 139-152.
  • Cha, S. & Noss, R. (2004). Investigating students understanding of locus with dynamic geometry, [Online] Retrieved 12, 2013, from
  • http://koreansociety.ioe.ac.uk/article/17.pdf. Coştu, S. (2009). Matematik öğretiminde bağlamsal öğrenme ve öğretme yaklaşımına göre tasarlanan öğrenme ortamlarında öğretmen deneyimleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Crawford, L. M. (2001). Teaching contextually: research, rationale and techniques for ımproving student motivation and achievement in mathematics and science. Leading Change in Education, 4, 2-17.
  • Çatlıoğlu, H. (2010). Matematik öğretmeni adaylarıyla bağlamsal öğrenme ve öğretme
  • deneyiminin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Demircioğlu, H., Dinç, M., & Çalık, M. (2013). The effect of storylines embedded within
  • context-based learning approach on grade 6 students’ understanding of ‘physical and chemical change’ concepts. Journal of Baltic Science Education, 12(5), 682-691. Demircioğlu, H., Vural, S. ve Demircioğlu, G. (2012). “REACT” stratejisine uygun hazırlanan materyalin üstün yetenekli öğrencilerin başarısı üzerine etkisi. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 101-144.
  • Doruk, B. K., Aktümen, M., & Aytekin, C. (2013). Pre-service elementary mathematics teachers' opinions about using GeoGebra in mathematics education with reference to 'teaching practices'. Teaching Mathematics and Its Aplication. 32(3): 140-157.
  • Frank, B. A. (2010). Conjecturing in dynamic geometry: A model for conjecturegeneration
  • through maintaining dragging. Unpublished doctoral dissertation, University of New Hampshire, Durham. González, G. & Herbst P. G. (2009). Students’ conceptions of congruency through the use of dynamic geometry software. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 14, 153-182.
  • 446 Bir Bağlamsal Öğrenme Ortamının Oluşmasında Dinamik Matematik… S. Baltacı, A. Baki Göçmençelebi, Ş. İ. (2007). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersinde verilen biyoloji bilgilerini kullanma ve günlük yaşamla ilişkilendirme düzeyleri. Yayınlanmamış doktora tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Gülkılık, H. (2008). Öğretmen adaylarının bazı geometrik kavramlarla ilgili sahip oldukları kavram imajlarının ve imaj gelişiminin incelenmesi üzerine fenomenografik bir çalışma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Gürsoy, K., Yıldız, C., Çekmez, E., & Güven, B. (2009, October). The effect of Cabri 3D
  • software to the perception errors occuring with depiction of three dimensional geometric figures to two dimensional plane. 3 rd International Computer &
  • Instructional Technologies Symposium, Karadeniz Technical University, Trabzon.
  • Güven, B. ve Karataş, İ. (2009). Dinamik geometri yazılımı Cabri’nin ilköğretim matematik öğretmen adaylarının geometrik yer problemlerindeki başarılarına etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 1-31.
  • Haciomeroglu, E.S., Bu, L., Schoen,C.R. & Hohenwarter,M. (2010). Prospective teachers’ experiences in developing lessons with dynamic mathematics software. International Journal for Technology in Mathematics Education, 18(2), 71-82.
  • Hennessy, S. (1993). Situated cognition and cognitive apprenticeship: implications for classroom learning. Studies in Science Education, 22(1), 1-41.
  • Hohenwarter, M., & Jones, K. (2007). Ways of linking geometry and algebra: the case of GeoGebra. Proceedings of British Society for Research into Learning Mathematics, 27(3), 126-131.
  • Ingram, S. J. (2003). The effects of contextual learning ınstruction on science achievement of male and female tenth grade students. Unpublished doctoral dissertation, University of South Alabama, ABD.
  • Jahn, A. P. (2002). Locus" and "Trace" in Cabri géomètre: Relationships between geometric and functional aspects in a study of transformations. ZDM, 34(3),78- 84.
  • Kuhn, J. & Müller, A. (2014). Context-based science education by newspaper story problems: A study on motivation and learning effects. Progress in Science Education, 2, 5-21.
  • Kurnaz, M. A. (2013). Fizik öğretmenlerinin bağlam temelli fizik problemleriyle ilgili algılamalarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(1), 375-390. Kurumu, T. D. (2017). Güncel türkçe sözlük. Çevrimiçi) http://www. tdk. gov. tr/index. php. Bağlam tanımı. 02 Ocak 2017.
  • Kutluca, T., & Zengin, Y. (2011). Matematik öğretiminde GeoGebra kullanımı hakkında
  • öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17,160-172.
  • Molebash, P. (2004). Preservice teacher perceptions of a technology-enriched methods course. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 3(4), 412- 432.
  • Murphy, P. (1994). Gender differences in pupils’ reactions to practical work. Teaching Science. London: Routledge.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, Va. NCTM.
  • National Research Council. (2012). A Framework for K-12 science education: practices, crosscutting concept, and core ideas. Committee on a conceptual framework for new K-12 sceince education standarts. Board on science education, division of behavioral andsocial sciences and education, Washington, DC: The Nacional Academies Press.
  • Ahi Evran Ünv. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 18, Sayı 1, Nisan 2017 447
  • Özerbaş, M. A. (2003). Bilgisayar destekli bağlaşık öğretimin öğrenci başarısı, motivasyon ve transfer becerilerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara. Özçakır, B., Aytekin, C., Altunkaya, B., & Doruk, B. K. (2015). Effects of Using Dynamic Geometry Activities on Eighth Grade Students’ Achievement Levels and Estimation Performances in Triangles . Participatory Educational Research. 2(3), 43-54.
  • Pekdemir, Ü. (2004). Dinamik geometri yazılımı Cabri’nin geometrik yer konusunda öğrenci başarısı üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Real, F.L. & Leung, A. (2006). Dragging as a conceptual tool in dynamic geometry environments. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 37(6), 665-679.
  • Santos-Trigo, M. & Cristóbal-Escalante, C. (2008). Emerging high school students´ problem solving trajectories based on the use of dynamic software. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 27(3), 325-340. Satriani, I., Emilia, E. & Gunawan, H. M. (2012). Contextual teaching and learning approach to teaching writing. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 2(1), 10-22.
  • Ültay, N., & Çalık, M. (2011). Asitler ve bazlar konusu ile ilgili örnekler üzerinden 5E modelini ve REACT stratejisini ayırt etmek. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 199-220. Yazgan, G. (2006). Ckc modeline göre 10. sınıf öğrencilerinin geometrik yer kavramına
  • ilişkin kavramaları üzerine nitel bir araştırma. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldız, A. (2016). The geometric construction abilities of gifted students in solving real -
  • world problems: A case from Turkey. Malaysian Online Journal of Educational Technology, (MOJET), 4(4), 53-67.
  • Yıldız, A., & Baltacı, S. (2016). Reflections from the analytic geometry courses based on
  • contextual teaching and learning through GeoGebra software. The Online Journal of New Horizons in Education (TOJNED), 6(4), 155-166. Yu, K. C. Fan, S. C., & Lin, K. Y. (2014). Enhancing students’ problem-solving skills through context-based learning. International of Science and Mathematics Education, 12, 64-78
APA baltaci s, BAKİ A (2017). Bağlamsal Öğrenme Ortamı Oluşturmada GeoGebra Yazılımının Rolü: Elips Örneği. , 429 - 449.
Chicago baltaci serdal,BAKİ Adnan Bağlamsal Öğrenme Ortamı Oluşturmada GeoGebra Yazılımının Rolü: Elips Örneği. (2017): 429 - 449.
MLA baltaci serdal,BAKİ Adnan Bağlamsal Öğrenme Ortamı Oluşturmada GeoGebra Yazılımının Rolü: Elips Örneği. , 2017, ss.429 - 449.
AMA baltaci s,BAKİ A Bağlamsal Öğrenme Ortamı Oluşturmada GeoGebra Yazılımının Rolü: Elips Örneği. . 2017; 429 - 449.
Vancouver baltaci s,BAKİ A Bağlamsal Öğrenme Ortamı Oluşturmada GeoGebra Yazılımının Rolü: Elips Örneği. . 2017; 429 - 449.
IEEE baltaci s,BAKİ A "Bağlamsal Öğrenme Ortamı Oluşturmada GeoGebra Yazılımının Rolü: Elips Örneği." , ss.429 - 449, 2017.
ISNAD baltaci, serdal - BAKİ, Adnan. "Bağlamsal Öğrenme Ortamı Oluşturmada GeoGebra Yazılımının Rolü: Elips Örneği". (2017), 429-449.
APA baltaci s, BAKİ A (2017). Bağlamsal Öğrenme Ortamı Oluşturmada GeoGebra Yazılımının Rolü: Elips Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 429 - 449.
Chicago baltaci serdal,BAKİ Adnan Bağlamsal Öğrenme Ortamı Oluşturmada GeoGebra Yazılımının Rolü: Elips Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 18, no.1 (2017): 429 - 449.
MLA baltaci serdal,BAKİ Adnan Bağlamsal Öğrenme Ortamı Oluşturmada GeoGebra Yazılımının Rolü: Elips Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.18, no.1, 2017, ss.429 - 449.
AMA baltaci s,BAKİ A Bağlamsal Öğrenme Ortamı Oluşturmada GeoGebra Yazılımının Rolü: Elips Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 18(1): 429 - 449.
Vancouver baltaci s,BAKİ A Bağlamsal Öğrenme Ortamı Oluşturmada GeoGebra Yazılımının Rolü: Elips Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 18(1): 429 - 449.
IEEE baltaci s,BAKİ A "Bağlamsal Öğrenme Ortamı Oluşturmada GeoGebra Yazılımının Rolü: Elips Örneği." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, ss.429 - 449, 2017.
ISNAD baltaci, serdal - BAKİ, Adnan. "Bağlamsal Öğrenme Ortamı Oluşturmada GeoGebra Yazılımının Rolü: Elips Örneği". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 18/1 (2017), 429-449.