Yıl: 2017 Cilt: 9 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 571 - 588 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İndirim Marketleri ve Süpermarketlerin Marka Denkliği Algılarının Kıyaslanmasına Yönelik Bir Araştırma

Öz:
Bu çalışmanın amacı, alışverişlerinin çoğunluğunu indirim marketlerinden veya süpermarketlerden yapan tüketicilerin, bu marketlere yönelik algıladıkları marka denkliği boyutlarının farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Bu amaca ulaşmak için, çalışma kapsamında kurgulanan dört adet hipotez test edilmiştir. Hipotezleri test etmek için gerekli olan verilerin toplanması amacıyla bir anket oluşturulmuştur. Anket, Sakarya ilinde ikamet eden ve alışverişlerinin çoğunu çalışma kapsamında belirlenmiş olan ulusal indirim marketinden (120 kişi) ve ulusal süpermarketten (111 kişi) yapan tüketicilere kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak uygulanmıştır. Çalışma sonuçlarına göre, marka denkliğinin "marka farkındalığı" boyutu hariç diğer tüm boyutları açısından, farklı perakendeci türlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği gözlemlenmiştir. Bu sonuçlar bağlamında, çalışma kapsamında oluşturulan 3 hipotez kabul edilmiş ve 1 hipotez reddedilmiştir
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme

A Study to Compare Brand Equity Perceptions of Discount Retailers and Supermarkets

Öz:
The purpose of this study is to examine whether perceived brand equity dimensions vary across consumers who makes most of their shopping from discount stores or supermarkets. To reach this purpose, four main hypotheses were tested which were created within the extent of the study. A questionnaire form was designed to be able to gather the data needed to test the hypotheses. Using convenience sampling method, the questionnaire forms were carried out to the consumers who lives in the city of Sakarya and make most of their grocery shoppings from national discount store (120 Consumers) or national supermarket (111 Consumers) that specified within the scope of the study. According to the results of the study, the dimensions of brand equity for the different retailer types differ from each other except only the “brand awareness” dimension. With respect to these results, from the four hypotheses that created within the extent of the study, three of them were supported, while one of them was rejected
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aaker, D. (1991). Managing Brand Equity. Journal of Marketing.
  • Aaker, D. (1996). Measuring brand equity across products and markets. California Management Review, 38(3), 102–120.
  • Ailawadi, K.L. ve Keller, K.L., (2004). Retail branding: conceptual insights and research priorities. Journal of Retailing 80 (4), 331–342.
  • Altuna, O. K., ve Arslan, F. M. (2014). Popüler Türk dizilerindeki başrol erkek karşılaştırılması ve tüketicinin satın alma niyetine etkileri : Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Marmara üniversitesi İ.İ.B. Dergisi, 36(1), 187–214.
  • Altunışık, R., Coşkun, R. Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. (Geliştirilmiş 7.Baskı). Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
  • Ambler, T., Bhattacharya, C. B., Edell, J., Keller, K. L., Lemon, K. N., ve Mittal, V. (2002). Relating brandand customer perspectives on marketing management. Journal of Service Research, 5(1), 13-25.
  • Arnett, D. B., Laverie, D. a., ve Meiers, A. (2003). Developing parsimonious retailer equity indexes using partial least squares analysis: A method and applications. Journal of Retailing, 79, 161–170.
  • Atilgan, E., Aksoy, S., ve Akinci, S. (2005). Determinants of the brand equity: A verification approach in the beverage industry in Turkey. Marketing Intelligence & Planning.
  • Bakan, İ., Erşahan, B., Eyitmiş, A. M., ve Eraslan, İ. H. (2009). Hızlı Tüketim Malları (Htm) Perakendeciliği Sektöründe Perakendecilik Karmasına İlişkin Müşteri Algılamaları ile Demografik Özellikler Arasındaki İlişki: Bir Alan Araştırması. M. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11).
  • Baldauf, A., Cravens, K. S., Diamantopoulos, A., ve Zeugner-Roth, K. P. (2009). The Impact of Product-Country Image and Marketing Efforts on Retailer-Perceived Brand Equity: An Empirical Analysis. Journal of Retailing, 85(4), 437–452.
  • Beristain, J. J., ve Zorrilla, P. (2011). The relationship between store image and store brand equity: A conceptual framework and evidence from hypermarkets. Journal of Retailing and Consumer Services, 18(6), 562–574.
  • Bland, J. M., ve Altman, D. G. (1997). Statistics Notes: Cronbach's Alpha. Bmj, 314(7080), 572.
  • Buil, I., de Chernatony, L., ve Martínez, E. (2013). Examining the role of advertising and sales promotions in brand equity creation. Journal of Business Research, 66(1), 115–122.
  • Calvo-Porral, C., Martinez-Fernández, V. A., Juanatey-Boga, O., ve Lévy-Mangín, J. P.
  • (2013). What matters to store Brand Equity? An approach to Spanish large retailing in a downturn context. Investigaciones Europeas de Direccion Y Economia de La Empresa, 19(3), 136–146.
  • Coşkun, R; Altunişik, R., ve Yildirim, E. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya Yayıncılık, Sakarya, 9. Baskı. 352.
  • Chen, H.-C. (2007). Customers’ perceptions of the marketing mix and the effect on Taiwan hypermarkets' brand equity. ProQuest Dissertations and Theses. Christodoulides, G. ve De Chernatony, L. (2009). Consumer-based brand equity conceptualisation and measurement: a literature review. International Journal of Market Research, 52(1), 43.
  • Choi, L., ve Huddleston, P. (2014). The effect of retailer private brands on consumerbased retailer equity: comparison of named private brands and generic private brands. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 24(1), 59–78.
  • Codron, J. vd. (2004), “Supermarkets in Low-income Mediterranean Countries: Impacts on Horticulture Systems”, Development Policy Review, 22 (5): 587-602 Farquhar, P.H. (1989), “Managing brand equity”, Marketing Research, Vol. 1 No. 3, pp. 24-33.
  • Gil-Saura, I., Ruiz-Molina, M. E., Michel, G., ve Corraliza-Zapata, A. (2013). Retail brand equity: a model based on its dimensions and effects. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 23(2), 111–136.
  • Jinfeng, W., ve Zhilong, T. (2009). The impact of selected store image dimensions on retailer equity: Evidence from 10 Chinese hypermarkets. Journal of Retailing and Consumer Services, 16(6), 486–494.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (Vol. 5). Ankara, Turkey: Asil Yayın Dağıtım.
  • Keller, K. (1993), “Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity”, Journal of Marketing, 57(1), s. 1-22
  • Kılıç, S., ve Şenol, G. (2010). Gıda Perakendeciliğinin Gelişimi ve Gıda Perakendeciliğinde Rekabeti Etkileyen Unsurlar. (Turkish). Business ve Economics Research Journal, 1(2), 45–62.
  • Meydan, C. H., ve Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları. Detay Yayıncılık.
  • Öztürk, S. A., Kayış, B., Öztürk, S., ve Okumuş, A. (2016). İndirimli Süpermarket Zincirleri Üzerine Bir Araştırma: Türk Girişimciler İçin Bulgaristan Pazarının Değerlendirilmesi. Journal Of Transportation And Logistics, 1(1).
  • Pappu, R., Quester, P. G., ve Cooksey, R. W. (2005). Consumer-based brand equity: improving the measurement-empirical evidence. Journal of Product & Brand Management, 14(3), 143-154.
  • Pappu, R., ve Quester, P. (2006). A consumer-based method for retailer equity measurement: Results of an empirical study. Journal of Retailing and Consumer Services, 13, 317–329.
  • Pappu, R., ve Quester, P. (2006). Does customer satisfaction lead to improved brand equity? An empirical examination of two categories of retail brands. Journal of Product & Brand Management, 15(1), 4–14.
  • Pappu, R., ve Quester, P. (2008). Does Retailer Equity Vary Across Store Categories: Empirical Evidence from Australia. Journal of Product & Brand Management, 17(7), 425-435
  • Schermelleh-Engel, K. ve H. Moosbrugger (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8 (2), 23-74.
  • Sezgin, A. Ş. (2015)”Perakende Sektörü”, Türkiye İş Bankası İktisadi Araştırmalar Bölümü, https://ekonomi.isbank.com.tr/UserFiles/pdf/sr_01_perakende.pdf, Erişim tarihi: 01.09.2016.
  • Sharma, S. (1996). Applied Multivariate Techniques. Hohn Wiley & Sons Inc. New York
  • Sriram, S., Subramanian, B. and Manohar, U.K. (2007), “Monitoring the Dynamics of Brand Equity Using Store-Level Data”, Journal of Marketing, 71(2), s. 61-78.
  • Tek, Ö. B., ve Özgül, E. (2005). Modern Pazarlama İlkeleri Uygulamalı Yönetimsel Yaklaşım. İzmir: Birleşik Matbaacılık, 577.
  • Tozanlı, S., Donduran, M., ve Atay, A. (2007). Uluslararası Rekabet Stratejileri: Türkiye Gıda Sanayii. TÜSİAD Rekabet Stratejileri Dizisi, 10
  • Varinli, İ. ve M. Oyman. (2013). Perakendeciliğe Giriş. S. A. Öztürk (Ed.). Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2851. Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1808. (1. Baskı).
  • Villarejo-Ramos, A. F., ve Sánchez-Franco, M. J. (2005). The impact of marketing communication and price promotion on brand equity. Journal of Brand Management, 12(6), 431–444.
  • Yoo, B., Donthu, N., & Lee, S. (2000). An Examination of Selected Marketing Mix Elements and Brand Equity. Journal of the Academy of Marketing Science, 28(2), 195–211.
  • Yoo, B., ve Donthu, N. (2001). Developing and validating a multidimensional consumer-based brand equity scale. Journal of Business Research, 52(1), 1–14. doi:10.1016/S0148-2963(99)00098-3
  • Yükselen, C. (1989). Temel Pazarlama Bilgileri, Adım Yayıncılık, Ankara. http://www.rekabet.gov.tr/File/?path=ROOT%2F1%2FDocuments%2FSekt%25c3%25 b6r%2BRaporu%2Fsektorrapor7.pdf (02.20.2016)
  • http://www.retailturkiye.com/fmcg-ve-retail-pazari/turkiye-toplam-fmcg-ciro-trendi-vebuyume-oranlari-ekim-2013-agustos-2015 (02.20.2016)
  • http://www.nielsen.com/tr/tr/press-room/2015/Growth_report_Nov_2015.html (03.11.2015)
  • http://www.tepav.org.tr/upload/files/1271246625r5055.HTM_Perakendiciligi_Sektor_A nalizi_ne_Baslarken.pdf (28.01.2016)
  • http://www.retailler.net/iste-turkiyenin-100-perakende-devi/ (05.09.2016)
  • http://www.dunya.com/yorum-inceleme/marka-degeri-ve-markalarin-varlik-sebepleri257084h.htm (11.09.2016)
APA Arslan Y, YAVUZYILMAZ O (2017). İndirim Marketleri ve Süpermarketlerin Marka Denkliği Algılarının Kıyaslanmasına Yönelik Bir Araştırma. , 571 - 588.
Chicago Arslan Yusuf,YAVUZYILMAZ OĞUZ İndirim Marketleri ve Süpermarketlerin Marka Denkliği Algılarının Kıyaslanmasına Yönelik Bir Araştırma. (2017): 571 - 588.
MLA Arslan Yusuf,YAVUZYILMAZ OĞUZ İndirim Marketleri ve Süpermarketlerin Marka Denkliği Algılarının Kıyaslanmasına Yönelik Bir Araştırma. , 2017, ss.571 - 588.
AMA Arslan Y,YAVUZYILMAZ O İndirim Marketleri ve Süpermarketlerin Marka Denkliği Algılarının Kıyaslanmasına Yönelik Bir Araştırma. . 2017; 571 - 588.
Vancouver Arslan Y,YAVUZYILMAZ O İndirim Marketleri ve Süpermarketlerin Marka Denkliği Algılarının Kıyaslanmasına Yönelik Bir Araştırma. . 2017; 571 - 588.
IEEE Arslan Y,YAVUZYILMAZ O "İndirim Marketleri ve Süpermarketlerin Marka Denkliği Algılarının Kıyaslanmasına Yönelik Bir Araştırma." , ss.571 - 588, 2017.
ISNAD Arslan, Yusuf - YAVUZYILMAZ, OĞUZ. "İndirim Marketleri ve Süpermarketlerin Marka Denkliği Algılarının Kıyaslanmasına Yönelik Bir Araştırma". (2017), 571-588.
APA Arslan Y, YAVUZYILMAZ O (2017). İndirim Marketleri ve Süpermarketlerin Marka Denkliği Algılarının Kıyaslanmasına Yönelik Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 9(4), 571 - 588.
Chicago Arslan Yusuf,YAVUZYILMAZ OĞUZ İndirim Marketleri ve Süpermarketlerin Marka Denkliği Algılarının Kıyaslanmasına Yönelik Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi 9, no.4 (2017): 571 - 588.
MLA Arslan Yusuf,YAVUZYILMAZ OĞUZ İndirim Marketleri ve Süpermarketlerin Marka Denkliği Algılarının Kıyaslanmasına Yönelik Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, vol.9, no.4, 2017, ss.571 - 588.
AMA Arslan Y,YAVUZYILMAZ O İndirim Marketleri ve Süpermarketlerin Marka Denkliği Algılarının Kıyaslanmasına Yönelik Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2017; 9(4): 571 - 588.
Vancouver Arslan Y,YAVUZYILMAZ O İndirim Marketleri ve Süpermarketlerin Marka Denkliği Algılarının Kıyaslanmasına Yönelik Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2017; 9(4): 571 - 588.
IEEE Arslan Y,YAVUZYILMAZ O "İndirim Marketleri ve Süpermarketlerin Marka Denkliği Algılarının Kıyaslanmasına Yönelik Bir Araştırma." İşletme Araştırmaları Dergisi, 9, ss.571 - 588, 2017.
ISNAD Arslan, Yusuf - YAVUZYILMAZ, OĞUZ. "İndirim Marketleri ve Süpermarketlerin Marka Denkliği Algılarının Kıyaslanmasına Yönelik Bir Araştırma". İşletme Araştırmaları Dergisi 9/4 (2017), 571-588.