Yıl: 2018 Cilt: 19 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 21 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilere Temel Çıkarma İşlemi Öğretiminde Nokta Belirleme Tekniğinin Etkililiği

Öz:
Bu araştırmanın amacı otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilere temel çıkarma işlemi öğretiminde doğrudan öğretim yöntemine göre sunulan nokta belirleme tekniğinin etkililiğini incelemektir. Bununla birlikte, araştırmada nokta belirleme tekniği ile yapılan öğretimin, öğretim bittikten sonraki izleme etkisi; farklı ortam ve kişilere genelleme etkisi ve nokta belirleme tekniği hakkında öğretmenlerin görüşlerini belirlemeye yönelik sosyal geçerliliği araştırmak amaçlanmıştır. Araştırmada tek denekli araştırma modellerinden yoklama evreli denekler arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, Bolu merkez ilçede bulunan ilkokullara devam eden otizm spektrum bozukluğu tanısı almış, yaşları 10 ile 11 arasında değişen üç erkek öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın sonucunda; otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilere temel çıkarma işleminin kazandırılmasında, doğrudan öğretim yöntemine göre sunulan nokta belirleme tekniğinin etkili olduğu görülmüştür. Bununla birlikte öğrencilerin kazandıkları çıkarma işleminin kalıcılığını öğretim bittikten 7, 14 ve 21 gün sonra da koruyabildikleri, öğrencilerin tamamının bu beceriyi farklı ortam ve kişilere genelleyebildikleri ve öğretmenlerin nokta belirleme tekniği hakkındaki görüşlerinin olumlu olduğu bulunmuştur
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adcock, J., & Cuvo, A. J. (2009). Enhancing learning for children with autism spectrum disorders in regular education by instructional modifications. Research in Autism Spectrum, 3(2), 319-329.
  • Allen, K. E., & Cowdery, G. E. (2015). The exceptional child: Inclusion in early childhood education (8th ed.). Stanford, CT: Wadsworth Cengage Learning.
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
  • Avant, M. J. T., & Heller, K. W. (2011). Examining the effectiveness of touch math with students with physical disabilities. Remedial and Special Education, 2(4), 309-321.
  • Badır, T. (2014). Zihin engelli bireylere çıkarma işlemi öğretiminde sabit bekleme süreli öğretimle sunulan nokta belirleme tekniğinin etkililiği [The effectiveness of the touch math technique presented with constant time delay method on teaching the mentally retarded individuals subraction]. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu, Türkiye). http://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi’nden elde edilmiştir. (Tez No. 357733)
  • Baykul, Y. (2016). İlkokulda matematik öğretimi [Teaching mathematics in elementary school] (13th ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bedard, J. M. (2002). Effects of a multisensory approach on grade one mathematics achievement. http://www.touchmath.com/pdf/JMB.pdf adresinden elde edilmiştir.
  • Berry, D. (2007). The effectiveness of the touchmath curriculum to teach addition and subtraction to elementary aged students identified with autism. http://www.touchmath.com/pdf/TouchmathAutism.pdf adresinden elde edilmiştir.
  • Bielsker, S., Napoli, L., Sandino, M., & Waishwell, L. (2001). Effects of direct teaching using creative memorization strategies to improve math achievement (Unpublished master’s thesis, Saint Xavier University, Chicago, Illinois, ABD). Retrieved from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED460855.pdf
  • Bouck, E. C., Satsangi, R., Doughty, T. T., & Courtney, W. T. (2014). Virtual and concrete manipulatives: A comparison of approaches for solving mathematics problems for students with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44(1), 180-193.
  • Boutot, E. A., & Myles, B. S. (2011). Autism spectrum disorder: Foundations, characteristics, and effective strategies. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Bryant, D. P., Bryant, B. R., Gersen, R. M., Scammacca, N. N., Funk, C., Witner, A., Shih, M., & Pool, C. (2008).
  • The effects of tier 2 intervention on the mathematics performance of first-grade students who are at risk for mathematics difficulties. Learning Disability Quarterly, 31(2), 47-63.
  • Bullock, J., Pierce, S., & McClellan, L. (1989). TouchMath. Colorado Springs, Go: Innovative learning concepts. https://tr.pinterest.com/touchmath/touchmath-computation/ adresinden elde edilmiştir.
  • Cawley, J. F., & Miller, J. H. (1989). Cross-sectional comparisons of the mathematical performance of children with learning disabilities: Are we on the right track toward comprehensive programming? Journal of Learning Disabilities, 22(4), 250-254.
  • Cawley, J., Parmar, R., Foley, T. E., & Roy, S. (2001). Arithmetic performance of students: implications for standards and programming. Exceptional Children, 67(3), 311-328.
  • Cawley, J. F., Hayes, A., & Foley, E. T. (2008). Teaching math to students with learning disabilities implications and solutions. Lanham, MD: Rowman & Littlefield Education & Learning Disabilities Worldwide.
  • Chakrabarti, S., & Fombonne, E. (2001). Pervasive developmental disorders in preschool children. JAMA, 285(24), 3093-3099.
  • Charman, T., Jones, C. R. G., Pickles, A., Simonoff, E., Baird, G., & Happe, F. (2011). Defining the cognitive phenotype of autism. Brain Research, 1380, 10-21.
  • Cihak, D. F., & Foust, J. L. (2008). Comparing number lines and touch points to teach addition facts to students with autism. Focus on Autism and other Developmental Disabilities, 23(3), 131-137.
  • Cihak, D. F., & Grim, J. (2008). Teaching students with autism spectrum disorder and moderate intellectual disabilities to use counting-on strategies to enhance independent purchasing skills. Research in Autism Spectrum Disorders, 2(4), 716-727.
  • Çalık, N. (2008). Genel eğitim sınıflarında eğitim gören zihin engelli öğrencilere temel toplama becerilerinin öğretiminde nokta belirleme stratejisinin etkililiğinin incelenmesi [The Investigation of the effectiveness of the instruction with the touch math technique on the basic summation skills of the students with mild mental retardation in the regular classes. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye). http://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi’inden elde edilmiştir. (Tez No. 232004)
  • Dev, P., Doyle, B. A., & Valente, B. (2002). Labels needn’t stick: “at-risk” first graders rescued with appropriate intervention. Journal of Education for Students Placed at Risk, 7(3), 327-332. doi: 10.1207/S15327671ESPR0703_3
  • Donlan, C. (Ed.). (2007). Mathematical development in children with specific language impairments. Baltimore: Brookes. Dulgarian, D. (2000). TouchMath intervention vs. traditional intervention: Is there a difference. http://www.touchmath.com/pdf/TouchMathIntervention.pdf adresinden elde edilmiştir.
  • Eichel, A. (2007). Math interventions for a student with autism (Summer student research project, Nebraska Kearney University, Department of Teacher Education, Nebraska, ABD). http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.548.4712&rep=rep1&type=pdf adresinden elde edilmiştir.
  • Eliçin, Ö., Dağseven-Emecen, D., & Yıkmış, A. (2013). Zihin engelli çocuklara doğrudan öğretim yöntemiyle temel toplama işlemlerinin öğretiminde nokta belirleme tekniği kullanılarak yapılan öğretimin etkililiği [The effectiveness of the touchmath teknique presented with direct instruction method in teaching basic addition to with mentally retarded individuals]. MÜ Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37, 118-136.
  • Ellis, M. W., & Berry, R. Q. (2005). The paradigm shift in mathematics education: explanations and implications of reforming conceptions of teaching and learning. The Mathematics Educator, 15(1), 7-17.
  • Fletcher, D., Boon., R. T., & Cihak, D. F. (2010). Effects of the touchmath program compared to a number line strategy to teach addition facts to middle school students with moderate intellectual disabilities. http://www.touchmath.com/pdf/AutismDDJournalSept2010.pdf adresinden elde edilmiştir. Flexer, R. J., & Rosenberger, N. (1987). Beware of tapping pencils. Arithmetic Teacher, 34(5), 6-10.
  • Flores, M. M., Hinton, V., Stroizer, D. S., & Terry, S. L. (2014). Using the concrete representational-abstract sequence and the strategic ınstruction model to teach computation to students with autism spectrum disorders and developmental disabilities. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 49(4), 547-554.
  • Fuchs, L. S., Compton, D. L., Fuchs, D., Paulsen, K., Bryant, J. D., & Hamlett, C. L. (2005). The prevention, identification, and cognitive determinants of math difficulty. Journal of Educational Psychology, 97(3), 493-513.
  • Ganz, J., Earles-Vollrath, T. L., & Cook, K. (2011). Video modeling: A visually based intervention for children with autism spectrum disorder. Teaching Exceptional Children, 43(6), 8-17.
  • Gardill, M. C., & Browder, D. M. (1995). Teaching stimulus classes to encourage independent purchasing by students with severe behavior disorders. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 30(3), 254-264.
  • Gast, D. L. (2010). Single subject research methodology in behavioral sciences. New York, NY: Taylor & Francis.
  • Gersten, R., Jordan, N. C., & Flojo, J. R. (2005). Early identification and intervention for students with mathematics difficulties. Journal of Learning Disabilities, 38(4), 293-304.
  • Green, N. D. (2009). The effectiveness of the touchmath program with fourth-and fifth-grade special educations students. https://eric.ed.gov/?id=ED507708 adresinden elde edilmiştir.
  • Gınalı- Göriş, Ş. (2006). Otistik çocuklara temel çıkarma işleminin kazandırılması, sürekliliği ve genellenebilirliğinde, uyarlanmış basamaklandırılmış öğretim yöntemine göre hazırlanan öğretim materyalinin etkisi [Determine the effectiveness of the insructional materials that were designed according to adaptive stewise insruction upon acquisition, maintenance and generalization of basic subtraction skills in autistic children]. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye). http://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi’nden elde edilmiştir. (Tez No. 215274)
  • Hartnedy, S., Mozzoni, M., & Fahoum, Y. (2005). The effect of fluency training on math and reading skills in neuropsychiatric diagnosis children: A multiple baseline design. Behavioral Interventions, 20(1), 27-36.
  • Heward, W. L. (2009). Exceptional children: An intorduction to special education (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill/Pearson Education.
  • Jowett, E. L., Moore, D. W., & Anderson, A. (2012). Using an iPad-based video modeling package to teach numeracy skills to a child with an autism spectrum disorder. Developmental Neurorehabilitation, 15(4), 304-312.
  • Kamps, D., Locke, P., Delquadri, J., & Hall, R. V. (1989). Increasing academic skills of students with autism using fifth grade peers as tutors. Education and Treatment of Children, 12(1), 38-51.
  • King, S. A., Lemons, C. J., & Davidson, K. A. (2016). Math interventions for students with autism spectrum disorder a best-evidence synthesis. Exceptional Children, 82(4), 1-20.
  • Kot, M., Sönmez, S., Yıkmış, A., & Cora-İnce, N. (2016). İşitme yetersizliği olan öğrencilere eldeli toplama işlemi öğretiminde nokta belirleme tekniğinin etkililiği [The effectiveness of the TouchMath technique to teach in-hand addition to students with hearing impaired]. Current Research in Education, 2(1), 17-28.
  • Kramer, T., & Krug, D. A. (1973). A rationale and procedure for teaching addition. Education and Training of the Mentally Retarded, 8(3), 140-145.
  • Kurth, A. J., & Mastergeorge, A. M. (2010). Academic and cognitive profiles of students with autism: implications for classroom practice and placement. International Journal of Special Education, 25(2), 8-14.
  • Maccini, P., & Hughes, C. A. (1997). Mathematics interventions for adolescents with leaming disabilities. Learning Disabilities Research and Practice, 12(3), 168-176.
  • Mayes, S. D., & Calhoun, S. L. (2003). Analysis of WISC-III, Stanford-Binet: IV, and academic achievement test scores in children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 33(3), 329-341.
  • McCulloch-Vinson, B. (2004). A foundational research base for the touchmath program. http://www.touchmath.com/pdf/TouchMathResearchBase.pdf adresinden elde edilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2015). İlkokul matematik dersi öğretim programı [Elementary school mathematics curriculum]. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Minshew, N. J., Goldstein, G., Taylor, H., & Siegel, D. J. (1994). Academic achievement in high functioning autistic individuals. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 16(2), 261-270.
  • Morin, V., & Miller, S. P. (1998). Teaching multiplication to middle school students with mental retardation. Education and Treatment of Children, 21(1), 22-36.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  • National Research Council. (2001). Arsenic in drinking water (Update 2001). Washington, DC: National Academy Press.
  • Newman, T. M. (1994). The effectiveness of a multisensory approach for teaching addition to children vvith Down syndrome. (Unpublished master’s thesis, McGill University, Montreal) Retrieved from http://digitool.library.mcgill.ca/webclient/StreamGate?folder_id=0&dvs=1504604485958~626&usePid 1=true&usePid2=true
  • Patton, J. R., Cronin, M. E., Bassett, D. S., & Koppel, A. E. (1997). A life skills approach to mathematics instruction: Preparing students with learning disabilities for the real-lifemmath demands of adulthood. Journal of Learning Disabilities, 30(2), 178-187.
  • Plavnick, J. B., & Ferreri, S. J. (2011). Establishing verbal repertoires in children with autism using function-based video modeling. Journal of Applied Behavior Analysis, 44(4),747-766.
  • Polychronis, S. C., McDonnell, J., Johnson, J. W., Risen, T., & Jameson, M. (2004). A comparison of two trial distribution schedules in embedded instruction. Focus on Autism and other Developmental Disabilities, 19(3), 140-151.
  • Pupo, M. (1994). Teaching intellectually disabled students addition through a multisensory approach (Unpublished master’s thesis, McGiII University, Montreal, Kanada). Retrieved from http://digitool.library.mcgill.ca/webclient/StreamGate?folder_id=0&dvs=1504604353114~887&usePid 1=true&usePid2=true
  • Rockwell, S. B., Griffin, C. C., & Jones, H. A. (2011). Schema-based strategy instruction in mathematics and the word problem-solving performance of a student with autism. Focus on Autism and other Developmental Disabilities, 26(2), 87-95.
  • Royer, J. M., Tronsky, L. N., Chan, Y., Jackson, S. J., & Merchant, H. (1999). Math fact retrieval as the cognitive mechanism underlying gender differences in math test performance. Contemporary Educational Psychology, 24(3), 181-266. Rudolph, A. C. (2008). Using touchmath to improve computations. http://www.touchmath.com/pdf/RudolphResearch.pdf adresinden elde edilmiştir.
  • Scott, K. S. (1993). Multisensory mathematics for children with mild disabilities. Exceptionalty, 4(2), 97-111. Simon, R., & Hanrahan, J. (2004). An evaluation of the touchmath method for teaching addition to students with learning disabilities in mathematics. European Journal of Special Needs Education, 19(2) 192-209.
  • Stroizer, S., Hinton, V., Flores, M., & Terry, L. (2015). An investigation of the effects of CRA instruction and students with autism spectrum disorder. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 50(2), 223-236.
  • Tekin-İftar, E. (Ed.). (2012). Egitim ve davranış bilimlerinde tek denekli araştırmalar [Single case researchs in education and behavioral sciences]. Ankara: Türk Psikologlar Dernegi.
  • Tekin-İftar, E. (Ed.). (2013). Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar ve eğitimleri [Children with autism spectrum disorder and their education] (2nd ed.). Ankara: Vize Basın Yayın.
  • Valesco, V. (2009). Effectiveness of touch math in teaching addition to kindergarten students (Unpublished master’s thesis, California State University, Fullerton, ABD). Retrieved from http://media.proquest.com/media/pq/classic/doc/1907372441/fmt/ai/rep/SPDF?_s=zwIefA2HYbGeksw Lm1HYo9F%2F2%2FM%3D
  • Vinson, B. M. (2004). A Faoundational research base for the touchmath program. http://www.touchmath.com/pdf/TouchMathResearchBase.pdf adresinden elde edilmiştir.
  • Wang, P., & Spillane, A. (2009). Evidence-based social skills ınterventions for children with autism: A metaanalysis. Education and Training in Developmental Disabilities, 44(3), 318-342.
  • Waters, H. E., & Boon, R. T. (2011). Teaching money computation skills to high school students with mild intellectual disabilities via the TouchMath Program: A multi-sensory approach. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 46(4), 544-555.
  • Wei, X., Lenz, K. B., & Blackorby, J. (2012). Math growth trajectories of students with disabilities: Disability category, gender, racial, and socioeconomic status differences from ages 7 to 17. Remedial and Special Education, 20(10), 154-165.
  • Westwood, P. (2011). Commonsense methods for children with special educational needs (6th ed.). London: Routledge.
  • Whitby, P. J. S. (2012). The effects of Solve It! On the mathematical word problem solving ability of adolescents with autism spectrum disorders. Focus on Autism and other Developmental Disabilities, 28(2), 78-88.
  • Wisniewski, Z. G., & Skarbek, D. (2002). How effective is touchmath for improving students with special needs academic achievement on math addition mad minute timed tests. http://www.touchmath.com/pdf/Wisniewski-SkarbekPaper.pdf adresinden elde edilmiştir.
  • Yıkmış, A. (2016). Effectiveness of the touch math technique in teaching basic addition to children with autism. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 16(3), 1005-1025
APA Terzioglu N, ŞEKLİ Ö (2018). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilere Temel Çıkarma İşlemi Öğretiminde Nokta Belirleme Tekniğinin Etkililiği. , 1 - 21.
Chicago Terzioglu Nesime Kübra,ŞEKLİ Önerilen Atıf Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilere Temel Çıkarma İşlemi Öğretiminde Nokta Belirleme Tekniğinin Etkililiği. (2018): 1 - 21.
MLA Terzioglu Nesime Kübra,ŞEKLİ Önerilen Atıf Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilere Temel Çıkarma İşlemi Öğretiminde Nokta Belirleme Tekniğinin Etkililiği. , 2018, ss.1 - 21.
AMA Terzioglu N,ŞEKLİ Ö Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilere Temel Çıkarma İşlemi Öğretiminde Nokta Belirleme Tekniğinin Etkililiği. . 2018; 1 - 21.
Vancouver Terzioglu N,ŞEKLİ Ö Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilere Temel Çıkarma İşlemi Öğretiminde Nokta Belirleme Tekniğinin Etkililiği. . 2018; 1 - 21.
IEEE Terzioglu N,ŞEKLİ Ö "Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilere Temel Çıkarma İşlemi Öğretiminde Nokta Belirleme Tekniğinin Etkililiği." , ss.1 - 21, 2018.
ISNAD Terzioglu, Nesime Kübra - ŞEKLİ, Önerilen Atıf. "Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilere Temel Çıkarma İşlemi Öğretiminde Nokta Belirleme Tekniğinin Etkililiği". (2018), 1-21.
APA Terzioglu N, ŞEKLİ Ö (2018). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilere Temel Çıkarma İşlemi Öğretiminde Nokta Belirleme Tekniğinin Etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(1), 1 - 21.
Chicago Terzioglu Nesime Kübra,ŞEKLİ Önerilen Atıf Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilere Temel Çıkarma İşlemi Öğretiminde Nokta Belirleme Tekniğinin Etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 19, no.1 (2018): 1 - 21.
MLA Terzioglu Nesime Kübra,ŞEKLİ Önerilen Atıf Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilere Temel Çıkarma İşlemi Öğretiminde Nokta Belirleme Tekniğinin Etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, vol.19, no.1, 2018, ss.1 - 21.
AMA Terzioglu N,ŞEKLİ Ö Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilere Temel Çıkarma İşlemi Öğretiminde Nokta Belirleme Tekniğinin Etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2018; 19(1): 1 - 21.
Vancouver Terzioglu N,ŞEKLİ Ö Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilere Temel Çıkarma İşlemi Öğretiminde Nokta Belirleme Tekniğinin Etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2018; 19(1): 1 - 21.
IEEE Terzioglu N,ŞEKLİ Ö "Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilere Temel Çıkarma İşlemi Öğretiminde Nokta Belirleme Tekniğinin Etkililiği." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19, ss.1 - 21, 2018.
ISNAD Terzioglu, Nesime Kübra - ŞEKLİ, Önerilen Atıf. "Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilere Temel Çıkarma İşlemi Öğretiminde Nokta Belirleme Tekniğinin Etkililiği". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 19/1 (2018), 1-21.