SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİK ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİ İLE MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl: 2017 Cilt: 8 Sayı: 26 Sayfa Aralığı: 244 - 255 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİK ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİ İLE MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırmada, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi sınıf öğretmenliği programı son sınıf öğrencilerinin matematik alan bilgisi yeterlilikleri ile matematik dersine yönelik tutum düzeyleri arasındaki ilişkinin 2001- 2002 ve 2015- 2016 eğitim-öğretim yılındaki durumunun karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, ilk olarak 2001- 2002 yılında araştırmacı tarafından doktora tezinde kullanılan ham veriler yeniden analiz edilmiştir. İkinci olarak da Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi sınıf öğretmenliği programı son sınıf öğrencilerinden toplam 83 öğrenci ile uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Bu uygulamalarda, araştırmaya katılan öğrencilere; Matematik Alan Bilgisi Yeterlik Testi ile Matematik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği yöneltilmiştir. Elde edilen veriler sonucunda 2001- 2002 öğretim yılında mezun olan sınıf öğretmenliği programı son sınıf öğrencilerinin matematik alan bilgisi testi ortalaması ve matematik dersine yönelik tutum ölçeği puan ortalamasının, 2015- 2016 öğretim yılında mezun olan sınıf öğretmenliği son sınıf öğrencilerinin ortalamalarından düşük olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca her iki dönem mezunlarının, alan bilgisi puan ortalamaları ile tutum ölçeği puan ortalamaları arasında orta kuvvetli, pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunduğu da rapor edilmiştir
Anahtar Kelime:

EXAMINING PRIMARY EDUCATION SENIOR STUDENTS’ FIELD KNOWLEDGE COMPETENCE AND ATTITUDES TOWARDS MATHEMATIC: A COMPARATIVE RESEARCH

Öz:
This research aims to compare the relationship between Ahi Evran University education faculty primary teaching program senior students’ mathematic field knowledge test competences and level of attitude towards mathematic in the 2001-2002 and 2015-2016 academic years’ circumstances. With this aim firstly, raw data which the researcher used in his doctoral dissertation were analyzed again. Secondly, 83 students from Ahi Evran University Education faculty primary teaching program’s senior students forms the working group during the recap data collection process. In these practices, research was performed by using mathematic field knowledge competence test and attitude scale towards mathematic on the students who took part in the research. As a result of the data, graduated in 2001-2002 academic year, classroom teaching program senior students’ mathematic field test score average and score average of attitude scale towards mathematic is lower than averages of classroom teaching senior students who graduated in 2015-1016 academic year. Also, for both term graduates, there are moderate, positive direction and a significant correlation between their average score of mathematic field knowledge test and average score of attitude test towards mathematic
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akınoğlu, O. (1995). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Matematik Kavramları Gelişiminde Öğretmen, Öğrenci Ve Ailenin Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Akay, H. ve Boz, N. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik Tutumları, Matematiğe Karşı ÖzYeterlik
  • Algıları Ve Öğretmen Öz-Yeterlik İnançları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 281-312.
  • Aşkar, P. (1986). Matematik Dersine Yönelik Tutumu Ölçen Likert Tipi Bir Ölçeğin Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 11(62), 31-36.
  • Baykul, Y. (1990). İlkokul Beşinci Sınıftan Lise Ve Dengi Okulların Son Sınıflarına Kadar Matematik Ve Fen Derslerine Karşı Tutumda Görülen Değişmeler Ve Öğrenci Seçme Sınavındaki Başarı İle İlişkili Olduğu Düşünülen Bazı Fikirler. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Çelenk, S. (1988). Eğitim Yüksekokulu Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Çelik, H. C. ve Bindak, R. (2005). Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 427-436.
  • Çoban, A. (1989). Ankara Merkez Ortaokullarındaki Son Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersine İlişkin Tutumları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dinç Artut, P. ve Bal, P. (2006). Eğitim Fakültesi Sınıf Õğretmenliği Matematik Ders Programlarının Öğrenciler Açısından Değerlendirilmesi. Eurasian Journal of Educational Research (EJER),11(25), 22-33.
  • Doğan, M. (1999). İlköğretim Aday Öğretmenlerinin Matematiğe Karşı Olan Tutumlarındaki Değişmeler. MEGP Doktora bursiyerleri tez özetleri, YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara: YÖK.
  • Ersoy, Y. (1997). Türk Eğitim Sisteminde Gözlenen Bazı Sorunlar Ve Öğretmenlerin Sürekli Eğitimi. Çağdaş Eğitim, 234, 4-5.
  • Gülteke, M. (2012). Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Özel Alan Yeterlikleri İle İlgili Görüşlerinin Analizi. Yayınlanmamış doktora tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • Gür, H. (1999). Matematik Öğretmen Adayının Aktif Öğrenme Metodunu Kullanarak Matematiği Öğretmeyi Öğrenmesi. MEGP Doktora bursiyerleri tez özetleri, YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara: YÖK.
  • Güven, K. (1990). İlkokul 5. Sınıf Matematik Programı Ve Öğretimi Üzerine Bir Araştırma. Ankara: MEB Yayınları.
  • İnnalı, H. Ö., Aydın, İ. S. (2014). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okur Öz Yeterliklerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,9(9),651-682.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1992). Günümüzde İnsan Ve İnsanlar (8. Baskı). İstanbul: Evrim Kitap
  • Oruç, M. (1993). İlköğretim Okulu 2. Kademe Öğrencilerinin Fen Tutumları İle Fen Başarıları Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Senemoğlu, N. (2001). Öğrenci Görüşlerine Göre Öğretmen Yeterlilikleri. Eğitimde Yansımalar, 11-13.
  • Sıvacı, S.Y. (2003). Sınıf Öğretmenliği Son Sınıf Öğrencilerinin Matematik Alan Ve Meslek Bilgisi Yeterlikleri İle Derse Yönelik Tutumları. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tağ, Ş. (2000). Reciprocal Relationship Between Attitudes Toward Mathematics And Achievement In Mathematics. Unpublished master of science, The Middle East Technical University Instıtue of Social Sciences, Ankara.
  • Tepe, D. (1999). Öğrencilerin Fen Derslerine Karşı Tutumları İle Başarıları Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikleri Çerçevesi. (2017, 5 Ocak). Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi 6. Düzey Lisans Eğitimi Yeterlilikleri. http://tyyc.yok.gov.tr/?pid=33 adresinden edinilmiştir.
  • Yağmur, G. U., Sıvacı, S. Y. (2016). Öğretmen Adaylarının Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi. 4. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, 27- 30 Ekim 2016, (ss. 964- 977). Antalya: Dicle Üniversitesi, EPÖDER ve Pegem A.
  • Yalçın, P. (1997). Ankara Merkez İlköğretim Okullarındaki 5. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarıları İle Zeka, Kaygı Ve Tutum Puanları Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
APA SIVACI S (2017). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİK ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİ İLE MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. , 244 - 255.
Chicago SIVACI SADIK YÜKSEL SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİK ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİ İLE MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. (2017): 244 - 255.
MLA SIVACI SADIK YÜKSEL SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİK ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİ İLE MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. , 2017, ss.244 - 255.
AMA SIVACI S SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİK ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİ İLE MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. . 2017; 244 - 255.
Vancouver SIVACI S SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİK ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİ İLE MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. . 2017; 244 - 255.
IEEE SIVACI S "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİK ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİ İLE MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ." , ss.244 - 255, 2017.
ISNAD SIVACI, SADIK YÜKSEL. "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİK ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİ İLE MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ". (2017), 244-255.
APA SIVACI S (2017). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİK ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİ İLE MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 8(26), 244 - 255.
Chicago SIVACI SADIK YÜKSEL SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİK ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİ İLE MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 8, no.26 (2017): 244 - 255.
MLA SIVACI SADIK YÜKSEL SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİK ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİ İLE MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, vol.8, no.26, 2017, ss.244 - 255.
AMA SIVACI S SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİK ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİ İLE MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 8(26): 244 - 255.
Vancouver SIVACI S SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİK ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİ İLE MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. 2017; 8(26): 244 - 255.
IEEE SIVACI S "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİK ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİ İLE MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ." Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 8, ss.244 - 255, 2017.
ISNAD SIVACI, SADIK YÜKSEL. "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİK ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİ İLE MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ". Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 8/26 (2017), 244-255.