Yıl: 2013 Cilt: 8 Sayı: 13 Sayfa Aralığı: 1595 - 1606 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ELEŞTİREL YAZMAYA İLİŞKİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ METAFORİK ALGILARI

Öz:
Türkçe Dersi Öğretim Programı'nda yer alan yazmaya yönelik yöntemlerden birisi de eleştirel yazmadır. Türkçe Dersi (6-8. Sınıflar) Öğretim Programı'nda eleştirel yazma; öğrencilerin olay ve durumlara tarafsız bakma, yorum yapma, fikir ve çözüm üretme becerilerini geliştirmek olarak açıklanmıştır. Buradan hareketle "eleştirel yazma" kavramını Türkçe öğretmeni adaylarının nasıl algıladığı önem kazanmıştır. Bu araştırmanın temel amacı, Türkçe öğretmeni adaylarının eleştirel yazma becerisine ilişkin metaforik alglarının betimlenmesidir. Araştırmada desenlerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü'nde öğrenim gören toplam 188 Türkçe öğretmeni adayı oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama tekniği olarak mecazlardan; veri toplama aracı olarak "Bana göre eleştirel yazma .................. gibidir; çünkü ..............." ifadesinin yer aldığı bir form kullanılmıştır. Araştırmanın verileri içerik analizi ve frekans analizi teknikleriyle incelenmiştir. Verilerin analizi esnasında; adlandırma aşaması, eleme ve arıtma aşaması, derleme ve kategori geliştirme aşaması ve geçerlik ve güvenirliği sağlama aşaması olmak üzere dört aşamanın uygulanmasına dikkat edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, Türkçe Öğretmeni adayları eleştirel yazma becerisine yönelik toplam 188 adet geçerli metafor üretmişlerdir. İçerik analizi sonucunda bu metaforlardan 39 adedi nitelikleri açısından incelenmiş "çok yönlü düşünme, tarafsızlık ve eşit muamele" olmak üzere farklı kavramsal kategoriler oluşturulmuştur. 28 metafor ise herhangi bir kategoriye dâhil edilemeyeceği görülmüş ve "ilgisiz metaforlar" başlığı altında toplanmıştır
Anahtar Kelime:

METAPHORIC PERCEPTION RELATED TO CRITICAL WRITING SKILL OF CANDIDATE TURKISH TEACHER

Öz:
One of the methods for writing in Turkish curriculum is writing critically. At Turkish Curriculum (6-8. classes) critical writing is, unbiased look at the facts and circumstances of the students, comments, ideas and solutions to improve their skills are described as producing. Hence term of the "critical writing" is Turkish teachers' perceptions of the concept that has gained importance. The aim of the study is to describe the metaphoric perception related to critical writing skill of the preservice Turkish teacher. In the research, phenomenology design from qualitative research methods were used. and 188 candidate teachers participated from the department of Turkish education at Dumlupınar University. As a data collection technique was used metaphors. Besides as a data collection tools was used a form include of “for my oppinion critical writing is ………; because ………”. For the analysis of data content analysis and frequency analysis are used obtained through form. Researcher take into account degree of naming, elemination and purifying, compile and developing category, provide reliability while data was analysing. As a result, preservice teacher generated valid metaphor related to critical writing skill. As a result of contet analysis, 39 metaphor was examined in terms of their quality and was composed different cognitive category include “versatile thinking, objectivity and equal treatment. In case that number of 28 metaphor was not include any categories and was composed title of “irrelevant metaphors”
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • BALCI, A. (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem,Teknik ve İlkeler. Ankara:Pegem Akademi.
  • BALCI, A., Coşkun, E., &Tamer, M. (2012). Cumhuriyet Dönemi Türkçe Dersi ÖğretimProgramlarının Genel Amaçları Bakımından Değerlendirilmesi. Dil ve Edebiyat EğitimiDergisi, 1(1), 1-13.
  • BEAN, J. C. (2001). Engaing İdeas:The Professor's Guide to Integrating Writing, Crirtical Thinking and Active Learning in the Classroom. USA: San Francisco: Jossey-Bass.
  • COŞKUN, E. (2013). Yazma Eğitimi. A. Kırkkılınç, H. Akyol, & vd., İlköğretimde Türkçe Öğretimi (3. b., s. 49-91). Ankara: Pegem Akademi.
  • KARABAY, A. (2012). Eleştirel OkumaYazma Eğitiminin Türkçe Öğretmeni Adaylarının Akademik Başarılarına ve Eleştirel Okuma- Yazma Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KIRKKILINÇ, A., AKYOL, H., & vd. (2013). İlköğretimde Türkçe Öğretimi (3. b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • KURLAND, D. (2000). Critical Reading v. Critical Thinking. Ocak 19, 2006 tarihinde www.criticalreading.com adresinden alındı
  • LAKOFF, G., JOHNSON M. (2005). Metaforlar Hayat Anlam ve Dil (Çeviren: Gökhan YavuzDemir). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • MEB. (2004). İlköğretim Türkçe Dersi (1-5. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: MilliEğitim Basımevi.
  • MEB. (2005). Türkçe Dersi (6-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim BakanlığıYayınları.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu(6,7,8. Sınıflar). Ankara:Milli Eğitim Basımevi.
  • ÖZBAY M., & vd. (2011). Yazma Eğitimi (2. b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • PAUL, R., &ELDER, L. (2005). Critical Thinking and the Art of Substantive Writing (Part I). Journal of Developmental Education, 29(1), 40-41.
  • SACKMANN, S. (1989). The Role of Metaphors in Organization Transformation. Human Relations, 42, 463 - 485.
  • TAVŞANCIL, E., &ASLAN, E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: EpilsonYayınları.
  • TEMİZKAN, M. (2013). İlköğretim 6-8. Sınıf Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitaplarındaki Yazma Yöntemleri Üzerine Bir İnceleme. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2(5), 95-124.
  • UÇGUN, D. (2011). İlköğretim Programlarında Yazma Eğitimi. M. ÖZBAY, & vd. içinde, YazmaEğitimi (2. b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • WALLACE, M., &WRAY, A. (2008). Critical Reading and Writing For Postgraduates. London: Sage.
  • YILDIRIM, A., &ŞİMŞEK, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YILDIZ, C., & vd. (2010). Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya TürkçeÖğretimi (3.b.). Ankara:Pegem Akademi.
APA TOPÇUOĞLU ÜNAL F, TEKİN M (2013). ELEŞTİREL YAZMAYA İLİŞKİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ METAFORİK ALGILARI. , 1595 - 1606.
Chicago TOPÇUOĞLU ÜNAL FULYA,TEKİN Musa Tarık ELEŞTİREL YAZMAYA İLİŞKİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ METAFORİK ALGILARI. (2013): 1595 - 1606.
MLA TOPÇUOĞLU ÜNAL FULYA,TEKİN Musa Tarık ELEŞTİREL YAZMAYA İLİŞKİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ METAFORİK ALGILARI. , 2013, ss.1595 - 1606.
AMA TOPÇUOĞLU ÜNAL F,TEKİN M ELEŞTİREL YAZMAYA İLİŞKİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ METAFORİK ALGILARI. . 2013; 1595 - 1606.
Vancouver TOPÇUOĞLU ÜNAL F,TEKİN M ELEŞTİREL YAZMAYA İLİŞKİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ METAFORİK ALGILARI. . 2013; 1595 - 1606.
IEEE TOPÇUOĞLU ÜNAL F,TEKİN M "ELEŞTİREL YAZMAYA İLİŞKİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ METAFORİK ALGILARI." , ss.1595 - 1606, 2013.
ISNAD TOPÇUOĞLU ÜNAL, FULYA - TEKİN, Musa Tarık. "ELEŞTİREL YAZMAYA İLİŞKİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ METAFORİK ALGILARI". (2013), 1595-1606.
APA TOPÇUOĞLU ÜNAL F, TEKİN M (2013). ELEŞTİREL YAZMAYA İLİŞKİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ METAFORİK ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik), 8(13), 1595 - 1606.
Chicago TOPÇUOĞLU ÜNAL FULYA,TEKİN Musa Tarık ELEŞTİREL YAZMAYA İLİŞKİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ METAFORİK ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik) 8, no.13 (2013): 1595 - 1606.
MLA TOPÇUOĞLU ÜNAL FULYA,TEKİN Musa Tarık ELEŞTİREL YAZMAYA İLİŞKİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ METAFORİK ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik), vol.8, no.13, 2013, ss.1595 - 1606.
AMA TOPÇUOĞLU ÜNAL F,TEKİN M ELEŞTİREL YAZMAYA İLİŞKİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ METAFORİK ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik). 2013; 8(13): 1595 - 1606.
Vancouver TOPÇUOĞLU ÜNAL F,TEKİN M ELEŞTİREL YAZMAYA İLİŞKİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ METAFORİK ALGILARI. Turkish Studies (Elektronik). 2013; 8(13): 1595 - 1606.
IEEE TOPÇUOĞLU ÜNAL F,TEKİN M "ELEŞTİREL YAZMAYA İLİŞKİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ METAFORİK ALGILARI." Turkish Studies (Elektronik), 8, ss.1595 - 1606, 2013.
ISNAD TOPÇUOĞLU ÜNAL, FULYA - TEKİN, Musa Tarık. "ELEŞTİREL YAZMAYA İLİŞKİN TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ METAFORİK ALGILARI". Turkish Studies (Elektronik) 8/13 (2013), 1595-1606.