Yıl: 2016 Cilt: 7 Sayı: 17 Sayfa Aralığı: 249 - 263 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

THE MODERATOR EFFECT OF R&D EXPENSES ON THE RELATIONSHIP BETWEEN COMPANIES ADVERTISING EXPENSES AND MARKET VALUES

Öz:
Bu çalışmada işletmelerin reklam giderleri ve piyasa değerleri arasındaki ilişki ve bu ilişkiye araştırma ve geliştirme (AR-Ge) giderlerinin moderatör etkisi ölçülmeye çalışılmıştır. Araştırma Borsa İstanbul'da 2007, 2008, 2009, 2010 ve 2011 yıllarına ait konsolide finansal tablolarını ve dipnotlarını yayınlayan işletmelerden hem reklam, hem de Ar-Ge ile ilgili kalemlerde harcama yaptığı tespit edilen 46 işletme üzerine yapılmıştır. Araştırmada panel veri analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre hem reklam hem de Ar-Ge giderlerinin şirket piyasa değerleri üzerine etkisi pozitif yöndedir. Ancak Ar-Ge giderlerinin reklam giderleri ile piyasa değeri arasındaki ilişkiye moderatör etkisi negatif yöndedir. Yüksek Ar-Ge giderine sahip işletmelerin, düşük olanlara kıyasla piyasa değerlerini arttırma çabalarında daha fazla reklam harcaması yapmaları gerektiği sonucuna ulaşılmaktadır
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih

İŞLETMELERİN REKLAM GİDERLERİ VE PİYASA DEĞERLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİDE, AR-GE GİDERLERİNİN MODERATÖR ETKİSİ

Öz:
In this study, it is aimed to be measured the relationship between the advertisement expenses and the market value of companies, and also the moderator effect of research and development (R & D) expenses on this relationship. The sample of the study is formed by the data which is taken from the published footnotes of consolidated financial statements related to both advertising and R & D expenses in the years 2007, 2008, 2009, 2010 and 2011 of 46 companies located in the Istanbul Stock Exchange. Panel data analysis method is used in this study. As a result of this analysis, the effect of both advertising and R & D expenses on companies’ market value is positive. However, moderated effect of the R & D expenses on the relationship between advertising expenses and market value is negative. From the findings, companies which have made high R & D expenses should do more advertising spending in their efforts to increase their market value compared with the ones which have made low
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aduloju, S. A., Odugbesan, A. O.,& Oke, S. A. (2009). The effects of advertising media on sales of insurance products: a developing-country case. The Journal of Risk Finance, 10(3), 210-227.
  • Altunışık, R., & Torlak, Ö. (2014). Pazarlama İlkeleri ve Yönetimi, İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Andras, T. L., & Srinivasan, S. S. (2003). Advertising intensity and R&D intensity: differences across industries and their impact on firm’s performance. International Journal of Business and Economics, 2(2), 167–176.
  • Arslan, A. R., Sönmez, A., & Gürleyen, L. (2009). Türkiye mobilya işletmelerinin rekabet gücünü etkileyen faktörlerin incelenmesi. Politeknik Dergisi, 12(1), 47-53.
  • Atay, S., & Yücel, H. (2007). Hedef ötesi reklam politikaları ve analizi, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 12(2), 161-177.
  • Bal, M. N., & Şengök, Z. N. (2002). Reklam ve piyasa yapısı. VI. ODTÜ Uluslararası Ekonomi Kongresi, http://content.csbs.utah.edu/~ehrbar/erc2002/pdf/P295.pdf.
  • Ben-Zion, U. (1978). The investment aspect of nonproduction expenditures: An empirical test. Journal of Economics and Business, 30, 224–229.
  • Blankley, W. (2007). Correlations between advertising and R&D expenditures: Dealing with important intangibles. South African Journal of Science, 103, 94-98.
  • Çabuk, H. A., & Çabuk, S. (1995). Bir işletmede reklamın şatışlar üzerindeki etkisinin translog satış reklam modeli ile incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(3), 115-125.
  • Capon, N., Farley, J. U., & Hoenig, S. (1990). Determinants of financial performance: a meta-analysis. Management Science, 36(10), 1143-1159.
  • Ceran, Y., & Karaçor, S. (2013). Pazarlama iletişimi aracı olarak reklâm: reklâm maliyetleri ve muhasebeleştirilmesi. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(1), 9-24.
  • Chauvin, K. W., & Hirschey, M. (1993). Advertising, R&D expenditures and market value of the firm. Financial Management, Winter 1993, 128-140.
  • Çiftçi, C. (2014). Türkiye imalat sanayinde ölçek bazında karlılık ve temel giderler ilişkisi: 1998-2009 dönemi. Sosyoekonomi, 2014-2, 230-252.
  • Clayton, D. (2010) Advertising expenditure in 1950s Britain. Business History, 52(4), 651-665.
  • Connolly, R. A., Hirsch, B. T.,& Hirschey, M. (1986). Union rent seeking, intangible capital and market value of the firm. Review of Economics and Statistics, 68(4), 567-577.
  • Dinler, Z. (2009). Mikro Ekonomi, 20. Basım, Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Esen, Ş., & Köse, S. M. (2011). Reklamların Piyasaya Giriş Engelleri Üzerindeki Etkileri ve Rekabet Kurumu Uygulamalarının İncelenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy Social Sciences, 6(3), 323-332.
  • Fettahlıoğlu, H. S., Yıldız, A., & Birin, C. (2014). Reklam irritasyonundan marka irritasyonuna. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 240-253.
  • Graham, R. C., & Frankenberger, K. D. (2011). The earnings effects of marketing communication expenditures during recessions. Journal of Advertising, 40(2), 5–24.
  • Gujarati, D. N. (2009). Temel Ekonometri, (Çev: Ümit Şenesen), İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Günalp, B. (2011). Türk imalat endüstrilerinde yoğunlaşma oranlarının belirleyenleri: Bir dinamik panel veri analizi. Sosyoekonomi, 2011-1, 23-50.
  • Gür, F. A., & Bayraktar, A. (2011). Reklamın finansal geri dönüşü ve bir örnek olay. Öneri, 9(35), 127-141.
  • Harker, D. (1998). Achieving acceptable advertising an analysis of advertising regulation in five countries. International Marketing Review, 15(2), 101-118.
  • Hatırlı, S. A., Öztürk, E., & Aktaş, A. R. (2010). Piyasa yapısının belirlenmesinde pazar gücü ve tahmin yaklaşımları. Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 2/1, 89-112.
  • Hirschey, M., & Weygandt, J. J. (1985). Amortization policy for advertising and research and development expenditures. Journal of Accounting Research, 23(1), 326-336.
  • Hoechle, D. (2007). Robust standard errors for panel regressions with cross-sectional dependence. The Stata Journal, 7(3), 281-312.
  • Hsiao, C. (2003). Analysis of Panel Data - Second Edition, the Edinburgh Building, United Kingdom, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Joshi, A., & Hanssens, D. M. (2010). The direct and indirect effects of advertising spending on firm value. Journal of Marketing, 74, 20–33.
  • Koçoğlu, D., & Hasıloğlu, S. B. (2008). Reklam harcamalarının işletmelerin etkinlik seviyesi üzerindeki etkisine yönelik bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 10(1), 39-65.
  • Koku, P. S. (2010). R & D expenditure and profitability in the pharmaceutical industry in the United States. JAMAR, Vol. 8, No. 1, 35-42.
  • Külter, B., & Demirgüneş, K. (2007). Perakendeci firmalarda karlılığı etkileyen değişkenler: Hisse senetleri İMKB’de işlem gören perakendeci firmalar üzerinde ampirik bir çalışma. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 445-460.
  • Luo, X., & Jong, P. J. (2012). Does advertising spending really work? the intermediate role of analysts in the impact of advertising on firm value. J. of the Acad. Mark. Sci. 40, 605–624.
  • Morgan, N. A., (2012). Marketing and business performance. J. of the Acad. Mark. Sci. 40, 102–119.
  • Mullineaux, D. J., & Pyles, M. K. (2010). Bank marketing investments and bank performance. Journal of Financial Economic Policy, 2(4), 326-345.
  • Pergelova, A., Prior, D., & Rialp, J. (2010). Assessing advertising efficiency: Does the internet play a role? Journal of Advertising, 39(3), 39–54.
  • Peterson, R. A., & Jeong, J. (2010). Exploring the impact of advertising and R&D expenditures on corporate brand value and firm-level financial performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 38, 677–690.
  • Reyna, O. T. (2012). Panel Data Analysis Fixed and Random Effects using Stata (v. 4.2), Princeton University, http://www.princeton.edu/~otorres/Panel101.pdf.
  • Sahay, A., & Pillai, A. (2009). Differential impact of advertising and distribution expenditure on Tobin’s Q: A perspective from listed firms in India. Journal of Indian Business Research, 1(2/3), 77-94.
  • Shah, S. Z. A., & Akbar, S. (2008). Value relevance of advertising expenditure: A review of the literature. International Journal of Management Reviews, 10(4), 301-325.
  • Squalli, J. (2010). Advertising expenditure, enplanement, and market concentration. International Journal of the Economics of Business, 17(2), 147-166.
  • Tatoğlu, F. Y. (2012). Panel Veri Ekonometrisi (Stata Uygulamalı), 1. Baskı, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Taymaz, E. (2000). Teknolojik gelişme ve piyasa yapısı imalat sanayii üzerine bir inceleme. Perşembe Konferansları, 109-145.
  • Tikoo, S., & Ebrahim, A. (2010). Financial markets and marketing: the trade-off between r&d and advertising during an economic downturn. Journal of Marketing Research, 2010-March, 50- 56.
  • Tikveş, Ö. (2005). Halkla İlişkiler ve Reklamcılık, İstanbul: Beta Basım ve Yayın.
  • Topuz, Y. V., & Aksit, N. (2011). İşletmelerin pazarlama giderlerinin hisse senetleri getirileri üzerindeki etkisi: IMKB gıda sektörü örneği. EconAnadolu 2011: Anadolu International Conference in Economics-II, Eskişehir, 1-13.
  • Yamak, R., & Köseoğlu, M. (2009). Uygulamalı İstatistik ve Ekonometri, Trabzon: Derya Kitabevi.
  • Yavuz, Ş. (2013). Türk toplumunun tüketim toplumuna dönüşümünde reklamcılığın rolü. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 36, 219-240.
  • Yeşilyurt, M. E., & Yeşilyurt, F. (2008). Etkinliğin doğası ve nedenleri üzerine bir araştırma: Türkiye örneği:1987-2001. 2. Ulusal İktisat Kongresi, İzmir -Türkiye20-22 Şubat 2008, 1-22.
  • Beer, M., & Martin, N. (2000). Breaking the Code of Change, Harvard Business School Press, 477.Bölüm yazarı: Michael C. Jensen Bölüm adı (Value maximization and the corporate objective function)
  • Kobu, B. (2006). Üretim Yönetimi, Genişletilmiş ve Güncellenmiş 13. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Ülgen, H., & Mirze, S. K. (2013). İşletmelerde Stratejik Yönetim, 6. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
APA Akyüz A, Berberoğlu M (2016). THE MODERATOR EFFECT OF R&D EXPENSES ON THE RELATIONSHIP BETWEEN COMPANIES ADVERTISING EXPENSES AND MARKET VALUES. , 249 - 263.
Chicago Akyüz Ahmet Mutlu,Berberoğlu Murat THE MODERATOR EFFECT OF R&D EXPENSES ON THE RELATIONSHIP BETWEEN COMPANIES ADVERTISING EXPENSES AND MARKET VALUES. (2016): 249 - 263.
MLA Akyüz Ahmet Mutlu,Berberoğlu Murat THE MODERATOR EFFECT OF R&D EXPENSES ON THE RELATIONSHIP BETWEEN COMPANIES ADVERTISING EXPENSES AND MARKET VALUES. , 2016, ss.249 - 263.
AMA Akyüz A,Berberoğlu M THE MODERATOR EFFECT OF R&D EXPENSES ON THE RELATIONSHIP BETWEEN COMPANIES ADVERTISING EXPENSES AND MARKET VALUES. . 2016; 249 - 263.
Vancouver Akyüz A,Berberoğlu M THE MODERATOR EFFECT OF R&D EXPENSES ON THE RELATIONSHIP BETWEEN COMPANIES ADVERTISING EXPENSES AND MARKET VALUES. . 2016; 249 - 263.
IEEE Akyüz A,Berberoğlu M "THE MODERATOR EFFECT OF R&D EXPENSES ON THE RELATIONSHIP BETWEEN COMPANIES ADVERTISING EXPENSES AND MARKET VALUES." , ss.249 - 263, 2016.
ISNAD Akyüz, Ahmet Mutlu - Berberoğlu, Murat. "THE MODERATOR EFFECT OF R&D EXPENSES ON THE RELATIONSHIP BETWEEN COMPANIES ADVERTISING EXPENSES AND MARKET VALUES". (2016), 249-263.
APA Akyüz A, Berberoğlu M (2016). THE MODERATOR EFFECT OF R&D EXPENSES ON THE RELATIONSHIP BETWEEN COMPANIES ADVERTISING EXPENSES AND MARKET VALUES. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(17), 249 - 263.
Chicago Akyüz Ahmet Mutlu,Berberoğlu Murat THE MODERATOR EFFECT OF R&D EXPENSES ON THE RELATIONSHIP BETWEEN COMPANIES ADVERTISING EXPENSES AND MARKET VALUES. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7, no.17 (2016): 249 - 263.
MLA Akyüz Ahmet Mutlu,Berberoğlu Murat THE MODERATOR EFFECT OF R&D EXPENSES ON THE RELATIONSHIP BETWEEN COMPANIES ADVERTISING EXPENSES AND MARKET VALUES. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.7, no.17, 2016, ss.249 - 263.
AMA Akyüz A,Berberoğlu M THE MODERATOR EFFECT OF R&D EXPENSES ON THE RELATIONSHIP BETWEEN COMPANIES ADVERTISING EXPENSES AND MARKET VALUES. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 7(17): 249 - 263.
Vancouver Akyüz A,Berberoğlu M THE MODERATOR EFFECT OF R&D EXPENSES ON THE RELATIONSHIP BETWEEN COMPANIES ADVERTISING EXPENSES AND MARKET VALUES. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 7(17): 249 - 263.
IEEE Akyüz A,Berberoğlu M "THE MODERATOR EFFECT OF R&D EXPENSES ON THE RELATIONSHIP BETWEEN COMPANIES ADVERTISING EXPENSES AND MARKET VALUES." Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7, ss.249 - 263, 2016.
ISNAD Akyüz, Ahmet Mutlu - Berberoğlu, Murat. "THE MODERATOR EFFECT OF R&D EXPENSES ON THE RELATIONSHIP BETWEEN COMPANIES ADVERTISING EXPENSES AND MARKET VALUES". Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7/17 (2016), 249-263.