Yıl: 2016 Cilt: 11 Sayı: 14 Sayfa Aralığı: 411 - 424 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI ÖZ - YETERLİK ÖLÇEĞİNİN GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI

Öz:
Bu çalışmanın amacı Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin teknoloji kullanımı hakkındaki öz yeterlik inançlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Ölçek, rastlantısal olarak seçilen 146 Sosyal Bilgiler öğretmenine uygulanmıştır. Uygulamanın sonunda değerlendirmeye alınan 143 öğretmenin verdiği cevaptan elde edilen verilere yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçek 18 maddeden 16 maddeye indirilmiştir. Ölçeğin Kaiser- Meyer-Olkin (KMO) katsayısı 0.88, Barlett Testi anlamlılık değeri 0.00 bulunmuştur. Sosyal Bilgiler Öğretiminde Teknoloji Kullanımı Öz- Yeterlik Ölçeği'nin güvenirliği için Cronbach alfa iç tutarlılık katsayıları ve madde toplam puan korelasyonu tekniklerinden yararlanılmıştır. Ölçeğin bütünü için Cronbach alfa iç tutarlılık güvenirlik katsayısı .91'dir. Uzman görüşü ve faktör analizi ile ölçeğin geçerliği test edilmiştir. Faktör analizi sonuçlarına göre ölçeğin 16 maddeden oluştuğu ve bu maddelerin hazır bulunuşluk ve eylem olmak üzere 2 faktör altında toplandığı görülmüştür. İki alt faktör tüm varyansın %54.02'sini açıklamaktadır. Ayrıca ölçeğin yapı geçerliğini desteklemesi bağlamında ölçeğin boyutları ve genel toplam puanı arasındaki ilişkiler incelenmiş ve Pearson Korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Elde edilen sonuçlar her faktörün ayrı bir özelliği ölçtüğünü ve bu alt faktörlerin ölçeğin geneline hizmet ettiğini göstermiştir. Bu araştırma bulgularından yola çıkarak Sosyal Bilgiler Öğretiminde Teknoloji Kullanımı Öz- Yeterlik Ölçeği geçerlik ve güvenirliği yüksek bir ölçme aracı olarak değerlendirilmiştir
Anahtar Kelime:

USE OF TECHNOLOGY IN SOCIAL STUDIES TEACHING SELF – EFFICACY SCALE: RELIABILITY AND VALIDITY STUDY

Öz:
The purpose of this study is to develop valid and reliable scale to measure Social Studies teachers’ self-efficacy about using technology. Participants of the study were randomly selected and total of 146 Social Studies teachers participated to the study. The validity of the scale was tested through expert opinion and factor analysis. An explatory factor analysis (EFA) was conducted to explore the scale’s content validity. Based on the EFA, 2 items were excluded from the scale, and it was concluded that the scale had two factors named Readiness and Practice Dimension. Each factor had 8 items and they were explaining 54% of teachers’ self- sufficiency. The authors used Cronbach alpha internal consistency coefficient and corrected item-total correlations to calculate reliability of the scale. The reliability levels were .88 for the Readiness factor, .84 for the Practice Dimension factor, and .91 for the total scale. Based on the findings, it can be concluded that the Use of Technology in Social Studies Teaching Self – Efficacy Scale is a valid and reliable instrument that can be used in academic studies. teachers do not benefit from these opportunities as needed, and this problem is a world wide issue in education (Akkoyunlu and Kurbanoğlu, 2004; Brown and Warschauer, 2006). In a study conducted with teachers, it was found that teachers do not consider technology use as a goal for Social Studies education (Çulha Özbaş and Erbudak, 2015). In another study (Cüre and Özdener, 2008), teachers reported their selfsufficiency regarding to technology use in a very low level. Technology use is very important in every level of education, but in primary and middle school it is more essential because students are starting to learn abstract subjects. Hence, it is necessary for teachers to concrete information in these levels by using other techniques that are different from traditional approaches (Altınışık and Orhan, 2002). In Social Studies education, it is known that teachers mostly teach basics of their subjects verbally based on the information in textbooks (Alkan and Kurt, 1998; Sönmez, 1996; Erden, 1996). However, it is suggested to provide opportunities to students for improving their skills in analyze, explore and research (Alkan ve Kurt, 1998). In addition, it is very essential to benefit from technology when practicing aforementioned skills. It is important for Social Studies education teachers to know their proficiency in technology and make plans to improve needed skills in order to benefit from technology use in their teaching. In literature, there is a lack of self- efficacy scales for teachers in the area of Information and Communication Technologies. The present scales are not specifically related to Social Studies education and mostly they were translated from other languages. Today, it is very important to investigate Social Studies teachers’ self- efficacy levels in technology use to improve the efficiency of education in schools. Hence, the main purpose of this study is to develop a reliable and valid scale to measure Social Studies Teachers’ self-efficacy levels in technology use. Method: This study was a survey based descriptive study. A number of 143 Social Studies Teachers participated in the study. The scale development process included item pool, expert advise, pretest, factor analyze, and reliability test. Items were in 5 level likert-scale type (Strongly Disaggree -1 to Strongly Agree -5). Expert advises were obtained from 4 faculty members and one PhD student in the are of Social Studies Education. Finally, 18 items were included to the scale. A pretest was conducted with the final version of the scale. Total number of participants was 143 (69 female (48%), 74 male (52%)). Results: An explatory factor analysis (EFA) was conducted to explore the scale’s content validity. Based on the EFA, 2 items were excluded from the scale, and it was concluded that the scale had two factors named Readiness and Practice Dimension. Each factor had 8 items and they were explaining 54% of teachers’ self- sufficiency.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA KILINÇ E, BAŞER E, KILINÇ S, KAYA M, ER TÜRKÜRESİN H, KESTEN A (2016). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI ÖZ - YETERLİK ÖLÇEĞİNİN GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI. , 411 - 424.
Chicago KILINÇ Emin,BAŞER Enis H.,KILINÇ Seray,KAYA Mehmet M.,ER TÜRKÜRESİN Hafize,KESTEN Alper SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI ÖZ - YETERLİK ÖLÇEĞİNİN GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI. (2016): 411 - 424.
MLA KILINÇ Emin,BAŞER Enis H.,KILINÇ Seray,KAYA Mehmet M.,ER TÜRKÜRESİN Hafize,KESTEN Alper SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI ÖZ - YETERLİK ÖLÇEĞİNİN GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI. , 2016, ss.411 - 424.
AMA KILINÇ E,BAŞER E,KILINÇ S,KAYA M,ER TÜRKÜRESİN H,KESTEN A SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI ÖZ - YETERLİK ÖLÇEĞİNİN GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI. . 2016; 411 - 424.
Vancouver KILINÇ E,BAŞER E,KILINÇ S,KAYA M,ER TÜRKÜRESİN H,KESTEN A SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI ÖZ - YETERLİK ÖLÇEĞİNİN GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI. . 2016; 411 - 424.
IEEE KILINÇ E,BAŞER E,KILINÇ S,KAYA M,ER TÜRKÜRESİN H,KESTEN A "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI ÖZ - YETERLİK ÖLÇEĞİNİN GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI." , ss.411 - 424, 2016.
ISNAD KILINÇ, Emin vd. "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI ÖZ - YETERLİK ÖLÇEĞİNİN GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI". (2016), 411-424.
APA KILINÇ E, BAŞER E, KILINÇ S, KAYA M, ER TÜRKÜRESİN H, KESTEN A (2016). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI ÖZ - YETERLİK ÖLÇEĞİNİN GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik), 11(14), 411 - 424.
Chicago KILINÇ Emin,BAŞER Enis H.,KILINÇ Seray,KAYA Mehmet M.,ER TÜRKÜRESİN Hafize,KESTEN Alper SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI ÖZ - YETERLİK ÖLÇEĞİNİN GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik) 11, no.14 (2016): 411 - 424.
MLA KILINÇ Emin,BAŞER Enis H.,KILINÇ Seray,KAYA Mehmet M.,ER TÜRKÜRESİN Hafize,KESTEN Alper SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI ÖZ - YETERLİK ÖLÇEĞİNİN GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik), vol.11, no.14, 2016, ss.411 - 424.
AMA KILINÇ E,BAŞER E,KILINÇ S,KAYA M,ER TÜRKÜRESİN H,KESTEN A SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI ÖZ - YETERLİK ÖLÇEĞİNİN GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(14): 411 - 424.
Vancouver KILINÇ E,BAŞER E,KILINÇ S,KAYA M,ER TÜRKÜRESİN H,KESTEN A SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI ÖZ - YETERLİK ÖLÇEĞİNİN GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2016; 11(14): 411 - 424.
IEEE KILINÇ E,BAŞER E,KILINÇ S,KAYA M,ER TÜRKÜRESİN H,KESTEN A "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI ÖZ - YETERLİK ÖLÇEĞİNİN GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI." Turkish Studies (Elektronik), 11, ss.411 - 424, 2016.
ISNAD KILINÇ, Emin vd. "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI ÖZ - YETERLİK ÖLÇEĞİNİN GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI". Turkish Studies (Elektronik) 11/14 (2016), 411-424.